System Overload Logic Pro X

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Re: System Overload Logic Pro X

Indlæg af Zouki »

Alle jeres tekniske forklaringer og hjæp giver god mening... eller gør de?
Min macbook er fra marts 2017. Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen.
Tyder det ikke mere på en process (backup mm.) som går i gang i baggrunden af og til og stjæler ressourcerne?

Bare en tanke...
Senest rettet af Zouki ons 8. aug 2018 22:25, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Eller også er det fordi han afslutter sit store tunge projekt og går i gang med et nyt tomt dokument :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har linket til freeze track metode guiden tidligere i tråden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Zouki skrev:Alle jeres tekniske forklaringer og hjæp giver god mening... eller gør de?

...

Tydet det ikke mere på en process (backup mm.) som går i gang i baggrunden af og til og stjæler ressourcerne?

Bare en tanke...
Også min tanke. Da det fremgår at fremgangsmåden skulle være den samme som tidligere. Så med mindre Logic projekterne er blevet mere komplekse så kunne noget tyde på at ressourcerne bliver drænet af noget andet. Men uden viden om hvad der har ændret sig og i hvilke situationer det sket så er det meget svært at gætte sig frem til.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

dormin skrev:
nick0 skrev:Tak skal du have, men jeg forstår det ikke rigtigt mere af det. Jeg ved fx ikke hvad freeze tracks er eller hvordan man bruger det
Når du afspiller din sang så skal computeren bruge en hvis mængde regnekraft.
Hvor meget regnekraft den skal bruge afhænger af flere forhold. Et rent lydspor uden effekter er det der kræver mindst af computeren at afspille. Derfor kan det være en god idé at "fryse" sine spor/tracks, især dem hvor der er mange effekter på og/eller de spor der afvikler software instrumenter (som Omnisphere).
Når man fryser sporet så er det reelt det samme som at indspille et rent/nt lydspor som indeholder "resultatet" af sporet med de mange effekter/instrument - og dermed behøver computeren ikke bruge ressourcer på at afvikle plugins mv. efterfølgende. Der er selvfølgelig også den ulempe ved det at du ikke bare lige kan ændre i dine plugin indstillinger (eller hvis det er et MIDI/software synth spor at ændre toner eller automatik) uden at skulle "genåbne" og genfryse sporet. - Men det er især godt når du har et spor du er godt tilfreds med, eller du bare ikke har mere regnekraft i computeren og derfor bliver nødt til at bruge færre ressourcer.

Jo flere samtidige plugins (effekter eller virtuelle instrumenter) jo mere regnekraft bruger computeren og jo mere regnekraft computeren bruger jo større sandsynlighed er der for System Overload.

I Logic kan du fryse et spor (eller dele af et spor) ved at højreklikke på indholdet i sporet og vælge "Bounce" -> "Bounce In Place". - Når du "Bouncer" så danner Logic et nyt rent audiospor med resultatet af der er afspilles i den del af sporet du har valgt at bounces og samtidig så mutes den "oprindelige" del af det gamle spor.
Du kan fryse et helt spor ved at vælge "Bounce" -> "Bounce Track in Place" fra File menuen når du har valgt sporet du vil fryse.

I samme "båd" kan det, som det også er skrevet om her, anbefales at oprette en bus til de effekter du bruger på flere spor - f.eks. rumklang/reverb er rigtig godt at få ud i sit eget spor.
Tanken er her at du lægger dine effekt plugins som alligevel rammer bredt på ét spor, så computeren kun skal bruge regnekraft på at afvikle plugin'et én gang i stedet for et antal gange på flere spor.
I praksis sender du så lyden ud af dine andre spor over i bus sporet inden det ryger ud af højtalerne/hovedtelefonerne, hvor du også kan styre hvor stor en mængde der går ind i effekt sporet (eller effekt sporene hvis du har fere effekter).

Der er mangle tutorials rundt omkring på nettet omkring disse emner jeg vil anbefale du bruger lidt tid på for at udnytte de hardware ressourcer du har i din MacBook. - Bl.a. YouTube kan anbefales til nogle hurtige 5-10 minutters gennemgange og ellers er der også en masse egentlige online kurser.
Tak for din lange forklaring! Jeg kender godt til BIP, jeg vidste bare ikke det var det samme. Jeg vil prøve og tjekke det ud.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

nick0 skrev:
dormin skrev:
nick0 skrev:Tak skal du have, men jeg forstår det ikke rigtigt mere af det. Jeg ved fx ikke hvad freeze tracks er eller hvordan man bruger det
Når du afspiller din sang så skal computeren bruge en hvis mængde regnekraft.
Hvor meget regnekraft den skal bruge afhænger af flere forhold. Et rent lydspor uden effekter er det der kræver mindst af computeren at afspille. Derfor kan det være en god idé at "fryse" sine spor/tracks, især dem hvor der er mange effekter på og/eller de spor der afvikler software instrumenter (som Omnisphere).
Når man fryser sporet så er det reelt det samme som at indspille et rent/nt lydspor som indeholder "resultatet" af sporet med de mange effekter/instrument - og dermed behøver computeren ikke bruge ressourcer på at afvikle plugins mv. efterfølgende. Der er selvfølgelig også den ulempe ved det at du ikke bare lige kan ændre i dine plugin indstillinger (eller hvis det er et MIDI/software synth spor at ændre toner eller automatik) uden at skulle "genåbne" og genfryse sporet. - Men det er især godt når du har et spor du er godt tilfreds med, eller du bare ikke har mere regnekraft i computeren og derfor bliver nødt til at bruge færre ressourcer.

Jo flere samtidige plugins (effekter eller virtuelle instrumenter) jo mere regnekraft bruger computeren og jo mere regnekraft computeren bruger jo større sandsynlighed er der for System Overload.

I Logic kan du fryse et spor (eller dele af et spor) ved at højreklikke på indholdet i sporet og vælge "Bounce" -> "Bounce In Place". - Når du "Bouncer" så danner Logic et nyt rent audiospor med resultatet af der er afspilles i den del af sporet du har valgt at bounces og samtidig så mutes den "oprindelige" del af det gamle spor.
Du kan fryse et helt spor ved at vælge "Bounce" -> "Bounce Track in Place" fra File menuen når du har valgt sporet du vil fryse.

I samme "båd" kan det, som det også er skrevet om her, anbefales at oprette en bus til de effekter du bruger på flere spor - f.eks. rumklang/reverb er rigtig godt at få ud i sit eget spor.
Tanken er her at du lægger dine effekt plugins som alligevel rammer bredt på ét spor, så computeren kun skal bruge regnekraft på at afvikle plugin'et én gang i stedet for et antal gange på flere spor.
I praksis sender du så lyden ud af dine andre spor over i bus sporet inden det ryger ud af højtalerne/hovedtelefonerne, hvor du også kan styre hvor stor en mængde der går ind i effekt sporet (eller effekt sporene hvis du har fere effekter).

Der er mangle tutorials rundt omkring på nettet omkring disse emner jeg vil anbefale du bruger lidt tid på for at udnytte de hardware ressourcer du har i din MacBook. - Bl.a. YouTube kan anbefales til nogle hurtige 5-10 minutters gennemgange og ellers er der også en masse egentlige online kurser.
Tak for din lange forklaring! Jeg kender godt til BIP, jeg vidste bare ikke det var det samme. Jeg vil prøve og tjekke det ud.
Håber det gav mening.

Bounce in place er teknisk set det samme som Freeze (at sporet bliver gemt og efterfølgende afspillet som den lyd, men der findes også en Freeze knap som du kan bruge. Den skal bare lige gøres synlig først. Dette gøres via menuen Logic Pro -> Preferences -> Advanced og vælg Show Advanced Tools. Så skulle du kunne finde en Freeze knap (ligner et snefnug) på sporet (i track headeren).

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

dormin skrev:
nick0 skrev:
dormin skrev:
Når du afspiller din sang så skal computeren bruge en hvis mængde regnekraft.
Hvor meget regnekraft den skal bruge afhænger af flere forhold. Et rent lydspor uden effekter er det der kræver mindst af computeren at afspille. Derfor kan det være en god idé at "fryse" sine spor/tracks, især dem hvor der er mange effekter på og/eller de spor der afvikler software instrumenter (som Omnisphere).
Når man fryser sporet så er det reelt det samme som at indspille et rent/nt lydspor som indeholder "resultatet" af sporet med de mange effekter/instrument - og dermed behøver computeren ikke bruge ressourcer på at afvikle plugins mv. efterfølgende. Der er selvfølgelig også den ulempe ved det at du ikke bare lige kan ændre i dine plugin indstillinger (eller hvis det er et MIDI/software synth spor at ændre toner eller automatik) uden at skulle "genåbne" og genfryse sporet. - Men det er især godt når du har et spor du er godt tilfreds med, eller du bare ikke har mere regnekraft i computeren og derfor bliver nødt til at bruge færre ressourcer.

Jo flere samtidige plugins (effekter eller virtuelle instrumenter) jo mere regnekraft bruger computeren og jo mere regnekraft computeren bruger jo større sandsynlighed er der for System Overload.

I Logic kan du fryse et spor (eller dele af et spor) ved at højreklikke på indholdet i sporet og vælge "Bounce" -> "Bounce In Place". - Når du "Bouncer" så danner Logic et nyt rent audiospor med resultatet af der er afspilles i den del af sporet du har valgt at bounces og samtidig så mutes den "oprindelige" del af det gamle spor.
Du kan fryse et helt spor ved at vælge "Bounce" -> "Bounce Track in Place" fra File menuen når du har valgt sporet du vil fryse.

I samme "båd" kan det, som det også er skrevet om her, anbefales at oprette en bus til de effekter du bruger på flere spor - f.eks. rumklang/reverb er rigtig godt at få ud i sit eget spor.
Tanken er her at du lægger dine effekt plugins som alligevel rammer bredt på ét spor, så computeren kun skal bruge regnekraft på at afvikle plugin'et én gang i stedet for et antal gange på flere spor.
I praksis sender du så lyden ud af dine andre spor over i bus sporet inden det ryger ud af højtalerne/hovedtelefonerne, hvor du også kan styre hvor stor en mængde der går ind i effekt sporet (eller effekt sporene hvis du har fere effekter).

Der er mangle tutorials rundt omkring på nettet omkring disse emner jeg vil anbefale du bruger lidt tid på for at udnytte de hardware ressourcer du har i din MacBook. - Bl.a. YouTube kan anbefales til nogle hurtige 5-10 minutters gennemgange og ellers er der også en masse egentlige online kurser.
Tak for din lange forklaring! Jeg kender godt til BIP, jeg vidste bare ikke det var det samme. Jeg vil prøve og tjekke det ud.
Håber det gav mening.

Bounce in place er teknisk set det samme som Freeze (at sporet bliver gemt og efterfølgende afspillet som den lyd, men der findes også en Freeze knap som du kan bruge. Den skal bare lige gøres synlig først. Dette gøres via menuen Logic Pro -> Preferences -> Advanced og vælg Show Advanced Tools. Så skulle du kunne finde en Freeze knap (ligner et snefnug) på sporet (i track headeren).
Hvad er decideret forskellen og hvad ville du anbefale?

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Zouki skrev:Alle jeres tekniske forklaringer og hjæp giver god mening... eller gør de?
Min macbook er fra marts 2017. Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen. /quote]

Tydet det ikke mere på en process (backup mm.) som går i gang i baggrunden af og til og stjæler ressourcerne?

Bare en tanke...
Hvad betyder det? Altså jeg har ikke time machine der kører automatisk, hvis det er det du mener med back up?

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

benjisan skrev:Eller også er det fordi han afslutter sit store tunge projekt og går i gang med et nyt tomt dokument :)
Nej, det er de samme projekter jeg arbejder på.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ok.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

nick0 skrev:
dormin skrev:
nick0 skrev:
Tak for din lange forklaring! Jeg kender godt til BIP, jeg vidste bare ikke det var det samme. Jeg vil prøve og tjekke det ud.
Håber det gav mening.

Bounce in place er teknisk set det samme som Freeze (at sporet bliver gemt og efterfølgende afspillet som den lyd, men der findes også en Freeze knap som du kan bruge. Den skal bare lige gøres synlig først. Dette gøres via menuen Logic Pro -> Preferences -> Advanced og vælg Show Advanced Tools. Så skulle du kunne finde en Freeze knap (ligner et snefnug) på sporet (i track headeren).
Hvad er decideret forskellen og hvad ville du anbefale?
Brug Freeze knappen. Det er nok det nemmeste. Så skal du heller ikke ryde op efterfølgende.

Freeze beholder det hele inden for samme track. Den viser ikke et nyt track som Bounce In Place kan gøre.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Når du skal afspille dit nummer og lytte, så sørg for at du ikke "står" på et midi spor, da din MAC så står på standby til at optage og spille osv. Stil dig på et tomt audio spor istedet:)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

donnievandango skrev:Når du skal afspille dit nummer og lytte, så sørg for at du ikke "står" på et midi spor, da din MAC så står på standby til at optage og spille osv. Stil dig på et tomt audio spor istedet:)
Kom så ned fra den DAW! :-D :-D

Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Zouki »

Så er det ikke backup... men en anden ressource... har du installeret, opdateret eller ændret noget inden det begyndte?
nick0 skrev:
Zouki skrev:Alle jeres tekniske forklaringer og hjæp giver god mening... eller gør de?
Min macbook er fra marts 2017. Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen. /quote]

Tydet det ikke mere på en process (backup mm.) som går i gang i baggrunden af og til og stjæler ressourcerne?

Bare en tanke...
Hvad betyder det? Altså jeg har ikke time machine der kører automatisk, hvis det er det du mener med back up?

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Zouki skrev:Så er det ikke backup... men en anden ressource... har du installeret, opdateret eller ændret noget inden det begyndte?
nick0 skrev:
Zouki skrev:Alle jeres tekniske forklaringer og hjæp giver god mening... eller gør de?
Hvad betyder det? Altså jeg har ikke time machine der kører automatisk, hvis det er det du mener med back up?
Ikke umiddelbart. Hvis jeg har, er det safari der er åbent med en youtube eller facebook fane, men jeg tror ikke det er det. Jeg tror det er en blanding af mange af de ting, folk har skrevet, som fx for mange plug-ins og software

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Kan man i Logic ikke se hvor meget cpu, der bliver brugt af hvilke plugins?

Hvis det samme projekt kan køre fint nogle gange, og ikke andre gange er det enten nogle baggrundsprocesser, der begynder at køre pludseligt eller - og nok mere tænkeligt - varmen i øjeblikket, der gør af din cpu "throttler". Det betyder på dansk, at den bliver for varm, så den gør sig selv langsommere for ikke at overophede. Det kan være en blæser, der har støv i sig eller lignende, der kan være skyld i dette. Det vil også forklare, at din Mac larmer - blæserne kører på 100% garanteret.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

MrBacon skrev:Kan man i Logic ikke se hvor meget cpu, der bliver brugt af hvilke plugins?


Hvis det samme projekt kan køre fint nogle gange, og ikke andre gange er det enten nogle baggrundsprocesser, der begynder at køre pludseligt eller - og nok mere tænkeligt - varmen i øjeblikket, der gør af din cpu "throttler". Det betyder på dansk, at den bliver for varm, så den gør sig selv langsommere for ikke at overophede. Det kan være en blæser, der har støv i sig eller lignende, der kan være skyld i dette. Det vil også forklare, at din Mac larmer - blæserne kører på 100% garanteret.
Ikke af hvad jeg ved, men det ville jeg da gerne vide.

Et det virkelig varmen der er skyld i at den larmer så meget? Det har jeg også tænkt. Jeg synes bare at det er overdrevet så meget den larmer og så brændende varm min macbook er, efter at havet arbejdet i Logic i 15-20 min, til at det kunne være varmen.

Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Zouki »

Men igen, det giver ingen mening, hvis samme projekt virker problemfrit nogle gange og give bøvl andre gange så har det ikke noget at gøre med freeze, antal plug-ins mm.

Når du selv skriver:
Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen
Derfor forstår jeg ikke svarene (med al respekt for de professionelle guruer her på lydmaskinen).

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Zouki skrev:Men igen, det giver ingen mening, hvis samme projekt virker problemfrit nogle gange og give bøvl andre gange så har det ikke noget at gøre med freeze, antal plug-ins mm.

Når du selv skriver:
Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen
Derfor forstår jeg ikke svarene (med al respekt for de professionelle guruer her på lydmaskinen).
MrBacon skrev:Hvis det samme projekt kan køre fint nogle gange, og ikke andre gange er det enten nogle baggrundsprocesser, der begynder at køre pludseligt eller - og nok mere tænkeligt - varmen i øjeblikket, der gør af din cpu "throttler". Det betyder på dansk, at den bliver for varm, så den gør sig selv langsommere for ikke at overophede. Det kan være en blæser, der har støv i sig eller lignende, der kan være skyld i dette. Det vil også forklare, at din Mac larmer - blæserne kører på 100% garanteret.
Temperaturen er skiftende, så hvis det er fordi, at cpu'en overopheder, vil det spille en rolle, om man sidder i 35 grader eller 20 grader - og problemet ville vise sig periodisk - som det gør. OP nævner også at blæserne kører på max, når det sker. Mit bud er en halvdefekt blæser eller måske cpuen mangler noget kølepasta eller whatever...

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Zouki skrev:Men igen, det giver ingen mening, hvis samme projekt virker problemfrit nogle gange og give bøvl andre gange så har det ikke noget at gøre med freeze, antal plug-ins mm.

Når du selv skriver:
Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen
Derfor forstår jeg ikke svarene (med al respekt for de professionelle guruer her på lydmaskinen).
Jeg forstår godt din pointe, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal svare dig. Jeg har ikke noget aktivt kørende i baggrunden, som jeg har skrevet, og jeg ved ikke hvad der skulle køre af sig selv i baggrunden, som jeg ikke er klar over. Derfor kan jeg ikke se hvordan det skulle være sådan noget, der er skyld i problemet.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

MrBacon skrev:
Zouki skrev:Men igen, det giver ingen mening, hvis samme projekt virker problemfrit nogle gange og give bøvl andre gange så har det ikke noget at gøre med freeze, antal plug-ins mm.

Når du selv skriver:
Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen
Derfor forstår jeg ikke svarene (med al respekt for de professionelle guruer her på lydmaskinen).
MrBacon skrev:Hvis det samme projekt kan køre fint nogle gange, og ikke andre gange er det enten nogle baggrundsprocesser, der begynder at køre pludseligt eller - og nok mere tænkeligt - varmen i øjeblikket, der gør af din cpu "throttler". Det betyder på dansk, at den bliver for varm, så den gør sig selv langsommere for ikke at overophede. Det kan være en blæser, der har støv i sig eller lignende, der kan være skyld i dette. Det vil også forklare, at din Mac larmer - blæserne kører på 100% garanteret.
Temperaturen er skiftende, så hvis det er fordi, at cpu'en overopheder, vil det spille en rolle, om man sidder i 35 grader eller 20 grader - og problemet ville vise sig periodisk - som det gør. OP nævner også at blæserne kører på max, når det sker. Mit bud er en halvdefekt blæser eller måske cpuen mangler noget kølepasta eller whatever...
Kan man gøre noget ved en defekt blæser, hvis det er tilfældet? Jeg har ikke meget viden omkring sådan noget.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Normalt er blæsere ikke særlig dyre, men med Apple ved man aldrig... de kan sagtens udskiftes - oftest er de bare fyldt med støv og skal renses.

Jeg har ikke selv mac, så jeg kan ikke hjælpe dig med erfaringer, men først og fremmest skal du finde et program, der kan måle din cpu temperatur, blæser hastighed osv. Her er nogle eksempler (jeg kender dem som sagt ikke, men det viser, hvad du skal lede efter). Der må være nogle gode, gratis værktøjer til den slags.

http://osxdaily.com/2016/03/13/monitor- ... on-center/

Så kan du i det mindste se, hvad temperaturen på cpuen er, når det sker - om den sætter hastigheden ned, om blæserne kører som de skal osv. Det kan være, at det kan give et svar, uden du skal have penge op af lommen.

Afinstaller når du engang er færdig - der er ingen grund til at have et program kørende konstant, der måler - det tager også lidt cpu i sig selv.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

MrBacon skrev:Normalt er blæsere ikke særlig dyre, men med Apple ved man aldrig... de kan sagtens udskiftes - oftest er de bare fyldt med støv og skal renses.

Jeg har ikke selv mac, så jeg kan ikke hjælpe dig med erfaringer, men først og fremmest skal du finde et program, der kan måle din cpu temperatur, blæser hastighed osv. Her er nogle eksempler (jeg kender dem som sagt ikke, men det viser, hvad du skal lede efter). Der må være nogle gode, gratis værktøjer til den slags.

http://osxdaily.com/2016/03/13/monitor- ... on-center/

Så kan du i det mindste se, hvad temperaturen på cpuen er, når det sker - om den sætter hastigheden ned, om blæserne kører som de skal osv. Det kan være, at det kan give et svar, uden du skal have penge op af lommen.

Afinstaller når du engang er færdig - der er ingen grund til at have et program kørende konstant, der måler - det tager også lidt cpu i sig selv.
Tak skal du have. Du må jeg lige tjekke ud.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Hej, har du tjekket Activity Monitor? (https://support.apple.com/da-dk/HT201464)

Måske er der noget, som får maskinen til at præstere dårligere?

Bruger du eksempelvis iCloud til at synkronisere med Photo? Dét kan nemlig godt være en CPU-/HD sluger af format.
Selv har jeg dog ikke turdet slå det fra, da den skrev noget med at slette billeder.
Så satte jeg en Samsung EVO 850 1TB SSD disk i maskinen...Det hjalp rigtig meget. Illustrationen nedenfor siger lidt om det.

Håber du får det til at køre.

Dbh.
/3oland
Vedhæftede filer
04471140-37A2-4649-AB54-CA41E4FBC158.jpeg
04471140-37A2-4649-AB54-CA41E4FBC158.jpeg (31.28 KiB) Vist 567 gange
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man skulle måske også komme ind på at native plugins, ofte ikke er nær så krævende som 3. parts ... jeg har konstateret i Mainstage som jo bruger Logics native, er meget mindre tilbøjelige til at introducere latency. Om det så også lægger færre byrder på processoren i sig selv - skal være usagt. Men jeg ville da prøve af om ikke jeg ville kunne genskabe noget af det klanglige som 3. parts værktøjerne laver, og så ville jeg lave "tunge" busser, altså topdown princippet.

Hvor man først laver sig et statisk mix af ting som hører sammen, og der lægger man så saturering, komprimering, parallel komprimering og equalizering på bussen indtil man ikke kan få det til at lyde bedre, så der bare skal lægges gates og automatisering og eventuel bitcrusher/forvrængning på enkelt-kanalerne.

--sd

Nyt svar