Logic X, hvordan holder I styr på jeres gode takes?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Logic X, hvordan holder I styr på jeres gode takes?

Indlæg af Graceville »

Jeg er igang med at indspille trommer i nyt projekt. Jeg har ikke mod på at sidde og klippe og klistre men vil blot have et godt take i kassen som er fedt fra start til slut men med sikkerhed kvantisere så timingen ikke går ud over det efterfølgende.

Det er med 4 mics i takefolders som jeg jo kunne sidde og klikke mig frem og tilbage i, men jeg vil osse gerne rydde op af og til og starte på en frisk.

Hvad ville I gøre, når I har et godt take som I vil gemme og hvorfor? Der er forskellige muligheder men aner ikke noget om fordele og ulemper

Der er 1. move out of project (men er det så alle takes i hvert spor der sendes ud i en ny mappe, det erfarer jeg lige om lidt)
og 2. eksportere
og 3. bounce in place, som jeg så kunne eksportere efterfølgende
og 4. andre muligheder?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Graceville skrev: Der er 1. move out of project (men er det så alle takes i hvert spor der sendes ud i en ny mappe, det erfarer jeg lige om lidt)
Med "Move active Take to New Track" flytter du kun det aktive take ud af compen på et automatisk nyoprettet spor, ikke alle takes.

Comper du slet ikke? Siden du siger "Take" og ikke "Comp"?
og 2. eksportere
Med "Export active Take to New Track" kopierer du det aktive take ud på et automatisk nyoprettet spor.

Samme idé med en comp.
og 3. bounce in place, som jeg så kunne eksportere efterfølgende
Ligegyldigt.
og 4. andre muligheder?
Ja, hvorfor ikke netop benytte muligheden til at benytte funktionen Duplicate Comp og Rename Comp? Så kan du duplikere, rename og ændre i dine comps.

Du skifter mellem dem ved blot at ændre Comp nummeret i menuen. Når du så endelig har comittet dig, så flatten & merger du for at rydde op.

Det er sådan systemet er "beregnet" til at bruges, hvis du ikke mover & exporter ud af compen. Move finder jeg mest brugbart til situationer hvor du har mange takes og gerne vil skabe deciderede færdige spor (til fx dubs) ud af en take folder. Der kan du ikke brug export fordi du så risikerer dubletter, der giver udfasning.

Må jeg desuden anbefale dig at i din template at aktivere automatisk farvning af takes? Det er meget nemmere at holde styr på når du comper.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tusind tak for svar Holger, det er meget brugbart.

Normalvis ville jeg combe men jeg er så ny på trommer at jeg osse sidder og øver mig ved at spille hele sangen igennem en del gange, nogen gange mere heldigt end nogen, og det var de gode hele takes jeg gerne ville beholde.

Nu endte jeg med at tage det hele i ryk via auto-punch indtil jeg var tilfreds.

Men jeg skal da lige tjekke de andre funktoner ved en anden lejlighed, især på vokal.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ah nu fatter jeg det med comp a b og c, fik lige leget lidt med det.

bogstavgrupperne kommer når man laver en hel gennemspilningsoptagelse + redigering og små retakes.
Denne kan så eksporteres til et nyt spor, hvis man vil, især hvis man vil dubbe. Disse kan navngives før og efter så der er ekstra styr på det.

Tusind tak Holger! Det giver ekstra muligheder til de fremtidige indspilninger.

Overdubber man egentlig trommer? Med mit niveau kan snyd være flid, så jeg vil prøve ad, om det giver mening ift. at glatte nogle crossfades ud.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Graceville skrev:Overdubber man egentlig trommer? Med mit niveau kan snyd være flid, så jeg vil prøve ad, om det giver mening ift. at glatte nogle crossfades ud.
Jeg ved ikke om der er nogle der overdubber trommer i traditionel forstand. Men noget som er ret brugt (tror jeg) og som jeg selv har haft held med er at sample replace. Der er en funktion til det i Logic. Google/ youtube det. Det er oplagt til stortromme og lilletromme forudsat du har closemic spor. Der kan man enten mixe et sample ind under det indspillede eller erstatte det helt.
Fx har jeg sjældent mere en én mikrofon på stortromme. Den prøver jeg at placere så jeg får den bedste balance mellem klik og bum (du ved hvad jeg mener). Det sker bare uhyre sjældent at den sidder lige i skabet, sikkert pga manglende skills. Uanset hvad, så kan jeg ofte komme ret langt ved at lægge sample ind under efterfølgende

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Ah, måske misforstod jeg dit spørgsmål. Altså hvis du har klippet to takes sammen og det fungerer godt bortset fra fx et bækken, der bliver klippet mellem de to takes, ja, så ville jeg forsøge bare at indspille det bækken på et separat spor og trylle det ind i mixet på så magisk vis som muligt

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ah jo, jeg har overvejet, om man ikke kan gøre det du taler om der. Har Ez drummer 2 og det er oplagt at prøve ad. Har egentlig bevæget mig væk fra e-drums men overvejer, om jeg skal prøve ad med et hybridsæt hvor cymballs, lilletromme og hi-hat er akustiske mens tammer og stortromme er på edrum til Ezdrummer. Har en Roland Octopad så 8 tammer + stortrommepad. Den der tuk tuk lyd på gummi kan jeg evt fjerne med Izotope R6 plugins. Hybridsæt vil muligvis osse skabe mindre glitches når jeg kvantiserer + færre underlige crossfades.

Jo det med cross fades er osse på nuværende tidspunkt et spørgsmål om balancen mellem snyd og flid i redigering og så det at jeg gerne vil lave gode trommetakes og blive til stadighed bedre på trommer. Man skal en gang i mellem finde det lavester gærde, men det er osse en fed følelse at få noget i kassen man har arbejdet på at blive god til.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hvis du vil være bedre på trommer så skal du øve dig... ikke noget nyt i det :) men jeg synes da at du sideløbende med den proces skal bruge alle de tricks du kan på at få det bedste ud af det du indspiller.
Personligt synes jeg at det fungerer godt med sample replacement oveni eller i stedet for de rigtigt indspillede trommer. Så vil du stadig have noget original kick/ snare på overhead sporet. Det er som om at det er med til at binde det lidt bedre sammen i forhold til hvis du slet ikke indspiller den akustiske tromme.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »


Prøv at se den her. Sorry for ham fyren der taler. Ca fra 1:50. Så kan du bagefter selv erstatte sample med hvad du har lyst til.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ah ja, det kan jeg godt se! Synes bleed er en fed ting, det vil jeg ikke kunne genskabe med det helt isoleret. Ved godt EZ drummer og andre laver bleed-funktion, men det er nu alligevel sjovere at have fingrene nede i dejen selv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Super god video
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar