Cubase X

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Cubase X

Indlæg af Nicolai »

https://new.steinberg.net/cubase/?_sp=7 ... 2204771671

Men linket virker ikke ret tit... Der er nok pres på Steinbergs servere :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

Det eneste nye er så vocal alignment, ikke? Ser lækkert ud.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Virker fint nu. Men ja, der er nok ekstra pres på i dag :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

ARA .. endelig!

Jeg begynder at lege med tanken om at skifte fra 6.5.5 ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

PelleB skrev:Det eneste nye er så vocal alignment, ikke? Ser lækkert ud.
ARA support står også nævnt, hvilket er en kæmpe game-changer hvis man arbejder meget i Melodyne ..

edit:

det ligner faktisk man kan bestille og downloade det nu!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

PelleB skrev:Det eneste nye er så vocal alignment, ikke? Ser lækkert ud.
Kik her:
https://new.steinberg.net/cubase/new-in-10/

Og scroll ned for at læse om nye features / forbedringer af eksisterende.

C10 features:
-----------------
ALL NEW FEATURES
VariAudio 3
Ultimate control of your audio, with more creative tools and Smart Controls to speed up workflow.

MixConsole Snapshots
Instantly recall different project mixes and settings to quickly compare mixes and add mix notes.

Audio Alignment
Stack and match recordings quickly, easily synchronizing them to a reference track.

New Channel Strip
Channel strip overhaul offers better metering and functionality.

32-bit integer and 64-bit audio
The Cubase audio engine delivers ultimate, no-compromise quality.

Easy side-chaining
Quickly and easily set up side-chaining to make space in mixes or create distinctive effects.

Groove Agent SE 5
Many improvements and a new user interface enhance the best drum production tool.

5 GB of high-quality sounds and loops
The included sound content is brought to you by six highly acclaimed producers.

AAF support
Exchange multimedia data with all the most commonly used applications.

Distroyer
Add everything from subtle analog warmth to searing heat for mixes and individual instruments.

Vintage Verbs for REVerence
Better management, smoother workflow and 20 new impulse responses bring REVerence greatness to your projects.

Latency Monitor
Know exactly where — and how much — latency is occurring, quickly and easily.

Full support for high-resolution displays
Enjoy high-definition quality under current macOS (limited support for Windows 10).

Effects in the Media Rack
Radical improvement of plug-ins workflow, with drag-and-drop functionality and improved display.

MPE support
Easy and convenient setup of MPE controllers.

Improved editing to picture
Enhanced tools for video soundtrack production.

Steinberg Virtual Reality
VR production suite adds a suite of professional yet intuitive virtual reality audio production tools.

ARA support
Forthcoming support for extended communications between ARA plug-ins and Cubase.

Even more
Experience a wide range of usability, performance and quality improvements.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

SLL skrev: 32-bit integer and 64-bit audio
The Cubase audio engine delivers ultimate, no-compromise quality.
.. det der må næsten være en typo. Der står lidt om at de nu understøtter import / export af 32 og 64bit integer .wav formater, men jeg antager da *stærkt* at audio-engine stadigvæk er float ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem
Indlæg: 148
Sted: 8930

Indlæg af Jan Møller »

Jeg demoede 9.5 for et stykke tid iden. Synes GUI lackede noget på min 2011 i7 Imac så jeg blev på Studio One. Kan virkelig godt lide Cubase så er der nogen erfaringer med ver. 10 omkring dette. Der står nederst i nye features at der vil være performance forbedringer osv. Anyone...? :-)
Og er der nogen der ved om man kan demo ver.10?
VH. Jan Møller

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem
Indlæg: 148
Sted: 8930

Indlæg af Jan Møller »

Eller spurgt på en anden måde: Er der nogle der kører Cubase Pro (gerne 10) på en Imac mid 2011 i7 3.4Ghz ? Og hvis der er - kører det godt? :-)
VH. Jan Møller

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Måske lidt tidligt at spørge, det udkom igår (Cubase X) [emoji3]

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem
Indlæg: 148
Sted: 8930

Indlæg af Jan Møller »

Haha :-) Ja det har du ret i. Min utålmodighed er åbenbart ikke stor :-) Men det var egentlig også for at høre om der generelt findes glade Cubase-brugere på det setup :-)
VH. Jan Møller

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hippo skrev:ARA .. endelig!

Jeg begynder at lege med tanken om at skifte fra 6.5.5 ..
Sig lige til, hvis du skifter. Jeg kunne eventuelt være interesseret i at købe din 6.5-licens... (hvis den slags altså uden videre kan overdrages til andre - jeg ved ikke lige, hvordan sådan noget foregår...)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis jeg kender Hippo ret går han aldrig af med hans Cubase 6.5 :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Hvis jeg kender Hippo ret går han aldrig af med hans Cubase 6.5 :-D
Det er den den ægte vare, cool og gamle Retro-lyd :bow:
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mr. Soundman skrev:
Hippo skrev:ARA .. endelig!

Jeg begynder at lege med tanken om at skifte fra 6.5.5 ..
Sig lige til, hvis du skifter. Jeg kunne eventuelt være interesseret i at købe din 6.5-licens... (hvis den slags altså uden videre kan overdrages til andre - jeg ved ikke lige, hvordan sådan noget foregår...)
Man opgraderer normalt, så er der ikke en tidligere version at sælge

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

https://m.youtube.com/watch?v=ZOA1kC_TvNo Det virker som en god opgradering især Variaudio og alignment-tingen, fedt.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

DUBTEMPLE skrev:
Christoffer I. N. skrev:Hvis jeg kender Hippo ret går han aldrig af med hans Cubase 6.5 :-D
Det er den den ægte vare, cool og gamle Retro-lyd :bow:
Jeg synes den øverste diskant forsvinder fra Midifiler i Cubase 6 :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nicolai skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Christoffer I. N. skrev:Hvis jeg kender Hippo ret går han aldrig af med hans Cubase 6.5 :-D
Det er den den ægte vare, cool og gamle Retro-lyd :bow:
Jeg synes den øverste diskant forsvinder fra Midifiler i Cubase 6 :)
Intet slår de første versioner fra omkring 2000, dem med waveplayer, hvilket jo er alt rigeligt til afspilning af lyde !!!

Alt det nye er jo bare en mode-dille :-) :luny:

Desværre kører det kun på Windows 3.1 og begynder at blive en udfordring :-(
Vedhæftede filer
51qkXt1fBUL._AC_SL1500_.jpg
51qkXt1fBUL._AC_SL1500_.jpg (23.62 KiB) Vist 1709 gange
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Billede
Sådan så det ud da jeg begyndte med musik. Jeg kunne optage og afspille 8 audio spor samtidigt, helt uden min maskine hakkede. Det var for vildt!
Og så var der en mixer med volume kontrol og pan for hvert spor! (Ingen eq, sends, comp etc).
At indspille/afspille samtidigt krævede selvfølgelig at man havde et af de dyrere lydkort der havde "full duplex".

Det kom jeg udenom ved at ha 2 lydkort i min maskine.

Tror ikke nogen fatter hvor vildt det var at man kunne ha en hel 8 spors båndoptager i sin computer[emoji3]

Da VST versionen kom, var jeg fuldstændigt blæst!
Realtime-non destructive effekter?!?!!! Virtuelle synths?!?!!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. er der nogen som har opgraderet og installeret endnu?

Jeg læser en del brok i krogene over, at højre-klik menuen, som er min. 50% af mit workflow, er blevet slanket ned til en helt ubrugelig størrelse, og nu er context-sensitiv, som dikteret af Steinberg. Det ligner endnu et eksempel på, at dem som laver programmet ikke aner hvordan det bliver brugt i den virkelige verden ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. ja, ok - jeg kan godt forstå et hint. Een eller anden skal jo være den første ..

Stay tuned!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:-D

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. nå - jeg kan lige så stille og fragmenteret begynde at fælde min dom over dette stykke software.

Der er to sider af sagen - samt et ikke uvæsentlig forbehold i forhold til min oplevelse:

Forbeholdet består i at mit skift ikke er fra Cubase 9.5 > 10 men derimod fra 6.5.5 > 10. Dog har jeg loyalt opgraderet siden da, men de umiddelbare negative ændringer har afholdt mig fra rent faktisk at migrere til nyere versioner, selvom jeg ihærdigt har forsøgt. Derfor er dele af disse betragtninger ikke nødvendigvis nye for folk, som har arbejdet i de seneste par versioner af Cubase.

Side A: Performance ..

Her ligger jeg mig fladt ned! De seneste versioner af Cubase har haft en feature som hedder ASIO-Guard - hvilket dækker over "differentieret latency" i ens projekt. Idéen er, at Cubase stadigvæk "kører" i den latency du har valgt, men de spor som ikke er "live" bliver regnet på en højere latency helt transparent. De fleste har prøvet at starte en session på lav latency, for så lige så stille at sætte den op i et forsøg på at undgå cpu-overloads .. og når man så til sidst lige skal indspille et eller andet, er det helt fücked .. og i den her forstand har C10 overgået mine forventninger!

Alle de igangværende sessions jeg har åbnet, har kørt - uden glitches og modifikationer - på 32 samples latency, hvilket for mig er fuldstændigt uhørt! Der findes ganske enkelt ikke en lavere setting! <3 .. Man skal selvfølgelig stadigvæk være opmærksom på plugins i løbet af kæden som kan introducere latency, men dette er også blevet meget nemmere at gennemskue, da man nu kan se latency pr. spor (tyvstjålet fra ProTools) ..

De spor som har "live" hul igennem kræver selvfølgelig at din computer er i stand til at følge med hvad end latency du har valgt, men der er en verden til forskel på at regne 100 spor vs. 1 på lav latency. Derudover ved jeg, at der er meget store forbedringer i forhold til HCC cpu'er, som f.eks. de tunge Skylake-X chips, da hele programmet er threadet på en ny (og tilsyneladende bedre) måde ..

Jeg har spottet noget automatisering der som minimum opfører sig anderledes, hvilket trods alt kan forklares med "virgin teritories" automatiserings-konceptet .. men jeg er ikke helt overbevist. Et par dybere tests gør mig nok klogere ..

.. men - altså - på den her front er det en klokkeklar opgradering med meget få forbehold! <3

.. hvis bare det ikke var for ..

Side B: Interface ..

Det er hér det går galt! Før Cubase v7 var mixeren baseret på bitmaps; dvs. at ikoner, fadere, meters, ect, havde en fast størrelse, og var til at regne med. Men nu er alting scalable .. og så alligevel ikke. Dét, som kan strækkes, har en range fra det ubrugelige til det ligegyldige, samtidig med at f.eks. plugin-navne vokser i font-størrelse og bliver til "FabFilt..2" ligemeget hvordan du zoomer - i stedet for som før at truncate vokalerne efter behov, så der enten kunne stå "FbFltrPrQ2" eller det fulde navn.

Og i mange henseender er rækken af "forbedringer" næsten uendelig, hvilket er et klokkeklart disconnect mellem de folk som bruger 8 timer hver dag på at programmere Cubase, og de folk (læs: mig!) som bruger 8 timer hver dag på rent faktisk at arbejde med det!

Der er gode intentioner i alt der er (forsøgt) implementeret .. og for folk som drysser rundt i programmet med en mus eller trackpad og tænker "det var da sjovt" i stedet for at blive irriteret over noget som før fungerede - synes sikkert det er lige fedt. Jeg har tilfældigvis bare 15 års erfaring med Cubase, og opdager hver gang en opdatering spænder ben for et effektivt workflow, uden at give mig en anden mulighed - og bemærkede med det samme, at den var gal fra det punkt hvor de opdaterede mixeren (læs: v7).

Indtil da kunne man gemme et såkaldt "workspace" som omfattede alle aspekter af ens layout (incl. mixere). Den funktion findes stadigvæk, men nu omfatter det bare ikke konfigurationen af de nye såkaldete "MixConsoles". Mixer-setups (som stadigvæk er ganske finmaskede) kan hotkeyes ~ *men* er begrænset isoleret til den session du har åben. Med andre ord kan du ikke konfigurere det hele een gang for alle - for der findes ikke "globale presets" .. suk ..

~

Min konklusion er, at *ingen* hos Steinberg har overblikket! Interfacet er en ondsindet bastard af flat design og eye-candy, uden den mindste form for rød tråd. En uanet mængde pixels er spildt på kanter og tomrum, og *ingen* har tilsyneladende overblikket eller noget der minder om en holistisk vision for hvordan lortet skal fungere!

Men .. jeg søger (helt oprigtigt!) en stilling som interface chef hos Steinberg! Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg får stillingen ved at være ydmyg og sirligt illustrere mine betragtninger, eller slet og ret bare fortælle dem sandheden så skarpt, at de ikke kan ignorere det; begge dele burde kunne lade sig gøre ved mindre de er forheksede af deres egen begrænsede success ..

Anyway - jeg elsker at spille keys på 32 samples latency; jeg kan pludselig genkende min egen time (fra da jeg udelukkende spillede på akustiske instrumenter) og anbefaler derfor alle at opgradere; i særdeleshed hvis man allerede arbejder på v7 eller frem! :)

/Hippo/
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak!

Hvordan omkring det du havde læst med højreklik?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. på Steinbergs forum! Jeg læste bare hvad folk brokkede sig over .. men har kun selv været konfronteret med problemet en enkelt gang ..

Noget jeg lige har opdaget er, at en helt standard windows ting som at application-wide menuer (f.eks. "File") altid har kunne nåes med alt-"F" eller hvad der nu var tildelt den respektive menu. Den hotkey har ingen anden funktion i stedet for .. og sådan er det bare hele vejen igennem - for mig - som bruger alle hotkeys og genveje religiøst.

Vi snakker en ting, som koster mig en bevægelse samt et sekund - men den er ikke erstattet med noget bedre ..

.. jeg er iskold! <3
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar