Win10-opdateringer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Win10-opdateringer

Indlæg af mediumaevum »

Jeg prøver lige - endnu engang med en Win10-opdateringstråd.

Denne gang logisk opstillet med mit argument imod tvungen opdatering af operativsystemet. Og såfremt i fald din browser ikke registrerer at der er understregning under ordet 'tvungen', så gør jeg opmærksom på det her. Der er altså ikke tale om, at jeg er modstander af opdateringer, det er dét, at man ikke kan slå automatisk download af opdateringer FRA som er kernen i problemet.

Og hvorfor nu det? Jo, fordi:

1. Microsoft ruller den ene fejlbehæftede opdatering ud efter den anden.

2. Langt, langt _LANGT_ fra alle opdateringer er sikkerhedsopdateringer. Det er somregel noget, der bare er med nye features - eller sletning af de gamle.

3. Man bør som ejer af egen personlige hjemmecomputer selv have lov til at tage styringen på hvad der downloades til den, og hvad ens internetforbindelse bruges til. Også når computeren er tændt. Man bør selv bestemme hvornår man opdaterer - eller om man overhovedet ønsker det, med de sikkerhedsrisici det eget personlige valg indebærer.

Modargumentet er, at hvis det selv skulle være op til den enkelte at opdatere, får ingen det gjort.
Men det er der råd for: Ved at sætte indstillingen til at man som DEFAULT får automatiske opdateringer, MEN med mulighed for at slå det fra, er vi ovre dét problem.

Jeg gad godt læse et kvalificeret modsvar på hver af de 3 punkter, tak!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvorfor? Hvad får du af det?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:Hvorfor? Hvad får du af det?
Jeg er nysgerrig efter et modsvar, nu hvor mine argumenter er listet så konkret op, som de er.
Den anden tråd blev noget rod.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev: Der er altså ikke tale om, at jeg er modstander af opdateringer, det er dét, at man ikke kan slå automatisk download af opdateringer FRA som er kernen i problemet.
Hele din tese er baseret på forkert fakta:



Du er velkomme

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har haft det slået fra de sidste 12 måneder, indtil det blev nødvendigt at opdatere pga. andre programmer mm.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, takker. De andre forsøg jeg har foretaget - disabled Windows Update i Task Manager har ikke virket. Kun i et års tid, så opdaterede den af sig selv, dvs. Microsoft fjernede min blokering.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg foretrak da man i tidligere Windows versioner, fik valgmuligheden. Skal Windows spørge før installering. Og så kunne man selv vælge fra. hvorfor. f.eks. installere opdateringer til Defender, hvis man bruger et andet virusprogram ?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

1. Don't care, kører MacOS
2. Don't care, kører MacOS
3. Hvis du ikke kan lide Microsofts måde at gøre det på, og vil have total magt over opdateringer velvidende at det er psyko-usikkert at undlade det, bør du måske skifte til Linux.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Jens Kristian
Medlem
Indlæg: 151
Sted: Nykøbing Mors

Indlæg af Jens Kristian »

Kan man ikke lave en politik og slå de ting fra der..?
Både Update og defender.. win+r og mmc
Venlig Hilsen

Jens Kristian Østergaard

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Hald:
Vedr 3, så psyko-usikkert at undlade det....
Snakker vi rent sikkerheds opdateringer, så ja så absolut.

Problemet er at Windows ved de "opdateringer" flere gange har gen-indstalleret apps man har fjernet (spil ol), samt ændret ens foretrukne programmer tilbage til M$'s egne (mest udbredt skiftet <indsæt favorit browser> tilbage til Edge)
Ændret antivirus/firewall fra trediepart til M$ Firewall + Defender.

Har oplevet det flere gange på både Home og pro, selv Pro som var låst ned med diverse domæne policies.
(en enkelt gang meldte opdateringen maskinen ud af firmaets domæne og lagde den i default workgroup)

Hjemme kører jeg både Mac OSX og Win7 og er i gang med at finpudse en test Linux maskine med de programmer jeg behøver fra Win maskinen.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ingen af de win10 computere vi har, har skiftet tilbage til Edge eller ms egen antivirus efter opdatering nogensinde

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

hold op med at bruge windows 10
det er super dårligt!

win7 er bedst til musikcomputer!

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

SIDwave skrev:hold op med at bruge windows 10
det er super dårligt!

win7 er bedst til musikcomputer!
Det er vist en meget subjektiv mening. Du bør dog ikke fortsætte med at bruge Windows 7 efter 14. januar 2020, hvor alt support endeligt slutter. Ikke så længe maskinen er forbundet til internettet eller noget netværk.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi er lidt mere hysterisk på vores arbejdsplads, har lige fundet en Windows8 maskine som ikke kan opgraderes pga manglende driver support til en speciel printer.. Men eftersom den er på netværket må de købe en ny printer så maskinen kan komme på windows 10. Det er bare med at holde sig up-to-date med sikkerheden, der skal kun én ulåst eller svag dør/vindue til før der kommer noget uønsket ind.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har lige læst om mange, mange andre som har oplevet at få deres computer ødelagt af Microsofts opdateringshelvede. Og langt størstedelen af Win10-opdateringerne er IKKE sikkerhedsrettelser. Tværtimod, er det nye måder for Microsoft at implementere mere og mere overvågning og fjernstyring af vores computere og tage kontrol over interne mikrofoner, webcams mm., f.eks. i bærbare computere så de kan optage alt hvad du siger i dit eget hjem, selvom du har slået mikrofon fra og disabled i både Enhedshåndtering og BIOS.

De sender dine data til Microsofts servere i USA, som de sælger videre. Jeg bryder mig faktisk slet ikke om det her, og jeg synes i andre skulle tage den her problematik alvorligt. Edward Snowden er ikke efterlyst uden grund, det er ganske enkelt fordi han har afsløret hvad han har afsløret.

Læg dertil, at Microsoft med 99 % garanti har en hemmelig aftale med hardwareleverandører om, at for at de kan score kassen, så skal Microsoft udrulle opdateringer som ødelægger computerens hardware, så de (hardware-producenter) kan sælge noget nyt og holde gang i deres økonomi. Det er set utallige gange før med Win10-opdateringer. Win10-opdateringer ødelægger din PC.

Det er seneste skud på stammen inden for planlagt forældelse.

Jeg synes EU burde tage affære og få stoppet det svineri.

Microsoft ændrer iøvrigt konstant på måden hvorpå Windows opdaterer, for at lukke de muligheder man ellers kunne stoppe opdateringer på.
Det er simpelthen noget svineri!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Win10 sikkerhedsupdate er skyld i at jeg ikke har kunne bruge min Maschine Studio controller. Først da NI havde fundet fejlen har brugerne kunne gå ind og slette sikkerhedsopdatering KB4487017

Tak Microsoft

https://support.native-instruments.com/ ... ng-Windows

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

mediumaevum skrev:Jeg har lige læst om mange, mange andre som har oplevet at få deres computer ødelagt af Microsofts opdateringshelvede. Og langt størstedelen af Win10-opdateringerne er IKKE sikkerhedsrettelser. Tværtimod, er det nye måder for Microsoft at implementere mere og mere overvågning og fjernstyring af vores computere og tage kontrol over interne mikrofoner, webcams mm., f.eks. i bærbare computere så de kan optage alt hvad du siger i dit eget hjem, selvom du har slået mikrofon fra og disabled i både Enhedshåndtering og BIOS.

De sender dine data til Microsofts servere i USA, som de sælger videre. Jeg bryder mig faktisk slet ikke om det her, og jeg synes i andre skulle tage den her problematik alvorligt. Edward Snowden er ikke efterlyst uden grund, det er ganske enkelt fordi han har afsløret hvad han har afsløret.

Læg dertil, at Microsoft med 99 % garanti har en hemmelig aftale med hardwareleverandører om, at for at de kan score kassen, så skal Microsoft udrulle opdateringer som ødelægger computerens hardware, så de (hardware-producenter) kan sælge noget nyt og holde gang i deres økonomi. Det er set utallige gange før med Win10-opdateringer. Win10-opdateringer ødelægger din PC.

Det er seneste skud på stammen inden for planlagt forældelse.

Jeg synes EU burde tage affære og få stoppet det svineri.

Microsoft ændrer iøvrigt konstant på måden hvorpå Windows opdaterer, for at lukke de muligheder man ellers kunne stoppe opdateringer på.
Det er simpelthen noget svineri!
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum

Når du begynder din rant og blander fakta sammen med konspirationsteorier, så er der ikke nogen der tager noget som helst seriøst. Hvis du der imod sorterede og redigerede så der kun var evidensbaseret udtalelser, så gad folk måske at diskutere med dig :-)

Jeg gider i hvert fald ikke :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:mediumaevum

Når du begynder din rant og blander fakta sammen med konspirationsteorier, så er der ikke nogen der tager noget som helst seriøst. Hvis du der imod sorterede og redigerede så der kun var evidensbaseret udtalelser, så gad folk måske at diskutere med dig :-)

Jeg gider i hvert fald ikke :-)
Konspirationsteori eller ej, så er det et faktum, at der eksisterer noget som hedder planlagt forældelse. Det er velkendt. Google det. Det er lige så velkendt i industrien som at dit drikkevand fra vandhanen består af to brint og et iltmolekyle.

Det er ligeledes et faktum at Microsoft ødelægger din computer med deres opdateringer.
https://www.computerworld.dk/art/244986 ... -processen

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:mediumaevum

Når du begynder din rant og blander fakta sammen med konspirationsteorier, så er der ikke nogen der tager noget som helst seriøst. Hvis du der imod sorterede og redigerede så der kun var evidensbaseret udtalelser, så gad folk måske at diskutere med dig :-)

Jeg gider i hvert fald ikke :-)
Konspirationsteori eller ej, så er det et faktum, at der eksisterer noget som hedder planlagt forældelse. Det er velkendt. Google det. Det er lige så velkendt i industrien som at dit drikkevand fra vandhanen består af to brint og et iltmolekyle.

Det er ligeledes et faktum at Microsoft ødelægger din computer med deres opdateringer.
https://www.computerworld.dk/art/244986 ... -processen
Jeg må åbenbart tilhøre de heldige så..

Har kørt med Windows maskiner siden Windows 95, og også før men DOS. og har aldrig bøvlet med alle fordomme og problemer folk altid kommer med.

Heller aldrig har jeg haft problemer med opdateringer osv. Mine maskiner har altid kørt gnidningsfrit.

Aldrig haft problmer med hverken driver eller software. Og holder altid det hele opdateret.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:
mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:mediumaevum

Når du begynder din rant og blander fakta sammen med konspirationsteorier, så er der ikke nogen der tager noget som helst seriøst. Hvis du der imod sorterede og redigerede så der kun var evidensbaseret udtalelser, så gad folk måske at diskutere med dig :-)

Jeg gider i hvert fald ikke :-)
Konspirationsteori eller ej, så er det et faktum, at der eksisterer noget som hedder planlagt forældelse. Det er velkendt. Google det. Det er lige så velkendt i industrien som at dit drikkevand fra vandhanen består af to brint og et iltmolekyle.

Det er ligeledes et faktum at Microsoft ødelægger din computer med deres opdateringer.
https://www.computerworld.dk/art/244986 ... -processen
Jeg må åbenbart tilhøre de heldige så..

Har kørt med Windows maskiner siden Windows 95, og også før men DOS. og har aldrig bøvlet med alle fordomme og problemer folk altid kommer med.

Heller aldrig har jeg haft problemer med opdateringer osv. Mine maskiner har altid kørt gnidningsfrit.

Aldrig haft problmer med hverken driver eller software. Og holder altid det hele opdateret.
Nu er det heller ikke de tidligere windowsversioner som er problemet for mange, men derimod den nyeste, Win10.

Før i tiden kunne man slå automatiske opdateringer fra. Det kan du ikke længere, det er ihvertfald meget besværligt, da Microsoft konstant ændrer på opdateringsmetoderne netop for at undgå at folk kan omgås det, og lukke ned for automatisk download af opdateringer.

Og ja, jeg vil mene du er blandt de heldige. Jeg har haft flere problemer med PC'er som er opdateret, alle har kørt Win10.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:
Jenkins skrev:
mediumaevum skrev:
Konspirationsteori eller ej, så er det et faktum, at der eksisterer noget som hedder planlagt forældelse. Det er velkendt. Google det. Det er lige så velkendt i industrien som at dit drikkevand fra vandhanen består af to brint og et iltmolekyle.

Det er ligeledes et faktum at Microsoft ødelægger din computer med deres opdateringer.
https://www.computerworld.dk/art/244986 ... -processen
Jeg må åbenbart tilhøre de heldige så..

Har kørt med Windows maskiner siden Windows 95, og også før men DOS. og har aldrig bøvlet med alle fordomme og problemer folk altid kommer med.

Heller aldrig har jeg haft problemer med opdateringer osv. Mine maskiner har altid kørt gnidningsfrit.

Aldrig haft problmer med hverken driver eller software. Og holder altid det hele opdateret.
Nu er det heller ikke de tidligere windowsversioner som er problemet for mange, men derimod den nyeste, Win10.

Før i tiden kunne man slå automatiske opdateringer fra. Det kan du ikke længere, det er ihvertfald meget besværligt, da Microsoft konstant ændrer på opdateringsmetoderne netop for at undgå at folk kan omgås det, og lukke ned for automatisk download af opdateringer.

Og ja, jeg vil mene du er blandt de heldige. Jeg har haft flere problemer med PC'er som er opdateret, alle har kørt Win10.
Har heller aldrig haft problemer med hverken 8pro eller 10 prom :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Gårsdagens opdatering (som jeg havde udskudt) resulterede i at mit wallpaper var væk og Windows Default Sounds var på igen, hvilket jeg altid slår fra, da jeg ikke vil have advarselslyde m.m.

Det er sgu lidt irriterende. Desuden er en del standards apps fra microsoft installeret på ny, på trods af jeg havde fjernede dem.

Hvis bare Linux var en mulighed :-/

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

mediumaevum skrev:Jeg har lige læst om mange, mange andre som har oplevet at få deres computer ødelagt af Microsofts opdateringshelvede. Og langt størstedelen af Win10-opdateringerne er IKKE sikkerhedsrettelser. Tværtimod, er det nye måder for Microsoft at implementere mere og mere overvågning og fjernstyring af vores computere og tage kontrol over interne mikrofoner, webcams mm., f.eks. i bærbare computere så de kan optage alt hvad du siger i dit eget hjem, selvom du har slået mikrofon fra og disabled i både Enhedshåndtering og BIOS.

De sender dine data til Microsofts servere i USA, som de sælger videre. Jeg bryder mig faktisk slet ikke om det her, og jeg synes i andre skulle tage den her problematik alvorligt. Edward Snowden er ikke efterlyst uden grund, det er ganske enkelt fordi han har afsløret hvad han har afsløret.

Læg dertil, at Microsoft med 99 % garanti har en hemmelig aftale med hardwareleverandører om, at for at de kan score kassen, så skal Microsoft udrulle opdateringer som ødelægger computerens hardware, så de (hardware-producenter) kan sælge noget nyt og holde gang i deres økonomi. Det er set utallige gange før med Win10-opdateringer. Win10-opdateringer ødelægger din PC.

Det er seneste skud på stammen inden for planlagt forældelse.

Jeg synes EU burde tage affære og få stoppet det svineri.

Microsoft ændrer iøvrigt konstant på måden hvorpå Windows opdaterer, for at lukke de muligheder man ellers kunne stoppe opdateringer på.
Det er simpelthen noget svineri!
Har du nogen kilder på ovenstående?

Jeg kender til planlagt forældelse indenfor hardware, men ikke software - så det er jeg ret interesseret i hvordan det er kringlet ind i et operativ system der ligenu er flagskibet for producenten...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

bredal187 skrev:Gårsdagens opdatering (som jeg havde udskudt) resulterede i at mit wallpaper var væk og Windows Default Sounds var på igen, hvilket jeg altid slår fra, da jeg ikke vil have advarselslyde m.m.

Det er sgu lidt irriterende. Desuden er en del standards apps fra microsoft installeret på ny, på trods af jeg havde fjernede dem.

Hvis bare Linux var en mulighed :-/
Ja den med at sætte tilbage til standard apps har jeg prøvet flere gange også .. er total belastende! ..
og en mærkelig "Auto juster lyd" ting har været slået til igen flere gange selv om jeg havde fjernet det efter der har været opdateringer.

de sku ha nogle smæk i deres mås sku de :D

Nyt svar