Logic Pro X: Bus kanaler virker ikke

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Logic Pro X: Bus kanaler virker ikke

Indlæg af kalen »

Hej, Jeg er efterhånden godt træt af dette problem. Her er et link til en anden tråd, hvor der bliver fortalt lidt mere om det: https://www.logicprohelp.com/forum/view ... 2&t=136969

Jeg bruger rigtig meget Native Instruments Battery som sampler til mine trommer. Det har den fordel at jeg kan have alle mine trommer på et midi spor, men have dem delt ud i mixeren, så jeg kan processere dem hver for sig. Jeg bruger også meget sends til rumklang, ekko osv... men hold nu op det er gået hen og er blevet irriterende, at nogle bus kanaler enten bare ikke virker, eller holder op med at virke fra den ene dag til den anden! For mit vedkommende er det helt tilfældigt fra projekt til projekt hvilke bus kanaler der virker og hvilke der ikke gør.

Er der andre der kender til det?

Jeg bruger Logic Pro X 10.4.1 på en Macbook Pro Retina 15 tommer fra tidlig 2013.

Jeg synes ikke jeg kan se noget om det i 10.4.2 opdateringen eller finde svar nogle steder online.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det har jeg aldrig oplevet eller hørt om det før

Det ligner en bug, men det er ikke umiddelbart noget jeg kan reproducere.

Hvad gør du for at få problemet til at forsvinde, dvs. slette og assigne kanaler igen?

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Der er ikke andet at gøre, end at sende det til en ny kanal. Jeg har ikke haft succes med at "genoplive" en kanal i hvert fald. Tværtimod, så kan en kanal holde op med at virke fra den ene dag til den anden som sagt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er sgu mærkeligt... jeg tør vædde på du kan få den til at virke igen inde fra Environmentet. Har du prøvet at gå derind og pille?

Window > Open MIDI Environment

Derefter Layer = Mixer i inspectoren (er default)

Du kan se alle eksisterende kanaler herinde bortset fra busser. Bemærk at en BUS og en AUX er to forskellige ting. I udgansgpunktet ser du kun aux'erne i både mixeren og i Environmentet.

Aux'en er en slags destination og bussen en slags skjult mellemstation.

Men du kan konstruere en buskanal, hvis du vil se den/pille ved den. I Logic kan man faktisk også sætte plug-ins på bussen før den rammer aux'en eller aux'erne, da en bus kan bruges til mange aux'er på samme tid.

Det gør du inde i Environmentet med følgende workaround:

New > Channel Strip > Bus

Så vælger du bus-objektet som har fået tildelt et nyt bus-nummer, du ikke bruger endnu. Det skal du ændre til venstre i inspectoren under Instrument > Channel, til fx Bus 1. Nu kan du se signalet flyde gennem bussen, som altså er det kildesignalet AUX'en modtager.

Har du et projekt hvor en BUS ikke fungerer? Eller er det faktisk en AUX, der ikke fungerer?

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Jeg har faktisk oplevet samme problem på tidligere Logic versioner en gang i mellem, og kender andre som også har. Nogle gange har det være at der ikke kom output. Andre gange at ikke alle ting kom igennem, bussen spiller hvis jeg soloer noget andet, eller andre funky ting.
Har aldrig kunne løse det udover at lave nye busser eller projekter, og har ofte tænkt at jeg nok havde lavet en fejl 40 på et tidspunkt i projektets levetid.

Måske det er noget med environment routing, og navne som f*cker? Oplevede det som regel kun i større og komplicerede projekter.

Har aldrig pillet med busser i environment, kun de automatiske aux'er logic laver når du sender outputs, sends og whatnot.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kunne godt tænke mig at få sendt et projekt med denne fejl og se om jeg kan fixe den i Environmentet.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Jeg vil meget gerne sende dig et projekt Holger, da det nærmest efterhånden er et problem i dem alle sammen, at mellem 1-5 kanaler ikke virker.

Det er selvfølgelig AUX sporet som ikke virker. Jeg har kun haft Environment vinduet åbnet en gang og det er lige lidt for nørdet til mig.

Hvordan gør jeg det nemmest for dig? I tidligere projekter har jeg jo løst problemet ved bare at sende til et andet spor, så jeg har kun det projekt jeg sidder og arbejder på lige nu, hvor man kan se problemet.
Det er Battery 4 fra Native Instruments åbnet op som Multi-Output (16xStereo) der driller lige nu. Har du den?

Jeg har også lige prøvet at opdatere Logic. Det hjalp ikke noget, i hvert fald ikke på gamle projekter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du burde bare kunne zippe hele mappen og uploade til mig via WeTransfer.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. lidt et long-shot, men måske har du et keyboard eller en anden form for controller som sender midi-controlchanges? Midi CC#7 styrer volumen, og hvis den tilfældigvis bliver sat til 0 står du med dit aktuelle problem (hvis ellers Battery respekterer den CC, hvilket jeg *tror* den gør .. kan lige checke i morgen).

Prøv at indsæt en midi CC#7 med 127 som værdi først i din part - eller check dine midi-spor igennem for at se om der tilfældigvis har sneget sig een med ind på optagelsen.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Nu er det jo ikke kun midisporene det drejer sig om, så jeg kan ikke helt se sammenhængen. Hvis det f.eks. er et audiospor som bliver sendt til en aux med en rumklang på og rumklangen ser ud som på det billede i det første link, dvs. at den ikke kan bruges, hvor skal jeg så sætte cc#7 henne?

Jeg har desuden heller ikke andet sat til end mit uad lydkort, logitech mus og en ilok.

Jeg håber Holger kan åbne projektet jeg har sendt ham og at det lykkes at fikse det.

Men tak for en input, jeg havde ikke lige tænkt over det kunne være grunden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Runes bud er ikke dårligt, jeg har set controllers lave mærkelige ting. Men nu har du ikke en controller, så...

Jeg checker projektet i dag.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Ja helt klart og det kunne også være det der er problemet. Mit CME Xkey midi keyboard som jeg normalt bruger, men som ikke har været tilsluttet de sidste 6 måneder, laver nogle spøjse ting med mine East West biblioteker. På grund af noget after touch et eller andet, kom der ikke noget lyd når man spillede på nogle af tangenterne. Det var også helt tilfædligt hver gang hvilke midi notes der gav lyd og hvilke der ikke gjorde.

Så ja midi controllers kan i den grad give udfordringer :)

Det er ikke første gang jeg har nogle mærkelige bugs som driller, der har faktisk altid været et eller andet i de 7 år jeg har brugt Logic :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dit link er dødt, prøv igen med WeTransfer. Dropbox sucker.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, umiddelbart er der fint hul igennem både Bus 1 og Aux 1 her.

Til gengæld var den Single EQ på det problematisk SD-spor "død"/uresponsiv (det har jeg aldrig set før)... prøv lige at fjerne den...

Korrektion: Alle plug-ins er døde/frosne på det spor.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Er fabfilters pro-q 2 ikke også "dødt"? Jeg kan i hvert fald ikke ændre på nogle parametre i det plugin.

På "SD" sporet altså.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup, begge plugs er døde. Nye plugs er også døde på den kanal.

Jeg har nu prøvet at finde objektet og ændre det uden held og slettet det helt og genskabt det fra bunden. Og stadig dødt.

Der er ikke tale om en bus, men om en aux (nr. 5 i det her tilfælde). Det virker relateret til selve valget af Aux'en, ikke objektet som sådan. Udskifter man Aux-nummeret i samme objekt, så virker det fint.

Der er ikke noget der er frosset (Freeze) eller låst i arrangementet så vidt jeg kan se. Det har ikke noget med controller data at gøre heller. Jeg har ikke checket den skjulte automationfolder, men hvis jeg kan finde ud af hvordan man ser den i LPX, så kan vi kigge der.

Det ligner en syg bug :-/

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Ja det er de samme erfaringer jeg har gjort mig. Det er spøjst at du først kan fremprovokere problemet ved at åbne mit projekt, når dit Logic normalt ikke har den bug. Jeg håber ikke jeg har smittet din computer med bugs :D

Tak for hjælpen, jeg må jo bare tålmodigt vente på en opdatering :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er jo helt klart et eller andet der opstår inde i projektet og derfor sandsynligvis er fuldstændig uafhængig af OS og endda LPX version, da jeg kører med en lidt ældre version end din.

Så tror ikke jeg bliver smittet :-D

Nyt svar