Ledig diskplads og så alligevel ikke MAC oxs 10.13

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Ledig diskplads og så alligevel ikke MAC oxs 10.13

Indlæg af Chris Wulff »

Jeg skulle installere Keyscape da min computer siger der ikke er ledig plads på mi 1gb ssd

I "vis info" på min Mac HD skriver den der er 392 GB tilgænglig plads og i parantes (361gb kan slettes)
Og brugt 965gb

Hvordan sletter jeg det der den skriver i parentes

Det er mega frustrende, har googlet igennem men ikke fundet noget brugtbart svar, og kan heller ikke finde ud af hvad det er der fylder det hele
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-08-17 kl. 08.47.09.png
Skærmbillede 2018-08-17 kl. 08.47.09.png (132.89 KiB) Vist 1036 gange

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvordan kan du have brugt 965GB og have 392GB ledigt på en 1TB disc? Skal de 361GB slettes, før du har 392GB ledigt?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Som Heine skriver, så er de 361 GB data som MacOS mener du snildt kan slette. Det kan være gamle installers, cache filer osv.
Gå ind i dit Library fra Finder (CMD + Shift + G: ~/Library) og brug mit tip 10 fra denne tråd til at se om der skulle være nogle mapper der fylder meget: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=58999

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Det har jeg prøvet nu og det ser sådan her ud, det ser ikke umiddelbart ud til at den viser hvor de 300GB der kan slettes skal findes henne, det den viser er at der bliver brugt ca 720GB hvor de resterende op til 960GB er henne må guderne vide

Det er også mega provokerende at den skriver at der er 320GB der kan slettes uden at komme med foreslag til hvad det er den mener der kan slettes
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-08-17 kl. 12.07.06.png
Skærmbillede 2018-08-17 kl. 12.07.06.png (213.4 KiB) Vist 1003 gange

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Har du prøvet også at gå ind i din users Library og checke der, som jeg skrev?

Nu spørger jeg dumt, men du har selvfølgelig husket at tømme skraldespanden, ikke? :wink:

Du kan også gå i æblemenuen > About this Mac > Storage > Manage for at se hvad der fylder.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

DaisyDisk er også dejlig nemt til at få et overblik over hvad der fylder på disken: https://daisydiskapp.com/
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er bare et "dumt" spørgsmål, men har du rodet med APFS fil-system på din disk? Jeg har lige haft det ondeste crash i mange år, da jeg havde en disk delt op i to partitioner med hver deres styresystem - og den ene APFS. Da jeg ville skifte mellem dem smed min MAC, hvor jeg havde mit main-system headeren og var ikke til at redde......omformatering af hele l...... MEM - og det er her mit spørgsmål bliver relevant.....jeg skulle ind i terminalen med en kommando for at frigøre den plads, hvor APFS systemet havde været - ellers kunne jeg kun få halvdelen, hvor mit HFS+ system lå. Nu er der gået tre dage med oprydning og diverse........så det. Held og lykke.

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Jeg har tømt skraldespanden, nu downloadede jeg et program der hedder clean my mac, og det bliver helt sort når det program nu også siger at jeg har 394GB ledig på min startup disk, og Macosx samtidig siger at der er 362 GB der kan slettes, det er umuligt at lokalisere de 2-300GB der gemmer sig et aller andet sted, har også forsøgt mig med Disk Inventory jeg bliver ikke klogere dammit, jeg må snart have fat i en voksen :D
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-08-17 at 14.51.24.png
Screen Shot 2018-08-17 at 14.51.24.png (3.38 MiB) Vist 974 gange
Screen Shot 2018-08-17 at 14.44.48.png
Screen Shot 2018-08-17 at 14.44.48.png (62.69 KiB) Vist 974 gange
Screen Shot 2018-08-17 at 14.44.35.png
Screen Shot 2018-08-17 at 14.44.35.png (683.57 KiB) Vist 974 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Folk herinde har vist MEGET blandede oplevelser med Clean My Mac.

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Ja jeg kan godt fornemme det er et lorte program, men jeg prøver lidt af hvert, og jeg har kun fået det til at slette det man kunne få slettet gratis, 500mb eller noget

Anyways der er nyt

Jeg har slettet mit Itunes bibliotek på 100GB fra min systemdisk, tømt skraldespanden og genstartet

Og nu siger min mac sørme at jeg har 504GB ledig plads MEN nu er der (473GB kan slettes)

Dvs jeg har stadig kun 30-40GB til rådighed

Jeg tænker der er et sted i det High Sierra hvor man skal holde en bestemt tast nede for virkelig at tømme skraldspanden, ligesom man skal på IOS med billeder osv, der skal også tømmes 2 gange, om man så må sige.... tøhø
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-08-17 at 15.03.19.png
Screen Shot 2018-08-17 at 15.03.19.png (61.19 KiB) Vist 970 gange

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Puha, Clean My Mac :puke:
Hvis du pludselig begynder at opleve at din mac staller en gang i mellem, så ved du hvorfor :wink:

Har du på noget tidspunkt brugt Timemachine backup?

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

Prøv at slette denne mappe : /Users/"din navn"/Library/Caches
Skærmbillede 2018-08-17 kl. 15.29.27.png
Skærmbillede 2018-08-17 kl. 15.29.27.png (106.73 KiB) Vist 965 gange
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Clean my Mac ødelagde meget for mig på et tidspunkt. Aldrig bruge det!

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Nu fandt jeg en artikel som virker plausibel, han forklare at systemet ikke vil slette filerne før man har lavet en fuld backup, og jeg kører timemachine, og har ikke backet up i 6 md så det kan meget vel være det, lige så snart den detenter der er lavet backup frigiver den pladsen, det skal prøves imorgen

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Der har du sandsynligvis din forklaring.

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Chris Wulff skrev:Nu fandt jeg en artikel som virker plausibel, han forklare at systemet ikke vil slette filerne før man har lavet en fuld backup, og jeg kører timemachine, og har ikke backet up i 6 md så det kan meget vel være det, lige så snart den detenter der er lavet backup frigiver den pladsen, det skal prøves imorgen
Meld gerne tilbage når du har prøvet det. :)

Tak.
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Nyt svar