Anbefal en CPU (vand)køler

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Anbefal en CPU (vand)køler

Indlæg af Klaja »

Hej Eksperter

Jeg påtænker, at udskifte min CPU køler (Corsair Hydro Series H75) til noget andet, da jeg synes den larmer for meget. Desuden er jeg i tvivl om den er effektiv nok...

Mit kabinet (NZXT S340 Elite) understøtter følgende mål:

Fan Support
Front: 2x 140/2x120mm
Top: 1x 140/120mm (1 x 120mm FN V2 Fans Included)
Rear: 1x 120mm (1 x 120mm FN V2 Fan Included)

Radiator Support
Front 2 x 140 or 2 x 120mm
Rear 1 x 120mm

Clearance GPU Clearance With Radiator: 334mm
GPU Clearance Without Radiator: 364mm
CPU Cooler: 161mm

Socket: LGA 1151

Har I nogen anbefalinger på dette område?

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er ved at være et halvt års tid siden, jeg researchede den slags, men jeg husker det som om, vandkøling hverken var det mest støjsvage,billigste eller mest effektive
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Nej. Det er også derfor jeg har vand i parentes...

Alle forslag modtaget med kyshånd! :-)
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Hvilket bundkort og hvilken CPU har din PC?
Hvis du ikke presser CPU'en over længere tid, kan bundkortets BIOS måske stilles til "silent mode". Hvis du ikke har ændret på køler-indstillingen i BIOS, så står den nok til "standard".
H75 fik OK anmeldelser for støj (og køling?), men selvfølgelig finde der bedre og dyrere CPU-kølere.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Vandkøling er lidt noget "pop" til gamercomputere med gennemsigtigt kabinet, så man kan se vandet flyde (man ser bobler).
en blæser klarer det ligesågodt, og du kan få nogen der fungerer uden kølepasta (det har jeg), min cpu ligger ved 48 celsius

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Her er nogle luftkølings-CPU-blæsere, der har fået gode anmeldelser (listet efter pris):
Cooler Master Hyper 212X
Noctua NH-U12S
Noctua NH-U14S
be quiet! Dark Rock Pro 4

PS. SIDwave: hvilken køler bruger du?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så enkelt er det ikke

Vandkøling kan sikre lavere støj, samt kompakte systemer fordi køleren kan placeres smartere og efter eget valg, og så er der overclocking,

De mest seriøse builds bruger også vand, både hvad CPU og GPU angår, det er der selvfølgelig en grund til, og det handler ikke kun om gamere men også proff workstations til 3D og video-redigering
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Noctua


Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

DUBTEMPLE skrev:Så enkelt er det ikke

Vandkøling kan sikre lavere støj, samt kompakte systemer fordi køleren kan placeres smartere og efter eget valg, og så er der overclocking,

De mest seriøse builds bruger også vand, både hvad CPU og GPU angår, det er der selvfølgelig en grund til, og det handler ikke kun om gamere men også proff workstations til 3D og video-redigering
Nemlig
Har selv en Silent system baseret på vidst nok Corsair.
Pop for gaming, sådan noget gas SIDWave:-)
Tror dog at gode luftblæsere nu om dage er gode.
Men det har så også noget med kabinettet og hvordan dets luft flow er.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg kører med en Noctua NH-D15 - den er dejlig lydsvag (og køler godt) i et Fractal Design R5 kabinet.
Den er dog nok lige det højeste til dit kabinet så vidt jeg lige kan se.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Har monteret en Noctua D15S til min i7 8700, i et Fractal design R6 kabinet. Næsten magen til dormin's setup.
Jeg må sige, at det er det bedst kølende, meste low noise system jeg nogensiden har haft. På disse fronter er der godt nok sket meget siden 2007, hvor min forrige PC er fra.

Tjekkede videoen overfor, hvor det egentlig også var min konklusion. Vandkøling er ikke dårligt, og ser måske meget godt ud / er nemmere at håndtere end store luftkøler blokke i et kabinet. Men når vi kommer til kølingen, så er vandkøling ikke bedre end luftkøling. Så kan det diskuteres, om vand ser bedre ud, sammenlignet med luft. Personligt gad jeg ikke at rode med vand pga. slanger + væske + store blæsere til nedkøling osv. Der syntes jeg luft er mere håndterligt, måske mere low noise og kølende?!

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Tusinde tak for alle jeres input! Jeg dykker nærmere ned i sagerne og undersøger mulighederne...

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Klaja skrev:Jeg dykker ...
Så gør du vandkøling forkert ... [emoji3061]



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

SustainerPlayer skrev:
Klaja skrev:Jeg dykker ...
Så gør du vandkøling forkert ... [emoji3061]



Sent from my iPhone using Tapatalk
MOHOHOHOHO...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Lidt historie fra min første vandkølede PC. Det var et såkaldt big tower på 12 tons:-) Kørende en AMD Athlon CPU. Mainboardet mm. var lakeret med klarlak, da der kunne komme lidt fugt fra vandkølingen. Vandkølingen bestod af en eheim pumpe, ligesom dem man bruger/brugte til akvarier:-) Det var tider.

Tror min næste PC bliver med luft køling ala Noctua eller noget fra Asetek.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar