Import af EXS sample-formatet ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Import af EXS sample-formatet ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Købte lige (M)orpheus lydende fra JRR' s egen nye serie

https://www.jrrshop.com/jrr-sounds-orph ... collection

Jeg er på PC så kommer ikke til at bruge EXS24

Lagde dog mærke til at både MOTU, AIR, og S1 importerer "EXS" i deres samplere,.. lidt spørgsmål:

1. Går teamet bag Emagics EXS24 igen i nogle af de nyere samplere fra andre brands ?

2. Er der andre samplere eller synths ud over de her nævnte der bruger eller importerer formatet ?

3. Er der nogen pros/cons eller andet der er værd at bemærke når man importerer og bruger EXS-lyde ?
Vedhæftede filer
Screenshot_2019-03-21-07-46-34.png
Screenshot_2019-03-21-07-46-34.png (260.26 KiB) Vist 370 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 21. mar 2019 09:59, rettet i alt 16 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tillægs-spørgsmål:

Når det er kompatibelt med "Reason" er det mon så NN-XT sampleren der hentydes til ?
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fandt lidt info om EXS formatet her:

http://www.chickensys.com/translator/do ... o/exs.html

Er stadig interesseret i det praktiske ifb med at importere formatet i andre samplere bedst muligt, da EXS24 jo er mac-only, og jeg derfor aldrig har haft noget med det at gøre før nu

Import af andre formater kan være et sort hul af tids-spild hvis man ikke kommer rigtigt fra start

Har Kontakt, får nok installeret Reason på et tidspunkt, og får måske Halion igen

Men er alligevel interesseret i EXS-import, bare i al almindelighed, samt i særdeleshed da jeg er på S1, (Presence XT), samt har en licens til AIR's Structure også
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg kender kun Kontakt, der kan importere formatet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mener også at Ableton Lives indbyggede sample player (kan ikke huske navnet) kan importere EXS24 patches?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Jeg mener også at Ableton Lives indbyggede sample player (kan ikke huske navnet) kan importere EXS24 patches?
Simpler/Sampler

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I hvert fald kan Ableton Live importere EXS, ligesom Kontakt o.a

https://forum.ableton.com/viewtopic.php?t=220862

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Når du importerer de dér EXS-patches i andet end EXS-sampleren i Logic, skal du nok være indstillet på, at lydene ikke - helt ellert delvist - lyder, som de ville i EXS-sample playeren i Logic. Prøvede det selv for en del år siden og det var ikke den helt store succes, synes jeg. Kan desværre ikke huske, hvilken sampleplayer, jeg importerede til, men da filtre m.m. jo lyder forskelligt i diverse fabrikater, giver det jo egentlig god mening, at der er forskel.
Måske man har drysset noget trylleri ud over det hele siden da. Og i sidste ende, hvis du synes det siger fedt, så er alting jo som det skal være...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kontakt plejer at lyde tæt på eller bedre faktisk. Synes filtrene lyder bedre.

Der er muligvis nogle typer at nateixkonstellationer der routes forkert under konvertering, men dem jeg har laver virkede alle perfekt.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:Jeg mener også at Ableton Lives indbyggede sample player (kan ikke huske navnet) kan importere EXS24 patches?
Simpler/Sampler
Sampler kan. Og derfra kan man eksportere videre til Simpler.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:
Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:Jeg mener også at Ableton Lives indbyggede sample player (kan ikke huske navnet) kan importere EXS24 patches?
Simpler/Sampler
Sampler kan. Og derfra kan man eksportere videre til Simpler.
God referance at få Ableton Live sat i relation, for andre interesserede samt fremtige læsere af tråden,...

(bruger dog ikke selv Ableton)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Kontakt plejer at lyde tæt på eller bedre faktisk. Synes filtrene lyder bedre.

Der er muligvis nogle typer at nateixkonstellationer der routes forkert under konvertering, men dem jeg har laver virkede alle perfekt.
Tror også der i dette tilfælde muligvis er kælet mest for kontakt versionen, der jo er de-facto standard samt nævnt øverst på JRR's liste

Tiden vil vise, får først rodet med kontakt senere efter upgrade og af komplete, samt installation på ny pc
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev:Når du importerer de dér EXS-patches i andet end EXS-sampleren i Logic, skal du nok være indstillet på, at lydene ikke - helt ellert delvist - lyder, som de ville i EXS-sample playeren i Logic. Prøvede det selv for en del år siden og det var ikke den helt store succes, synes jeg. Kan desværre ikke huske, hvilken sampleplayer, jeg importerede til, men da filtre m.m. jo lyder forskelligt i diverse fabrikater, giver det jo egentlig god mening, at der er forskel.
Måske man har drysset noget trylleri ud over det hele siden da. Og i sidste ende, hvis du synes det siger fedt, så er alting jo som det skal være...
Gode betragtninger, takker, visse formater i visse samplere skal man vist holde sig fra, (bl.a. derfor mine indledende spørhsmål), og tingene skal ofte rettes lidt til, og der kan være diverse bøvl, men der kan selvfølgelig også opstå nye muligheder, afhængig af sampleren

Jeg fik downloadet det hele sent i aftest, og fik efter et par langhårede kampe det til at virke grundlæggende i S1 ver 4 pro, Presence XT, installerede ver 4 pro fornylig, og de medfølgende S1-!lyde er nu pludseligt væk, så kunne ikke studere strukturen i Presences XT's egne lyde og mapper.

Jeg måtte importere presets en af gangen for at lytte og det er fuldstændig dræbende, får jeg ikke muligheden for at browse lydende direkte så ryger biblioteket her ud, og der bliver ikke købt mere JRR sounds :-)

Anyway de få lyde jeg nåede at teste lød fint, der er grundlæggende mapper med raw-samples, og så selve preset-filerne, herunder EXS,..

Der gives også information til filtre m.m. så de ændre sig når jeg skifter lyde, men det er jo meget enkle og basis ting der ændres,... slet ikke at sammenligne med at kunne hive i de RIGTIGE z-planes direkte i en Morpheus.

Det er altsamnen bare Morpheus der er tappet for originale default presets, multisamplet i et enkelt layer, og så kan man pynte lidt på det efterfølgende alt afhængig af hvor man importerer det

Men når det kommer til E-mu er jeg en hund der slikker alt op :-)

Halion skulle have en meget stærk synth-del, jeg går ud fra der fuldt ud kan bygges videre på et importeret EXS preset, og slutteligt gemmes i Halions eget format ?

Desværre er filtrene ikke noget man falder i svime over når man før har arbejdet med E-mu

Ved ikke hvordan Kontakt og Halion adskiller sig dybest set
/Dub

Nyt svar