Voxengo Correlometer (gratis)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Voxengo Correlometer (gratis)

Indlæg af Holger »

Et handy og relativt sjældent set type af plug-in: et multibånds correlationsmeter. Skidesmart til at SE hvor der er kraftige faseproblemer, især hvis man skal forklare nogen noget de ikke kan høre.

Tidligere kun som en del af det betalte PHA-979 plug-in, nu kan correlationsdelen fås gratis:
https://www.voxengo.com/product/correlometer/

Til gengæld kan jeg ikke få det til at dukke op som AU i LPX 10.4.3 under High Sierra 10.13.6. Dukker slet ikke op og endsige slet ikke valideres... [FIXED: Log out/login eller genstart opdaterer plug-in cachen]

Anyone?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fedt. Jeg er glad for SPAN og Elephant.

Hmm, så den viser om ting er i fase/modfase ved forskellige frekvenser? Det kan mit VUmeter.exe faktisk også hvis man trykker "6".

Nu er mit studie stadigvæk skilt ad, så jeg kan ikke teste om den virker lige her (sidder og taster løs på en ældgammel crappy netbook der kører linux.) Men når det kører igen, kan jeg lige prøve på High Sierra i GarageBand. Logic kører desværre ikke pga. en fejl i iCloud (det er nogen specielle ting der hænger sammen i mac-land.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Tak for tippet - virker fint med nyeste Mojave og Logic Pro X. Har du husket at genstarte Mac'en? ...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

"If you cannot get plugin to work on macOS High Sierra/Mojave, you have to logout from the system and login again, it's a known issue not caused by plugin's own bug."

Will do.

Plejer ikke at være nødvendigt at logge ind/ud, men det burde det virke her :-)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:"If you cannot get plugin to work on macOS High Sierra/Mojave, you have to logout from the system and login again, it's a known issue not caused by plugin's own bug."

Will do.

Plejer ikke at være nødvendigt at logge ind/ud, men det burde det virke her :-)
Jeg skal genstarte min Mac hver gang jeg installere nyt plugin i Logic Pro X, ellers dukker det ikke op. Er det ikke standard i nyere LPX?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Rosenfeldt skrev: Jeg skal genstarte min Mac hver gang jeg installere nyt plugin i Logic Pro X, ellers dukker det ikke op. Er det ikke standard i nyere LPX?
Da jeg installerede Arturias Pigments her forleden kunne jeg fint åbne den i Logic umiddelbart efter uden behov for genstart, men jeg har også tidligere haft plugin installationer der krævede genstart før AU delen ville blive vist i Logic. - Jeg har ikke oplevet problemet med VST plugins (men dem kan jeg så heller ikke bruge i Logic).

Men jo, det er ofte at det kræver en genstart for at få læst nye AU plugins ind.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rosenfeldt skrev:
Holger skrev:"If you cannot get plugin to work on macOS High Sierra/Mojave, you have to logout from the system and login again, it's a known issue not caused by plugin's own bug."

Will do.

Plejer ikke at være nødvendigt at logge ind/ud, men det burde det virke her :-)
Jeg skal genstarte min Mac hver gang jeg installere nyt plugin i Logic Pro X, ellers dukker det ikke op. Er det ikke standard i nyere LPX?
Næh, det virker fint med nogle plug-ins her.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Næh, det virker fint med nogle plug-ins her.
Ok, men lidt mystisk i mit tilfælde: Jeg har købt en del plugin på Pluginboutique det sidste års tid, og mener at Mac'en skulle genstartes ved de fleste installationer. Ikke at det stod anført nogen steder, men hovedparten af mine AU plugin dukkede ikke op i LPX efter installationen !? Da jeg ikke har haft Mojave installeret mere end i nogle måneder, så kan det vel næppe være der fejlen ligger? Jeg mindes ikke at have samme problem med tidligere versioner af LPX !

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har muligvis noget at gøre med installationsmetoden.

Jeg oplever at plug-ins som installeres via en installer har virket med det samme bagefter, mens plug-ins der blot er kopieret/hevet mere eller mindre direkte over i plug-in folderen ikke opdaterer cachen automatisk.

Så i sagens natur varierer det fra plug-in til plug-in.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Det har muligvis noget at gøre med installationsmetoden.

Jeg oplever at plug-ins som installeres via en installer har virket med det samme bagefter, mens plug-ins der blot er kopieret/hevet mere eller mindre direkte over i plug-in folderen ikke opdaterer cachen automatisk.

Så i sagens natur varierer det fra plug-in til plug-in.
Jeg benytter altid en installer - hvis tilgængeligt. Jeg mener at have læst om problemet på flere audio-forums, så enten ligger fejlen i OS X eller LPX.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I OSX i følge udvikleren, men kun i High Sierra og Mojave.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:I OSX i følge udvikleren, men kun i High Sierra og Mojave.
Det giver mening ! Problemet er opstået hos mig efter Sierra - altså med High Sierra og Mojave.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvordan skal man bruge det i praksis? Er enhvert "under" et problem eller ...?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Er enhvert "under" et problem eller ...?
Nej, men helst ikke på peaks/punch. Dvs. i haler o.a. er det ikke så problematisk.

Bunden bør altid være i fase, når der er normal aktivitet. Den kan sagtens ryge ned i breakdowns o.a. afhængig af sfx osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Hvordan skal man bruge det i praksis?
Hvis man har gode ører og monitorering, og man ved hvad man laver, så har man efter min mening slet ikke brug for plug-innet (som producer/mixer).

Hvis man ikke helt ved hvad man laver eller er i tvivl om noget, så kan bruge det til at be-/afkræfte et evt. faseproblem, men typisk vil det ikke være nødvendigt med et multibåndskorrelationsmeter i produktions-/mixfasen, da man har adgang til enkelte lyde og bare kan bruge et alm. fuldbåndskorrelationsmeter.

Nevertheless, en rookie producer kunne måske have godt at have checke sådan et meter, hvis han/hun er i tvivl om hvad der sker i en kompleks lyd i et dårligt rum.

Som masteringengineer eller lign. så bør man kunne høre problemerne uden at se dem, men det kan bruges til at bekræfte noget som man evt. kan videreformidle ret præcist og grafisk til tredjeperson.

Et eksempel: jeg sad med et ellers ret pro nummer forleden til mastering, men der var et meget udtalt faseproblem i nedre mellemtone fra 150 - 350 Hz. Det gav sådan en lidt hul/på vrangen effekt i det område, mens resten af nummeret stod i fokus. Det sås tydeligt på meteret som et lavt til negativt udslag i området 150 - 350 Hz. Havde jeg haft brug for at kommunikere dette problem videre til produceren, så ville et screenshot + en medfølgende forklaring måske være rart for produceren at have.

Desuden finder jeg det sjovt at kunne se hvad jeg hører i fasen med en kompleks lydfil (=fuldt mix) af ren teknisk interesse.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tak for uddybningen. Jeg må teste det i weekenden. :)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

"Lyder mit musik godt?"
"Øjeblik, jeg skal først lige se det i mit korrelationsmeter"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Konstruktivt ;) Prøv at se mit svar lige over for en mere nuanceret vinkel.

Nyt svar