Guitar SW - forslag til øvesetup

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Guitar SW - forslag til øvesetup

Indlæg af Kvaksalver »

Mit guitarspil har, som årene er gået, udviklet sig til en hobby, der foregår alene på kontoret - og jeg har hverken tid til, eller ambitioner om, at det skal ændre sig. Setuppet består pt. af en Helix LT (som jeg holder meget af) kørt over en KRK Ergo og videre til et sæt monitorer og en sub. Jeg pønser på at gå ren SW, da Helixen fylder på gulvet og jeg alligevel har en Macbook Pro stående på skrivebordet en meter væk.

Jeg burde kunne køre det hele via Garageband, Helix Native (99$ fordi jeg har en LT) og et eksternt lydkort (jeg har et TC Konnekt 6, der desværre er i Firewire versionen, så jeg skal ha fundet noget andet).

Jeg har aldrig haft min guitar plugget i en computer, så forslag, indvendinger, erfaringer osv. modtages med kyshånd!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvad er SW for noget?

Hvad vil du opnå med et nyt setup? Bare mindre rod? Som en der ikke bruger pedalknapper men kører direct input i en Apollo, tænker jeg umiddelbart du vil komme til at savne at have kontrollen lige for fødderne.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Software?

Mindre rod på et presset kontor er hovedmålet. Og så laver jeg i forvejen stort set al pilleri via editoren på min Macbook - det er nemmere, mere overskueligt og jeg slipper for at bøje mig ned og rode på gulvet. Det er meget, meget sjældent, at jeg bruger knapper og pedaler til noget...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Helix Native lyder som om, det er perfekt for dig. Du kan jo downloade demoen og lige se, om du kan få det til at virke.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nåjadetskaljegjoosseprøve
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det er jo bare at få prøvet det af.

Personligt fandt jeg det en smule irriterende, at man altid skal boote en computer, for at kunne støje lidt med guitaren. Der er det dejligt man bare kan tænde noget hardware, der er klar på 0 komma fem. Og man ikke nødvendigvis bliver sidetracked af andre ting i computeren.

Redigeringsmæssigt er det så meget mere brugbart at have det "i boksen".

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev:
Personligt fandt jeg det en smule irriterende, at man altid skal boote en computer,
Måske er det meget godt hvis guitaren er overspringshandlingen ift. det der skal gøres for at beholde huset og brødføde kone og børn, at man har lidt betænkningstid, lol.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg har ikke brugt forstærker til at øve siden Line6 udkom med Guitarport. Kan ikke huske hvornår det var. Men det er i hvert fald over ti år siden. Måske 15 år i virkeligheden. Så har jeg så købt en Kemper og den kan man tænde uden sin pc, men jeg bruger kun software. Jeg har i en del år brugt Overloud TH-3. Det lyder fint. Men der er 1.000 software løsninger som er fine. Hvis jeg så finder på noget fedt, kan det lige optages med det samme. Min pc booter op på ca 10 sekunder og så er det bare ens DAW. Tid er ikke et problem.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvis du kun bruger lydanlæget til guitar., og vil spare på pladsen. Er en sub så nødvendig ? Guitar effekterne i min DAW , syntes jeg er elendige. Men det er vel bare et spørgsmål om at finde de rigtige plugins. Jeg kan ikke råde dig mhst. plugins. Jeg spiller selv gennem AX8 og rør. Så jeg syntes ikke jeg har haft behov for guitar plugins.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Tid er ikke rigtigt et problem, jeg tror faktisk Macbooken booter hurtigere end Helixen. Men ja, det er helt sikkert bare at prøve det, jeg skal lige ha skaffet mig et lydkort, der gider lege sammen med min nuværende maskine...

Nogen anbefalinger dér? Jeg skal ikke rigtigt bruge andet end en guitarindgang og noget lav latency (der vel ikke rigtigt er et problem i 2019). Optimalt set kunne jeg godt tænke mig en s/pdif udgang, så kan jeg køre digitalt i KRK’en.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Kvaksalver skrev:Tid er ikke rigtigt et problem, jeg tror faktisk Macbooken booter hurtigere end Helixen.
Det var et svar til, at der var en, der syntes, det tog for lang tid ift. at tænde en forstærker og bare spille. Det er selvfølgelig rigtigt, men i mot tilfælde spiller jeg udelukkende med DAW åben, da jeg altid har gang i et nummer og kan indspille med det samme i stedet for så efterfølgende at skulle tænde pc osv. Så virker det langt bedre for mig bare at trykke “optag”. Alt det der med optage på mobil osv for at gemme en ide, er kun til nøds. Fra når jeg tænder min pc til jeg er klar ned et bestemt nummer i mon DAW, går der vel 2 min. Det kan jeg godt vente på ift. alt det, der er fedt ved en software løsning.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Update: Jeg endte med et Focusrite Scarlett 2i2 (der måske skal skiftes ud med noget, med mere headroom på indgangen) og Helix Native. Jeg skulle liiige finde ud af hvordan garageband fungerede med kanaler, plugins osv. men det var ligesom en læringskurve, der var til at have med at gøre. Nu skal jeg så bare have solgt min LT, der lige i øjeblikket fungerer som uhandy dørstopper...

I processen kom jeg også til at gå et par numre op i Genelecs. Fra 8010 til 6040 - det var dejligt!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tillykke - men teknisk set må det vel være at gå nedad, når man går fra 8010 til 6040
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Smittefar skrev:Tillykke - men teknisk set må det vel være at gå nedad, når man går fra 8010 til 6040
Teknisk set. Jeg er ikke sikker på, min kæreste er enig :lol:

Nyt svar