Fremtidens DAW ... eller DAW's fremtid :-)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Fremtidens DAW ... eller DAW's fremtid :-)

Indlæg af SustainerPlayer »

Med præsentationen af 2018 iPad pro, er iPad rykket op i den øverste liga mht. processor og kapacitet.
Nu kan man køre AutoCad og den fulde version af Photoshop på en maskine, der ligger i samme klasse, som de bedste laptops.

Billede

https://www.macrumors.com/2018/11/01/20 ... geekbench/

Så kan man vel snart forvente at se fulde versioner af DAW på platformen? Det springende punkt er vel i virkeligheden, om AU og/eller VST kan komme til at køre på iOS. Det er vel svært at introducere et nyt format - medmindre det bliver superlet for plugin-fabrikanterne at konvertere eksisterende kode?

Eller måske der kommer dualboot macOS/iOS iPads?

Og det hele er jo på vej "i skyen" for mange DAW's allerede! Og Apple elsker jo skyen :-P

Android er jo også trådt ind i low latency cirklen, så der må jo være uanede muligheder på begge platforme.

Hvad tror I, der sker de næste 2-4 år for vores elskede soft- og hardware?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I øvrigt lader det til, at Intel skal til at tage sig grundigt sammen ellers ender de som AMD ... :?: :idea:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har man jo ret længe kunnet køre stort set alle DAW på en surface pro. Alligevel bliver det vist nærmest ikke gjort. Jeg tænker, det er fordi, skærmstørrelse og arbejds komfort bare ikke rigtig et det endnu. Så skal man da op i en Slate Racen eller en Wacom ting

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er/har vist været mange problemer med alt fra gode gamle latency - til selve udbredelsen af Surface Pro maskiner.

Slate og Wacom er jo stadig bundet op til en traditionel pc/mac.

Nu skulle vi prøve, at kigge lidt fremad i tråden her. :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg havde faktisk forventet, at UAD ville lave et eller andet iPad kompatibelt før de lavede Arrow som jeg til stadighed ikke kan se fidusen med.

Jeg tror osse grunden til, at Logic eksempelvis ikke går all in på iPad er, at det riskerer at blive brugt i begrænset omfang, så kræfterne er spildte.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

At man gør mindre enheder kraftigere betyder ikke rigtigt noget for mig, fordi oppe i min alder føler jeg at det drejer sig mere og mere om at jeg har en god arbejdsplads, og det vil sige stor skærm, at jeg har ting samlet i en enhed så jeg kan indrette et arbejdsmiljø og så meget hands-on på devices som muligt.

Det betyder dog nok at ipad bliver bedre til at supplere, fx som lydkort, videooptager, skriveredskab, controller mv. Det er noget som min ipad pro 17 allerede er fantastisk til. Jeg kører et mac mini/ ipad pro setup.

Jeg har egentlig følt at de har fokuseret meget på de små mobile devices på bekostning af de konventionelle enheder, så jeg var da glad for at se at æblet havde oppet sig med den nye mac mini.

Kvantekomputeren er jo i udvikling, såe jeg tror stadig at processorkraften fordobles hvert andet år.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

SustainerPlayer skrev:I øvrigt lader det til, at Intel skal til at tage sig grundigt sammen ellers ender de som AMD ... :?: :idea:
ender som AMD?? Vil du uddybe:-) ?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

danstanley skrev: ender som AMD?? Vil du uddybe:-) ?
AMD og Intel var i mange år direkte konkurrenter. Men på et tidspunkt blev de hægtet af - og har vel i de sidste 15+ år ikke rigtigt været relevante udfordrer på top-processor segmentet. De er så kommet lidt med igen med Ryzen. Men måske mest fordi det nu er Intel, der stagnerer og ikke rigtigt kommer så meget videre.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

SustainerPlayer skrev:
danstanley skrev: ender som AMD?? Vil du uddybe:-) ?
AMD og Intel var i mange år direkte konkurrenter. Men på et tidspunkt blev de hægtet af - og har vel i de sidste 15+ år ikke rigtigt været relevante udfordrer på top-processor segmentet. De er så kommet lidt med igen med Ryzen. Men måske mest fordi det nu er Intel, der stagnerer og ikke rigtigt kommer så meget videre.
Ja der var kampen med athlon cpu, noget varme eller meget varme det er rigtigt. Men som du skriver så er Ryzen jo kommet. Har tjekket lidt sammenligninger med Intel og den er vist ok, kan ikke huske dataene. Men som altid er AMD noget/meget billigere:-) Skulle også bare lige høre om der var mere i gære, for Intel har da stået stille med I7 i laaaaang tid.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Intel har da i9 nu danstanley ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke at tråden behøver at handle om Intels udvikling, men "i3-5-7" betegnelserne har eksisteret i over 10 år, og har udviklet sig ret meget. Man kan evt. læse mere her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

raoul skrev:Intel har da i9 nu danstanley ?
jo jo I know.
Tror dog de fleste kører I7.
Anyways , det er fedt med udvikling og jeg ahr selv været glad for touchable medmere på min nu gamle Ipad.
Jeg vil dog stadigvæk foretrække knapper og faders mm.
Men det er da fedt hvis man kan have sit portable studie i en størrelse med en Ipad og reelt bruge det til noget.
I et studie er jeg dog stadigvæk glad for at have mine 28 tommers skærme:-) Dem vil jeg sku ik´undvære.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De nye iPads kører 4k ud til skærme.

Men det står og falder nok med om Apple selv lader Logic komme i gang på iOS.

Og mulighed for mus/trackpad/mindcontrol.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Ikke at tråden behøver at handle om Intels udvikling, men "i3-5-7" betegnelserne har eksisteret i over 10 år, og har udviklet sig ret meget. Man kan evt. læse mere her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core
Det er jo sagen. Det er jo Apples egen Arm, der begynder at give baghjul.

Der rygtes jo også at de helt dropper Intel om et par år til fordel for deres egen chip.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Arh, ARM er da vist ikke eget af Apple..
https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

Men fair nok, forstår pointen at det netop ikke er Intel processorer der er brugt i de mobile enheder.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for opklaringen!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

SustainerPlayer skrev:De nye iPads kører 4k ud til skærme.

Men det står og falder nok med om Apple selv lader Logic komme i gang på iOS.

Og mulighed for mus/trackpad/mindcontrol.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvis en iPad skal kunne bruges til noget i studiesammenhæng, kræver det mulighed for ekstern skærm, ekstern mus og mulighed for at opgradere hardware - Med andre ord skal det være en computer.

Jeg synes tablets i studet giver mega meget mening i forbindelse med remote control (setup a cue mix, recording start stop etc.), men i forhold til at bære selve DAWen kan jeg ikke se det som andet end en nødløsning eller fordi man bare virkelig gerne vil.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Smittefar skrev:
SustainerPlayer skrev:De nye iPads kører 4k ud til skærme.

Men det står og falder nok med om Apple selv lader Logic komme i gang på iOS.

Og mulighed for mus/trackpad/mindcontrol.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, hvis en iPad skal kunne bruges til noget i studiesammenhæng, kræver det mulighed for ekstern skærm, ekstern mus og mulighed for at opgradere hardware - Med andre ord skal det være en computer.

Jeg synes tablets i studet giver mega meget mening i forbindelse med remote control (setup a cue mix, recording start stop etc.), men i forhold til at bære selve DAWen kan jeg ikke se det som andet end en nødløsning eller fordi man bare virkelig gerne vil.
Yes nemlig som en controller man kan sætte op som man vil. Har brugt det på min gamle ipad, både til Vegas video, Photoshop, ableton mm.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hmm jeg har en laptop tablet med aftageligt tastatur der kører almindeligt Windows 10.. Så kan køre Daw og det hele på en tablet.. Men rent praktisk bruger jeg det mest med min machine mk3.. Og så holder mig mest til daw ting på mit store skrummel af en pc. Er bare mere praktisk. Ved ikke om jeg kan se den store fidus at genopfinde det hele til tablet os systemer istedet for bare at smide rigtige os på tabletterne. Men hvad ved jeg..

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Tablets har en fejl.
Den kan ikke stå af sig selv, som en bærbar.

Man skal hele tiden holde den. Eller osse skal man have et stativ.
Men det er ikke praktisk når man læner sig tilbage, og skal have den i skødet.

Jeg er enig i at en tablet er fin til remote.
Bruger selv en med logic remote og touch OSC til Nuendo.

Men derfra og så til at den er det bærende i et studie setup, det tror jeg ikke er særligt praktisk.
Men hvem ved.
Måske er det eneste man ska have i fremtiden, noget skærmplads.
Måske er skærmplads i fremtiden hologrammer, som kan skabes hvorsomhelst.
Det hele styres af gestures, og stemme aktivering.
Måske er højttalere indbygget i øregangen..
Måske er outboard blevet overflødigt......
Måske er guitarer og andre instrumenter osse hologrammer.
Måske er der en hjerne impuls dims, der kan omsætte det man tænker til musik.

Fortsæt selv listen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Pas på med de der benchmarks. De siger ikke nødvendigvis så meget om hvordan en DAW vil performe. Hvis man leder efter mere DAW performance, skal man først se på hvorfor det er man løber tør for noget, og jeg har indtryk af at det typisk enten er... :

1) Hvis man arbejder med vildt mange optagede spor, kan det være IO der skal være bedre, og der har jeg indtryk af at et godt motherboard typisk performer bedre end laptops gør når man begynder at presse både disk og CPU samtidigt. Og jeg ville tro tablets nok minder mere om laptops end workstation-PC'er på det punkt.

2) Hvis problemet derimod er enkelte plugins der begynder at hakke (prøv f.eks. at tage nogen store jazz-akkorder med Tyrell N6 i 96 kHz) fordi de er single-core, så er det single core floating point performance, man skal gå efter, og det viser moderne benchmarks desværre ikke.

Men hvad der sker de næste 2-4 år? Ikke en skid. Intet bevæger sig så langsomt som lydsoftware. Min egen DAW udkom første gang for 26 år siden, og de fleste af mine plugins er desværre stadigvæk 32-bit, fordi udviklerne af dem af forskellige årsager stoppede med at udvikle på dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Selv finder jeg bærbare computere kluntede, tunge og i mange tilfælde upraktiske. Så jeg køber aldrig mere en bærbar computer frem for en stationær eller tablet (ipad eller surface). Ved hjælp af et cover eller holder så kan tablets da ligge, stå eller hænge på mange flere måder end bærbare computere.

En ipad er også langt lettere at finde frem og hurtigere til de fleste mindre opgaver i hverdagen. Pga arbejdsmiljøet er en stor skærm er dog at foretrække hvis man sidder og arbejder ved skærmen i længere stræk, imo. Mus og tastatur er jo et must uanset hvad du sidder med. I tillæg så har ingen af familiens ipads gået ned, EVER siden 2012 hvor vi fik de første. Så hvis jeg ville ikke have noget problem med at ipad'ens chips blev udviklet mere (bye bye intel). De lader til at være langt det mest stabile der nogensinde er lavet.

Dog vil jeg ikke kunne undvære en stationær mac eller pc til musikproduktion, fordi jeg skal bruge noget mere processorkraft, ram, disk- og skærmplads end de små enheder kan levere.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jamen hvad så med det her scenarie:

En ipad pro som skærm eller mindre - eller bare en billigere slate/surface ting som monitor via bluetooth. Håber det kører bedre end sidst jeg prøvede at bruge en ipad som monitor til en computer.

I en holder på mikrofonstativet eller på sit eget stativ.

og så en uad tokanalers i et pedalboard OG en mac mini i eller under pedalboardet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:Jamen hvad så med det her scenarie:

En ipad pro som skærm eller mindre - eller bare en billigere slate/surface ting som monitor via bluetooth. Håber det kører bedre end sidst jeg prøvede at bruge en ipad som monitor til en computer.

I en holder på mikrofonstativet eller på sit eget stativ.

og så en uad tokanalers i et pedalboard OG en mac mini i eller under pedalboardet.


Man kan vist få nodestativer som også er bygget til iPad. Et af mine bandmedlemmer bruger sådan et. Og det passer for øvrigt ikke til min Huawei tablet.

Nyt svar