Aspirerende musiker

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
pfbs1234
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Aarhus

Aspirerende musiker

Indlæg af pfbs1234 »

Jeg har lagt et link op til en sang jeg har lavet.
Der er 3 ting jeg håbede I kunne hjælpe mig med at svare på:

1: Hvad synes I om sangen?

2: Hvad synes I om mixingen? Jeg har ingen erfaring med at mixe og har netop downloaded Wavelab.

3: Hvad skal jeg gøre med mine sange? Jeg ville gerne bare sende dem direkte til pladeselskaberne, men kan læse mig frem til at det i dag i høj grad handler om at etablere sig selv først via social medier etc. Hvad er jeres forslag til den bedste fremgangsmetode?

https://www.dropbox.com/s/xfvzz6z57i3qn ... d.mp3?dl=0

Hilsen Frederik

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det vil nok være en god idé at have lidt tålmodighed inden du sender noget afsted. I den tid kan du øve dig på at spille og synge - måske møde nogle andre og spille sammen med dem. Det er jo et meget tidligt tidspunkt i forhold til, hvad du kan, at du beder om at blive "bedømt" - og jeg vil sige for tidligt. Én lille ting - du kan jo overveje hvor du ligger instrumenterne i mixet i forhold til panorering - nu er du meget enten eller. Jeg r den gamle skole - hvor man kan noget inden man bruger de sociale medier - men den kan jeg vist godt begrave sådan het generelt:)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Synes det lyder ok ang panoereing.
Det er en fin lille sang. Sjove dur/mol ting og fin stemme.
Det du nok mangler er lidt variation mellem omkvæd og vers. Derudover mangler du en stil du kan lægge dig opad. For mig er dette en skitse som kan trækkes i mange retninger. Elsker du Radiohead? Så prøv dig frem med effekter etc og ram det. Skal der være U2/peter belli/Gnags etc? Der mangler noget arbejde for at tage den videre.

Jeg aner Inter om wavelab, men studio One er et godt bud til begyndere. Der er effekter og synths etc. Ellers er etaper også fint. Men har ikke så mange indbyggede ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
pfbs1234
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Aarhus

Indlæg af pfbs1234 »

Hej, tak for svar.

Med variation mellem vers og omkvæd, tænker du så rytmen eller måske tilføjelse af andre instrumenter?
Jeg har med vilje kun sat akustisk og elektrisk guitar på, for at gøre den mere intim, hvorfor jeg heller ikke har leget med effekter etc.

I forhold til stil så kan jeg godt lide Devendra Banhart:
Cate Le Bon:
Vashti Bunyan:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det kunne være anden instrumentering. Det kunne også være dobbelte underdelinger i et eller anden instrument. Det kunne være så meget:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Hej Frederik,

Det lyder som en fin sang, men der er lige en ting..
Vokalen ligger for langt tilbage i mixet, den ville gøre sig bedre mere fremad i billedet.
Sådan lidt mere det som hedder presence... jeg er ikke sikker på hvordan man gør, men jeg ville forsøge med noget vokalcompressor.

Du mangler en ordentlig slutning på nummeret synes jeg.

Mht. at udgive, hvis du har lavet 10 virkeligt gode numre, kan du sagtens sende 3-4 stk dem til et pladeselskab, men så skal du kun gøre det hvis du har de ca. 10 sange klar.

Jeg og mange andre herinde, udgiver på itunes, spotify, bandcamp, youtube.
Jeg bruger http://www.distrokid.com - så kommer musikken på spotify, itunes osv, over 300 steder faktisk.
Mine stream indtægter ligger hovedsageligt på Spotify og google play.
Jeg har solgt en del albums på http://www.bandcamp.com (check mine links i signaturen)
Distrokid er billig, kun $20 om året for ubegrænset antal tracks.

Prøv at se om du kan fixe din vokal i mixet :) og så held og lykke, det er et fint nummer!

Note: normalt skal musik deles i tråden "Din Musik" (se hovedmenu)
Du kan oprette en Soundcloud konto gratis, og dele numre derfra.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fed stemme! Hvis du vil have andre instrumenter på en af de næste sange, så send en cue-sang/guitar med klik/koklokke, så kan jeg forsøge med trommer og bas. Derefter kan du indspille vokal og rytmeguitar på ny.

Februar bliver hektisk, men kunne være sjovt a prøve af.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

3. Tag på Aarhus sangskriverværksted, workshops mv. og skab en masse relationer og netværk + åbne scener i København og Aarhus. Inden for genren som jeg osse tilhører (singersongwriter) er det meget gør-det-selv, dvs. udgive selvstændigt. Der kommer ikke en stor mand i pelsjakke og cigar og en pengepose under armen flyvende ind og siger "You're In!". For (anslået) minimum 5.000 kan du som solist få en dag i et godt studie med en god tekniker + måske 700 til masterering hos en anden part. Alternativt kan du fortsætte med at indspille det selv og få en til at mixe og masterere 10-12 numre ens, hvis du har et fuldt koncept. Dertil skal du bruge en distributør, eksempelvis digidi, hvor du køber en andel til 1000 kr, betaler lidt for omkostninger ved udgivelsen (småpenge) og et abonnement på 15 eller 45 kr (ekstra service). Der findes osse andre billigere og gratis, men så kommer du ikke på Yousee, Telmore Play og andre platforme og måske heller ikke Itunes men kun Spotify og enkelte andre.
Mht sociale medier, er det vigtigt at have narrativet på plads. Det lyder mærkeligt og ærgerligt, men folk vil gerne have noget hvorfor (baggrund/hvorfor musik) frem for hvad (indhold/produkt/musik), så hvis du er blevet forbyttet som barn eller har været model i Japan, så er det et stort plus, uden at give den for meget gas i forhold til hvad folk kan kapere af personlig info, så er det godt. 'Hvorfor' frem for 'hvad' er en bitter pille jeg til stadighed selv har svært ved at sluge, men det siges at være vigtigt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar