Opgradering af en gammel Mac Pro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Opgradering af en gammel Mac Pro

Indlæg af chaudes »

Er der nogen her inde som har prøvet at opgradere deres gammel Mac Pro 2009 1,4 til 1,5 med ny CPU ect. Hvis ja kan det så betale sig?

Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Personligt vil jeg sige, at den er for gammel til at kaste penge efter. Jeg har selv en MacPro 2012, som jeg har opgraderet til 12 core, 3.46 GHz og den kører super godt. Jeg kom fra en 2008 og den var vd at være "færdig" i forhold til virtuelle instrumenter mm. Så jeg ville ikke bruge pengene på sådan en maskine.

Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Indlæg af chaudes »

gs-dk skrev:Personligt vil jeg sige, at den er for gammel til at kaste penge efter. Jeg har selv en MacPro 2012, som jeg har opgraderet til 12 core, 3.46 GHz og den kører super godt. Jeg kom fra en 2008 og den var vd at være "færdig" i forhold til virtuelle instrumenter mm. Så jeg ville ikke bruge pengene på sådan en maskine.
Hvad vil du så foreslå jeg skal gør?
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad er dit behov og budget?

Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Indlæg af chaudes »

gs-dk skrev:Hvad er dit behov og budget?
James jeg producere primært musik i Logic og derefter smækker stems ud hvor jeg sætter dem ind i ProTools og laver det færdigt derinde. Du vil nok tænke jeg er gal men bruger rigtigt meget tid på at Layer mine instrumenter så jeg ender tit med en session på lidt over 100 audio tracks før den går til mix. Derfor har jeg brug for en maskine som kan være stabil på både de helt stor tunge AU/AAX men også ganske stabil. Bugettet har jeg ikke rigtigt tænkt på men må så punge ud når det skal være :) :-P
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er jo mange holdninger til det på sådan et forum, som vi har her - men til det du siger, så vil jeg sige, at du skal have en hurtig maskine med masser af ram og hurtig harddisk. Jeg ville selv købe til fremtiden - altså ikke en underdimensioneret maskine. Jeg har kun erfaring med MacPro og og MacbookPro, som jeg selv arbejder på - jeg har ikke det store behov for at tage ting med mig, så jeg arbejder mest på den stationære. Det - som jeg skrev - er en super god maskine og optimeret, men det er uden Thunderbolt og de nye ting - en traktor og jeg har stort set aldrig problemer.
Jeg er ikke Imac fan - men mange bruger den med glæde - ligesom den lille Mini også er i spil. Personligt ville jeg købe så dyrt som min pengepung kunne klare. Jeg synes, at computeren holder meget længere, når man investerer rigtigt fra starten.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis du kan sige specifikt hvilke(n) CPU du har lige nu, så kan man slå op hvor meget du kan forvente at forbedre din performance. Ud fra dette kan du så evt. vurdere om det kan svare sig for dig. Med mindre du kan få nogle nye CPU'er meget billigt, så tvivler jeg på det rigtigt kan svare sig med så gammel en maskine.

Bare for at sætte det i perspektiv, så kan du med basismodellen af Mac Pro fra 2010 med én 2.66 GHz Quad-Core Xeon CPU, forvente en 48-63% hurtigere CPU i en ny Mac Mini til 6.999 Kroner (3,6 GHz Quad-Core i3) eller en 97-157% hurtigere CPU i en opgraderet Mac Mini til 9.576 Kroner (3,2 GHz 6-core i7).

Procentsatserne er beregnet ud fra Geekbench scores for hhv. single og multi-core ydelse for de pågældende maskiner.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Indlæg af chaudes »

keen skrev:Hvis du kan sige specifikt hvilke(n) CPU du har lige nu, så kan man slå op hvor meget du kan forvente at forbedre din performance. Ud fra dette kan du så evt. vurdere om det kan svare sig for dig. Med mindre du kan få nogle nye CPU'er meget billigt, så tvivler jeg på det rigtigt kan svare sig med så gammel en maskine.

Bare for at sætte det i perspektiv, så kan du med basismodellen af Mac Pro fra 2010 med én 2.66 GHz Quad-Core Xeon CPU, forvente en 48-63% hurtigere CPU i en ny Mac Mini til 6.999 Kroner (3,6 GHz Quad-Core i3) eller en 97-157% hurtigere CPU i en opgraderet Mac Mini til 9.576 Kroner (3,2 GHz 6-core i7).

Procentsatserne er beregnet ud fra Geekbench scores for hhv. single og multi-core ydelse for de pågældende maskiner.
Jeg har det som hedder 2x 2,26 GHz Quad Core Intel Xeon.
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hej, har du overvejet at opgradere RAM helt op til max. kapacitet og udskifte harddisken med en SSD?

Der er forskel på diskene, selv fandt jeg frem til en Samsung EVO SSD, og min 2012 Macbook Pro kører nu væsentligt hurtigere.

Jeg har slet ikke ændret ved CPU’en.
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Indlæg af chaudes »

Rolland skrev:Hej, har du overvejet at opgradere RAM helt op til max. kapacitet og udskifte harddisken med en SSD?

Der er forskel på diskene, selv fandt jeg frem til en Samsung EVO SSD, og min 2012 Macbook Pro kører nu væsentligt hurtigere.

Jeg har slet ikke ændret ved CPU’en.
Nu er det jo en Mac Pro stationær :-D
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

chaudes skrev:
Rolland skrev:Hej, har du overvejet at opgradere RAM helt op til max. kapacitet og udskifte harddisken med en SSD?

Der er forskel på diskene, selv fandt jeg frem til en Samsung EVO SSD, og min 2012 Macbook Pro kører nu væsentligt hurtigere.

Jeg har slet ikke ændret ved CPU’en.
Nu er det jo en Mac Pro stationær :-D
ok, sådan én kan man vel også upgrade RAM og disk på?
https://www.ifixit.com/Device/Mac_Pro_2 ... eplacement
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Med den cpu er det ikke pengene værd efter min mening.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis du ikke allerede har en SSD harddisk som primær harddisk, så bør dette være det absolut første sted du starter. Det vil formodentlig være som at få en helt ny computer.

I forbindelse med opgradering af CPU'er, så er du allerede godt stillet med de to CPU'er du har lige nu. Hermed en oversigt over hvor stor en forbedring du vil kunne forvente med de forskellige CPU'er der har været solgt med Mac Pro 4,1 og 5,1:

2x 2.26 GHz (E5520)
2x 2.66 GHz (X5550) = 16-17%
2x 2.93 GHz (X5570) = 20-24%
2x 2.40 GHz (E5620) = 7-13%
2x 2.66 GHz (X5650) = 22-60%
2x 2.93 GHz (X5670) = 31-66%

Procentsatserne er beregnet ud fra Geekbench scores for hhv. single og multi-core ydelse for de pågældende CPU'er.

Edit: Man kan faktisk få et par X5670 på amazon.co.uk inklusiv fragt for noget der ligner ~300 Kroner. Jeg kan dog ikke lige stå på mål for om de uden videre virker i en Mac Pro 4,1 som din.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

Jeg har opgraderet et par 2009 og 2010 Mac pro'er og så vidt jeg ved, kører de stadig i dag og kan opgraderes til nyeste styresystem. Der er snak (jeg kan ikke finde linket) om at systemet efter Mojave måske ikke bliver officielt kompatibelt med 2009 Mac Pro.

Der er masser af kraft i din maskine hvis du opgraderer til en 2 x X5690 cpu som kan købes brugt på ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/2X-Intel-Xeo ... :rk:1:pf:0

Der er også andre og billigere CPU'er som vil booste din maskine for færre penge. Se mere her:
https://forums.macrumors.com/threads/ma ... t.1954766/

Bagefter dette kan du installere du en 2.5" SSD og nyere ram (1333ghz) også kan du komme op på en performance der minder om iMac Pro grundmodellen. SSD'en skal du købe fra ny og rammene kan du også finde på ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/6x-4GB-24GB- ... :rk:1:pf:0

Det bedste er en altid at opgradere en dual CPU maskine som din. Den kan komme helt op på ca 22000-25000 point i en syntetisk geekbenchtest. Min egen 2010 med dual cpu får 25000 point til en pris der er langt under tilsvarende nye Macs. Desværre kan de gamle sølv macs ikke få thunderbolt men det kan jeg leve med.

Mac pro 2009 modellen med dual CPU er den sværeste model at opgradere ift. CPU men du kan også finde firmaer som klarer det for dig. Læs og lav rigtig grund research hvis du beslutter dig for at gøre det hele selv.

Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Indlæg af chaudes »

kas_lar skrev:Jeg har opgraderet et par 2009 og 2010 Mac pro'er og så vidt jeg ved, kører de stadig i dag og kan opgraderes til nyeste styresystem. Der er snak (jeg kan ikke finde linket) om at systemet efter Mojave måske ikke bliver officielt kompatibelt med 2009 Mac Pro.

Der er masser af kraft i din maskine hvis du opgraderer til en 2 x X5690 cpu som kan købes brugt på ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/2X-Intel-Xeo ... :rk:1:pf:0

Der er også andre og billigere CPU'er som vil booste din maskine for færre penge. Se mere her:
https://forums.macrumors.com/threads/ma ... t.1954766/

Bagefter dette kan du installere du en 2.5" SSD og nyere ram (1333ghz) også kan du komme op på en performance der minder om iMac Pro grundmodellen. SSD'en skal du købe fra ny og rammene kan du også finde på ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/6x-4GB-24GB- ... :rk:1:pf:0

Det bedste er en altid at opgradere en dual CPU maskine som din. Den kan komme helt op på ca 22000-25000 point i en syntetisk geekbenchtest. Min egen 2010 med dual cpu får 25000 point til en pris der er langt under tilsvarende nye Macs. Desværre kan de gamle sølv macs ikke få thunderbolt men det kan jeg leve med.

Mac pro 2009 modellen med dual CPU er den sværeste model at opgradere ift. CPU men du kan også finde firmaer som klarer det for dig. Læs og lav rigtig grund research hvis du beslutter dig for at gøre det hele selv.
Hvilke firmaer gør den slags her hjemme? :)
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

Jeg har ikke prøvet dem men jeg har ikke hørt om andre danske firmaer:
https://biglittlefrank.dk/

God vind med opgradering:-)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

kas_lar skrev:Jeg har ikke prøvet dem men jeg har ikke hørt om andre danske firmaer:
https://biglittlefrank.dk/

God vind med opgradering:-)
Kender intet til opgradering selv –– men hvis man er i Kbh, er det værd at checke http://duckshouse.dk/ ... det er Andy nede på Sdr. Boulevard.
Max hyggelig fætter, certificeret Apple et-eller-andet, laver vist ikke meget andet end at reparere og opgradere Macs.
F.eks. min mors, som 'bare' var at skifte til en SSD-disk og smide noget mere RAM i.

I øvrigt er hr. Andy's værksted /butik lidt magisk, hvis man kan lide den slags .. i sig selv et besøg værd.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg opgraderede på et tidspunkt min 2009 MacBook Pro. SSD og så meget RAM, der kunne proppes i den. Det var som at få en helt ny maskine...

Nyt svar