Mix/master med Ekstern mixer i DAW?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Fistermedister
Medlem
Indlæg: 34

Mix/master med Ekstern mixer i DAW?

Indlæg af Fistermedister »

Hej alle sammen.
Jeg prøver at forstå hvordan jeg gør dette og hvordan workflow er.

Sagen er den, jeg bruger reason og cubase, vil gerne mixe/master med en extern mixer, og bruge dens EQ, Compressor osv. (Sony dmx r100)

Jeg laver noget music i mit DAW, med en masse vst, hver kanal fra min DAW går igennem mixeren, så bliver lortet mixet der, og så tilbage ind i mit DAW.. Eller hvordan.. Skal jeg så optage hvert enkelt spor IGEN, jeg vil jo helst have jeg bare laver et stykke music, og kan mixe det hele uden at skulle til at optage hvert enkelt spor igen igen.

Har ikke fået sat det op endnu, da jeg er igang med at bygge studiet, og har altid kun brugt DAW og controllere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Typisk vil du interface med den digitale mixer via fx MADI eller ADAT TosLink. Så bruger du I/Os i din DAW, så alt kører live. Indstillinger osv. skal gemmes separat i den digitale mixers hukommelse pr. projekt.

Kører du automation i mixeren skal det typisk sync'es op separat og det er relativt upræcist i forhold til ren DAW automation.

Hvis du vil gemme de enkelte færdigtprocesserede spor i din DAW, ja så skal du optage alt ind i realtime ét spor ad gangen og efterfølgende fjerne I/Os.

Og ellers kører du bare et samlet stereo output tilbage ind og optager som et stereospor i din DAW.

Der er nu ikke megen fordel ved overhovedet at bruge en digital mixer til det her, for at sige det høfligt. Det er bedre og nemmere at køre alt in the box. Du får ikke bedre lydkvalitet, tværtimod får du dårligere lydkvalitet med en efterhånden meget gammel digital mixer.

Plug-ins i dag har højere bitdybde + intern båndbredde og deraf færre digitale artifakter. Så hellere bruge en god analog mixer, hvor du faktisk får noget potentielt forærende, hvis du insisterer.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du gerne vil mixe på mixeren, skal du vel blot optage master output fra mixeren, og så kan du lave mastering på det stereo spor, du har optaget derfra.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Fistermedister
Medlem
Indlæg: 34

Indlæg af Fistermedister »

Skide godt.. Tak for jeres svar! Det var lige den info jeg havde brug for. :)

Ja mixeren er gammel, den har MADI, og syns nu stadig den er ret god.

Det er jo bare en hobby, så den er fin nok til mig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var absolut ikke en dårlig mixer, har selv brugt den et par gange.

Default avatar
Fistermedister
Medlem
Indlæg: 34

Indlæg af Fistermedister »

Man kunne også bruge en ekstern recorder af en art måske

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, altså hvis du vil gøre det mere besværligt for dig selv... :-D

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Ja, altså hvis du vil gøre det mere besværligt for dig selv... :-D
Der findes jo fjernstyring af båndmaskiner så man ikke behøver gå ind i teknikrummet hele tiden :-P :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar