Pro Tools peak metre rapporterer forkert?
Re: Pro Tools peak metre rapporterer forkert?
Forøvrigt er der lige kommet et update til PT 2018.10.0.
Nogen med Ableton Live der gider rapportere tilbage?
Pro Tools 12.5
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip)
Jeg kan checke PT Ultimate når jeg er i studiet. Mit gæt er dog at din kunde ikke har slået Sample Peak meteret til på kanalen, og derfor står i PT Classic mode. PT har 17 forskellige typer af metre, med det noget pauvre PT classic som default på audiospor. Det skal dog siges at jeg heller ikke får nogen clip indikation ved PT classic, men adfæren kan være anderledes i PT Ultimate. Bug er selvfølgelig også en mulighed.
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip)
Jeg kan checke PT Ultimate når jeg er i studiet. Mit gæt er dog at din kunde ikke har slået Sample Peak meteret til på kanalen, og derfor står i PT Classic mode. PT har 17 forskellige typer af metre, med det noget pauvre PT classic som default på audiospor. Det skal dog siges at jeg heller ikke får nogen clip indikation ved PT classic, men adfæren kan være anderledes i PT Ultimate. Bug er selvfølgelig også en mulighed.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."
Vi har testet med Classic meter uden held i PT 12. Mystikken er der stadig...Vagn Luv skrev:Pro Tools 12.5
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip)
Jeg kan checke PT Ultimate når jeg er i studiet. Mit gæt er dog at din kunde ikke har slået Sample Peak meteret til på kanalen, og derfor står i PT Classic mode. PT har 17 forskellige typer af metre, med det noget pauvre PT classic som default på audiospor. Det skal dog siges at jeg heller ikke får nogen clip indikation ved PT classic, men adfæren kan være anderledes i PT Ultimate. Bug er selvfølgelig også en mulighed.
Tak!gs-dk skrev:Ableton 10 Beta (10.0.4b2)
0 dBFS (uden clip) - viser 0.00 og har røde metre - tror ikke det er klippet og lyder heller ikke sådan overhovedet.
-0.1 dBFS (uden clip) - viser 0.11 og intet clip
-0.19 dBFS - viser 0.20 og intet clip
Mystisk med den der 0.01 fejl
Jeg tror jeg må have Jens Lyd ind i tråden her...
Nu skrev du "røde metre" ved 0 dBFS, men er der en decideret clip indikator? Jeg kender ikke Live særlig godt.gs-dk skrev:Og dokumentation
Dvs. betyder rødt meter = overload/clip
Pro Tools Ultimate, det ser også rigtigt ud her.
Metering er PT Standard.
Metering er PT Standard.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]
Er der nogen måde man kan fremprovokere den fejl vi oplever, fx en TP tilstand eller dither?
Jeg er ikke helt enig i den her betragtning. Altså, i mastering-regi giver det muligvis mening .. og så måske alligevel ikke. Lad os sige du har nosset op og kommet til at exportere en master som indeholder overloads (forkert limiter-ceiling, ect). Det ville selvfølgelig trippe en clip-indikator under eksport, men hvis du efterfølgende checker filen ville den stå som ok .. hvilket den ikke er.Holger skrev:Jeg ved en del ældre digitale mixpulte ofte rapporterer 3 consecutive full scale samples som konstituerende en "over", og under alle omstændigheder giver det ok mening på et input med bare 1 fuld skala sample, men det giver aldrig mening med en fixed point fil. Det er vildledende og fjerner en vigtig fejlsøgningsmulighed.
I produktions / mix regi vil jeg aldrig nogensinde have så meget som et eneste full-scale sample i mit arrangement, så hvis der nu var et eller andet input (eller konsolidering) som var overloadet, vil jeg gerne kunne spotte det - også under afspilning ..
Der er argumenter for og imod de forskellige "skoler", men jeg synes faktisk 3 sammenhængende fullscale samples giver ok mening. Mine 2 cents
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
Joiner også lige tråden her:)
Det er pudsigt mht. Live, her får jeg en lidt anden måling end @GS, måske pga. beta eller PC kontra Mac(?)
Jeg har i hvert fald checket på to uafhængige systemer, og med samme resultat.
Ableton kalder den røde staffagefarve for “visual feedback for signals that travel beyond 0 dB”, og ikke en ‘clip indicator".
Live v10.0.4, 44.1kHz, macOS 10.13.6 :
0 dBFS = 0.03 dBFS (over indikering),
-0.1 dBFS = -0.08 dBFS (uden overs)
-0.19 dBFS = -0.17 dBFS (uden overs)
Master fader med rød indikator ved overs, og sådan jeg helst foretrækker det, på summing.
* Det ligner for mig, at Live viser peak inklusive ISP values, hvilket også stemmer med resultatet ved en ‘afclip’-test på originalerne, hvor intersamples svinger med ca. +/- 0.03 dB.
I øvrigt,
DC offset kan vel også have indflydelse på peak-clip, altså hvor signalet stadig er fuld unity, men forskudt. Testfilen ‘0dBFS.wav’ måler jeg til at indeholde en bitte smule DC, hvor de to andre er nul komma nul. Blot det at unity-filen afviger fra de to andre kan jo give anledning til spekulation omkring DC og hvor præcist de forskellige DAW rapporterer decimaler.
Mht. konsekutive samples over 0dBFS, skal jeg ikke kunne sige om Live foretager et snit og nedrunding. I nogle plugin kan en enkelt Dirac have indflydelse på triggering og look ahead, og hvis ellers jeg husker korrekt, så giver f.eks. FF-Pro C udslag.
.
Det er pudsigt mht. Live, her får jeg en lidt anden måling end @GS, måske pga. beta eller PC kontra Mac(?)
Jeg har i hvert fald checket på to uafhængige systemer, og med samme resultat.
Ableton kalder den røde staffagefarve for “visual feedback for signals that travel beyond 0 dB”, og ikke en ‘clip indicator".
Live v10.0.4, 44.1kHz, macOS 10.13.6 :
0 dBFS = 0.03 dBFS (over indikering),
-0.1 dBFS = -0.08 dBFS (uden overs)
-0.19 dBFS = -0.17 dBFS (uden overs)
Master fader med rød indikator ved overs, og sådan jeg helst foretrækker det, på summing.
* Det ligner for mig, at Live viser peak inklusive ISP values, hvilket også stemmer med resultatet ved en ‘afclip’-test på originalerne, hvor intersamples svinger med ca. +/- 0.03 dB.
I øvrigt,
DC offset kan vel også have indflydelse på peak-clip, altså hvor signalet stadig er fuld unity, men forskudt. Testfilen ‘0dBFS.wav’ måler jeg til at indeholde en bitte smule DC, hvor de to andre er nul komma nul. Blot det at unity-filen afviger fra de to andre kan jo give anledning til spekulation omkring DC og hvor præcist de forskellige DAW rapporterer decimaler.
Mht. konsekutive samples over 0dBFS, skal jeg ikke kunne sige om Live foretager et snit og nedrunding. I nogle plugin kan en enkelt Dirac have indflydelse på triggering og look ahead, og hvis ellers jeg husker korrekt, så giver f.eks. FF-Pro C udslag.
.
- Vedhæftede filer
-
- Screen Shot 2018-10-12 at 19.27.55.jpg (141.11 KiB) Vist 562 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Du glemmer en meget vigtig forskel: modtageren.Hippo skrev:Jeg er ikke helt enig i den her betragtning. Altså, i mastering-regi giver det muligvis mening .. og så måske alligevel ikke. Lad os sige du har nosset op og kommet til at exportere en master som indeholder overloads (forkert limiter-ceiling, ect). Det ville selvfølgelig trippe en clip-indikator under eksport, men hvis du efterfølgende checker filen ville den stå som ok .. hvilket den ikke er.Holger skrev:Jeg ved en del ældre digitale mixpulte ofte rapporterer 3 consecutive full scale samples som konstituerende en "over", og under alle omstændigheder giver det ok mening på et input med bare 1 fuld skala sample, men det giver aldrig mening med en fixed point fil. Det er vildledende og fjerner en vigtig fejlsøgningsmulighed.
I produktions / mix regi vil jeg aldrig nogensinde have så meget som et eneste full-scale sample i mit arrangement, så hvis der nu var et eller andet input (eller konsolidering) som var overloadet, vil jeg gerne kunne spotte det - også under afspilning ..
Der er argumenter for og imod de forskellige "skoler", men jeg synes faktisk 3 sammenhængende fullscale samples giver ok mening. Mine 2 cents
Når modtageren (eller dig selv senere) afspiller filen vil kanalen rapportere en overload.
Det kan normalt kun betyde én ting: fejl i form af SRC, dither, glemt plug-in eller region gain eller en åben analog kanal i sessionen.
Man introducerer for alvor usikkerhed og fjerner muligheder.
Det subjektive og arbitrære ved at rapportere x antal fuldskala samples i en fixed point fil afspillet i unity *som en floating point over* er simpelthen dårlig videnskab.
Du kan ikke skelne om det er en ægte over eller ej.
Bizart.Fabian skrev:Joiner også lige tråden her:)
Det er pudsigt mht. Live, her får jeg en lidt anden måling end @GS, måske pga. beta eller PC kontra Mac(?)
Jeg har i hvert fald checket på to uafhængige systemer, og med samme resultat.
Ableton kalder den røde staffagefarve for “visual feedback for signals that travel beyond 0 dB”, og ikke en ‘clip indicator".
Live v10.0.4, 44.1kHz, macOS 10.13.6 :
0 dBFS = 0.03 dBFS (over indikering),
-0.1 dBFS = -0.08 dBFS (uden overs)
-0.19 dBFS = -0.17 dBFS (uden overs)
Master fader med rød indikator ved overs, og sådan jeg helst foretrækker det, på summing.
* Det ligner for mig, at Live viser peak inklusive ISP values, hvilket også stemmer med resultatet ved en ‘afclip’-test på originalerne, hvor intersamples svinger med ca. +/- 0.03 dB.
I øvrigt,
DC offset kan vel også have indflydelse på peak-clip, altså hvor signalet stadig er fuld unity, men forskudt. Testfilen ‘0dBFS.wav’ måler jeg til at indeholde en bitte smule DC, hvor de to andre er nul komma nul. Blot det at unity-filen afviger fra de to andre kan jo give anledning til spekulation omkring DC og hvor præcist de forskellige DAW rapporterer decimaler.
Mht. konsekutive samples over 0dBFS, skal jeg ikke kunne sige om Live foretager et snit og nedrunding. I nogle plugin kan en enkelt Dirac have indflydelse på triggering og look ahead, og hvis ellers jeg husker korrekt, så giver f.eks. FF-Pro C udslag.
.
.. hvis jeg sådan helt overordnet skal beskrive hvad jeg gerne vil have ud af en "clip / over" indikator (hvilket strengt taget ikke er det samme), så er det når jeg rammer 0 dbfs. Hvis jeg laver et bounce af noget, har jeg altid et ~0,1db ceiling i min limiter, så hvis jeg ser noget rødt på mine convertere ved jeg, at jeg har overset noget.Holger skrev:Det subjektive og arbitrære ved at rapportere x antal fuldskala samples i en fixed point fil afspillet i unity *som en floating point over* er simpelthen dårlig videnskab.
Du kan ikke skelne om det er en ægte over eller ej.
Min pointe er, at i alle andre henseender end en (limiteret) master, er 0dbfs en fejl - og derfor synes jeg 3 sammenhængende samples er et udemærket kompromis i langt de fleste anvendelsesmønstre af en DAW.
Jeg har ikke fået masterede filer fra dig endnu, hvor der ikke har været et ceiling - og hvis jeg så et 0dbfs sample i en master, ville du meget hurtigt ha mig i røret
edit: (redigeret mange gange efterhånden som jeg er blevet klogere)
forresten er der ikke nogle clip-indicators på kanalerne i Cubase 6.5.5 - kun på master. Der er til gengæld en peak-værdi (på kanaler / bus / master), som viser -0,0 på din 0dbfs test fil, men 0,0 - altså uden %, hvis jeg (overdrevet) clipper en optagelse ind på sporet; master clip er stadigvæk ikke triggered. Dette er muligvis ny information i forhold til den her tråds oprindelige formål .. og understøtter muligvis "3 sample reglen" i een eller anden meget diskret forstand. I Cubase regi er et master "Clip" i hvert fald = float over ..
edit-edit:
i forhold til mine multichannel convertere (rme adi-8 qs) som har to identiske 8 x 7-led-segment displays, så er øverste segment på inputs markeret "OVR" (og det meter kan i øvrigt også vise *hvor* meget et signal er skudt over, vist som GR) .. mens øverste segment på output displayet er markeret 0dbfs. Begge LEDs er røde ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp