Surround og .wav filer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Surround og .wav filer

Indlæg af Joachip »

Nogen her der har arbejdet professionelt med surround? F.eks. mixing eller mastering til filmbranchen?

Og hvordan leverer man egentlig typisk filer i surround i den professionelle del af verden? For open-source verdenen ser ud til at mene, at 6 kanalers .wav filer er vejen frem, men jeg har sådan en sær gut feeling af at det ikke er sådan klaveret spiller i den pro del af branchen. Bruger man mono .wav filer? Eller par af stereo? Jeg kan huske en Dolby surround AC3 encoder der ihvertifald kun ville have mono/stereo .wav filer som input. Den forstod slet ikke de er 6-kanals .wav filer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du har adgang til et program der kan eksportere i surround kan du jo prøve dig frem. Cubase, Protools o.l.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er ret god til at smølfe alverdens filformater om til andre filformater, så det skal nok lykkes. - Men det giver mig ikke svar på hvad der er kotume ude i Den Virkelige Verden™ blandt profesionelle.

Jeg kan dog se at der er en tendens til, at open-source / free software kører med 6-kanalers .wav, mens den "pro" ende mere ser ud til at køre med mono/stereo filer. Og det giver nok også mere mening, for man rammer hurtigere grænsen på 2 gigabytes hvis man stopper alle 6 kanaler ned i samme .wav fil container.

Men det er gætværk. Og godt nok har jeg haft en del at gøre med både TV industrien, nogle film projekter og en masse lydstudier, men det har altid været mono og stereo. Surround er ukendt land for mig.
Senest rettet af Joachip tirs 31. jul 2018 15:18, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Klart klart.
Jeg er facebook-ven med lyddesigner Peter Albrechtsen, det kunne være jeg skulle skrive til ham ved lejlighed.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kom lige i tanke om, at Tom Holkenborg vist bruger stereo-par, og outputter det til en 4 spors gruppe eller sådan. Men det er spørgsmålet om hvor "permanente" eller endelige de filer han giver videre er. Tingene skal jo igennem en Mix tekniker, måske også dolby-ansvarlig, m.m.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Nu er det et stykke tid siden men mener man plejer at Aflevere både split mono filer som er navngivet og en samlet 6 kanals fil.
Jeg husker det som de splittede filer kun er noget der afleveres hvis det bliver efterspurgt.

Man skal dog være opmærksom på hvilken standard man afleverer i (mht multikanal fil) da der kan være forskellig rækkefølge på sporene internt i filen. Det kan man vælge manuelt i Pro tools (som uden tvivl er det mest brugte i post verdenen)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Hej!
Jeg bruger Cubase Pro der fungerer virkelig godt til surround mixing. Det kan exportere som wav eller flac i stereo, quad, 5.1 i op til 192 kHz 32 bit.
Det gratis Audacity kan også exportere som multikanal wax, flac og sågar Dolby Digital ac3 hvis man er til komprimeret lyd :wink:

Sidder pt og 5.1 mixer Prog Noir med Stick Men, hvilket er et super eksempel på at lyd i 5.1 lyder ca dobbelt så fedt end i stereo 8-)

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

Jeg arbejder med med surround på pro-niveau til dagligt og vi modtager og producerer 6-kanalers interleaved wavefiler med et tracklayout der hedder L, R, Center, LFE, Ls, Rs.

Mvh
Morten

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

moqtev skrev:Jeg arbejder med med surround på pro-niveau til dagligt og vi modtager og producerer 6-kanalers interleaved wavefiler med et tracklayout der hedder L, R, Center, LFE, Ls, Rs.

Mvh
Morten
Hej Morten.
Må man spørge om hvad du laver? Jeg troede at jeg var en af de eneste i DK der arbejder med lyd i surround :wink:

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

Større filmproduktionsselskab der laver tv-serier og reklamer på rigtigt mange sprog. Så vidt jeg ved er der en del studier i DK der arbejder med surround.
Mvh
Morten

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Det lyder spændende Morten!

Tror du at, hvis det er nemt at udgive, at soundtracks til film ville kunne udgives i surround lyd?

På Bandcamp kan man gratis udgive music i stereo og selv sætte en pris. Det samme kan man med multikanal musik på surroundmusic.one (som jeg startede op for halvandet år siden fordi Bandcamp ikke vil supporte multikanal musik)

Jeg synes det ville være visionært hvis soundtracks ville kunne købes af de fans der gerne vil have i hi-res surround og stereo istedet for at man bare kan høre det gratis på streamingstjenester i sølle kavalitet og kun stereo!

Mvh Jan Printz

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

Jeg tror at det kun er et fåtal af mennesker der faktisk har et surround setup derhjemme, så jeg tvivler på at nogen poste vil penge i sådan noget, selv om det kunne være fedt :-)
Mvh
Morten

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

moqtev skrev:Jeg tror at det kun er et fåtal af mennesker der faktisk har et surround setup derhjemme, så jeg tvivler på at nogen poste vil penge i sådan noget, selv om det kunne være fedt :-)
Mvh
Morten
Ja det blev aldrig stort i 1970'erne da det var alt for bøvlet og dyrt at anskaffe sig specielle forstærkere, afspillere og lydmedierne udover de ekstra højttalere; Mange bands udgav ellers deres albums på quad udover stereo, men holdt hurtigt op med det da markedet tabte pusten.
Her omkring år 2000 dukkede mange 5.1 hjemmebiograf systemer op og der er stadig nogen der har det. Jeg kender i hvertfald nogen der bruger det til film, men ikke skænker det en tanke at man også kan høre musik Blu-ray / DVD på disse anlæg.

SÅ der er ikke mange der gider at købe deres favorit musik i surround sound især fordi bands sjældent udgiver deres musik sådan.
Samtidig gider bands ikke at bruge tid/penge på at lave sådan udgivelser, når der er så få der køber dem.... Det bider sig selv i halen.

Jeg er optimist og tror stærkt på at den stilstand meget snart kan brydes da trådløse højttalere kan gøre det NEMT at høre musik i surround ved hjælp an en APP fra en smartphone/tablet eller computer over wifi. Forskellige højttalerfirmaerne er allerede begyndt at tilbyde dette!

Spørgsmålet er hvad kilderne bliver. Sreamingtjenesterne begynder nok først når der er penge i det.
Fx synes jeg Bandcamp er et super sted for kunstnerne gratis at udgive deres musik (og de får 85% af salg) og for fans at kunne tjekke albums ud og købe dem hvis de kan lide dem (hvilket giver ubegrænset download i højere kvalitet end ellers). Et problem ved Bandcamp er dog at de ikke vil supporte multikanal musik, og det tyder på at der er fordi overførsler af store filer koster en del.
Det synes jeg der burde rodes bod på og derfor startede jeg for 1½ år siden surroundmusik.one, der virker som en Bandcamp udvidelse; Bands kan ses og høres i stereo på Bandcamp og der linke til surround udgivelser på surroundmusik.one. Det kører som en non-profit service, da hosting og overførsler af store filer koster en del, men det har andre fordele ikke at køre med profit som drivkraft!
Jeg prøvekører også en surround streaming side der med 20-30 numre og tager gerne mod ris/ros: https://surroundmusic.one/streaming/
På min PC kan Firefox og Chrome streame derfra uden problemer via HDMI til min surroundforstærker. Microsoft Explorer og Edge kan ikke streame.... Er der nogen herinde der hører surround musik fra en Mac? - Kan fx Firefox streame i surround fra en Mac? Kan Safari?

Min erfaring er at musik med stor lyd lyder dobbelt så godt i surround end i stereo! Det er som at komme op midt på scenen hvor bandet pakker dig ind i vellyd, istedet for at stå væk fra scenen og oplyde musikken i mono (eller i bedste fakld i stereo) - Jeg er optimist og tror på at flere og flere gerne vil opleve deres ynglings musik på den måde!;)

Mvh Jan Printz

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

moqtev skrev:Jeg arbejder med med surround på pro-niveau til dagligt og vi modtager og producerer 6-kanalers interleaved wavefiler med et tracklayout der hedder L, R, Center, LFE, Ls, Rs.
Aha, interessant info!
moqtev skrev:Jeg tror at det kun er et fåtal af mennesker der faktisk har et surround setup derhjemme, så jeg tvivler på at nogen poste vil penge i sådan noget, selv om det kunne være fedt :-)
Jeg har lavet et par numre i surround (som test) og dem er der endnu ingen der har hørt i sourround, fordi der absolut intet overlap er mellem mennesker jeg kender som har surround, og folk der overhovedet kunne finde på at høre min musik.

Men derfor er det jo stadigvæk sjovt at lege med tanken og prøve at holde sig lidt ajour med, hvad arbejdsgangen er i den professionelle verden på det her punkt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Joachip skrev: Jeg har lavet et par numre i surround (som test) og dem er der endnu ingen der har hørt i sourround, fordi der absolut intet overlap er mellem mennesker jeg kender som har surround, og folk der overhovedet kunne finde på at høre min musik.
Jeg er frisk på en lytter (selvom jeg dårlig nok hører til dem du kender..... skal vi ikke sige at du kender mig lidt nu;) )

Jeg har selv været med til at lave noget progressivt ambient og ved at der ikke findes den store skare der gidder at lytte til sådan noget, men det var fedt at lave! :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Indrømmet, jeg har ikke brugt vanvittigt meget tid på de der få ting jeg har lavet i surround, netop fordi jeg ikke rigtigt regnede med at få særligt mange muligheder for at høre det nogen steder. Så det er bare tests.

http://www.robotplanet.dk/files/music/s ... onster.ac3
http://www.robotplanet.dk/files/music/s ... _there.ac3
http://www.robotplanet.dk/files/music/s ... e_blue.ac3
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Joachip skrev:Indrømmet, jeg har ikke brugt vanvittigt meget tid på de der få ting jeg har lavet i surround, netop fordi jeg ikke rigtigt regnede med at få særligt mange muligheder for at høre det nogen steder. Så det er bare tests.

http://www.robotplanet.dk/files/music/s ... onster.ac3
http://www.robotplanet.dk/files/music/s ... _there.ac3
http://www.robotplanet.dk/files/music/s ... e_blue.ac3
Hey det lyder da fedt!!

Jeg synes P3 musik er som fastfood; poleret og kønsløst. Jeg vil meget hellere udfordres af musik der er lagt sjæl i og især prog-rock, ambient, electronic og folk/worldmusic. Det er noget der taler til min hjerne, og det gør din musik helt sikkert!
Du bør overveje at få det på surroundmusic.one som en EP eller hvad man vil kalde det.

Digital udgivelser har mange fordele i mine øjne:
- Det kan nemt være i bedre end vinyl/CD kvalitet og både stereo og surroundsound
- Det kan udgives i alle længder og er ikke fastlåst af en CD eller vinyl
- Det er billigt at udgive det og pænt CO2 neutralt (i disse tider;) )
- Hvis der er fejl på udgivelserne kan det hurtig rettes (Opeth havde fx udgivet mange albums i 5.1 indtil det var en fase fejl på deres forrige album:-P)
- Man får det med det samme når man køber det og er ikke afhængig af Postnord eller GLS der afleverer i den anden ende af byen...
- Man kan have en backup af sit musik på en extra harddisk hvis der kommer 'ridser' i musikken (filen beskadiges) - CD'er og vinyl er skrøbelige!
- Man kan nemt lave spillelister med alt sit digitale musik.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hej, tak!
Glad for at du kan lide det.

Det ku' da godt være jeg skulle kaste mig over at lave surround mixes af nogen af mine mere seriøse ting, hvis der ligefrem findes et website til formålet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Joachip skrev:Hej, tak!
Glad for at du kan lide det.

Det ku' da godt være jeg skulle kaste mig over at lave surround mixes af nogen af mine mere seriøse ting, hvis der ligefrem findes et website til formålet.
Det lyder godt!!
Især hvis det kan laves i flac eller wav i bedst mulig opløsning;)

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Spændende snak. Jeg har et surround setup i mit lille studie og har i en længere periode haft lyst/ideer til at lave musik i formatet. Dog har tiden ikke været til set endnu. Jeg opgiver ikke mine ønsker i den retning. Så snart tiden er til det, går jeg igang. I forbindelse med mine første tanker, undersøgte jeg om ikke der fandtes en form for surround mp3 format, der kunne bruges til at få surround lyden i hovedtlf. Ja, ved godt en del af lydbilledet bliver neddroslet, men mange lytter jo deres musik på hovedtlf. Hvis man så ville have den optimale lydoplevelse, kunne der jo ligge et tilgængeligt miks i fuld opløsning. Tænker det kunne åbne op for flere der ville opleve surround. Anyways. Jeg er med på sidelinien i denne tråd. Spændende :-)

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Sjamus skrev:Spændende snak. Jeg har et surround setup i mit lille studie og har i en længere periode haft lyst/ideer til at lave musik i formatet. Dog har tiden ikke været til set endnu. Jeg opgiver ikke mine ønsker i den retning. Så snart tiden er til det, går jeg igang. I forbindelse med mine første tanker, undersøgte jeg om ikke der fandtes en form for surround mp3 format, der kunne bruges til at få surround lyden i hovedtlf. Ja, ved godt en del af lydbilledet bliver neddroslet, men mange lytter jo deres musik på hovedtlf. Hvis man så ville have den optimale lydoplevelse, kunne der jo ligge et tilgængeligt miks i fuld opløsning. Tænker det kunne åbne op for flere der ville opleve surround. Anyways. Jeg er med på sidelinien i denne tråd. Spændende :-)
Fedt at der er flere her i landet der fifler lidt med at lave musik i surround!! :-D
Så vidt jeg ved, er den eneste DK udgivelse i surround lyd Caroline Hendersons Don't Explaine fra 2003 (SACD), før jeg udgav Odyssey Metastasia for halvanden år siden på surroundmusic.one for det smalle publikum der hører progressiv ambient :lol:

Jeg er glad for at jeg opdagede det her forum i går da jeg har følt mig meget alene i DK som surround mixer
I de sidste par år har jeg ellers kun været på quadraphonicquad.com hvor der er en del globale surround nørder, men der er pt mere gang i Lydmaskinen end qq!

Jeg startede med at 5.1 mixe Odyssey i 2011 og derefter nogle af mine andre projekter. Her for snart 2 år siden hørte jeg et fedt instrumentalt album fra 2012 af en af mine bekendte Keith Hopcroft og han var frisk på at jeg lavede et surround mix af det. Samtidigt fik jeg surroundmusic.one op at køre så det kunne udgives sammen med mine egne projekter. Der efter har jeg med hjælpe af en anden kontaktet et par hundrede bands på Bandcamp for at høre om jeg skulle 5.1 mixe deres album og indtil nu er det blevet til 5 udgivede albums..... så det er endnu ikke nemt at overbevise mange kunstnere om at deres musik da helt klart bør udkomme på så mange formater som muligt så deres fans kan høre musikken på den måde de foretrækker :wink:

Jeg ser frem til at høre noget surround musik fra dig Sjamus og kan give en hånd med at du kan udgive det på Bandcamp i stereo og surroundmusic.one i surround
ac3 er dolby digital komprimeret multikanal musikformat, som fx Audacity kan exportere. Jeg er dog mere til lossless flac der også kan streames af fx Firefox og Chrome.

Mvh Jan Printz

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Jeg arbejder en del i surround, forskellige formater også udover standard formater.
Det foregår i museumsverden.
Jeg er tidligere blevet om at aflevere surroundfiler, tror det var waveEX formatet men idag bedes der kun om filer splittede op.
Det er nemmere at arbejde med i afviklingen siger de.
I seneste projekt brugte jeg primært Reaper, Twisted Wave til at splitte, Logic Pro også.

Mvh
søren Bendixen
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Første gang jeg kiggede lidt på de her ting var cirka 10 år siden, og på det tidspunkt fik jeg mest indtryk af at "pro" verdenen arbejdede med stereo eller mono .wav filer og ikke 6-kanals .wav filer. Og at de der 6-kanals .wav filer mest var noget opensource verdenen benyttede. Open-source audio software var typisk meget ude af trit med virkeligheden i pro audio. Jeg håber de to ting er rykket tættere på hinanden efterhånden. Jeg har lagt mærke til at Samplitude ihvertifald godt kan outputte sådan en 6-kanals .wav nu.

Om det også kan outputte 6 kanals flac kan jeg først teste når mit studie er samlet igen, men ellers må man jo køre det igennem flac på command line. Den kan forhåbentlig æde sådan nogen filer.

En ulempe ved at fyre 6 kanaler i samme .wav fil kan være at man hurtigere når 4 GB grænsen for .wav filer. Jeg må tilstå jeg ikke ved hvordan det der Ex/broadcast wav knald gør, når det skal over den grænse.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Joachip skrev:En ulempe ved at fyre 6 kanaler i samme .wav fil kan være at man hurtigere når 4 GB grænsen for .wav filer. Jeg må tilstå jeg ikke ved hvordan det der Ex/broadcast wav knald gør, når det skal over den grænse.
4 GB grænsen? Mon ikke det er din harddisks FAT32 formatering der lægger den grænse?
Jeg prøvede lige at lave en 9gb 5.1 wav fil i 192 kHz 24 bit på min NTFS formaterede disk, som håndterer større filer; Den spiller fint!;)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

.Wav filer er egentlig et "RIFF" format, og sådan nogen filer indeholder filens længe lige i starten af filen - angivet i 32 bits. Dette giver grænsen på 4 GB. Det har intet med filsystemet at gøre.

Når moderne software så godt kan gemme større filer, er det fordi der bliver lavet et eller andet fusk, som åbenbart heldigvis ser ud til at være blevet en standard, ihvertifald i mere pro software. Hvor godt understøttet den detalje så er, ved jeg ikke, for jeg når sjældent så store filer.

Men begynder man at hælde 6 kanaler i samme .wav fil, kommer man nok oftere ud i at det overstiger de der 4 GB. Om det så er et problem særligt tit eller ej, har jeg ikke undersøgt endnu. Seriøs software ser ud til at kunne håndtere det ihvertifald, så måske er den her bekymring rent akademisk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar