Pro Tools peak metre rapporterer forkert?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Re: Pro Tools peak metre rapporterer forkert?

Indlæg af gs-dk »

Forøvrigt er der lige kommet et update til PT 2018.10.0.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nogen med Ableton Live der gider rapportere tilbage?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kan gøre det senere - har sidste beta version.

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Pro Tools 12.5
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip)

Jeg kan checke PT Ultimate når jeg er i studiet. Mit gæt er dog at din kunde ikke har slået Sample Peak meteret til på kanalen, og derfor står i PT Classic mode. PT har 17 forskellige typer af metre, med det noget pauvre PT classic som default på audiospor. Det skal dog siges at jeg heller ikke får nogen clip indikation ved PT classic, men adfæren kan være anderledes i PT Ultimate. Bug er selvfølgelig også en mulighed.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Vagn Luv skrev: Jeg kan checke PT Ultimate når jeg er i studiet.
Det er Ultimate, jeg har testet ovenover og der virkede alt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ableton 10 Beta (10.0.4b2)

0 dBFS (uden clip) - viser 0.00 og har røde metre - tror ikke det er klippet og lyder heller ikke sådan overhovedet.
-0.1 dBFS (uden clip) - viser 0.11 og intet clip
-0.19 dBFS - viser 0.20 og intet clip

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vagn Luv skrev:Pro Tools 12.5
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip)

Jeg kan checke PT Ultimate når jeg er i studiet. Mit gæt er dog at din kunde ikke har slået Sample Peak meteret til på kanalen, og derfor står i PT Classic mode. PT har 17 forskellige typer af metre, med det noget pauvre PT classic som default på audiospor. Det skal dog siges at jeg heller ikke får nogen clip indikation ved PT classic, men adfæren kan være anderledes i PT Ultimate. Bug er selvfølgelig også en mulighed.
Vi har testet med Classic meter uden held i PT 12. Mystikken er der stadig...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Ableton 10 Beta (10.0.4b2)

0 dBFS (uden clip) - viser 0.00 og har røde metre - tror ikke det er klippet og lyder heller ikke sådan overhovedet.
-0.1 dBFS (uden clip) - viser 0.11 og intet clip
-0.19 dBFS - viser 0.20 og intet clip
Tak!

Mystisk med den der 0.01 fejl

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og dokumentation
Live Peak.jpeg
Live Peak.jpeg (19.21 KiB) Vist 592 gange

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Ja, det er mystisk. Har I prøvet med Sample Peak (som jo trods alt er der testen skal bestås)?
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror jeg må have Jens Lyd ind i tråden her...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Og dokumentation
Live Peak.jpeg
Nu skrev du "røde metre" ved 0 dBFS, men er der en decideret clip indikator? Jeg kender ikke Live særlig godt.

Dvs. betyder rødt meter = overload/clip

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Pro Tools Ultimate, det ser også rigtigt ud her.
Metering er PT Standard.
Screen Shot 2018-10-12 at 16.31.54.png
Screen Shot 2018-10-12 at 16.31.54.png (35.16 KiB) Vist 577 gange
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er der nogen måde man kan fremprovokere den fejl vi oplever, fx en TP tilstand eller dither?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev:Jeg ved en del ældre digitale mixpulte ofte rapporterer 3 consecutive full scale samples som konstituerende en "over", og under alle omstændigheder giver det ok mening på et input med bare 1 fuld skala sample, men det giver aldrig mening med en fixed point fil. Det er vildledende og fjerner en vigtig fejlsøgningsmulighed.
Jeg er ikke helt enig i den her betragtning. Altså, i mastering-regi giver det muligvis mening .. og så måske alligevel ikke. Lad os sige du har nosset op og kommet til at exportere en master som indeholder overloads (forkert limiter-ceiling, ect). Det ville selvfølgelig trippe en clip-indikator under eksport, men hvis du efterfølgende checker filen ville den stå som ok .. hvilket den ikke er.

I produktions / mix regi vil jeg aldrig nogensinde have så meget som et eneste full-scale sample i mit arrangement, så hvis der nu var et eller andet input (eller konsolidering) som var overloadet, vil jeg gerne kunne spotte det - også under afspilning ..

Der er argumenter for og imod de forskellige "skoler", men jeg synes faktisk 3 sammenhængende fullscale samples giver ok mening. Mine 2 cents :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Joiner også lige tråden her:)

Det er pudsigt mht. Live, her får jeg en lidt anden måling end @GS, måske pga. beta eller PC kontra Mac(?)
Jeg har i hvert fald checket på to uafhængige systemer, og med samme resultat.

Ableton kalder den røde staffagefarve for “visual feedback for signals that travel beyond 0 dB”, og ikke en ‘clip indicator".

Live v10.0.4, 44.1kHz, macOS 10.13.6 :

0 dBFS = 0.03 dBFS (over indikering),
-0.1 dBFS = -0.08 dBFS (uden overs)
-0.19 dBFS = -0.17 dBFS (uden overs)

Master fader med rød indikator ved overs, og sådan jeg helst foretrækker det, på summing.

* Det ligner for mig, at Live viser peak inklusive ISP values, hvilket også stemmer med resultatet ved en ‘afclip’-test på originalerne, hvor intersamples svinger med ca. +/- 0.03 dB.

I øvrigt,
DC offset kan vel også have indflydelse på peak-clip, altså hvor signalet stadig er fuld unity, men forskudt. Testfilen ‘0dBFS.wav’ måler jeg til at indeholde en bitte smule DC, hvor de to andre er nul komma nul. Blot det at unity-filen afviger fra de to andre kan jo give anledning til spekulation omkring DC og hvor præcist de forskellige DAW rapporterer decimaler.

Mht. konsekutive samples over 0dBFS, skal jeg ikke kunne sige om Live foretager et snit og nedrunding. I nogle plugin kan en enkelt Dirac have indflydelse på triggering og look ahead, og hvis ellers jeg husker korrekt, så giver f.eks. FF-Pro C udslag.

.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-10-12 at 19.27.55.jpg
Screen Shot 2018-10-12 at 19.27.55.jpg (141.11 KiB) Vist 561 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hippo skrev:
Holger skrev:Jeg ved en del ældre digitale mixpulte ofte rapporterer 3 consecutive full scale samples som konstituerende en "over", og under alle omstændigheder giver det ok mening på et input med bare 1 fuld skala sample, men det giver aldrig mening med en fixed point fil. Det er vildledende og fjerner en vigtig fejlsøgningsmulighed.
Jeg er ikke helt enig i den her betragtning. Altså, i mastering-regi giver det muligvis mening .. og så måske alligevel ikke. Lad os sige du har nosset op og kommet til at exportere en master som indeholder overloads (forkert limiter-ceiling, ect). Det ville selvfølgelig trippe en clip-indikator under eksport, men hvis du efterfølgende checker filen ville den stå som ok .. hvilket den ikke er.

I produktions / mix regi vil jeg aldrig nogensinde have så meget som et eneste full-scale sample i mit arrangement, så hvis der nu var et eller andet input (eller konsolidering) som var overloadet, vil jeg gerne kunne spotte det - også under afspilning ..

Der er argumenter for og imod de forskellige "skoler", men jeg synes faktisk 3 sammenhængende fullscale samples giver ok mening. Mine 2 cents :)
Du glemmer en meget vigtig forskel: modtageren.

Når modtageren (eller dig selv senere) afspiller filen vil kanalen rapportere en overload.

Det kan normalt kun betyde én ting: fejl i form af SRC, dither, glemt plug-in eller region gain eller en åben analog kanal i sessionen.

Man introducerer for alvor usikkerhed og fjerner muligheder.

Det subjektive og arbitrære ved at rapportere x antal fuldskala samples i en fixed point fil afspillet i unity *som en floating point over* er simpelthen dårlig videnskab.

Du kan ikke skelne om det er en ægte over eller ej.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fabian skrev:Joiner også lige tråden her:)

Det er pudsigt mht. Live, her får jeg en lidt anden måling end @GS, måske pga. beta eller PC kontra Mac(?)
Jeg har i hvert fald checket på to uafhængige systemer, og med samme resultat.

Ableton kalder den røde staffagefarve for “visual feedback for signals that travel beyond 0 dB”, og ikke en ‘clip indicator".

Live v10.0.4, 44.1kHz, macOS 10.13.6 :

0 dBFS = 0.03 dBFS (over indikering),
-0.1 dBFS = -0.08 dBFS (uden overs)
-0.19 dBFS = -0.17 dBFS (uden overs)

Master fader med rød indikator ved overs, og sådan jeg helst foretrækker det, på summing.

* Det ligner for mig, at Live viser peak inklusive ISP values, hvilket også stemmer med resultatet ved en ‘afclip’-test på originalerne, hvor intersamples svinger med ca. +/- 0.03 dB.

I øvrigt,
DC offset kan vel også have indflydelse på peak-clip, altså hvor signalet stadig er fuld unity, men forskudt. Testfilen ‘0dBFS.wav’ måler jeg til at indeholde en bitte smule DC, hvor de to andre er nul komma nul. Blot det at unity-filen afviger fra de to andre kan jo give anledning til spekulation omkring DC og hvor præcist de forskellige DAW rapporterer decimaler.

Mht. konsekutive samples over 0dBFS, skal jeg ikke kunne sige om Live foretager et snit og nedrunding. I nogle plugin kan en enkelt Dirac have indflydelse på triggering og look ahead, og hvis ellers jeg husker korrekt, så giver f.eks. FF-Pro C udslag.

.
Bizart.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev:Det subjektive og arbitrære ved at rapportere x antal fuldskala samples i en fixed point fil afspillet i unity *som en floating point over* er simpelthen dårlig videnskab.

Du kan ikke skelne om det er en ægte over eller ej.
.. hvis jeg sådan helt overordnet skal beskrive hvad jeg gerne vil have ud af en "clip / over" indikator (hvilket strengt taget ikke er det samme), så er det når jeg rammer 0 dbfs. Hvis jeg laver et bounce af noget, har jeg altid et ~0,1db ceiling i min limiter, så hvis jeg ser noget rødt på mine convertere ved jeg, at jeg har overset noget.

Min pointe er, at i alle andre henseender end en (limiteret) master, er 0dbfs en fejl - og derfor synes jeg 3 sammenhængende samples er et udemærket kompromis i langt de fleste anvendelsesmønstre af en DAW.

Jeg har ikke fået masterede filer fra dig endnu, hvor der ikke har været et ceiling - og hvis jeg så et 0dbfs sample i en master, ville du meget hurtigt ha mig i røret ;)

edit: (redigeret mange gange efterhånden som jeg er blevet klogere)
forresten er der ikke nogle clip-indicators på kanalerne i Cubase 6.5.5 - kun på master. Der er til gengæld en peak-værdi (på kanaler / bus / master), som viser -0,0 på din 0dbfs test fil, men 0,0 - altså uden %, hvis jeg (overdrevet) clipper en optagelse ind på sporet; master clip er stadigvæk ikke triggered. Dette er muligvis ny information i forhold til den her tråds oprindelige formål .. og understøtter muligvis "3 sample reglen" i een eller anden meget diskret forstand. I Cubase regi er et master "Clip" i hvert fald = float over ..

edit-edit:
i forhold til mine multichannel convertere (rme adi-8 qs) som har to identiske 8 x 7-led-segment displays, så er øverste segment på inputs markeret "OVR" (og det meter kan i øvrigt også vise *hvor* meget et signal er skudt over, vist som GR) .. mens øverste segment på output displayet er markeret 0dbfs. Begge LEDs er røde ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar