LØST: Cubase problem - sync fejl

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

LØST: Cubase problem - sync fejl

Indlæg af Briannielsen79 »

Hej.

Jeg har fået et “mindre” problem. Jeg åbnede Cubase forleden efter godt og vel en måneds pause. De indspillede guitarspor og trommer følger pludselig ikke hinanden. Jeg kan heller ikke aktivere click. Det gælder alle Cubase sessions. Jeg har seneste update. Nogen ide om hvad det kan være?
Senest rettet af Briannielsen79 ons 22. aug 2018 07:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

du sku aldrig ha opdateret... tydeligvis er det click funktionen der er skyld i misæren.
du burde nulstille cubase ved at slette indstillinger, eller ligefrem fjerne det og geninstallere.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det er meget lang tid siden, jeg opdaterede og har indspillet mange gange siden. Jeg forsøgte at opdatere forleden pga. det her, men der er ikke kommet en ny opdatering. Har aldrig oplevet noget lignende.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

SIDwave skrev:du sku aldrig ha opdateret... tydeligvis er det click funktionen der er skyld i misæren.
du burde nulstille cubase ved at slette indstillinger, eller ligefrem fjerne det og geninstallere.
Tydeligvis? Hvad baserer du det på?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Briannielsen79 skrev:Det er meget lang tid siden, jeg opdaterede og har indspillet mange gange siden. Jeg forsøgte at opdatere forleden pga. det her, men der er ikke kommet en ny opdatering. Har aldrig oplevet noget lignende.
Vedr. Click prøv at kigge på denne tråd. Der er lidt forskellige råd. Blandt andet at slå control room til og fra.

https://www.steinberg.net/forums/viewtopic.php?t=127599

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det virker ikke som samme problem umiddelbart. Click er væk. Men samtidig afspilles indspillede guitarer og midi trommer ikke samtidigt. Trommerne starter lige pludseligt og først meget senere kommer guitarernd ind. Det er som om at tempo for sessionen er total ændret.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Briannielsen79 skrev:Det virker ikke som samme problem umiddelbart. Click er væk. Men samtidig afspilles indspillede guitarer og midi trommer ikke samtidigt. Trommerne starter lige pludseligt og først meget senere kommer guitarernd ind. Det er som om at tempo for sessionen er total ændret.
Du nævner 2 problemstillinger:

1) Latency/delay ved afspilning af audio og midi sport
2) Click er væk

Jeg forsøgte i første omgang at forholde mig til 2'eren... - der er ikke umiddelbart noget der siger at disse 2 problemstillinger hører sammen.

Mht. 1'eren, som du selv nævner så er midi meget afhængig af tempoet i projektet - mens audio ikke påvirkes umiddelbart i samme grad. Har du evt. ændret miditempoet for projektet?
Har du evt. ændret ved nogle af indstillingerne omkring delay compensation eller lign - evt. sat track delay ind.
Er problemet til stede på nye projekter (kan du genskabe problemet)?

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg har ikke ændret noget. Det var bare sådan, da jeg åbnede en session efter ikke at have rørt Cubase en måneds tid. Det er på alle sessions også hvis jeg åbner en helt ny.

Det er ikke umiddelbart sikkert, at de to problemer hænger sammen. Jeg finder det dog påfaldende, at der ingen problemer var før og de er opstået på samme tid.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Briannielsen79 skrev:Jeg har ikke ændret noget. Det var bare sådan, da jeg åbnede en session efter ikke at have rørt Cubase en måneds tid. Det er på alle sessions også hvis jeg åbner en helt ny.

Det er ikke umiddelbart sikkert, at de to problemer hænger sammen. Jeg finder det dog påfaldende, at der ingen problemer var før og de er opstået på samme tid.
Mht. Click - bruger du Control Room?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

dormin skrev:
Briannielsen79 skrev:Jeg har ikke ændret noget. Det var bare sådan, da jeg åbnede en session efter ikke at have rørt Cubase en måneds tid. Det er på alle sessions også hvis jeg åbner en helt ny.

Det er ikke umiddelbart sikkert, at de to problemer hænger sammen. Jeg finder det dog påfaldende, at der ingen problemer var før og de er opstået på samme tid.
Mht. Click - bruger du Control Room?
Hvis du har Control Room - som du kan ændre på i "højre zone" - så kan du slå click til og fra på dine forskellige submixes (monitor/headphones). - selvom du har slået click'et til så skal du huske at angive hvilket submix du vil høre click'et på - ellers kommer der ikke nogen click lyd ud.

Inde i Audio Connections (i Studio menuen) kan du angive hvilken Output bus som Click'et skal køres på - hvis du har Control Room slået til så har du nok ikke defineret bus/interface relationen, men du har mulighed for at angive hvilken bus som click'et skal høres på.
Samme indstilling kan du indstille via Metronome Setup... i Transport menuen. - Her angiver du hvilken bus som click'et skal ud på via "Select Audio Click Outputs..." under Click Destinations. - Vær opmærksom på at Midi Click og/eller Audio Click selvfølgelig skal være slået til.

Og endeligt slår du click'et til eller fra med C - men det tænker jeg du har styr på.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Aner ikke hvad Control Room er, så det vil jeg skyde på, jeg ikke gør.

Men er kommet videre i fejlsøgningen. Jeg kan ikke optage audio længere. Den melder om, at for mange spor er markeret samtidigt på trods af, at der kun er markeret et enkelt spor.

Jeg kan ændre tempo og fysisk ændrer miditrommernes bjælke sig i ens session. Højere tempo betyder kortere midi-bjælke i ens session. Det er bare ikke hørbart. Selvom den reagerer fysisk, kan tempoændring ikke høres.

Hvis jeg afspiller sessionen og har Toontrack Superior 3 åbent, så følger curseren ikke med i ens session, som den plejer. Så hakker den derudaf.

Audio-filer afspilles før curseren rammer den.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hvis det er Windows
Prøv at thrashe preferences

https://www.steinberg.net/forums/viewtopic.php?t=40634

Omdøb din “cubase95_64” folder til eksempelvis “cubase95_64x”, så generer Cubase en ny. Og hvis det ikke virker eller bliver værre kan du bare bruge den gamle igen

Edit: har du geforce grafikkort? Prøv at opdatere det

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

LØST.

Endelig kom der svar fra Steinberg. eLicenser skulle opdateres. Det var faktisk dét.

Nyt svar