ASE - 30/10 2018 - ny Macbook Air, Mac Mini og iPad Pro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Re: ASE - 30/10 2018 - ny Macbook Air, Mac Mini og iPad Pro

Indlæg af the songcabinet »

Der er nogen der rapporterer at 2018 mac mini overopheder hurtigt og at det påvirker ydelsen fra cpu ganske betydeligt. Jf

https://www.youtube.com/watch?v=ca_E2ohsL3U


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - test er ens og meninger er forskellige. :dollargrin:


Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

De siger jo at processorens performance går fra 4,2ghz til 3,2ghz på grund af varmeudviklingen (efter 3min). I deres øjne er det ikke så slemt som de havde forventet, men set udefra så er det da et performance drop på ca 25%. Om det betyder noget eller ej, må man jo gøre op med sig selv.

Der hvor jeg er bekymret er hvis varmeudviklingen får blæseren til at køre mere end tidligere versioner, for det er derfor jeg kan bruge den i studiet. Hvis de nye cpu'er får blæseren til at køre hele tiden ved lydproduktion er det en dealbreaker for mig. Der tror jeg heller ikke at en iMac vil være bedre, da de har endnu mere blæser "action".

Er der nogen der har fået en 2018 Mac Mini og kan kommentere på om der er støj fra blæseren?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

the songcabinet skrev:De siger jo at processorens performance går fra 4,2ghz til 3,2ghz på grund af varmeudviklingen (efter 3min). I deres øjne er det ikke så slemt som de havde forventet, men set udefra så er det da et performance drop på ca 25%. Om det betyder noget eller ej, må man jo gøre op med sig selv.
Helt klart. Jeg "læser" det til at være, at den kører den lovede base-clock.
the songcabinet skrev:
Er der nogen der har fået en 2018 Mac Mini og kan kommentere på om der er støj fra blæseren?
Det har jeg :wink: Jeg er ved at installere, men laver en stresstest senere eller i morgen. :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

SustainerPlayer skrev:
Det har jeg :wink: Jeg er ved at installere, men laver en stresstest senere eller i morgen. :)
Fedt! :jam:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Skærmbillede 2018-11-19 kl. 21.08.24.png
Skærmbillede 2018-11-19 kl. 21.08.24.png (955.1 KiB) Vist 414 gange
Lige en hurtig test i Studio One Pro 4.

6 instanser af Roland System 8 i den mest cpu-hungrende opsætning (preset SG Star Spiral - 8 voices - alle spiller i alle instanser).

Det tax'er Studio One's CPU-måler omkring 85%

Aktivitetsovervågning viser CPU forbrug på ca. 800% (+/-20 procentpoint) på 6 kerner og 6 virtuelle kerner.

Baggrundsstøj/blæserstøj målt fra ca. lytteposition til Mac mini stående ved siden af skærm stiger fra ca. 30 dB(A) til ca. 37 dB(A).

Der går nok nogle dage, før jeg kan lave "real world" test - der er en del installering foran mig :-P

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Fedt, jeg kører også studio one. Spørgsmålet er om studio one er klar til at få maximalt udbytte af den nye mac mini's processorkraft (s1 har fået kritik for at være ineffektiv på det punkt)? Åh alle de variable..

Keep it coming, tak for at du tager dig tid til det!

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Jeg tror ikke man skal være så bange for det med varme og hastighedsnedsættelse. Da jeg gik og ventede på min nye MacBook Pro med den nye I9 processor var der også masser af videoer og test og alt muligt skræmende info - jeg åd det hele råd og var bange for at have smidt en masse guld efter en maskine der var ligeså hurtig som en 4 år gammel MBP.

Da maskinen kom var der kommet to opdateringer fra Apple og hastighede var i top og varme var ikke noget problem mere, og maskinen kører bare derudaf.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - der er altid en masse støj fra internettes troll-hære og selvbestaltede "rådgivere", når Apple lancerer nye produkter.

Jeg er stadig i gang med installering mm, da IRL også stjæler en del af min tid pt. :-P

Har dog prøvet et af mine ældre projekter, der maxede min 2012 i7 ud. Bl.a. med 6 instanser af Lush101, hvor nogle spor dels var renderet til audio - og de sidste 4 instanser kørte i normal quality.

Nu kører alle instanser live og i high quality. Projektet trækker ca. 25% cpu i Studio One og 158% i Activity Monitor. Og blæserne er naturligvis ikke i aktion her. Det ser ud til at fordele sig fint på alle 12 tråde.

Det er så vidt jeg husker mit hidtil mest cpu-tunge projekt ind til videre ...

Så der er i så fald fin headroom til fremtiden der. Senere vil jeg prøve at teste præcist ved hvilken cpu-load, at blæserne kicker ind.


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har nu arbejdet et par dage i diverse projekter. Under "normalt" DAW-arbejde kører blæserne ikke. Jeg har nok heller ikke nogle projekter, selv i fuld udtræk, der belaster CPU-indikatoren i Studio One med mere end ca. 40%.

Når jeg eksporterer downmix, så kicker blæserne ind. Men et downmix er jo typisk et eller andet sted i mellem 2,5 og 5 gange af normal hastighed (det er også væsentligt hurtigere end på den gamle mac mini naturligvis) og jeg har sjældent numre, der er meget over 5 minutter. Og typisk kører blæserne ned ca. 30 sek efter downmixet er klart. Så for mig har det ingen betydning.

Foreløbig er det en meget positiv oplevelse.

Nyt svar