Hvorfor passer den audiofil jeg har modtaget ikke i grid?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Hvorfor passer den audiofil jeg har modtaget ikke i grid?

Indlæg af edinger »

Jeg modtager tit en audiofil (L-R) eller flere som jeg skal indspille til, ofte ledsaget af et bpm.
Men til trods for at jeg lægger den modtagne audiofil i grid med det rigtige bpm så oplever jeg ofte at filen ikke passer i grid'et. Altså, tænder jeg for metronomen, så er den off.
Jeg bruger Logic Pro X, men det burde jo ikke betyde det store hvilken DAW jeg importerer ind i.
Det har jo noget at gøre med hvordan filen er blevet bouncet. Men er der nogen programmer (fx Pro Tools) som tilføjer en smule pre-roll på et bounce selvom det er bouncet fra fx starten af takt 1 i grid i protools?
Er der en default? Skifter den fra DAW til DAW? Jeg oplever at en bouncet fil fra Logic Pro X lægger sig lige så fint og rigtigt ind i grid'et igen ved import ind i Logic.
Jeg tænker at der må være mange andre der oplever samme situation og måske endda nogen der har løsningen/svaret/baggrunden for det. Enlighten me! Tusind tak! :-)
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er den off men tempoet passer?

Cubase har noget indbygget offset når man optager i det. Det kan godt give bøvl, især hvis der er klippet i filerne. Hvis jeg skal editere i den slags filer plejer jeg at exportere dem igennem izotope RX, og fravælge "Preserve non-audio data", så recording-offsettet fjernes.

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

Ja, den er off men tempoet passer. Tror måske det er noget latency compensation der spiller ind i protools.
Problemet er at jeg jo helst også vil kunne sende noget tilbage der passer ind i grid sammen med resten af kundens session.
Leder lidt efter et workflow som er fool proof.
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du er her afhængig af afsenderens DAW og evt. viden derom mht. latencycompensation.

Jeg ville:

1. Oplyse afsenderen om problemet
2. Forsøge at guide dem gennem løsninger/tests
3. Hvis det ikke fungerer rykke filen på plads hos dig på øjet og med metronom. Derefter indspille til og levere i korrekt grid/tempo - ikke justeret til det forsinkede.

Mht. 3 er det jo lidt en vurderingssag og der er ingen garanti for timingen er 100%.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er vel relativt nemt at aligne deres optagelse til dit grid, hvis ellers der er en eller anden form for perc involveret?

Når du skal sende noget tilbage, kan du jo optage et 'count-in', der ligger på dit grid forud for dit instrument. Det vil være supernemt for dem at aligne efterfølgende.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

Holger skrev:Du er her afhængig af afsenderens DAW og evt. viden derom mht. latencycompensation.

Jeg ville:

1. Oplyse afsenderen om problemet
2. Forsøge at guide dem gennem løsninger/tests
3. Hvis det ikke fungerer rykke filen på plads hos dig på øjet og med metronom. Derefter indspille til og levere i korrekt grid/tempo - ikke justeret til det forsinkede.

Mht. 3 er det jo lidt en vurderingssag og der er ingen garanti for timingen er 100%.
Meget enig. Det er afsenderens ansvar at tingene er i orden.

Jeg kommer bare så tit ud for det, at jeg næsten ikke orker bøvlet med frem og tilbage. Så er det lettere blot at få det til at fungere fra min side. Jeg er ikke dødsensafhængig af at tingene ligger i grid for at smide noget saxofon på et track, men der hvor jeg er tilbageholdende er i forhold til at sende noget tilbage der matcher starten på den fil jeg har modtaget, i og med at denne smule "dead space" nok ikke er tilsigtet. Så hvis jeg tilføjer det til mine filer så bøvler det endnu mere og jeg risikerer at timingen ryger fuldstændig for mixeren.

Det sikre må vel være at jeg lægger et par takter af originalfilen ned i starten af mit saxofontake (såfremt jeg ikke skal spille i de første takter...)
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

Smittefar skrev:Det er vel relativt nemt at aligne deres optagelse til dit grid, hvis ellers der er en eller anden form for perc involveret?

Når du skal sende noget tilbage, kan du jo optage et 'count-in', der ligger på dit grid forud for dit instrument. Det vil være supernemt for dem at aligne efterfølgende.
Jeg tror det mest sikre vil være at lægge en smule af L-R-tracket i starten af mit saxofontrack som beskrevet i svaret til Holger ovenfor. Det kan godt blive for usikkert med count-in i form af klik hvis nu jeg alligevel ikke har fået alignet helt præcist...
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Lyder også som en god ide

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar