Forsvundne Logic-filer på ekstern SSD

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Forsvundne Logic-filer på ekstern SSD

Indlæg af fred »

Jeg har arbejdet i nogen Logic-projekter på computeren, åbnet fra en ekstern SSD harddisk. Nu har jeg haft den samme eksterne harddisk med over i en anden Mac-enhed, og da jeg smed disken tilbage i den første enhed, var samtlige af de Logic-sessions, der var åbnet fra denne enhed forsvundet fra harddisken. Mapperne med Audio files, bounces m.v. findes stadig, men selve projekt-filerne er væk. Jeg har back-up, men ikke af flere dages afgørende arbejde.

Jeg ved ikke, om det skyldes, at harddisken er skubbet forkert ud eller hvorledes. På #2 enhed havde jeg på et tidspunkt svært ved at læse disken, og dens software(SamsungPortableSSD) bad mig opdatere softwaren, hvilket jeg gjorde. Hvad kan jeg gøre for at recover eller finde de filer? Jeg betaler meget gerne en ekspert, men kan jeg med held selv downloade et recovery-program og finde filerne, eller forværrer det mine chancer for nogensinde at få de projekt-filer tilbage?
Senest rettet af fred ons 22. aug 2018 14:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Meget mystisk. Mon ikke projektfilerne ligger på den interne hard disk... de er næppe bare forsvundet af sig selv. Søg, søg, søg på den interne først.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Prøv evt at gemme et projekt og se hvor det bliver lagt, når Logic spørger.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

madsmac skrev:Prøv evt at gemme et projekt og se hvor det bliver lagt, når Logic spørger.
HOLD!!!
Hvis du vil kunne genskabe filerne må du ikke gemme flere eller nye filer, så kan de blive overskrevet!
Hvis du ikke selv har forstand på at gendanne filerne, så find en der har ekspertise på det, men overskriv endelig ikke filerne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

HOLD!!!
Hvis du vil kunne genskabe filerne må du ikke gemme flere eller nye filer, så kan de blive overskrevet!
Hvis du ikke selv har forstand på at gendanne filerne, så find en der har ekspertise på det, men overskriv endelig ikke filerne.
Det er ikke det der menes.
Mads er ude i at OP måske er kommet til at gemme sine projekter i en "standard" mappe et eller andet sted på sin Mac, som OP ikke er klar over hvor ligger. Hvis man laver et helt nyt projekt og "lader som om " at man vil gemme, vil Logic automatisk hoppe hen i den mappe når den åbner save menuen, og der kan man måske så lokalisere denne "hemmelige" mappe :)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Jeg er ingen computer-geek, men umiddelbart er der ikke tale om logistikke fejl, som f.eks. selv at have overskrevet filer, ikke at kunne finde dem på intern-disk el.lign. Den eksterne SSD disk er helt ny, den har ikke lidt nogen fysisk overlast og jeg har generelt ikke rodet meget ved den.

Jeg er i ét stort dilemma, om jeg selv skal prøve at hente et (gratis) recover-program ned og forsøge selv, med risiko for at jeg forværrer situationen(efter hvad jeg bl.a. har ladet mig fortælle), eller om jeg skal sende den til en ekspert og risikere at betale op mod 10.000/15.000,- for noget, jeg måske sagtens selv kunne have klaret.

Jeg prøver i mit første indlæg at uddybe handlingsforløbet I håb om nogen kan overbevise mig om, hvad der er det rette er at gøre. På forhånd mange tak. Der udloves gerne dusør af en ramme specialøl, en nyre el.lign.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Altså, filer forsvinder ikke bare på den måde som du beskriver. Skulle en disk være blive beskadiget (ved slag eller glemt at skubbe ud inden frakobling) ville man enten overhovedet ikke kunne få liv i disken, eller også ville man kunne åbne disken, men filerne ville stadig være der -de ville bare ikke længere kunne læses eller kopieres. Det er det typiske symptom ved en beskadiget disk. Filerne ville ikke bare pludselig være væk.

Du har ikke en eller anden form for backup kørende, vel? Noget ala TimeMachine hvor man kunne genskabe filerne?

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

benjisan skrev:Altså, filer forsvinder ikke bare på den måde som du beskriver. Skulle en disk være blive beskadiget (ved slag eller glemt at skubbe ud inden frakobling) ville man enten overhovedet ikke kunne få liv i disken, eller også ville man kunne åbne disken, men filerne ville stadig være der -de ville bare ikke længere kunne læses eller kopieres. Det er det typiske symptom ved en beskadiget disk. Filerne ville ikke bare pludselig være væk.

Du har ikke en eller anden form for backup kørende, vel? Noget ala TimeMachine hvor man kunne genskabe filerne?
Jeg ved ikke om de er slettet eller om de bare ikke kan læses, men resultatet, at jeg ikke kan finde dem, er jo det samme uanset. Det er selvfølgelig en trøst, hvis du har ret i, at de ikke er slettet, men at jeg bare ikke kan læse dem :)

Jeg har TimeMachine der back-upper enhedernes interne til en HD, men ikke denne SSD-disk og ikke det arbejde, der er blevet væk.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

fred skrev:Jeg ved ikke om de er slettet eller om de bare ikke kan læses, men resultatet, at jeg ikke kan finde dem, er jo det samme uanset. Det er selvfølgelig en trøst, hvis du har ret i, at de ikke er slettet, men at jeg bare ikke kan læse dem :)
Det er ikke det jeg siger.
Jeg siger at filer forsvinder bare ikke på den måde.
Hvis disken var beskadiget på en eller anden måde, ville filerne ikke være forsvundet -du ville stadig kunne se dem, men bare ikke kunne læse dem. Det er min erfaring med at redde data igennem de sidste 20 år.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

benjisan skrev:
HOLD!!!
Hvis du vil kunne genskabe filerne må du ikke gemme flere eller nye filer, så kan de blive overskrevet!
Hvis du ikke selv har forstand på at gendanne filerne, så find en der har ekspertise på det, men overskriv endelig ikke filerne.
Det er ikke det der menes.
Mads er ude i at OP måske er kommet til at gemme sine projekter i en "standard" mappe et eller andet sted på sin Mac, som OP ikke er klar over hvor ligger. Hvis man laver et helt nyt projekt og "lader som om " at man vil gemme, vil Logic automatisk hoppe hen i den mappe når den åbner save menuen, og der kan man måske så lokalisere denne "hemmelige" mappe :)
Tak til benjisan for “tolkning” af mit indlæg! Spot on!

Jeg kunne nok have udtrykt mig lidt mere præcist! Når en ellers så skarp fyr som Hald kan “misforstå” det, har jeg ikke formuleret mig godt nok! :wink:

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

benjisan skrev:
fred skrev:Jeg ved ikke om de er slettet eller om de bare ikke kan læses, men resultatet, at jeg ikke kan finde dem, er jo det samme uanset. Det er selvfølgelig en trøst, hvis du har ret i, at de ikke er slettet, men at jeg bare ikke kan læse dem :)
Det er ikke det jeg siger.
Jeg siger at filer forsvinder bare ikke på den måde.
Hvis disken var beskadiget på en eller anden måde, ville filerne ikke være forsvundet -du ville stadig kunne se dem, men bare ikke kunne læse dem. Det er min erfaring med at redde data igennem de sidste 20 år.
Okay. Så hvad foreslår du, jeg kan gøre, for at få mine filer tilbage?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Har du søgt efter dem? Både på din primære og sekundære Mac?
Har du prøvet at åbne dem via seneste åbnede filer -både i Finder og i Logic?

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Selvfølgelig.

De sidste 10 åbnede projekter er ikke nogen af dem, der er væk. Og de findes ikke i Finder i hverken ''seneste'', ''alle arkiver'' eller et tredje sted - om SSD-disken er i eller ej.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

fred skrev:Jeg har arbejdet i nogen Logic-projekter på computeren, åbnet fra en ekstern SSD harddisk. Nu har jeg haft den samme eksterne harddisk med over i en anden Mac-enhed, og da jeg smed disken tilbage i den første enhed, var samtlige af de Logic-sessions, der var åbnet fra denne enhed forsvundet fra harddisken. Mapperne med Audio files, bounces m.v. findes stadig, men selve projekt-filerne er væk. Jeg har back-up, men ikke af flere dages afgørende arbejde.

Jeg ved ikke, om det skyldes, at harddisken er skubbet forkert ud eller hvorledes. På #2 enhed havde jeg på et tidspunkt svært ved at læse disken, og dens software(SamsungPortableSSD) bad mig opdatere softwaren, hvilket jeg gjorde. Hvad kan jeg gøre for at recover eller finde de filer? Jeg betaler meget gerne en ekspert, men kan jeg med held selv downloade et recovery-program og finde filerne, eller forværrer det mine chancer for nogensinde at få de projekt-filer tilbage?
Der må være en søgefunktion på din computer, hvis du har et filnavn på det du mangler, kan du nok finde det ved at søge på det og du kan , vel også se hvor destinationen på filen er.
Ellers er der fil gendannelses programmer.
https://www.cleverfiles.com/howto/top-5 ... e-mac.html

De er ikke svære at bruge. Recuva er et godt program, Så vidt jeg husker, men jeg ved ikke om det kun er til Windows. Men jeg er ikke sikker på om gratisfunktionen, kun, kan gendanne et begrænset antal og type filer. Sådan er det med nogle af programmerne. De finder filerne og så vil de have at man opgraderer til en betalings version for at kunne gendanne dem. Og det er ofte abonnement man binder sig til for. f.eks. et år.
Det er måske noget mere besværligt med Apple, at finde et free program som kan klare opgaven.
Men en ekstern harddisk kan vel også sættes til en windows pc.
Jeg tror bestemt ikke at dine filer er gået tabt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

madsmac skrev: Jeg kunne nok have udtrykt mig lidt mere præcist! Når en ellers så skarp fyr som Hald kan “misforstå” det, har jeg ikke formuleret mig godt nok! :wink:
Hehe, jeg havde muligvis ikke analyseret teksten heeeelt før mine røde IT lamper lyste og ville rykke i håndbremsen, jeg gendanner data næsten hver uge fra folk der har mistet det på en harddisk eller USB nøgle, så ville bare standse en evt. data-loss-ulykke. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes stadig det lyder meget mærkeligt (=ikke sandsynligt) at nogle filer bare forsvinder. Det er som regel fordi man har optaget direkte i skraldespanden (og evt. tømt den bagefter) eller filerne er gemt i systemfolderen, hvor søgefunktionen ikke virker pr. default.

Der skal søges mere i bund først...

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg er 100% enig med Holger her. En fejl på en disk vil ikke tilfældigt vælge at slette alle projektfiler, men efterlade audiofiler og bounces uskadte. Der skal eftertænkes i forhold til den forudgående proces og gennemtænkes om hvad der kan være gået galt.

Selvfølgelig, hvis de på en eller anden måde er havnet i trash og den er blevet tømt, kunne man prøve at bruge noget genskabningssoftware som fx DiskDrill. Jeg har ikke selv brugt det, så jeg kan ikke anbefale det, men det lader til at være de facto værktøjet til Mac.

Nyt svar