BozDigitalLabs - Pan Knob

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

BozDigitalLabs - Pan Knob

Indlæg af SustainerPlayer »



https://www.bozdigitallabs.com/product/pan-knob/

Har aldrig tænkt over det "problem" - mon ikke det kan løses med eksisterende plugs?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Blue Apron – A Better Way To Pan...
Lyder meget fint, men er problemet ikke kun, når man hører på høretelefoner?

Da jeg startede videoen tænkte jeg "hvorfor laver man ikke et pan-plugin der har indbygget sample delay?". Jo mere jeg så videoen, tænker jeg, det er det, han har gang i her samtidig med volume.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hmm... Mon nogen kan se, om Logics Direction Mixer er noget i samme stil? Den har X-over men har pan for begge bånd.
skriver noder

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Jeg har lavet en lille test I Logic Pro X med:
Pan Knob
Direction Mixer
Stereo Pan funktionen
Almindelig Pan

Her er link til dropbox med billede og lydfil: https://www.dropbox.com/sh/4afr6s385sdd ... MhX3a?dl=0


Pan Knob og Dir Mix Crossover er sat til 200 hz og alle sporene skulle gerne være panoreret lige meget til venstre, ca halvvejs.

Sig til hvis jeg skal prøve at dreje på nogle knapper.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

kalen skrev:Jeg har lavet en lille test I Logic Pro X med:
Pan Knob
Direction Mixer
Stereo Pan funktionen
Almindelig Pan

Her er link til dropbox med billede og lydfil: https://www.dropbox.com/sh/4afr6s385sdd ... MhX3a?dl=0


Pan Knob og Dir Mix Crossover er sat til 200 hz og alle sporene skulle gerne være panoreret lige meget til venstre, ca halvvejs.

Sig til hvis jeg skal prøve at dreje på nogle knapper.
Cool. Har lige lyttet med ear buds på laptoppen. Der lyder "Stereo Pan funktionen" klart bedst. Vil lytte igen med rigtige hovedtelefoner senere.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis man panorerer normalt, og så bruger sådan en "klap bas sammen til mono" ligesom man gør til f.eks. skæring af vinyl, så må man da næsten få samme resultat?

Men det er fedt at der er nogen der eksperimenterer med de her meget fundamentale ting som f.eks. panorering.

Bryla: Jeg kan dog ikke se på websidens beskrivelse at den skulle have noget "Haas effekt" panning (altså delay), men det har også sine problemer. Det er dog interessant at eksperimentere med.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Joachip skrev:Jeg kan dog ikke se på websidens beskrivelse at den skulle have noget "Haas effekt" panning (altså delay), men det har også sine problemer. Det er dog interessant at eksperimentere med.
Når man panorerer mere end 100%, så laver den et delay, men der bliver skrevet, at hvis man sætter crossover, så de dybe frekvenser bliver centreret, skulle det ikke skade det store i mono.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

SustainerPlayer skrev:
kalen skrev:Jeg har lavet en lille test I Logic Pro X med:
Pan Knob
Direction Mixer
Stereo Pan funktionen
Almindelig Pan

Her er link til dropbox med billede og lydfil: https://www.dropbox.com/sh/4afr6s385sdd ... MhX3a?dl=0


Pan Knob og Dir Mix Crossover er sat til 200 hz og alle sporene skulle gerne være panoreret lige meget til venstre, ca halvvejs.

Sig til hvis jeg skal prøve at dreje på nogle knapper.
Cool. Har lige lyttet med ear buds på laptoppen. Der lyder "Stereo Pan funktionen" klart bedst. Vil lytte igen med rigtige hovedtelefoner senere.
Ja, stereo Pan funktionen er også den jeg synes bedst om

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har lyttet igen med nogle gode hovedtelefoner. Det ændrer ikke på resultatet.

Hvad gør Stereo Pan funktionen bedst lydende? Det lyder måske dumt - men den er mest balanceret lydende. Lyder i virkeligheden mindst pannet.

Jeg ved ikke om man egenligt kan bruge det til særligt meget. Vi tager jo altid nogle beslutninger mht panning, der er gjort ud fra det forhåndværende materiale. Til noget fungerer et hårdt pan godt - til andet fungerer det ikke. Generelt er jeg ikke tilhænger af panoreret bas og går normalt ret hårdt til det - monofiserer signalet fra 120 Hz eller deromkring - og nedefter.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

En af mine gamle kolleger har lavet et gratis plugin som jeg synes er glimrende til at klappe bassen sammen i mono:

http://www.toneprojects.com/products/plug-ins/basslane/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I Studio One kan man gøre det med routing/splitting og det medfølgende Binaural Pan plugin.

Jeg anvender nu Tokyo Dawn SlickEQ M, hvor det også er en indbygget funktion.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, Boz Labs er gode til at opfinde problemer, der ikke findes.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:En af mine gamle kolleger har lavet et gratis plugin som jeg synes er glimrende til at klappe bassen sammen i mono:

http://www.toneprojects.com/products/plug-ins/basslane/
Jeg bruger ofte TP Basslane når jeg skal bruge mono bund :thumbup:

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

SustainerPlayer skrev:Har lyttet igen med nogle gode hovedtelefoner. Det ændrer ikke på resultatet.

Hvad gør Stereo Pan funktionen bedst lydende? Det lyder måske dumt - men den er mest balanceret lydende. Lyder i virkeligheden mindst pannet.

Jeg ved ikke om man egenligt kan bruge det til særligt meget. Vi tager jo altid nogle beslutninger mht panning, der er gjort ud fra det forhåndværende materiale. Til noget fungerer et hårdt pan godt - til andet fungerer det ikke. Generelt er jeg ikke tilhænger af panoreret bas og går normalt ret hårdt til det - monofiserer signalet fra 120 Hz eller deromkring - og nedefter.

Jeg synes det samme med hensyn til, at den lyder mest balanceret. Jeg ved dog ikke hvorfor. Kan det være på grund af lydfilen jeg har brugt? Måske resultatet ville have været anderledes, med et andet eksempel.
Til gengæld kan jeg ikke rigtig høre forskel på DIrMix og Pan Knob, så den er der vidst ingen grund til at købe.

Jeg bruger normalt bare Fabfilter ProQ 2, som alligevel er min goto mastering EQ, i Mid/Side mode og skærer siderne af omkring 100 hz plus/minus 10-20 hz. Så kan jeg samtidig løfte toppen i siderne, så det giver et endnu bredere lydbillede, hvis der er behov for det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Alternativ - med flere muligheder - og kun en smule dyrere (listepris :-P )

Review Of Panpot Plug-In From Goodhertz


https://www.goodhertz.co/panpot/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Utility i Ableton 10 gør vel nøjagtigt det samme som Pan Knob, med dens Bass Mono knap + Balance? Dog kan man ikke lave mere en 100% pan, men måske med lidt snedig routing kan man nok godt.

Nyt svar