Reaper har fået native Linux support

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Reaper har fået native Linux support

Indlæg af Smittefar »

Det er dog stadig i beta-fasen

http://reaper.fm/download.php#linux_download

Man kan sågar køre Reaper på en Raspberry PI
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvordan fungerer vst's på Linux? Eller rettere - virker de?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Aner det ikke. Jeg kører ikke Linux.

Reaper supporterer flere forskellige plugin standarder. Så det er en god chance for, der er noget der virker.

Men hvis man har valgt Linux er man vel vant til at mange ting kun virker, hvis man skriver den selv, og Reaper har jo dit eget plugin script sprog.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En hurtig søgning giver forhåbninger for vst på Linux

https://www.google.dk/search?q=vst+linu ... e&ie=UTF-8

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mener RME har drivere, og linux burde være ultra effektivt med lavt footprint på performance, ku blive hæftigt,..

Men man laver jo ikke bare sine egne VSTs

Og "bridges" infører som bekendt erfaringsmæssigt ustabilitet, selv inden for simple 32/64 tasks selv inden for windows egne rammer

Reele dedikerede drivere til pro midi-interfaces er i forvejen næsten umuligt at opdrive til W10 ?

Så, uden "bøvl", hvad er der reelt i det ?

(tager selvfølgelig et dybere kik på ovenstående link, men er relativt skeptisk stadig)
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg brugt mange år på DTU, og herude er der mange Linux entusiaster. Jeg har stadig til gode at se en Linuxopsætning, der kørte uden bøvl og uden forbehold :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Nu har jeg brugt mange år på DTU, og herude er der mange Linux entusiaster. Jeg har stadig til gode at se en Linuxopsætning, der kørte uden bøvl og uden forbehold :)
Præcis :-)
/Dub

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg skal ikke svare for DTU'ere, jeg bruger kun Linux og for mig virker det uproblematisk. Det kan selvfølgelig være det hjælper jeg er fra KUA...

Men indrømmet, jeg har også brugt lang tid på at lære at forstå det, og har en meget minimal opsætning hvor der ikke er så meget der kan gå galt. Jeg bruger primært de Linuxdistributioner, der hedder Arch og Void, som er henvendt til folk der enten ved hvordan det er skruet sammen eller er interesseret i at lære det - det er ikke køreklart, mere som et byggesæt.

På PC virker VST'er vist nogenlunde med noget wrapperværk i de programmer der understøtter det. Jeg har ikke selv prøvet det. Der er også et par andre standarder til plug-ins (LV2 og DSSI) men der er udvalget noget begrænset... og så er der selvfølgelig Jack der gør det nemt at flytte lyd og MIDI rundt mellem programmer.

For nogen år siden brugte jeg Renoise en del, og det kører bare. På det seneste har jeg brugt Ardour lidt, og det spiller også fuldstændig. Jeg har haft væsentlig mere bøvl med Live på Mac end jeg har med nogen af dem, især i forhold til MIDI sync med ekstern hardware.

Driversituationen er lidt vist lidt blandet. Jeg har det sidste lange stykke tid primært holdt mig til USB-lydkort, der overholder audio device class standarden (i mit tilfælde en Zoom H2, en lille Behringer mixer, og de sidste par måneder en MPC Live), og det virker 100% stabilt. Har også et par Firewire-lydkort som fungerer, men jeg ved ikke med mere moderne high-end lydkort hvad der er understøttet og hvordan.

Jeg ved ikke så meget om Raspberry Pi, men der er mange der kører dem med sådan et lille DAC-board på og så med Supercollider eller pd, det har jeg indtryk af fungerer. Det er jo ikke verdens hurtigste maskine. Der er også Monomes nyeste dims, som bruger den Pi-variant der ligner en RAM-klods.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ser masser af forbehold i dit indlæg ;)

Jeg har også set masser af Linux-setups, der kørte problemfrit, "når bare man ... "

EDIT: Men nu var det egentlig ikke min mening, at starte en diskussion for eller imod Linux. Jeg kender mange, der er rigtig glade for Linux. Jeg ryster nogen gange lidt på hovedet af dem, men de ryster sikkert også på hovedet af mig og mit Windowssetup :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Tjah - hvis det er det du mener så har jeg nu også forbehold omkring Mac og Windows når jeg har brugt dem. Grunden til jeg er landet på Linux er at der er mindst af det der, for mig ihvertfald.

Jeg downloadede lige Reaper og det er lidt underligt at se på, men man kan da optage klap på to og fire og lægge en bas på med den indbyggede synth uden der går ild i noget :)
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LOL

Man kan så starte med at slås med sin iLOK

Her er EN ud af utallige nyere tråde med diverse issues:



Livet er sgu for kort til den slags, der er så meget andet

Regner ikke med at blive 540 år gammel, ligesom Noa :-)
/Dub

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Tjah. Uanset hvilken platform jeg kørte ville jeg ikke bruge noget, der krævede jeg brugte en iLok. Fatter simpelthen ikke folk finder sig i den slags.
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har størrer "problemer" med CR og Windows egen hardware-låste kopi-beskyttelse TBH

Grundet sidstnævnte kunne Linux også være spændende alternativ til en af mine Emulator X3 stand-alones da hardwaren ville kunne fornys til hver en tid, uden afhængighed af MS

(de CR-basserede aktiveringer af X3 må også formodes snart at være en saga blot grundet E-mu's reele død)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Alle har fordele og ulemper.

• Window er mest alsidig
• Mac er mest stabilt
• Linux er bedst til avanceret server og it arbejde.

Handler om hvad man skal bruge det til.

• Musikproduktion på Linux giver ingen mening.

• Gaming på Mac giver ingen mening

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis Linux kan køre en helt specifik opgave inden for audio, stand alone, som den jeg nævnte, eller en NLE, render-farm, eller anden Video,.. så fint,.. men nej, ikke generelt,..
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ville elske at kunne køre mine grafik- og lydprogrammer i Linux eller FreeBSD, men de gange jeg har haft det installeret, har jeg ikke helt synes jeg kunne finde nok software der var veludviklet nok, og endte altid med at køre så mange ting i Wine, at jeg lige så godt kunne køre Windows. Og Mac virker som en dyr verden at bevæge sig ind i, og den kraftige dominans af ét firma virker som et faresignal på mig.

Jeg har svært ved at forestille mig at alle Windows VST'er bare kan køre direkte på Linux. Hvis de f.eks. bruger kald til Win32 / MFC for at optegne grafik, så tror jeg der kommer problemer. Måske er der håb for mine tidligere VST plugins, for de laver ingen Windows-specifikke kald. Folk der kører Linux er meget velkomne til at prøve den her. Der er også en kompressor og en slags tonekontrol som virker på samme måde.

Men dongles? At der stadigvæk findes en hardware-udgave af iLok forstår jeg slet ikke. Hardware dongles i år 2018? Hvad sker der? Real3D måtte droppe det koncept i starten af 90erne pga. pres fra deres brugere. Lydverdenen er åbenbart ikke så langt fremme i skoene.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg ville egentlig også gerne have et par enkelte Slate plugins, men jeg nægter at købe en hardware iLok dongle for at få dem til at køre.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ikke at det skal fedtes ind i (endnu) en iLok-diskussion. Eller ...

Men mine personlige erfaringer med iLok er, at det kører helt problemfrit og giver nogle fine muligheder for at køre på flere platforme/enheder. Nu er der så også muligheden for at køre dongleløst (it's a thing). Det er dog ikke alle plugs, der kan/vil det. Ved ikke med Slate?

Og det spiller så nok ikke på Linux alligevel?

TT: Linux bliver interessant DAW-mæssigt, når alt kan køre native. Ingen gider sidde og bikse med wrappere, virtuelle miljøer og hvad har vi. Det skal køre mindst lige så gnidningsløst som på macOS.

Helt fint for mit vedkommende, at det ikke lige er NI, Fabfilter mm. der leverer plugs. Men der skal selvfølgelig være et (kvalitets) udvalg.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Slate kræver fysisk dongle. Jeg har ingen problemer med dongle-fri iLok.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar