Intet signal fra OctaMic II til RME Fireface UFX II

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
TommyBL
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Aalborg

Intet signal fra OctaMic II til RME Fireface UFX II

Indlæg af TommyBL »

Hej.
Jeg forsøger at udvide en RME Fireface UFX II med 8 indgang fra RME OctaMic II. Jeg har forbundet via ADAT (Octamic main til Fireface ADAT 1 in), men der kommer ingen signal igennem. Hverken på Fireface's display eller i mit cubase 5.
Er der nogen der kan sige noget klogt?
Mvh. Tommy

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Hej, velkommen til! Jeg tænker du skal sætte det op i Totalmix...

Medlemsavatar
TommyBL
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Aalborg

Indlæg af TommyBL »

Hej og tak :)
Hmmm…. jeg tænker bare, at det da burde være lidt plug-and-play-agtigt når nu det er rent RME....
Har du nogen ideer til, hvor præcis i totalmix?

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Totalmix er en af de helt fede features ved RME og noget du bør læse op på.... Det er der man router alt input til out osv igennem. Det er også der, du kan bruge de indbyggede effekter. Du har både en fed gate/expander/comp og en parametrisk EQ pr kanal + delay og reverb på udgang at gøre godt med. En hel digital mixer.

Hvis du åbner Totalmix, klikker på din main out kanal og løfter faderene på de kanaler du gerne vil høre burde der være hul igennem.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

prøv lige at check RME kontrol-panelet og se status på din adat port .. står den som “no lock”, “lock” eller “sync”?

Check også at porten ikke er sat til spdif .. mener de kan begge dele!

Ud over det skal du enten sync’e dit ufx til din octamic, eller have wordclock til din octamic fra ufx .. det sidste er at foretrække ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
TommyBL
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Aalborg

Indlæg af TommyBL »

Tak for diverse svar... Det kniber dog stadig.
Der er ingen hul igennem octamic'en selvom jeg skruer op for inputkanalerne i Totalmix.
Status på alle ports er no lock. Det lyder forkert? Man kan kun vælge SPDIF/ADAT for optical 2.
På switchen på Octamic'ens bagside er Sync sat til AES (i stedet for WC) og external.
Er der nogen der kan sige noget klogt?

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Er din Clock Source "Internal" på Fireface? Og Octamic skal være som du siger være external, og WC vil jeg tro. AES svarer til SPDIF...

Medlemsavatar
TommyBL
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Aalborg

Indlæg af TommyBL »

Clock source er internal.
Skal man have et WC-kabel imellem dem for at der er noget der fungerer? Kan den ikke sync'e via ADAT?

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg kender ikke Octamic, men manualen siger:

9. External Synchronization
The digital inputs of the OctaMic II are used for external synchronization only. In case the clock shall not be generated internally (operation mode Master), an external synchronization (operation mode Slave) is available via word clock or AES (SPDIF).

Det er lidt kryptisk, men jeg læser det som enten skal Octamic være master; eller også skal den ha' synk signal via Word Clock stikket eller ASE stikket.

Prøv at sætte Fireface til slave (Clock Source: ADAT) og Octamic til Master... (Internal). Husk at sætte sample frekvens til det du bruger i dit projekt (48k eller 44,1k), da det jo nu er Octamic der bestemmer...

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

TommyBL skrev:Status på alle ports er no lock. Det lyder forkert?
Så er der ikke forbindelse fra din Octamic til lydkortet. Check at der kommer lys ud af den adat port du har sat kablet i på Octamic'en og at der *ikke* kommer lys ud af den du har sat kablet i på FireFace'et ..
TommyBL skrev: På switchen på Octamic'ens bagside er Sync sat til AES (i stedet for WC) og external.
Er der nogen der kan sige noget klogt?
Ja! :) .. Udover overnævnte problem, så *skal* du have styr på sync, og med dit gear er wordclock det mest oplagte, ved mindre du vil slave dit Fireface efter din octamic, hvilket ikke er helt optimalt.

Du skal bruge et kabel alá https://www.thomann.de/dk/sommer_cable_ ... ohm_1m.htm - med andre ord et BNC kabel med 75ohms impedans. Når du har forbundet det skal Octamic dip-switches sættes til WC samt EXT - og den lille blå "Term" knap skal aktiveres.

Done deal ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar