Sample bibliotek på SD kort

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Sample bibliotek på SD kort

Indlæg af kalen »

Jeg overvejer at købe dette SD kort https://www.proshop.dk/Hukommelseskort- ... GB/2614290 og bruge det til opbevaring af mine Native Instruments sample biblioteker til Kontakt og samtidig køre det fra kortet i Logic. Tror i det kan lade sig gøre og køre smooth? Så kan det nemlig være i computeren hele tiden og jeg slipper for at have en harddisk med på farten.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

kalen skrev:Jeg overvejer at købe dette SD kort https://www.proshop.dk/Hukommelseskort- ... GB/2614290 og bruge det til opbevaring af mine Native Instruments sample biblioteker til Kontakt og samtidig køre det fra kortet i Logic. Tror i det kan lade sig gøre og køre smooth? Så kan det nemlig være i computeren hele tiden og jeg slipper for at have en harddisk med på farten.
Jeg tvivler på at det fungerer lige så godt som en harddisk.
Jeg ved det ikke. Men jeg har installeret mine plugins på ssd disken i min pc.
Ved et hukkommelses kort skal man regne med to hastigheder . Skrive og læsehastighed. Ved det sidste kan kortlæser være en flaskehals. Og jeg vil tro det er kortets læsehastighed som er relevant for dig.
Jeg er dog ikke ekspert, men jeg droppede den løsning.
Men jeg bruger pc, jeg skal ikke kunne sige om Mac er bedre til det formål.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det vil jeg også tvivle stærkt på, at du bliver glad for. Det kommer til at tage en krig af tid at læse dine biblioteker.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

gs-dk skrev:Det kommer til at tage en krig af tid at læse dine biblioteker.
Når de skal loades første gang, eller hver gang jeg afspiller i Logic?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis der læses direkte fra disk, så er det efter min bedste overbevisning ikke godt - men du slukker vel også din maskine ind i mellem:)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Er det ikke også en dyrere løsning end en eksterne ssd?
Jeg har bla. mit kontakt library på en ekstern 4tb ssd med USB 3 forbindelse og det kører fint.
Og sådan en fætter fylder ikke såååå meget:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Ja, jeg slukker min computer hver gang den ikke er i brug. Hvis det kun tager længere tid når bibliotekerne skal loades første gang, men ellers kører smooth når der bare bliver afspillet, så det fint med mig.

Jeg har allerede mit bibliotek på en ekstern harddisk, men jeg vil gerne holde kabler osv på et minimum. Det vil også frigøre usb plads, så jeg ikke skal have en dongle i, bare for at bruge mus, ilok og harddisk. Så ville jeg kunne spare harddisken og en dongle og bruge harddisken til f.eks. backup.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvis jeg endelig ville gøre det minimalt. Så ville jeg nok foretrække en god usb 3 nøgle.
Specifikationerne på et sd kort er sandsynligvis skrivehastighed og er møntet på, at et kamera skal kunne tage mange seriebilleder og følge med bufferen .Og til video. Er det læsehastighed spiller det også ind om din usb 3 er hurtigere end din kortlæser.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Ja okay, det undersøger jeg lige. Kan det betale sig at prøve med et tilsvarende sd kort, bare på 16 eller 32 gb, hvor jeg kan prøve og se hvordan det kører med ét samplebibliotek?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

kalen skrev:Ja okay, det undersøger jeg lige. Kan det betale sig at prøve med et tilsvarende sd kort, bare på 16 eller 32 gb, hvor jeg kan prøve og se hvordan det kører med ét samplebibliotek?
Man kan da prøve. Jeg har lidt erfaring med hukommelseskort og kortlæsere, da jeg er ansat som fotograf i et firma, men jeg skal ærligt indrømme mhst, hvad plugins, samples og effekter kræver af kapacitet . Og om det kan have indflydelse på latency, er jeg newbie i forhold til de fleste andre i dette forum.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Jeg giver det et forsøg og så melder jeg lige tilbage herinde :)
Senest rettet af kalen lør 13. okt 2018 10:41, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

kalen skrev:Jeg giver det er forsøg og så melder jeg lige tilbage herinde :)
Jeg venter spændt på resultatet.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Don't- kan absolut ikke køre smooth. Har forsøgt. En extern SSD HD virker..


Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Modsiger du ikke lidt dig selv med det link? Det kan da godt være de første opslag siger man ikke kan, men de er fra 2012... scroller man ned på siden og læser de nyeste fra 2017 får man et mere positivt svar.

Hvilket kort prøvede du med?

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

ok så,- min egen erfaring....

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

kplinc skrev:ok så,- min egen erfaring....
Det er jo netop din egen erfaring jeg efterspørger. Hvilket kort prøvede du med?

Efter lidt research, ser det nemlig ud til at der kan være stor forskel på kortene, selv om de skulle være mere eller mindre ens.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det vil sagtens kunne fungere, men man skal have et SDkort med noget hastighed på, så kig efter dem som DSLR video folkene anbefaler. (og ha' backup et andet sted af indholdet!!)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Hald skrev:Det vil sagtens kunne fungere, men man skal have et SDkort med noget hastighed på, så kig efter dem som DSLR video folkene anbefaler. (og ha' backup et andet sted af indholdet!!)
Tror du det kort jeg linker til i første post, vil fungere?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Ekstremt dårlig ide!!!!!!!!

kør dine ting på en harddisk!

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

SIDwave skrev:Ekstremt dårlig ide!!!!!!!!

kør dine ting på en harddisk!
Er det din egen erfaring? I så fald hvilke(t) kort har du prøvet?

Det virker som om folk er meget splittet omkring det.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hald skrev:Det vil sagtens kunne fungere, men man skal have et SDkort med noget hastighed på, så kig efter dem som DSLR video folkene anbefaler. (og ha' backup et andet sted af indholdet!!)
Yes de nye kort kort til bla. video recording burde da være hurtige nok.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

kalen skrev: Tror du det kort jeg linker til i første post, vil fungere?
Ja, det eneste jeg ikke kunne lide ved det er adapteren, ikke at det betyder noget hastighedsmæssigt, men jeg kan ikke lige finde et normalt SD-kort på 400GB med de hatigheder.
Jeg bruger selv deres Ultra kort, men til foto er det ofte 80-90 MB/s, den du har fundet kører 100 MB/s (altså 100 megabyte per sekund) Det bør altså kunne afvikle 100 Wave filer samtidig, tænker at det er nok til samples.

Jeg ved ikke hvad SIDwave bygger sin holdning på, det kræver selvfølgelig en hurtig SD-kortlæser for at udnytte de hastigheder, men det er ikke kortet der sætte begrænsningen her.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Hald skrev:
kalen skrev: Tror du det kort jeg linker til i første post, vil fungere?
Ja, det eneste jeg ikke kunne lide ved det er adapteren, ikke at det betyder noget hastighedsmæssigt, men jeg kan ikke lige finde et normalt SD-kort på 400GB med de hatigheder.
Jeg bruger selv deres Ultra kort, men til foto er det ofte 80-90 MB/s, den du har fundet kører 100 MB/s (altså 100 megabyte per sekund) Det bør altså kunne afvikle 100 Wave filer samtidig, tænker at det er nok til samples.

Jeg ved ikke hvad SIDwave bygger sin holdning på, det kræver selvfølgelig en hurtig SD-kortlæser for at udnytte de hastigheder, men det er ikke kortet der sætte begrænsningen her.
Fedt tak! Jeg har set kortet blive testet på youtube og det lever desværre ikke helt op til de 100 MB/s, men det er mit indtryk, at alle kort ikke lever helt op til det, der står på dem.

Jeg har en Macbook Pro 15" retina fra tidlig 2013. Der står ikke ret meget om kortlæseren nogen steder synes jeg, men går ud fra det er fint.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bliver kun lidt nervøs for ideen om at lade den adapter sidde i maskinen hele tiden, overvej evt at få en mindre adapter der er beregnet til Macbook's

Evt. https://mackabler.dk/sd-kort-disk-til-macbook-s-83.html

Jeg har ikke selv erfaring med den jeg linker til, men der findes lidt forskellige af dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar