Illusionen af kor, kun via egen stemme ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Illusionen af kor, kun via egen stemme ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Altså selv at synge korstemmerne ind, men ændre deres personlighed i forskellig retning, så det lyder som et blandet kor,.... mest mulig naturtro

1. Hvilke metoder og værktøjer kan bruges til dette ?

2. Hvad er bedst ?

3. Og på hvilke punktet skiller de sig evt ud fra hinnanden ?

4. Bedste metode for mande-stemme > Kvinde-stemme ?

(uden lægelige indgreb :-) )

Engelske ord til google-søgning også velkommen, links ligeså

pft :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det vil nok aldrig rigtig komme til at lyde som et kor, men du kan arbejde med at synge oktaverne ind, og hvis du kan flerstemmig vil det også lyde forskelligt. Hvis du vil have forskellig resultat skal du ændre nogle parametre, måske prøve at holde dig for det ene næsebor, eller synge ind i en spand eller trykke dig på kinderne (det er ideer, ikke erfaringer)
Nogle kan imitere andre sangere, hvis man har det overskud vil man måske også kunne opnå lidt forskellig udtryk på ordene, men det er ikke en nem opgave.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak Hald, tænkte med alle de nye stemme-plugs, vocaloid, formante filtre, etc, ... måske der fantes en metode til at vride tingene lidt,... men ja det starter med en selv,... kan synge rent og flerstemmigt,.. har ikke erfaring med at imitere, men sure, skal prøves, tak for indspark !

Tænker mig det blir en blanding af diverse

Nej, ikke perfekt, det er NI session-horns heller ikke :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ville nok prøve noget Melodyne hvis jeg var dig. Måske der endda findes en video omkring det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

De af mine elever der kaster sig ud i det ender med noget der lyder ret kunstigt. Det lyder samtidig også ret fedt, og det er i god tråd med den æstetik der hersker indenfor electronica/EDM for tiden at lege med manipulerede vokaler, så det får lov at blive i produktionen i langt de fleste tilfælde. Men naturligt lyder det ikke.

Pitchshift + leg med formanter er vejen frem. Jeg ville da også give Halds forslag med "real life hacking" af stemmen et forsøg, omend jeg ikke er sikker på at det vil gøre det helt store.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ud over diverse digitale indgreb kan følgende også gøres. Stil en eller to mikrofoner op, som om du vil optage et kor. Skift nu pladser rundt, som om du er hver korsanger. Den øgede afstand og placering (hvis stereo) giver noget af illusionen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald, David, og Sustainer,..

Tusind tak for jeres reply :thumbup:

Skriver det bag øret :-)
/Dub

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Det kan sagtens lade sig gøre at lave selv hvis man tør strække sin vokal lidt!

Her er en opskrift jeg har brugt meget til at skabe illusionen af et større kor med kun min egen stemme. Som andre siger - det kommer aldrig til at lyde at et rigtig kor - men man kan lave nogle virkelig smukke og unikke ting, som kommer rimelig tæt på:

Jeg plejer, alt efter hvor stort det skal være at sigte efter noget ca. 4 stemmigt (inden for det må der gerne være f. eks. oktaver) og over en relativt bred palette af toner som jeg kan synge. Spil det f.eks. ind midi først - og så soloer du hvert enkelt stemme-linje under tracking.

Så plejer jeg at indspille mindst 3-4 dubs af hver stemme, og herunder er det vigtigt at gøre hvert dub relativt unikt. Det kan f. eks. betyde andet mikrofon stilling/afstand, plus at ændre måden du synger frasen på (f. eks. lave imiterer sangere groft - det lyder dumt på det individuelle take, men i sammenhængen er det med til at skabe illusionen). Et skema kunne se sådan her ud (obs. ved godt jeg bruger de musiske termer lidt lemfældigt):

Sopran (lys - for mig altid falset):
1 normal
2 langt væk - fx meget skinger
3 meget tæt på - ekstra luft

Alt (mindre lys - i grænselandet mellem fuldregister og falset for mig):
1 normal
2 bon iver taket
3 take med stor mund :-O

Tenor (normal fuldregister - til lav fuldregister for mig):
1 normal
2 Allan olsen taket
3 langt væk - lidt munke immitation.

Bas (Meget dyb, ofte ekstremt svært at synge):
1 normal
2 Sinatra taket - ekstra rasp
3 munke take


Alt efter hvad der så skinner for meget igennem i mixet, eller hvilken stemme jeg gerne vil have frem, ligger jeg volumen derefter og/eller tilføjer flere af de samme 'stemmer'. Nogen gange skal den bare have lidt ekstra alan olsen :)
Jeg bruger nogle gange auto-tunes throat parametre til at skabe ekstra variation inden for en kor-gruppe, men det er ofte ikke nødvendigt.

Derudover arbejder jeg med relativt store klange, og relativt hårde low-cuts. Jeg har ofter en relativt lang hall send på hele 'koret' og så mindre rooms på de enkelte grupper til at styre grundklangen.

Prøv det af! det er rigtigt sjovt at både skrive og indspille (især når man laver nogle af de sjovere stemmer :) )

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mixolydisk skrev:Prøv det af! det er rigtigt sjovt at både skrive og indspille (især når man laver nogle af de sjovere stemmer :) )
TUSIND TAK !!!

For dit fine og gennemarbejde svar med masser af gode forslag, jeg vil helt klart prøve, samt nærstudere dit indlæg mange gange,..

Skulle man gøre det rigtig sjovt kunne man udvikle nogle faste arketyper og personligheder, måske oven i købet gi dem navne, samt udeende, dress-code :dollargrin:

(ligesom skuespillere der tit ligesom går "helt ind i personen", og har forskellige teknikker til dette)
mixolydisk skrev:Det kan sagtens lade sig gøre at lave selv hvis man tør strække sin vokal lidt!

Her er en opskrift jeg har brugt meget til at skabe illusionen af et større kor med kun min egen stemme. Som andre siger - det kommer aldrig til at lyde at et rigtig kor - men man kan lave nogle virkelig smukke og unikke ting, som kommer rimelig tæt på:

Jeg plejer, alt efter hvor stort det skal være at sigte efter noget ca. 4 stemmigt (inden for det må der gerne være f. eks. oktaver) og over en relativt bred palette af toner som jeg kan synge. Spil det f.eks. ind midi først - og så soloer du hvert enkelt stemme-linje under tracking.

Så plejer jeg at indspille mindst 3-4 dubs af hver stemme, og herunder er det vigtigt at gøre hvert dub relativt unikt. Det kan f. eks. betyde andet mikrofon stilling/afstand, plus at ændre måden du synger frasen på (f. eks. lave imiterer sangere groft - det lyder dumt på det individuelle take, men i sammenhængen er det med til at skabe illusionen). Et skema kunne se sådan her ud (obs. ved godt jeg bruger de musiske termer lidt lemfældigt):

Sopran (lys - for mig altid falset):
1 normal
2 langt væk - fx meget skinger
3 meget tæt på - ekstra luft

Alt (mindre lys - i grænselandet mellem fuldregister og falset for mig):
1 normal
2 bon iver taket
3 take med stor mund :-O

Tenor (normal fuldregister - til lav fuldregister for mig):
1 normal
2 Allan olsen taket
3 langt væk - lidt munke immitation.

Bas (Meget dyb, ofte ekstremt svært at synge):
1 normal
2 Sinatra taket - ekstra rasp
3 munke take


Alt efter hvad der så skinner for meget igennem i mixet, eller hvilken stemme jeg gerne vil have frem, ligger jeg volumen derefter og/eller tilføjer flere af de samme 'stemmer'. Nogen gange skal den bare have lidt ekstra alan olsen :)
Jeg bruger nogle gange auto-tunes throat parametre til at skabe ekstra variation inden for en kor-gruppe, men det er ofte ikke nødvendigt.

Derudover arbejder jeg med relativt store klange, og relativt hårde low-cuts. Jeg har ofter en relativt lang hall send på hele 'koret' og så mindre rooms på de enkelte grupper til at styre grundklangen.
/Dub

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hej, jeg forsøgte selv at få det til at lyde som et kor med min egen stemme.
Jeg forvrængede stemmen, dvs. indsang med en meget ‘twangy’ lyd, en ‘tøset’ lyd, en fuld register tenor lyd osv.
Og så dubbede jeg det hele.
Afstand fra mic tænkte jeg ikke så meget over ifht. ‘forskellige stemmer’, andet end at afstanden var lidt større, end hvis jeg skulle synge lead vokal eller et ‘lille kor’.

Du kan høre det hér efter 2:15:


Rigtig god vind med projektet.

Dbh.
/3oland
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tusind tak for indlæget Roland !!!

Opløftende, jeg syntes du er sluppet godt fra det, og en smuk sang iøvrigt,..

Jeg fornemmer du ved at gøre det "nænsomt", frem for mere "broget", er endt op med en stor renhed der klæder nummeret

Helt klart også noget jeg kan bruge :thumbup:


Rolland skrev:Hej, jeg forsøgte selv at få det til at lyde som et kor med min egen stemme.
Jeg forvrængede stemmen, dvs. indsang med en meget ‘twangy’ lyd, en ‘tøset’ lyd, en fuld register tenor lyd osv.
Og så dubbede jeg det hele.
Afstand fra mic tænkte jeg ikke så meget over ifht. ‘forskellige stemmer’, andet end at afstanden var lidt større, end hvis jeg skulle synge lead vokal eller et ‘lille kor’.

Du kan høre det hér efter 2:15:


Rigtig god vind med projektet.

Dbh.
/3oland
/Dub

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Tak, Dubtemple...!

Jeg kom i tanke om den hér også, hvor stemmerne er mere tydelige - Hér lyder alle stemmerne dog allesammen mere som... mig


Dbh.
/3oland
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak :-)

Glæder mig til at høre hurtigst muligt efter arbejde :-)
Rolland skrev:Tak, Dubtemple...!

Jeg kom i tanke om den hér også, hvor stemmerne er mere tydelige - Hér lyder alle stemmerne dog allesammen mere som... mig


Dbh.
/3oland
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt med nogle eksempler!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så lykkedes det :) lyder smukt :thumbup:

Surfede lige lidt tilfældigt rundt på din tube-side ,... "02 Gi Mig" er især fed, og med stort potentiale IMHO :thumbup:
DUBTEMPLE skrev:Tak :-)

Glæder mig til at høre hurtigst muligt efter arbejde :-)
Rolland skrev:Tak, Dubtemple...!

Jeg kom i tanke om den hér også, hvor stemmerne er mere tydelige - Hér lyder alle stemmerne dog allesammen mere som... mig


Dbh.
/3oland
/Dub

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Tusind tak...! :)

Dbh.
/3oland
Roland Saint - creating grandiose pop music

Nyt svar