All-pass/phase rotator plug-in (AU)?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

All-pass/phase rotator plug-in (AU)?

Indlæg af Holger »

Hvad findes der af simple all-pass filtre/phase rotators i AU format?

Specifikke ufravigelige krav:

·Skal kunne sættes til kun 1 punkt, dvs. skal være transparent ellers. Kaskadering er fint, men kun optional.
· Ingen LFO og lign. skal være 100% transparent ellers.

Kan se det findes i DDMF IIEQ Pro og måske DMG Equality, og det må være løsningen, hvis der ikke findes en mere simpel løsning?

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Kommer tanke om Phasenudge (free plugin) fra Airwindows. Kender ikke detaljerne, men Chris er flink til at svare på evt. spørgsmål. https://www.airwindows.com/phasenudge-vst/
chrisj at airwindows com

Edit, hov jeg ser nu det er VST, hmm, alle hans ting plejer at være AU.. hold on.
Ok, pakken indeholder også AU component:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mit første bud ville også være en af de større DMG Audio EQ's.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Melda productions har et gratis plug, der lader dig stille fasen frekvensafhængigt (og også wideband)

https://www.meldaproduction.com/MFreeformPhase
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for budene.

Melda dimsen ser interessant ud.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Melda laver faktisk nogle utroligt overbevisende plugins, som bare spiller. Mærkeligt at de ikke bliver nævnt oftere. De har en del gratis også som er super fede.

Nå, det var delvist off topic.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Melda productions har et gratis plug, der lader dig stille fasen frekvensafhængigt (og også wideband)

https://www.meldaproduction.com/MFreeformPhase
Okay, det er et ret sejt plug-in.

Kunne ikke bare hvad jeg ledte efter, men kontrollerbart i overraskende omfang.

Noget fiddly interface, men fleksibelt, når man lige får læst manualen og sat præferencer (højreklik på displayet).

Det lykkedes mig at dreje fasen 180 grader på en master ved 200 - 275 Hz og alt andet er uændret (se graf, som viser delta-signalet). Typisk bruger jeg bare snæver EQ sådan et sted, hvor jeg gerne vil pille, men her ville jeg prøve ikke at skære fra, men bare dreje.

Før gjorde jeg det med et 52 dB/Oct constant crossover i Flux Alchemist, men det her er mere effektivt og fasen kan drejes efter behov uden at påvirke et større område.

Til gengæld skal man virkelig passe på hvad man laver på et fuldt mix visse steder... :ack:
Vedhæftede filer
Carly - Summer Girls.png
Carly - Summer Girls.png (337.89 KiB) Vist 917 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Carly...? :-D Nå det hører vi nok mere om. :)

Hvis du kan dele et eksempel på hvornår det er brugbart at gøre, så tror jeg det ville være meget lærerigt for os alle. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Right, jeg skal prøve.

Jeg ved at i radioprocessering sidder der ofte en lang serie af all-pass filtre, dvs. kaskaderede faserotatorer. De sørger for konstant at holde signalet symmetrisk, dvs. så centreret og balanceret omkring midteraksen som muligt - a la en sinustone, som er identisk over og under rent formmæssigt.

Billede
Ovenstående er et eksempel på en asymmetrisk waveform, som sandsynligvis vil blive forsøgt ændret on-air allerede inden komprimering og limitering, så den er mere symmetrisk, men har samme opfattede energi. Mon ikke de kaskaderede faserotatorer mest arbejder i bunden og mellemtonen on-air dog... tror det bliver timingsmæssigt sværere med toppen, da de ikke er statiske.

Anyway, på den måde maksimeres loudness kontra peak allerede inden dynamisk processeringen. Det ændrer selvfølgelig karakteren af signalet fordi overtonerne ændres, men det er et kompromis man foretager i broadcast.

Når man equalizer i mastering er det typisk på papiret for at foretage en ændring af mængden af energi i et bestemt frekvensområde. Når man drejer på en equalizer, så ændres fasen altid samtidig (også i en faselineær equalizer, men her kompenseres efterfølgende - den ignorerer vi lige her).

Denne fasedrejning er en naturlig og altså integreret del af equalizingen. Jo stejlere Q/filter, jo større fasedrejning. Denne fasedrejning kan så være decideret ønskværdig fordi den rykker ved tingenes indbyrdes timing i mixet. Så equalizing generelt og i mastering er ikke kun et spørgsmål om at ændre mængden af energi, men typisk også om en (bevidst) faseændring.

Vil man ikke have en faseændring, ja så kan man bruge en lineær fase EQ. Den giver til gengæld andre problemer med pre-ringing. Det er ikke noget jeg bruger særlig meget.

Vil man ikke have en energiændring, men kun en fasedrejning, ja så er det at all-pass filteret kommer ind. Måske bare i et lille snævert område, når der er tale om et fuldt mix. Men pas på, det kan give nogle sjove resultater de forkerte steder ;-) Brug evt. en null-test under tweaking for at sikre hvad der sker.

I produktionsstadiet kan det desuden give mening med større fasedrejninger fordelt ud over et større område, fx til at "udtvære" toppen bevidst i en lyd eller rykke bundens relative timing i forhold til toppen eller mellemtonen.

Tror du kan få en hel dag til at gå med bare at lege med det der FreeFormPhase plug-in fordi det kan være både subtilt og voldsomt og påvirker både lyd og peakenergi.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for uddybningen og opfordringen. Det må jeg ha' leget med, ja. :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tak for forklaringen Holger. Jeg må indrømme, at det her er et plugin, jeg aldrig rigtig har vist hvad jeg skulle bruge til.

Meldas plugins er virkeligt stærke, men jeg må erkende, at jeg ofte kører styr i deres interface, som jeg synes er helt ekstremt nørdet og ikke særlig intuitivt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey Holger (eller andre), nu du fra tid til anden investerer i plugins grundet de er i brug hos kunder, har du så prøvet KiloHearts Disperser? Meget udbredt plugin til moderne elektronisk musik.
Mig bekendt er Disperser ren allpass filter som man tweaker mængde og frevkens med, med et dejligt ligetil interface.
Hvis nu du har prøvet den, kan du så sige lidt iforhold til MFreeFormPhase?

Jeg leger med (blandt andet) phasere konstant for tiden, til bass-design, så det er ret oplagt at få noget mere statisk ind i billedet, som eksempelvis MFreeFromPhase. Har du fundet andre lejligheder til at bruge den, her lidt over et år senere?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: fre 22. feb 2019 17:15 Jeg ved at i radioprocessering sidder der ofte en lang serie af all-pass filtre, dvs. kaskaderede faserotatorer. De sørger for konstant at holde signalet symmetrisk, dvs. så centreret og balanceret omkring midteraksen som muligt - a la en sinustone, som er identisk over og under rent formmæssigt.
Men er det ikke kun til AM-radio, det giver mening for at undgå overmodulering ind i en anden stations sidebånd, men så man alligevel får udnyttet sende effekten bedst muligt?

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det sidder i fx Orban OptiMod til FM og i visse standalone (Internet)radio software.

Funktionen her handler om at få et symmetriske signal for maksimal headroomudnyttelse.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: tirs 30. jun 2020 08:28 Nej, det sidder i fx Orban OptiMod til FM og i visse standalone (Internet)radio software.

Funktionen her handler om at få et symmetriske signal for maksimal headroomudnyttelse.
Hmm ... det med udstyringen som det hedder på dansk, var jeg jo selv inde på ... men FM - det skal lige bundfælde sig hvorfor det er et problem der? Jeg kan godt huske der var noget om det da nærradioerne kom frem.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja "udstyring", et fantastisk ord som ingen andre end gamle røvhuller som os fatter hat af.

Det bruges i (al) radioprocessering, også FM, især pga. vokalen/speak, som kan være en af de mest assymetrisk waveforms. Det kan reducere peak-til-average ratioen i sig selv med 3-4 dB uden brug af limiter.

Men det er selvsamme kaskaderede fasedrejere, som ødelægger eksisterende limiting i fx musik. Af samme årsag er en god radio-master ironisk nok IKKE clippet/transient limiteret overhovedet eller særlig meget. Af praktiske hensyn kun, dvs. fordi så mange stationer over voldsomt overprocesserede.

Jeg tror de er rigtigt, at ideen kom fra AM-processing, som du nævner, men Orban tog idéen og løb med den til hans populære serie af (FM) processorer.

I virkeligheden er alt det radioprocessering en latterlig idé, der handler mere om profit og reklamer. Folk hører jo typisk radio for musikkens skyld, ikke reklamerne. Så al processering burde være målrettet at gøre mindst mulig skade på musikken.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har lige læst lidt op på FM overmodulering, og ja rigtigt mange stationer kører faktisk med 110% overmodulering (vist især stationer fra Bibelbæltet), fordi man kan ... men især modtagere med ældre grej vil med god ret kunne klage over at det modtagne er forvrænget - udover hvad godt er. Problemet er at FM ligger noget højere oppe i spektret og derfor ikke kastes nær så langt som AM, som med de længste bølgelængder kører hele kloden rundt på en beskeden sende effekt.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan tydeligt høre at fx DR, som har den bedste sendestyrke, har langt mindre hård multibåndsprocesering og langt mindre M/S optimering, mens fx The Voice har den værste.

NOVA har ligeledes meget processering på, men det er væsentligt bedre indstillet end hos The Voice. Der er sindssygt meget intermodulation og pump på The Voice. Jeg kan derfor ikke lytte til The Voice (andet end til tests).

I vores tests har den optimale radiomaster til The Voice og Nova *ingen* clipping eller limiting på overhovedet. Ren comp/eq/multibånd/whatever, men ingen transient processering.

DR (P3+P4 i mine tests) kan tåle lidt mere smæk på, men fordi DR bruger langt mindre komprimering af subben og langt mere bredbåndskomprimering end godt er, så bør bunden være meget mere kontrolleret til DR ellers vil bunden pumpe bredbåndskomprimeringen.

P1+P2 har andre settings og kræver lavere udstyring.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det siges meget godt her:
The bottom line is that the loudness war isn’t free. It probably never was. Today’s modern on-air processors can do wonders to create awesome audio at incredible loudness. But if listeners’ radios can’t cleanly demodulate that audio because our modulation is too high, they simply won’t listen.
--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Gammel tråd, men perfekt til formålet, som jeg har købt i dag. Skulle fixe et røvkedeligt kick på et psy trance track, så det fik lidt zap og karakter.

100% fantastisk nu.

https://kilohearts.com/products/disperser

EDIT: Lol, det var præcis hvad @Christoffer anbefalede længere oppe. Late to the party.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:-D

Du kunne ikke fikse noget lignende med nærmest et vilkårligt fabfilter plugin? (Volcano 3, Pro-MB, Saturn 2) Volcano er nok mest detaljeret da du kan styre Q'et, og du har 6, 12, 24 og 48dB slopes, ligesom du har i Saturn. Jeg har ikke Pro-MB så jeg ved ikke hvad man kan tweake der..

Tilføjelse:
Jeg har iøvrigt heller ikke Disperser, men jeg synes jeg har masser af muligheder for at lave minimum phase crossover og/eller allpass zap.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh, jeg fik lige lyst til at undersøge hvor gammel Disperser er. Jeg kan se at Multiplier lavede en video om den for 9 år siden.. :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fantastisk plug-in, jeg får næsten lyst til at lave et før/efter eksempel.

Nyt svar