Windows 10 antivirus

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
E.J.
Medlem
Indlæg: 120

Windows 10 antivirus

Indlæg af E.J. »

Hey

Er ved at rykke over på Windows 10 efter primært at have brugt OSX i nogle år. Har været ved at læse lidt op på Antivirus og kan se, at bla. Bitdefender får gode anmeldelser. Har også læst, at det indbyggede Windows Defender efterhånden er ved at være godt nok til, at man kan nøjes med det og noget malware-beskyttelse. Det er lidt af en jungle :roll:

Hvad bruger i?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://download.cnet.com/s/antivirus/

Jeg bruger Avast. Og det fungerer fint med Windows 10.
I sin tid brugte jeg også Avira, som jeg brugte sammen med spybot. Men de var for krævende at vedligeholde.
I disse tider, hvor nettet er under angreb, stoler jeg ikke på Defender. Microsoft laver så mange programmer som ikke er særligt gode.
Jeg er holdt op med at bruge betalings beskyttelse . Forskellen er at ved betalings pakker får man ting som file scredder, driver update og man kan ofte skjule sin online status. Men man sidder så også med noget som man måske skal ind og deaktivere ved nogle hjemmesider. og jeg mener da også at de fleste browsere har indstillinger for sikker brug.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bruger bare windows egen ,.. aldrig noget problem i den forbindelse

Tidligere, for mange år siden, havde jeg Avast, men der var ligesom det sløvede maskinen ned i visse situationer

Jeg er bestemt ikke overbevist om at man er mere beskyttet ved at vælge Avast

Min tiltro til øget sikkerhed ved diverse betalte løsninger ligger også på et meget lille sted

Men meget svært at få overblik over området, og hvis du får det, så er din viden forældet 2 uger senere

Jeg har erkendt at der bare er en udefinerbar risiko
/Dub

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Hvis du bruger din PC med omtanke, er den indbyggede god nok.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

jakobole skrev:Hvis du bruger din PC med omtanke, er den indbyggede god nok.
Det kan være meget svært at bruge sin pc med omtanke. jeg købte noget fra en vietnameser på eBay. Han havde samme gode fedback % som andre. som jeg kunne læse det. Alligevel blev min ebay konto hacket og og han bestilte et dyrt grafikkort fra min ebay konto.
Det eneste jeg, i og for sig, havde gjort er var bruge min pc. Jeg kom dog ikke til at betale. Jeg tror eBay eller paypall dækkede det. men min eBay konto blev lukket. Jeg må dog indrømme at jeg også brugte Avast på det tidspunkt.
Men jeg har med Avast mulighed for at scanne i opstart. Jeg tror det kaldes at scanne for rootkits.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om defender, men min tiltro til at microsoftes programmer er ikke så stor. F.eks. er Edge en ret dårlig browser. Og er det ikke Bing deres søgemaskine hedder. Den er elendig. Man kan nok lave de samme scanninger fra Windows, men det er nok mere kompliceret. Man kan nok scanne i opstart ved at åbne i bias.
Sidder man med en bærebar fra Bilka til 1200 kr. Er det måske en god ide at holde sig til defender, Af hensyn til opstartstid. Men med min pc . Det er en Akoya fra Aldi, til en pris af knap 5000 kr og med ssd disk. Giver det ingen mening at vælge antivirus fra, for hurtigere opstart.

Default avatar
E.J.
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af E.J. »

Tak for alle jeres svar :) Hmm, ved ikke hvor meget klogere jeg lige er blevet ift. hva jeg skal vælge :wink: Tror jeg skal researche lidt mere i løbet af aftenen 8-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

E.J. skrev: Hmm, ved ikke hvor meget klogere jeg lige er blevet ift. hva jeg skal vælge :wink:
Been there ,... nogen gange efterlades man enda endu mere rådvild end før man spurgte :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

At installere et antivirus program gør faktisk din computer mere sårbar fordi de giver programmet nogle tilladelser de fleste applikationer ikke får.

Derudover virker det kun efter skaden er sket, dvs når du har fået virus.

Vil klart anbefale at du istedet tænker på browser plugins som fx no script, og adblockers, ghostery til at blokere ad trackere, og evt containers til firefox hvis du vil beskytte dit online privat liv.

Derudover kan det være ok at køre malware bytes i ny og næ og fjerne adware, men ligesom med antivirus programmer giver du nogle tilladelser som ikke er så hensigtsmæssige, så vil klart anbefale at du køre en scanning, og der efter afinstallere malware bytes.

Derudover, hav en seperat hyppig backup af dine data, så skulle der ske noget hvor din computer bliver komprimeteret, eller andre uheld så har du stadig din data og kan forsætte relativt enkelt.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Caspar9500 skrev:At installere et antivirus program gør faktisk din computer mere sårbar fordi de giver programmet nogle tilladelser de fleste applikationer ikke får.
Det var da alligevel noget af en påstand.
Er det mere end bare et akademisk postulat at fordi AV programmet har brug for nogle rettigheder for at virke at computeren så per definition er mere sårbar (og dermed lettere bliver inficeret), eller har du konkret evidens for det du skriver?
Caspar9500 skrev: Derudover virker det kun efter skaden er sket, dvs når du har fået virus.
Hvad mener du med det?
"Efter du har fået virus"?
De fleste antivirus programmer scanner de filer der løbende afvikles af computeren, inden de afvikles - og alt afhængig af hvor gode de er til at identificere den ondsindede kode, kan de stoppe afviklingen af et program/en fil, inden mallwaren bliver aktiveret. - Som f.eks. inficerede filer på USB-sticks, eller i forbindelse med download af programmer fra hjemmesider, at man godtroende har klikket sig ind på en hjemmeside via en phishing mail mv.
Caspar9500 skrev: Derudover, hav en seperat hyppig backup af dine data, så skulle der ske noget hvor din computer bliver komprimeteret, eller andre uheld så har du stadig din data og kan forsætte relativt enkelt.
Meget enig.
I kampen mod virus, herunder ransomware og andre former for "angreb" der er en god offline backup det bedste forsvar.

Derudover er det nødvendigt at acceptere at et antivirus programmer koster i form af system ressourcer såvel som kroner, og den eneste mulighed for at undgå risikoen for virus helt er at have sin computer afskåret fra omverdenen - hvilket nok er urealistisk for de fleste.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg kan anbefale www.malwarebytes.org, det fungerer som firewall og blokerer dermed et masse programmer fra at komme ind, eller hvis du har snavs, blokerer det udgående trafik.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kimex skrev:
jakobole skrev:Hvis du bruger din PC med omtanke, er den indbyggede god nok.
Det kan være meget svært at bruge sin pc med omtanke. jeg købte noget fra en vietnameser på eBay. Han havde samme gode fedback % som andre. som jeg kunne læse det. Alligevel blev min ebay konto hacket og og han bestilte et dyrt grafikkort fra min ebay konto.
Det eneste jeg, i og for sig, havde gjort er var bruge min pc. Jeg kom dog ikke til at betale. Jeg tror eBay eller paypall dækkede det. men min eBay konto blev lukket.
Du er ikke blevet hacket, så din oplevelse har intet at gøre med hvilken anti-virus du har brugt :-)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

bredal187 skrev:
Kimex skrev:
jakobole skrev:Hvis du bruger din PC med omtanke, er den indbyggede god nok.
Det kan være meget svært at bruge sin pc med omtanke. jeg købte noget fra en vietnameser på eBay. Han havde samme gode fedback % som andre. som jeg kunne læse det. Alligevel blev min ebay konto hacket og og han bestilte et dyrt grafikkort fra min ebay konto.
Det eneste jeg, i og for sig, havde gjort er var bruge min pc. Jeg kom dog ikke til at betale. Jeg tror eBay eller paypall dækkede det. men min eBay konto blev lukket.
Du er ikke blevet hacket, så din oplevelse har intet at gøre med hvilken anti-virus du har brugt :-)
Eller også er jeg kva mit arbejde, og værende online siden '94. lidt mere påpasselig :)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Famous last words, LOL :)
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

@Dormin,

De fleste folk som beskæftiger sig med sikkerhed, analyse af virus og Malware vil rette de samme “påstande”. Det er ikke kun akademiske teorier.

Og nej de fleste antivirus programmer “analyserer” ikke filer, de laver et md5 hashtag som bliver kørt op imod en database som indeholder hashes som er definerede som skadelige.

Der er flere gode episoder som podcast af Chaos Computer Club (dog på tysk). De berører jævnligt det paradoksale i at anti virus programmer gør en computer mere sårbar.

https://chaosradio.de/episoden

Og her en lidt ældre artikel om emnet

https://www.blackhat.com/presentations/ ... xue-WP.pdf

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Caspar9500 skrev:@Dormin,

De fleste folk som beskæftiger sig med sikkerhed, analyse af virus og Malware vil rette de samme “påstande”. Det er ikke kun akademiske teorier.

Og nej de fleste antivirus programmer “analyserer” ikke filer, de laver et md5 hashtag som bliver kørt op imod en database som indeholder hashes som er definerede som skadelige.

Der er flere gode episoder som podcast af Chaos Computer Club (dog på tysk). De berører jævnligt det paradoksale i at anti virus programmer gør en computer mere sårbar.

https://chaosradio.de/episoden

Og her en lidt ældre artikel om emnet

https://www.blackhat.com/presentations/ ... xue-WP.pdf
Alle filer har md5 hashes. Det er ikke et hashtag og bliver ikke lavet af et antivirus program. Der er nogle antivirus, der vil køre en md5 checksum op mod en database, men en rigtig virus vil inficere andre filer og få nye md5 hashes konstant, så at checke md5 checksummen er kun relevant ved hele, uændrede filer. F.eks. har en dawfil et md5 hash - så gemmer du filen igen, bom - nyt md5 hash. En fil får ikke et bestemt md5 hash eller checksum, fordi de er inficerede - det ændrer sig hver gang filen ændrer sig. Det skal være unikt.

Windows 10 antivirus er fint. Også før man får vira (??).

Ellers kan man altid uploade sin suspekte fil til
https://www.virustotal.com/da/

...og checke hvad de fleste af Verdens antivirus klassificerer filen som.

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

@Mr Bacon,

Man kan danne checksums af filer, de har dem ikke inlejret, men det er en metode nogle programmer anvender til fingerprinting.

Anyway, det betyder ikke så meget her, pointen var mere at man ikke behøver at anskaffe sig et særligt at antivirus program.

Det er fint at installere et antimalware program som fjerner fx adware i ny og næ og slette det igen bagefter. Og ellers måske tænke på et par browser extensions

Nyt svar