Cubase X

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Cubase X

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan man ikke selv konfigurere sine Key Commands?

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Hippo skrev:.. på Steinbergs forum! Jeg læste bare hvad folk brokkede sig over .. men har kun selv været konfronteret med problemet en enkelt gang ..

Noget jeg lige har opdaget er, at en helt standard windows ting som at application-wide menuer (f.eks. "File") altid har kunne nåes med alt-"F" eller hvad der nu var tildelt den respektive menu. Den hotkey har ingen anden funktion i stedet for .. og sådan er det bare hele vejen igennem - for mig - som bruger alle hotkeys og genveje religiøst.

Vi snakker en ting, som koster mig en bevægelse samt et sekund - men den er ikke erstattet med noget bedre ..

.. jeg er iskold! <3
Jeg er enig i mange af dine betragtninger. Pt overskygger forbedringer som audio alignment og det forbedrede variaudio 3 dog for det negative. Højreklik menuen er en god ide som er horribelt eksekveret. I det hele taget har de et interface problem. Cubase 9.5 var tæt på perfekt - nu er de igen gået i selvsving med nye grimme ikoner i et eller andet forsøg på at være current men det stik modsatte er tilfældet. Mange steder ligner det sorte look et rumspil fra 80'erne.

Det vigtigste er dog at det kører rigtig stabilt efterhånden. Langt de fleste crashes skyldes 3. parts plugins.

Vi skal lige have styr på de sidste 25 % til 10.5 så skal det nok blive godt.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

lovende

Min 9.5 er den der har kørt bedst, tror faktisk aldrig den har crashet, i modsætning til de andre, jeg har brugt alle siden v4.

Glæder mig til version 10, men vil lige have opgraderet og formateret min computer først :-)

Mht højreklik menu, kan man så ikke selv sætte den op til det “gamle”

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Jeg savner virkeligt en rack/plugin chain funktion, og havde håbet den var kommet i Cubase 10. Især fordi det ligner de har implementeret det i Wavelab (tror de kalder det MasterRig).

Cubase 10 (og et par af de tidligere versioner) egner sig klart bedre til et 2-skærms setup eller et +27"-skærm setup, hvorfor jeg 9 ud af 10 gange starter mine ting i Ableton Live. Det er lidt ærgeligt, da Cubase kan SÅ mange ting, men drukner i et underligt GUI, som ikke er egnet til den "rejsende producer".

Cubase vil dog stadig være min recording software (for her sutter Live big time!), men jeg kunne godt tænke mig at man gjorde noget for workflow på et bærbar setup. Hvis MediaBay og Sampler/VariAudio/Audio Editing-vinduerne er åbne kan jeg knap nok se 2 spor :D

Vi er der næsten, Steinberg!
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Inzider skrev:[SNIP] .. men jeg kunne godt tænke mig at man gjorde noget for workflow på et bærbar setup. Hvis MediaBay og Sampler/VariAudio/Audio Editing-vinduerne er åbne kan jeg knap nok se 2 spor :D
Jeg kunne godt tænke mig at man gjorde noget ved workflow i det hele taget. Jeg opdager hele tiden små ændringer fra 6.5, som er blevet fjernet uden grund. F.eks. kan man ikke længere colorize et track vha. Ctrl + Scrollhjul på tracknavnet .. eller .. det kan du stadigvæk godt hvis du gør det på tracknavnet i *inspectoren* - men ikke på sporet i arrangementet som før. Der er ikke kommet nogen anden funktion i stedet for; den er bare væk ..

Eller - hele "rack-feltet" i den nye mixer, som er meget mindre kompakt end før, og derfor kræver en masse scrolling .. hvilket jeg nok kunne leve med hvis ellers scroll-hjulet virkede .. men det gør det ikke; kun hvis man rammer imellem plugin-felter osv (altså en 2-3 pixel margin). Behøver jeg at nævnte der ikke er nogen anden funktion for scroll-hjulet her?

Eller - at der *stadigvæk* (som i "siden v7 og frem") ikke er nogen global måde at gemme sine mixconsole setups på; det Workspaces gjorde i gamle dage - hvilket betyder at man skal sætte sine mixere op hver .. evig .. eneste .. gang jeg åbner et ældre projekt - eller for den skyld at man har muligheden for at arbejde på et "perfekt" globalt mixer-setup ..

Grrrrr! :doh:
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev: Men .. jeg søger (helt oprigtigt!) en stilling som interface chef hos Steinberg! Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg får stillingen ved at være ydmyg og sirligt illustrere mine betragtninger, eller slet og ret bare fortælle dem sandheden så skarpt, at de ikke kan ignorere det; begge dele burde kunne lade sig gøre ved mindre de er forheksede af deres egen begrænsede success ..

Anyway - jeg elsker at spille keys på 32 samples latency; jeg kan pludselig genkende min egen time (fra da jeg udelukkende spillede på akustiske instrumenter) og anbefaler derfor alle at opgradere; i særdeleshed hvis man allerede arbejder på v7 eller frem! :)

/Hippo/
Fik du jobbet ?

:-)
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev:Fik du jobbet ?
Skal lige have lavet en stærk ansøgning .. men hvis de ved hvad der er godt for deres software, burde de sige ja uden at tøve ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Nogen der ved om der er den store forskel på Cubase 9.0 og X; Er det de 1200,- værd?

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

JanPrintz skrev:Nogen der ved om der er den store forskel på Cubase 9.0 og X; Er det de 1200,- værd?
Hejsa. Uden det skal virke anklagende, så prøv at læs tråden.... Jeg vil mene Audio Allignment, VariAudio 3 og Grove Agent 5 gør det til en af det bedste updates i flere år.

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Steinberg plejer at holde 50% på upgrades o.l. 1-2 gange om året.

Nyt svar