Surround og .wav filer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Surround og .wav filer

Indlæg Skrevet: 31. jul 2018, 15:12

Nogen her der har arbejdet professionelt med surround? F.eks. mixing eller mastering til filmbranchen?

Og hvordan leverer man egentlig typisk filer i surround i den professionelle del af verden? For open-source verdenen ser ud til at mene, at 6 kanalers .wav filer er vejen frem, men jeg har sådan en sær gut feeling af at det ikke er sådan klaveret spiller i den pro del af branchen. Bruger man mono .wav filer? Eller par af stereo? Jeg kan huske en Dolby surround AC3 encoder der ihvertifald kun ville have mono/stereo .wav filer som input. Den forstod slet ikke de er 6-kanals .wav filer.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Surround og .wav filer

Indlæg Skrevet: 31. jul 2018, 15:14

Hvis du har adgang til et program der kan eksportere i surround kan du jo prøve dig frem. Cubase, Protools o.l.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 31. jul 2018, 15:16

Jeg er ret god til at smølfe alverdens filformater om til andre filformater, så det skal nok lykkes. - Men det giver mig ikke svar på hvad der er kotume ude i Den Virkelige Verden™ blandt profesionelle.

Jeg kan dog se at der er en tendens til, at open-source / free software kører med 6-kanalers .wav, mens den "pro" ende mere ser ud til at køre med mono/stereo filer. Og det giver nok også mere mening, for man rammer hurtigere grænsen på 2 gigabytes hvis man stopper alle 6 kanaler ned i samme .wav fil container.

Men det er gætværk. Og godt nok har jeg haft en del at gøre med både TV industrien, nogle film projekter og en masse lydstudier, men det har altid været mono og stereo. Surround er ukendt land for mig.
Senest rettet af Joachip 31. jul 2018, 15:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 31. jul 2018, 15:18

Klart klart.
Jeg er facebook-ven med lyddesigner Peter Albrechtsen, det kunne være jeg skulle skrive til ham ved lejlighed.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 31. jul 2018, 15:21

Jeg kom lige i tanke om, at Tom Holkenborg vist bruger stereo-par, og outputter det til en 4 spors gruppe eller sådan. Men det er spørgsmålet om hvor "permanente" eller endelige de filer han giver videre er. Tingene skal jo igennem en Mix tekniker, måske også dolby-ansvarlig, m.m.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Surround og .wav filer

Indlæg Skrevet: 31. jul 2018, 16:00

Nu er det et stykke tid siden men mener man plejer at Aflevere både split mono filer som er navngivet og en samlet 6 kanals fil.
Jeg husker det som de splittede filer kun er noget der afleveres hvis det bliver efterspurgt.

Man skal dog være opmærksom på hvilken standard man afleverer i (mht multikanal fil) da der kan være forskellig rækkefølge på sporene internt i filen. Det kan man vælge manuelt i Pro tools (som uden tvivl er det mest brugte i post verdenen)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbage til "Computer & Software"