Gode software-reverbs i VST-format?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 203
Sted: Horsens

Gode software-reverbs i VST-format?

Indlæg af cygge »

Hey folks. Mit elskede PowerCore Express har smidt sig på ryggen og vil ikke starte længere, og dermed er 14-15 års glad brug af DSP-verdenen afsluttet. Men hvad så nu?

Det eneste jeg efterhånden reelt brugte kortet til var rumklangene, hvor TC ClassicVerb og/eller MegaVerb gik igen på hvert eneste projekt. Nu leder jeg efter en god erstatning, der lyder bedre end hvad Steinberg har puttet i kassen sammen med Cubase 7.5, men hvad køber man? Det skal udelukkende skabe stemning i musikken, og ikke bruges til post-production og lignende, men jeg leder efter en reverb der kan være kold eller varm som situationen nu kræver det, lang eller kort, og gerne tilføje lidt karakter til lyden samtidigt. Og naturligvis ikke æde en hel CPU-kerne mens den kører, ligesom jeg ville være taknemmelig hvis det ikke kostede spidsen af en jetjager... eller endda hele jetjageren. Jeg har altid været glad for "hall"-effekter, og er egentlig ikke så kritisk når det kommer til stykket. Det skal bare lyde "godt".

Hvad kan I anbefale? Hvad er fedt?
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har lige købt Valhalla dsp VintageVerb, indtil videre er jeg godt tilfreds.
Jeg bliver nemlig aldrig gode venner med Waves true- og renverb

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Valhalla Room er fee og til 50 dollars, samt bruger ikke det vilde cpu.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Ellers kan du også fortsætte med at bruge TC Electronics, hvis du godt kan lide deres tag på rumklang både hos dem selv eller Relab

https://www.tcelectronic.com/Categories ... VE/p/P0D5I

https://relabdevelopment.com/product/vsr-s24/

Ellers har jeg ligesom flere andre her Vintage Verb fra Valhalla som også er god.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

VSR24 er rigtigt spændende til special effects, og hvis du er vant til TC rumklang, så er den et mega godt match!

Personligt er jeg helt vildt med Arts Acoustic og Valhalla Plate.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
maze
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af maze »

Jeg klart anbefale Valhalla Vintage Verb (50$) til lange varme reverbs. Den kan jeg bedre lide end UAD Lexicon 224, selv om to af dens algoritmer ellers er baseret på Lexicon 224XL, og UAD Lexicon 224 skulle benytte de originale algoritmer. Anyway. Valhalla laver billige og gode plugins.

ValhallaRoom (50$) lyder også godt (endnu en lexicon inspireret reverb), og bruges bl.a. af filmkomponisten JunkieXL (der ellers har alt muligt tilrådighed. (edit: Han bruger ValhallaRoom og UAD Lexicon 224 i de samme musikstykker, og han er også ret glad for Eventide Blackhole)). Man skal dog kunne lide dets interface og det er jeg ikke specielt vild med, måske fordi jeg ikke er så avanceret i reverbs endnu. Det er dog nemt at bruge ValhallaRoom som en insertFX da den er cpu venlig.

2cAudio Aether har et Aether Hall preset der også er ret godt, men det er vel det man kalder en kold klang, og nok bedre til strygere kan jeg forestille mig. Aether kan også lave en masse kreative effekter. Jeg har hørt at TC skulle være kolde rumklange i fht Lexicon, og så er Aether vel et passende match.

Waves H-Reverb har jeg fornyligt sat op som tre sendfx kanaler (E/R + Room + Hall), og selv om det er et billigt plugin, så er det slet ikke ringe. Jeg købte det ellers kun fordi jeg havde købt et mixing kursus hvor det blev brugt som send-rumklang og jeg kopierede bare indstillingerne, men jeg tror at jeg fortsætter med at have det til rådighed, når det nu virker.

Hvis man er interesseret i impulse response reverbs, så ser Slate Digital Verbsuite Classic rigtig godt ud, fordi det har modulation og kan lyde som en hel del klassiske rumklange (inkl TC). Jeg har dog kun hørt demoer på youtube, da jeg synes at jeg har købt nok rumklange for de næste par år.

Nå, ja, hvis man er mere til presets så er 2caudio Breeze ret nem at bruge. Den har samme klang som Aether, men er mere cpu venlig og kan derfor bruges som insertfx, har naturligvis masser af presets, har kun få indstillingsmuligheder.

og så lige til sidst. Der er impulse responses fra TC reverbs på nettet til billige penge. Du kan bruge dem sammen med liquidsonics´s reverberate core.

God fornøjelse
Senest rettet af maze tirs 24. jul 2018 10:05, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Eventide Ultraverb har nogle virkelig fede klange https://www.eventideaudio.com/products/ ... ltrareverb - den står til $200. Jeg har på et tidspunkt fået den på tilbud.

Valhallas forskellige rumklange har jeg ikke prøvet, men de får simpelthen så meget ros rundt omkring.

Jeg har kun den lille version af den her klang https://www.softube.com/index.php?id=tsar1 - Den er meget meget simplere at bruge en UltraVerb. Den er selvfølgelig også lidt begrænset sammenlignet med ultrareverb, men jeg må sige, at jeg som regel finder klangene hurtigere med TSAR.

Og her kommer så lidt et wild-card - jeg har ikke prøvet plugin versionen af den her rumklang, men jeg har et stykke hardware, den kører på. Det er bare en uhyggeligt vellydende rumklang, og den er virkelig nem at bruge https://www.fractalaudio.com/fas-fx-reverb/ - Det plejer at gå til $300 hvilket er helt vanvittigt, men det er på tilbud til $80 - Til gengæld er det et firma, der kun laver eet plugin, mest er kendt for guitargear, og som ikke giver dig mulighed for at demoe produktet først (på det punkt har de 100% tabt sutten). Jeg må dog sige at til tilbudsprisen får jeg meget svært ved ikke at købe det. (opdagede først lige det var på tilbud, da jeg ville slå det op)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som nævnt tidligere i tråden har TC valgt at udgive VSS3 i native format for et års tid siden. Jeg var glad for den da jeg brugte powercore, men det er længe siden. Jeg har ikke crossgradet fra DSP til native.

Her er mine absolutte favoritter, som du nok ikke kan bruge til det store, grundet mit reverb (over)forbrug:
Eventide Ultrareverb
UAD Lexicon 224 (DSP)
UAD AMS RMX16 (DSP)

Lad os kalde dem her andenrangs-favoritterne, igen samme forbehold:
Zynaptiq Wormhole
Zynaptiq Adaptiverb
Eventide Blackhole
U-He Uhbik A (kan kun købes med hele Uhbik pakken)
Et par af Lexicon PCM algoritmerne, de er for sjældent i brug til at jeg kan huske hvilke
Korg MDE-X, der er nogle interessante algoritmer

Derudover har jeg dem her, som så godt som aldrig er i brug:
2CAudio Aether
IK Multimedia CSR
Og evt. div. andre jeg ikke har fået listet her. Listen på min profil er vist rimelig komplet.

Zynaptiq indslagene og Blackhole kan med rette karakteriseres som rene SFX verbs, i den bunke har jeg også ValhallaDSP Shimmer og SpaceModulator. Shimmer er ikke så ofte i brug længere, fordi jeg selv laver pitch verbs med nogle af de andre nævnte verbs. Men Shimmer er da fed hist og her og har helt klart sin egen lyd.
Jeg har demoet nogle andre ValhallaDSP verbs for længe siden, de var ikke rigtigt mig.
Du skal nok hellere rette dig efter de andre indslag her i tråden end mine meninger.

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 203
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Det var satan sparkme' en overflod af gode svar på meget kort tid! Tak, folkens! Ud fra de demoer jeg indtil videre har hørt tror jeg at Valhalla VintageVerb kommer meget tæt på den lyd jeg "kender", men at Valhalla Room også kilder det helt rigtige sted. Og til den pris kan man vist ikke gå helt galt i byen? TC ville jeg som sådan gerne fortsætte med, men jeg har også lidt en kedelig smag i munden omkring det, både på grund af den væsentligt højere pris for VSS3, og så fordi de helt stoppede med at supportere PowerCore (jeg ved godt det giver mening på papiret, men det gjorde altså ondt på mig ;-))

Eventide Ultraverb faldt jeg faktisk over i går, da jeg alligevel var inde og hive EQuivocate ned fra FocusRite Plugin Collective. Den lyder umiddelbart også skidegodt, men $200 er igen fo' møj'. Jeg har den i baghånden til hvis folk pludselig begynder at lytte til hvad jeg laver... fat chance... ;-)

Jeg lytter lidt til forskellene på Room og VintageVerb, og lur mig om ikke det bliver en af de to. Wildcards er stadig velkomne!
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min reverb heaven:
Load Eventide Ultrareverb
Vælg Soft Guitar Hall preset
Skru decay op til 7-12 sekunder

:gasp: :banan: :bow:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu skal jeg nok holde kæft med Fractal Audio, men prøv lige at høre den her demo



Hop evt. hen til 12 minutter, hvor han begynder at gå presets igennem. Der er godt nok nogen, der lyder virkelig godt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har kortet min reverb liste ned til:
Fabfilter Pro-R
Slate Verbsuite
Waves H Reverb
Ik CSR
Waves Abbey Road Plates
Eventide Blackhole
Soundtoys Little Plate

Alligevel når jeg prøver de forskellige halls på min masterbus ender det altid med at være RC48 fra Native Instruments der lyder bedst. Dens Random Hall er bare lækker og jeg bruger også RC24 mere end andre room plug-ins.

Det er Softube det har lavet den, men jeg synes ikke deres Tsar lyder lige så godt. Den eneste rumklang jeg har prøvet (kun som demo) der slog RC48 var Relab. Forstår virkelig ikke hvorfor den ikke får mere kærlighed rundt omkring.
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg bruger stort set ikke andet end TSAR fra softube, som også er blevet nævnt en del gange. Den blender eminent godt.

Vidste ikke at RC24 og 48 var lavet af softube, må lige tjekkes ud.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Ok her er så min opdaterede liste af reverbs:)
Adaptiverb krævende mht cpu
Wormhole krævnede mht. cpu
Begge specielle processer, med mange fede features og lydmuligheder.

Mikron Cascade endnu en special reverb minded på lyddesign bla.

Blackhole Fik den på bud. Bruger jeg en gang imellem.
Littleplate ok fik den gratis Min eneste plate reverb og den funker 10-4
SparkVerb Aldrig rigtig brugt den, men købte den da jeg havde en coupon så den kostede nada.
RC24/48 aldrig rigtig brugt, men bør måske kigge på den.
Trueverb Fik den gratis
Subspace Fik den gratis. Meget simpel og nem at gå til.
ValhallaRoom - Min favorit som altid er på min FX send, så har jeg altid noget at starte ud med og den tager dejligt lidt cpu.
ValhallaShimer - kan virkelig nogle smarte ting.
ValhallaSpacemodulator - var den ikke også gratis?
ValhallaVintage

Waves har udgivet denne
Senest rettet af danstanley tirs 24. jul 2018 11:30, rettet i alt 2 gange.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bryla skrev:Den eneste rumklang jeg har prøvet (kun som demo) der slog RC48 var Relab. Forstår virkelig ikke hvorfor den ikke får mere kærlighed rundt omkring.
Kælighed er sjælden i ren form, omend attråværdig, der er næsten altid penge med i spillet også ;-)

Fantastisk iøvrigt at den ancient CSR stadig nævnes i en tråd som denne !!!
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mine go to verbs er Fabfilter Pro-R og Soundtoys Little Plate.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

FabFilter Pro-R + Valhalla VintageVerb + Room

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »

Fabfilter pro-r og valhalla vintage verb. Begge er vellydende, musikalske og har topklasse user interfaces.

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Mine go-to’s er:
Fabfilter Pro-R: Kan alt og lyder fantastisk. EQ mulighederne er second to none. Bruger den især på trommer, hvor muligheden for at skræddersy decay er fantastisk.
Soundtoys little plate: Super simpel og lyder fantastisk. Bruger den primært på guitar og vokaler.
Slate Verbsuite: Super convolutuion med rigtig gode modelleringer af bl.a. Lexicon og bricasti.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har intet nyt at tilføje... Jeg bruger
FF pro r
AD Eos2
Valhallah plays
Div. Custom irs

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Nu skal jeg nok holde kæft med Fractal Audio, men prøv lige at høre den her demo
Hop evt. hen til 12 minutter, hvor han begynder at gå presets igennem. Der er godt nok nogen, der lyder virkelig godt.
Absolut ikke ringe. Og nok ikke helt uden grund, at mange - selv keyboardspillere - vælger at bruge en Axe Fx, som deres main effektmaskine.

Jeg er dog lidt valen ved, hvordan Fractal behandler deres plugin-kunder på. Det virker på mig som om, der har været en del issues. Og ikke kun med iLok. Der har været perioder, hvor pluginnet ikke har kunne downloades af køberne osv.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det det ikke så pænt ud. Det virker også sådan lidt halvhjertet fra fraktals side

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Det virker også sådan lidt halvhjertet fra fraktals side

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Yep. En prøveballon de har fortrudt, de sendte op. :)

Men TT selvom det er lidt sent: Eventide UltraReverb og NI's RC48 vil jeg også tilslutte mig her.

Default avatar
RedLab
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af RedLab »

Mht. Eventide UltraVerb så tjek Ebay; den kan fås til 100-200kr - med UltraChannel (ret fed channelstrip) oveni. Skyldes vist at man i en længere periode fik de to plugins med, når man købte et Audient produkt.

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 203
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

RedLab skrev:Mht. Eventide UltraVerb så tjek Ebay; den kan fås til 100-200kr - med UltraChannel (ret fed channelstrip) oveni. Skyldes vist at man i en længere periode fik de to plugins med, når man købte et Audient produkt.
Dig. Dig dér. Du er min yndlingsperson lige nu. Jeg havde egentlig tænkt det ville blive et Valhalla-produkt, men så læste jeg dit indlæg. Under en time senere lykkedes det mig at skrabe UltraReverb og UltraChannel op på eBay for $15 – altså, under hundrede kroner. Han overførte licensen til min iLok-konto fem minutter efter jeg havde betalt, og vupti er det hele på plads. Jeg er nu den glade ejer af en lækker channelstrip, som jeg stadig ikke helt ved hvad kan, OG en rumklang der sparker røv, og dét til en ubetydelig brøkdel af originalprisen.

Tak!
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Nyt svar