Vegas Pro ,... har det nogen fremtid ?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Vegas Pro ,... har det nogen fremtid ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bare et spørgsmål til dem der har kendt det over tid

Har selv fulgt lidt med på deres forum, fra starten hvor det var et godt program, samt mens Sony kørte det I sænk

Nu prøver Magix så at rette op

Men det virker lidt som de stadig lapper på en syg kode

De fleste gamle postere fra forum er væk forlængst

Mange af dem er vist gået til Premiere

Jeg har en ver 14 Pro licens, som jeg fik i en bundle med Soundforge, men er i tvivl om jeg overhovedet gider installere, eller jeg bare skal gå direkte ti Premiere, evt premiere elements ??????,?

(bruger til foto PS elements)

Tid er meget kostbar for mig, og jeg er langsom til nyt, så jeg vil hellere springe over hvis det er en "dead-end"

Skal bare igang med lidt privat video, ferier, mc-cam, og måske enda lidt musik-video,

Det skal være intuitivt, og uden masser af bugs, og langhårede problemstillinger

Tak for enhver respons :-)
/Dub

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Jeg har brugt Vegas (Sony) Movie Studio Platinum i et stykke tid. Det skulle bygge på den samme kode men med færre funktioner...

Det har være en fin oplevelse, men der er også dele som kan være trælse at arbejde med (keyframes f.eks.)

Nu er jeg så stødt på dette problem http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=77261 som er lidt mystisk.

Bortset fra det så er jeg godt tilfreds!
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det er værd at undersøge, om ens DAW kan de videoting, man har brug for. Jeg har fundet ud af, at Reaper er tilstrækkeligt til, 90% af de video-editering, jeg laver. Fordelen for mig, er at jeg kan Reaper ud og ind, så redigering går lynende hurtigt, og det er nemt for mig at få god lyd på mine videoer.

Når Reaper en gang i mellem ikke kan de ting, jeg skal bruge, så bruger jeg Black Magic DaVince Resolve, som er gratis, med mindre man skal bruge nogle meget pro features (integration med Black Magics controllere og den slags). Der er nærmest ikke grænser for, hvad Resolve kan, men fordi det er anderledes end Reaper, så tager det mig noget længere tid at lave tingene i Resolve. Bemærk, at Resolve er et fuld ud professionelt program, der bruges i de helt store studier. Mange foretrækker Premiere til selve redigeringen, men laver så color grading i resolve. Resolve har også en ret omfangsrig indbygget DAW, der kan håndtere mange spor, VST-plugins og automation. Det er et ret vildt program. Jeg skal dog erkende, jeg synes, indlæringskurven er stejl. Som med så meget andet er youtube fyldt med tutorials.

https://www.blackmagicdesign.com/dk/pro ... ciresolve/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jeg er normalt stor adobe program bruger på mit job og privat.. men lige premire fik jeg fnider af .. er fordi jeg bruger Reaper til musik så workflowet i premire var bare så langt væk fra reaper at jeg hele tiden trykkede forkert.

Så prøvede vegas pro og det virker langt mere som det jeg kender.. og er da lige kommet version 16 så de kan da ikke være gået helt istå.
Og så har det den funktion at man kan klippe til bpm .. som man ikke kan i premire. Og at man kan ligge effekter på lag direkte i vegas som man heller ikke kan i premire (kan gøres med adjustment layers dog) men syntes bare Vegas lagt mere virker som min sequencer så derfor er der en hvis logik i det for mig.

Men syntes ikke det ene er mere pro end det andet i form af features. .. MEN er langt flere premire brugere og er ca standard for de fleste .. så hvis man gerne vil arbejde med andre osv osv kan det være en fordel.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg brugte Vegas som lyd-DAW i en lille periode i slutningen af 90erne, men blev aldrig rigtigt glad for det. Det var tungt at danse rundt med, havde en tendens til at efterlade små klik hvis man var lidt for flittig med volume fades, og generelt var performance ikke så fantastisk igen. Og apropos Magix, så gik jeg jo faktisk fra Vegas til Samplitude, hvilket var en seriøs upgade jeg ikke har fortrudt lige siden.

Samplitude har dog ikke video-redigering, det kan "kun" sync'e til video, sådan at man kan lægge lyd på film. Det gør det til gengæld også rigtigt godt.

Jeg må tilstå jeg ikke har prøvet Vegas i nyere udgaver, for jeg laver alligevel kun lydredigering, og Samplitude kører så godt for mig, at jeg ikke føler noget behov for at skifte DAW.

PS: Premiere var virkeligt heller ikke min kop the.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Man kan arbejde med video i Photoshop

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:Mange af dem er vist gået til Premiere
Premiere Pro er efterhånden blevet en industri standard. Om man kan li' programmet eller ej, så er det i hvert fald værd at satse på hvis man leder efter noget som vil blive ved med at blive udviklet.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har været Vegas bruger i mange år og har været glad for workflowet, premiere er for mig for indviklet. Dog har jeg tit haft issues med performance og stabilitet ved f.eks rendering. Det er muligvis ikke så udbredt som i de ældre versioner. Men som der nævnes er det lige før Reaper kunne være nok nogen gange. Jeg endnu en gang hentet Da vinci og vil da lige give det et go.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

lakris skrev:Man kan arbejde med video i Photoshop
Det er fandeme tungt. Jeg kan godt finde rundt i Photoshop, og jeg har lavet fire-fem videoer i Photoshop. Det kommer jeg ikke til at gøre igen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

danstanley skrev:premiere er for mig for indviklet.
Ærlig talt, det er det altså ikke. Hvis du kan finde rundt i Ableton og Reaper, så kan du også bruge Premiere Pro. Det er kun et spørgsmål om at sætte sig ned og bruge tiden på at sætte sig ind i det. Mere er der ikke i det.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

benjisan skrev:
danstanley skrev:premiere er for mig for indviklet.
Ærlig talt, det er det altså ikke. Hvis du kan finde rundt i Ableton og Reaper, så kan du også bruge Premiere Pro. Det er kun et spørgsmål om at sætte sig ned og bruge tiden på at sætte sig ind i det. Mere er der ikke i det.
Det er jo lige det, der er humlen og grunden til, at jeg anbefaler, man kigger grundigt på, om ens DAW kunne opfylde ens behov. Jeg er ikke i tvivl om, at alle her i tråden kunne sætte sig ind i Premiere Pro / Resolve / Vegas /alt muligt andet, men det er en kæmpe investering i tid at blive god til det. Om det er investeringen værd er jo op til ens egne behov.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for alle svar :thumbup:

Tror ikke jeg er blevet mere sikker på tingene :-)

Men er lige nu arbejds-ramt og vender først tilbage når jeg har tid til en ordentlig dybde-læsning af hele tråden, samt respons, osv,..
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Klaja skrev:Jeg har brugt Vegas (Sony) Movie Studio Platinum i et stykke tid. Det skulle bygge på den samme kode men med færre funktioner...

Det har være en fin oplevelse, men der er også dele som kan være trælse at arbejde med (keyframes f.eks.)
Godt at høre at der er gode oplevelser, trods dine seneste udfordringer,..

Jeg er udelukkende endt op med en version 14 fordi en tudse-gammel version 6 gav mig adgang til en farvorabel bundle med Soundforge 11 og Vegas Pro 14, som sidegevinst

Det var i forbindelse med at Magix havde overtaget vist nok, og jeg var i godt humør, for min tro på Magix er størrer end på Sony :-)
Smittefar skrev:Jeg synes, det er værd at undersøge, om ens DAW kan de videoting, man har brug for. Jeg har fundet ud af, at Reaper er tilstrækkeligt til, 90% af de video-editering, jeg laver. Fordelen for mig, er at jeg kan Reaper ud og ind, så redigering går lynende hurtigt, og det er nemt for mig at få god lyd på mine videoer.

Når Reaper en gang i mellem ikke kan de ting, jeg skal bruge, så bruger jeg Black Magic DaVince Resolve, som er gratis, med mindre man skal bruge nogle meget pro features (integration med Black Magics controllere og den slags). Der er nærmest ikke grænser for, hvad Resolve kan, men fordi det er anderledes end Reaper, så tager det mig noget længere tid at lave tingene i Resolve. Bemærk, at Resolve er et fuld ud professionelt program, der bruges i de helt store studier. Mange foretrækker Premiere til selve redigeringen, men laver så color grading i resolve. Resolve har også en ret omfangsrig indbygget DAW, der kan håndtere mange spor, VST-plugins og automation. Det er et ret vildt program. Jeg skal dog erkende, jeg synes, indlæringskurven er stejl. Som med så meget andet er youtube fyldt med tutorials.

https://www.blackmagicdesign.com/dk/pro ... ciresolve/
Takker for din post, min DAW er Studio One, og vil nok vedblive dette, har altid haft lyst til at prøve Reaper, men kæmper med at begrænse mig, sååååå :-) men jeg vil give Resolve et kik :)
mik_c skrev:Jeg er normalt stor adobe program bruger på mit job og privat.. men lige premire fik jeg fnider af .. er fordi jeg bruger Reaper til musik så workflowet i premire var bare så langt væk fra reaper at jeg hele tiden trykkede forkert.

Så prøvede vegas pro og det virker langt mere som det jeg kender.. og er da lige kommet version 16 så de kan da ikke være gået helt istå.
Og så har det den funktion at man kan klippe til bpm .. som man ikke kan i premire. Og at man kan ligge effekter på lag direkte i vegas som man heller ikke kan i premire (kan gøres med adjustment layers dog) men syntes bare Vegas lagt mere virker som min sequencer så derfor er der en hvis logik i det for mig.

Men syntes ikke det ene er mere pro end det andet i form af features. .. MEN er langt flere premire brugere og er ca standard for de fleste .. så hvis man gerne vil arbejde med andre osv osv kan det være en fordel.
Jeg tror du negler problemstillingen meget godt, Premiere er mere udbredt, men Vegas siges at være mere intuitativt, hvilket var EN af grundende til jeg endte med Studio One som DAW ,.. (og ikke Cubase eller Reaper som det ellers var blevet) ,..

Dog kan jeg ikke se bort fra at folk an-mass fra vegas-fora er imigreret til Premiere, og der tilsyneladendehar har været utilgiveligt meget bøvl for alt for mange mennesker, også mennesker der ved hvordan de skal sætte deres NLE op,.. (selvfølgelig er der også success-historier)

Det er også mit indtryk at en del vigtige tredieparts plugin-udviklere ikke længere gider at understøtte Vegas
Joachip skrev:Jeg brugte Vegas som lyd-DAW i en lille periode i slutningen af 90erne, men blev aldrig rigtigt glad for det. Det var tungt at danse rundt med, havde en tendens til at efterlade små klik hvis man var lidt for flittig med volume fades, og generelt var performance ikke så fantastisk igen. Og apropos Magix, så gik jeg jo faktisk fra Vegas til Samplitude, hvilket var en seriøs upgade jeg ikke har fortrudt lige siden.

Samplitude har dog ikke video-redigering, det kan "kun" sync'e til video, sådan at man kan lægge lyd på film. Det gør det til gengæld også rigtigt godt.

Jeg må tilstå jeg ikke har prøvet Vegas i nyere udgaver, for jeg laver alligevel kun lydredigering, og Samplitude kører så godt for mig, at jeg ikke føler noget behov for at skifte DAW.

PS: Premiere var virkeligt heller ikke min kop the.
Generelt et godt indtryk af Magix også her, trods jeg kun har brugt et af deres mindre foto/grafik programmer, problemet med Vegas KAN være at koden er for syg, og de ikke får rettet op på det,...

Vedr. Premierer versus Vegas er jeg helt på bar bund med alt video, men er dog tilfreds med PS Elements til mine billeder
lakris skrev:Man kan arbejde med video i Photoshop
Har kun en gammel Elements version 12 vist nok uden video ,.. fin nok til mit foto

Prøver med video at tune mig ind på noget nogenlunde fremtids-sikret ,.. så jeg undgår at skifte platform senere
benjisan skrev: Premiere Pro er efterhånden blevet en industri standard. Om man kan li' programmet eller ej, så er det i hvert fald værd at satse på hvis man leder efter noget som vil blive ved med at blive udviklet.
Et meget meget tungt argument !!!

Ved så iøvrigt ikke med effekter, om man med Premiere er nød til at lægge after-effects oven i prisen, for at have værktøjs-kassen i orden
danstanley skrev:Jeg har været Vegas bruger i mange år og har været glad for workflowet, premiere er for mig for indviklet. Dog har jeg tit haft issues med performance og stabilitet ved f.eks rendering. Det er muligvis ikke så udbredt som i de ældre versioner. Men som der nævnes er det lige før Reaper kunne være nok nogen gange. Jeg endnu en gang hentet Da vinci og vil da lige give det et go.
Tak for info til eftertanke, stabilitet er meget vigtigt for mig, jeg ved der også er folk der har tunge vegas-problemer der knytter sig ikke bare til hardware, men til noget så banalt som gængse video-formater den burde understøtte, men hvor det i lange perioder har haltet, kender ikke status pt, men den slags er utilgiveligt,...

---------------------

Tak for alle svar ,... kikker videre på tingene ,... og går lidt tænke-boks ,... det er ikke øverst på prioritets-listen ,.. men heller ikke nederst :-)

Maskinen det skal køre på blir iøvrigt nok en clocket 4790K, på Z170 board, med 32 GB Ram, samt en masse gode SSD og alm diske (W10)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Forresten, det skal lige siges at Samplitude er kodet af SEK'D (tysk kvalitet). Såvidt jeg ved, har Magix kun ændret relativt få ting indtil videre, samt smækket Melodyne og et par andre "ovenpå agtige" ting ind i. De fiksede endda også en bug jeg fandt.

Men alt i alt tror jeg ikke at Samplitude er særligt "Magix"-agtigt. De har også købt SoundForge som var de-facto standarden for .wav editorer da jeg var i spilbranchen i slutningen af 90erne. Det var oprindeligt lavet af Sonic Foundry, men så købte Sony det og ødelagde det, brugte mange mange år på at prøve at redde det, og gav til sidst op. Så Magix har fået nok at se til... :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, sony har ødelagt helt utrolig meget, og de har pissed mig yderligere af siden, med en android telefon som tusindvis af brugere reelt ikke fik til at virke, men som de helt undlod at tage ansver for.

Vedr Magix, ja, så har de sandelig fået deres sag for :-)
/Dub

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg synes nu Premiere er hurtig at lære. Jeg underviserer også gymnasieelever i det, som hurtigt finder rundt i programmet, men smag og behag☺️

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tweed skrev:Jeg synes nu Premiere er hurtig at lære. Jeg underviserer også gymnasieelever i det, som hurtigt finder rundt i programmet, men smag og behag☺️
Tak for opmuntringen i retning af Premiere :thumbup:

Det ville nok være det mest oplagte, bryder mig dog ikke om abbonements-modellen på 180 kr mdl, og tænker der skal abboneres på flere ting før det giver mening, måske f.eks. After Effects pludseligt føles som nødvendig eller meget fristende, og så starter glidebanen,..

Har faktisk Premiere Elements 14 liggende på den bærbare, som dog er for brystsvag, men muligvis en licens mere,..

Ved ikke hvor amputeret Elements er ,... og om den tid man evt bruger på Elements direkte vil kunne godskrives hvis man stepper op

Vegas har jeg en Licens til i version 14 den er vist oppe på 16 nu ,... de har lavet flere nye releases på kort tid, og det koster en pæn slat hver gang hvis man skal være med, dog ikke så meget som subscription på Premiere m.m.

Måske er video-editing en lidt for stor mundfuld for mig, det lader til at mange af dem der har med video at gøre, bliver opslugt 100 pct af det

Der er ligesom nogle interesser der er meget "enten eller"
/Dub

Nyt svar