All-pass/phase rotator plug-in (AU)?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

All-pass/phase rotator plug-in (AU)?

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 10:04

Hvad findes der af simple all-pass filtre/phase rotators i AU format?

Specifikke ufravigelige krav:

·Skal kunne sættes til kun 1 punkt, dvs. skal være transparent ellers. Kaskadering er fint, men kun optional.
· Ingen LFO og lign. skal være 100% transparent ellers.

Kan se det findes i DDMF IIEQ Pro og måske DMG Equality, og det må være løsningen, hvis der ikke findes en mere simpel løsning?
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Re: All-pass/phase rotator plug-in (AU)?

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 11:20

Kommer tanke om Phasenudge (free plugin) fra Airwindows. Kender ikke detaljerne, men Chris er flink til at svare på evt. spørgsmål. https://www.airwindows.com/phasenudge-vst/
chrisj at airwindows com

Edit, hov jeg ser nu det er VST, hmm, alle hans ting plejer at være AU.. hold on.
Ok, pakken indeholder også AU component:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 12:51

Mit første bud ville også være en af de større DMG Audio EQ's.
Ambient remix af en Lydmaskine-bruger:
https://youtu.be/8-NfwqgmN4Y
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 13:05

Melda productions har et gratis plug, der lader dig stille fasen frekvensafhængigt (og også wideband)

https://www.meldaproduction.com/MFreeformPhase
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 13:24

Tak for budene.

Melda dimsen ser interessant ud.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 15:15

Melda laver faktisk nogle utroligt overbevisende plugins, som bare spiller. Mærkeligt at de ikke bliver nævnt oftere. De har en del gratis også som er super fede.

Nå, det var delvist off topic.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 16:59

Smittefar skrev:Melda productions har et gratis plug, der lader dig stille fasen frekvensafhængigt (og også wideband)

https://www.meldaproduction.com/MFreeformPhase

Okay, det er et ret sejt plug-in.

Kunne ikke bare hvad jeg ledte efter, men kontrollerbart i overraskende omfang.

Noget fiddly interface, men fleksibelt, når man lige får læst manualen og sat præferencer (højreklik på displayet).

Det lykkedes mig at dreje fasen 180 grader på en master ved 200 - 275 Hz og alt andet er uændret (se graf, som viser delta-signalet). Typisk bruger jeg bare snæver EQ sådan et sted, hvor jeg gerne vil pille, men her ville jeg prøve ikke at skære fra, men bare dreje.

Før gjorde jeg det med et 52 dB/Oct constant crossover i Flux Alchemist, men det her er mere effektivt og fasen kan drejes efter behov uden at påvirke et større område.

Til gengæld skal man virkelig passe på hvad man laver på et fuldt mix visse steder... :ack:
Vedhæftede filer
Carly - Summer Girls.png
Carly - Summer Girls.png (337.89 KiB) Vist 226 gange
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 17:04

Carly...? :-D Nå det hører vi nok mere om. :)

Hvis du kan dele et eksempel på hvornår det er brugbart at gøre, så tror jeg det ville være meget lærerigt for os alle. :)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 17:15

Right, jeg skal prøve.

Jeg ved at i radioprocessering sidder der ofte en lang serie af all-pass filtre, dvs. kaskaderede faserotatorer. De sørger for konstant at holde signalet symmetrisk, dvs. så centreret og balanceret omkring midteraksen som muligt - a la en sinustone, som er identisk over og under rent formmæssigt.

Billede
Ovenstående er et eksempel på en asymmetrisk waveform, som sandsynligvis vil blive forsøgt ændret on-air allerede inden komprimering og limitering, så den er mere symmetrisk, men har samme opfattede energi. Mon ikke de kaskaderede faserotatorer mest arbejder i bunden og mellemtonen on-air dog... tror det bliver timingsmæssigt sværere med toppen, da de ikke er statiske.

Anyway, på den måde maksimeres loudness kontra peak allerede inden dynamisk processeringen. Det ændrer selvfølgelig karakteren af signalet fordi overtonerne ændres, men det er et kompromis man foretager i broadcast.

Når man equalizer i mastering er det typisk på papiret for at foretage en ændring af mængden af energi i et bestemt frekvensområde. Når man drejer på en equalizer, så ændres fasen altid samtidig (også i en faselineær equalizer, men her kompenseres efterfølgende - den ignorerer vi lige her).

Denne fasedrejning er en naturlig og altså integreret del af equalizingen. Jo stejlere Q/filter, jo større fasedrejning. Denne fasedrejning kan så være decideret ønskværdig fordi den rykker ved tingenes indbyrdes timing i mixet. Så equalizing generelt og i mastering er ikke kun et spørgsmål om at ændre mængden af energi, men typisk også om en (bevidst) faseændring.

Vil man ikke have en faseændring, ja så kan man bruge en lineær fase EQ. Den giver til gengæld andre problemer med pre-ringing. Det er ikke noget jeg bruger særlig meget.

Vil man ikke have en energiændring, men kun en fasedrejning, ja så er det at all-pass filteret kommer ind. Måske bare i et lille snævert område, når der er tale om et fuldt mix. Men pas på, det kan give nogle sjove resultater de forkerte steder ;-) Brug evt. en null-test under tweaking for at sikre hvad der sker.

I produktionsstadiet kan det desuden give mening med større fasedrejninger fordelt ud over et større område, fx til at "udtvære" toppen bevidst i en lyd eller rykke bundens relative timing i forhold til toppen eller mellemtonen.

Tror du kan få en hel dag til at gå med bare at lege med det der FreeFormPhase plug-in fordi det kan være både subtilt og voldsomt og påvirker både lyd og peakenergi.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 19:56

Tak for uddybningen og opfordringen. Det må jeg ha' leget med, ja. :)
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 22. feb 2019, 21:30

Tak for forklaringen Holger. Jeg må indrømme, at det her er et plugin, jeg aldrig rigtig har vist hvad jeg skulle bruge til.

Meldas plugins er virkeligt stærke, men jeg må erkende, at jeg ofte kører styr i deres interface, som jeg synes er helt ekstremt nørdet og ikke særlig intuitivt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Tilbage til "Computer & Software"