Audient vs. Focusrite vs. RME?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Audient vs. Focusrite vs. RME?

Indlæg af Woopex »

Hej alle!

Jeg står i den dejlige situation, at jeg er på vej til at vinde et væddemål med min kæreste, hvilket betyder at hun får lov til at betale for mit nye lydkort (dog er pris ikke helt irrelevant, da der måske kunne blive lidt til en ny mobil ved siden af, hvis lydkortet ikke tømmer kontoen fuldkomment :D ). Jeg har derfor kigget mig lidt omkring, tænkt over mine behov og er kommet frem til følgende:

Jeg ønsker et lydkort med de bedst mulige preamps (jeg bruger en Shure SM7B mikrofon). Latency er også en faktor. Slutteligt vil jeg gerne have plads til 2 sæt højttalere jeg kan skifte mellem.

Jeg har haft kig på henholdsvis RME Babyface Pro, Audient id22 og id44 samt Focusrite Scarlett serien.

Focusrite Scarlett XiX
Fordelen ved denne er, at det er den billigste løsning blandt kandidaterne. Jeg ejer et 1st gen Solo og synes det er ok, men jeg døjer dog med lidt statisk støj på mine optagelser (muligvis mine kabler?).
Pris: 1500 for 6i6 og 2300 for 18i8

Audient
Var egentlig ikke med i kapløbet indtil jeg begyndte at læse forskellige tråde. Folk virker utroligt glade for dette lydkort (jeg har læst mest om id22), og jeg er selv blevet en smule hooked på tanken omkring at købe enten id22 eller id44. Kan de 1500 kroners forskel fra id22 op til id44 retfærdiggøres i forhold til mine ovenskrevne behov?
Pris: 2800 for id22 og 4300 for id44

RME
Babyface Pro har et super lækkert design og udfra hvad jeg har kunnet læse er denne et skridt mod det professionelle gear, men får stærk kamp af Audients produkter. Prisen er høj, men er det den løsning jeg bliver mest glad for på lang sigt?
Pris: 5200 for Babyface Pro.

Udover valg af lydkort vil jeg også gerne købe et nyt kabel til min mikrofon - hvad kan anbefales her? Det jeg umiddelbart har var den billigste løsning i Eskildsen (før det blev til 4sound i Aalborg), men det er for mig en jungle.

Jeg føler jeg er ved at have stirret mig blind i mulighederne og håber nogle af jer kan hjælpe mig med at finde ud af hvilken løsning jeg skal gå med. På forhånd mange tak og undskyld for den relativt lange formulering af "Hvilket lydkort skal jeg vælge?".

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg har Audient Id22, og det er jeg meget glad for. Jeg savnede nogle ekstra indgange, dem får jeg via adat over mit gamle lydkort, hvilket fungerer godt. Hvis det var i dag ville jeg nok købe id44, fordi det er godt at have det samlet i et kort og man for flere preamps. Du skal nok skrive, hvad dine behov er. Hvor mange spor skal du optage på en gang etc.? Audient id 22 får i hvert tilfælde tommelfingeren op herfra!

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Hej, tak for svar!

Ja, det har du ret i - det forsvandt i det lange skriv. Mit behov i forhold til at optage spor er pt. blot en enkelt mic og et instrument-input ved siden af. Fremtiden er jeg ikke sikker på, men som du selv siger går jeg også med tankerne omkring, at jeg måske ville blive glad for de ekstra inputs på længere sigt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mit automatsvar vil være altid være RME. Men der er flere herinde, der har gode erfaringer med Audient.
Og når jeg lige læser op på ID44, så vil det nok være mit foretrukne bl.a kandidaterne her. Det har også samme gain på pre-amp, så burde kunne trække Shure SM7B.

Jeg vil dog tro, at RME stadig slår det i round trip latency, som Audient angiver til 5,6 ms ved 32 samples buffer. Der kan RME nok præstere omkring 3,5 ms. Så er det et spørgsmål om, hvor store projekter Audient kan præstere det ved - og om du skal tracke meget med plugins?

Jeg hopper let og elegant over Focusrite-kortet. Jeg har selv været (for) mange lydkort igennem - for at ende i den gode/dyre halvdel af lydkort. Jeg ville ønske, jeg havde haft den erfaring, da jeg begyndte på det. Det havde i sidste ende sparet mig for mange penge - og kvaler.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Rme rme rme. Altid.
Deres lydkort har stadig drivere til Windows xp. Dvs at hvis du køber et lydkort nu, kan det højst sandsynligt køre om 10 år på det nyeste styresystem. Alene den grund er tungtvejende. Mange andre lydkort virker i nogle få år pga at de holder op med at yde support til nyere os. Og så er Rme bare kvalitet hele vejen igennem. Har selv babyface Pro


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Når, du kun skal bruge max to indgange ad gangen, så ville jeg købe Id22. Den kan udvides med op til otte indgange via adat, så på den måde kan du også vokse med den. Jeg er ret glad for, at man tilslutte to sæt monitors til den, ellers havde jeg måske købt Rme babyface Pro i sin tid.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Babyface Pro har også adat. Og så ellers 2x mic og 2x Line/DI
Men nej. Ikke 2 sæt monitors med mindre du kører adat


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er generelt mega imponeret over RME, men har kun prøvet deres mic-indgang på Fireface 400, og den var overraskende skuffende. Den lød plastic-agtigt. (Derfor intet automat-svar herfra.) Så lige hvad mic preamp angår, har jeg på formemmelsen at Focusrite faktisk vinder. Men på alle andre punkter ville jeg nok også pege på RME. Jeg har aldrig prøvet Audient, så det kan jeg ikke udtale mig om.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Når du skriver "bedst mulige" er det så inden for et budget - for bedst mulige er jo en størrelse, der bliver særdeles dyr?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har Audient iD14. og jeg er rigtig godt tilfreds. Jeg brugte tidligere et af de billigere Presonus lydkort. det kunne godt bruges, men Audient iD14 var afgjort et spring op, selvom det ikke er forfærdeligt dyrt. Jeg kunne straks høre at det har en bedre preamp og færre problemer med clipping og latency . Og så har iD14 D.I input til guitar.
Der er sikkert bedre lydkort men jeg kan sige at i forhold til de ca. 15-1700 kr Audient iD14 koster, får man meget kvalitet for pengene. Jeg syntes især om driveren, som er meget simpel og intuitiv . Jeg har prøvet ved en fejltagelse at have Windows lyddriver slået til ved optagelse af akustisk guitar, via mic, og det var ikke godt. Jeg vil tro at der er lydkort og drivere med mindre latence, men jeg har nu ikke oplevet de store problemer og irritations momenter med iD14.
Det er mit indtryk, at hvis man vælger iD14-22-eller iD44, er det det samme lydmæssigt. prisforskellen ligger i flere input og tilslutningsmuligheder.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Tak for alle de gode svar! :)

gs-dk skrev:Når du skriver "bedst mulige" er det så inden for et budget - for bedst mulige er jo en størrelse, der bliver særdeles dyr?
I forhold til budget, så er Babyface Pro den øvre smertegrænse, så det er ca. 5.000 og under. Er der nogle lydkort, der sparker vanvittigt røv i det prisleje, som jeg har overset?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Har du overvejet om det må være brugt? Spørger ikke fordi at jeg selv har et super awesome fireface800 til salg 8-) ... men så kunne et Apollo twin også være en mulighed. Jeg er ret imponeret over universals interfaces uagtet om man vil købe sig fattig i deres plugins eller ej.

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål i tråden.

Er i samme situation, min TC konfekt 24D er lige stået af, så jeg kigger også efter et nyt lydkort.
Der er i øjeblikket mange brugt firewire lydkort til salg (motu Ultralite, Fireface 400/800, TC impact Twin og Focurite Saphire 40) men de er jo næsten 4-8 år gamle (lancerings) hvordan er de i forhold til nye lydkort i 2500 kr klassen - og hvad med fortsat support til OSX.
Jeg har firewire i min MacBook Pro så det er ikke noget problem.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg vil bare lige sige igen, at du altid kan stole på RME når det gælder fremtidssikring. Derfor køber jeg RME:) - de har dog ikke så meget i 2500kr klassen.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg har haft mit FF800 i snart 15 år vil jeg mene - og det spiller fint og meget stabilt - med nyeste MacOS.

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Nogle gange kommer RME fireface 400 ned omkring 2500 brugt - FF800 er desværre altid lidt dyere

Medlemsavatar
Ilddåb
Medlem
Indlæg: 35
Sted: København

Indlæg af Ilddåb »

Hvis det er Focusrite vejen så måske "Focusrite Clarett 2Pre USB" hvis pris er problem (2500kr) skulle også være gode preamps, men får næppe latency ned som et RME, men sikkert fin latency til de fleste.

https://www.thomann.de/dk/focusrite_cla ... arch_prv_7

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

docone skrev:Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål i tråden.

Er i samme situation, min TC konfekt 24D er lige stået af, så jeg kigger også efter et nyt lydkort.
Der er i øjeblikket mange brugt firewire lydkort til salg (motu Ultralite, Fireface 400/800, TC impact Twin og Focurite Saphire 40) men de er jo næsten 4-8 år gamle (lancerings) hvordan er de i forhold til nye lydkort i 2500 kr klassen - og hvad med fortsat support til OSX.
Jeg har firewire i min MacBook Pro så det er ikke noget problem.
Efter min mening er de fint konkurrencedygtige. Som jeg ser det er den egentlige trussel hvis Firewire udgår. Men det kan være at man kan adapte sig ud af det. Jeg er gået fra rme til uad pga ønske om at bruge uad plugins. Lydkort/ preamp/ konverteringsmæssigt er der ingen bemærkelsesværdige forskelle... hvilket i virkeligheden var lidt skuffende :)
Indtil nu har rme været gode til at opdatere software, så mon ikke det også holder på sigt? Tc og focusrite har jeg ikke erfaring med, men begge er producenter som gennem årene har lavet gode interfaces (såvidt jeg forstår), så jeg vil tro det samme gælder for dem.

Nyt svar