Verdens bedste laptop er blevet lidt bedre. Macbook Pro 2018

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Verdens bedste laptop er blevet lidt bedre. Macbook Pro 2018

Indlæg af SustainerPlayer »

https://www.apple.com/dk/macbook-pro/

6 core 15" og 4 core 13"

Og der er kommet Blackmagic eGPU

https://www.macrumors.com/2018/07/12/ap ... agic-egpu/

Det bedste er dog, at rygtebørsen faktisk taler om nye Mac Minis senere i år. :-P

https://www.macrumors.com/2018/07/11/ap ... -fall-kuo/

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er der nogen grund til at man fastholder 32 GB ram som maximum?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er faktisk mest glad for at jeg nåede at bestille en 15" MBP med alle de "gamle" porte inden de åbenbart er blevet taget af butikken i dag ... den er på vej fra Kina i skrivende stund.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det kan jeg sagtens forstå - og sidste generation plejer at virke bedst.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

gs-dk skrev:Er der nogen grund til at man fastholder 32 GB ram som maximum?
Er det ikke 2x af den tidligere model?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Gud ja - det er det da også:). Er bare blevet vant til mere på desktop versionerne.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fedt med ny mac mini!
david mondrup skrev:Jeg er faktisk mest glad for at jeg nåede at bestille en 15" MBP med alle de "gamle" porte inden de åbenbart er blevet taget af butikken i dag ... den er på vej fra Kina i skrivende stund.
Også mig. Især pga. af jeg slap for den overdimensionerede track pad. Har arbejdet lidt med de nyere modeller og jeg fandt den meget
uergonomisk. Jeg kom konstant til at røre den med håndfladen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Apropos trackpad-problemet: Hvorfor i rådden algesuppe sætter de en touch-følsom trackpad foran tasterne? Jeg mener, der skal immervæk meget mere berøring til før man aktiverer en tast end en touch-overflade. Og er jeg virkeligt den eneste i verden der bruger keyboard mere end mus/trackpad? Jeg ville seriøst foretrække at have den øverst:

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ny chip og flere ram i mac mini, og den er allerede solgt!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Men stadig ikke Nvidia kort :-(
AvS skrev:Fedt med ny mac mini!
david mondrup skrev:Jeg er faktisk mest glad for at jeg nåede at bestille en 15" MBP med alle de "gamle" porte inden de åbenbart er blevet taget af butikken i dag ... den er på vej fra Kina i skrivende stund.
Også mig. Især pga. af jeg slap for den overdimensionerede track pad. Har arbejdet lidt med de nyere modeller og jeg fandt den meget
uergonomisk. Jeg kom konstant til at røre den med håndfladen.
For mit vedkommende har det blot været en tilvænnings-ting. Det tog mig lang tid før jeg fattede at bruge det rigtigt, dog.

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Er godt nok lidt lun på sådan en "15 i9. Men den er stadig ikke hurtigere en min hack. Der stadig buldrer derudaf.
Men kun lidt langsommere, og jeg har endnu ikke ramt loftet på hacken.
Det kun prisen der får mig til at tøve.
Og Blackmagic virker som om det er vejen frem.
DaVinci begynder at vise tænder.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Det er sguda ikke verdens bedste laptop. Den får 1/10 i den vigtigste test:

https://www.ifixit.com/Device/MacBook_P ... h_Bar_2017
Nobody noes.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

niklasni1 skrev:Det er sguda ikke verdens bedste laptop. Den får 1/10 i den vigtigste test:

https://www.ifixit.com/Device/MacBook_P ... h_Bar_2017
Du linker til den forrige model?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Ja, men det må jo være den der har været verdens bedste siden den nye er lidt bedre :)

Og der er såmænd nok intet der har ændret sig der. Apples computere er brug-og-smid-væk... og jeg synes det er for galt.
Nobody noes.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

niklasni1 skrev:Ja, men det må jo være den der har været verdens bedste siden den nye er lidt bedre :)
Fair pointe. :)
niklasni1 skrev:
Og der er såmænd nok intet der har ændret sig der. Apples computere er brug-og-smid-væk... og jeg synes det er for galt.
De er ikke synderligt upgrade-mulige længere - men generelt har folk dem alligevel længere end de fleste Windows-laptops.

Og ... der er ingen tvang. :)

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg snakker ikke så meget om opgraderingsmuligheder som muligheden for at fixe dem når de går i stykker - batterier der er blevet dårlige, tastaturer og trackpads der fejler, og så videre. Tastaturerne har der vist netop været mange problemer med i Touchbar-modellerne.

Der er klart meget skrald i PC-verdenen, men der er også Dell, HP og Lenovos modeller som (hvad angår dem i samme prisklasse) er meget nemme at servicere og som man kan få reservedele til i årevis. Og de er såmænd ligeså tynde og lækre i designet, så det er dovenskab (eller ond vilje) fra Apples side.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

SustainerPlayer skrev:...De er ikke synderligt upgrade-mulige længere - men generelt har folk dem alligevel længere end de fleste Windows-laptops.
Arh, det er da vist noget vrøvl. I hvert fald når vi snakker mere pro systemer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Morten B skrev:
Arh, det er da vist noget vrøvl. I hvert fald når vi snakker mere pro systemer.
Hvad er “mere pro systemer”?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Modeller rettet mod professionelle - ikke Bilka segmentet

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Præcis. Jeg har haft min Windows laptop i 5 år nu og den synger som en mis. Regner ikke med at skifte den ud før tidligst om 2-3 år, forhåbentlig senere.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg overvejer en god laptop. jeg købte en Akoya PC i Aldi, for lidt over 1/2 år siden. Det er den eneste pc jeg har haft , som ikke hurtigt sander til. Og den er kun i3 2 kerne processor, 3 og 3,1 GHz og 8 ddr4 ram. og 250 gb ssd disk. Den kostede mellem 3 og 4000 kr.
Men er den bedste og hurtigste pc jeg har haft. Jeg overvejede ellers Mac, da jeg var træt af bugs og problemer med PC og Windows.
Men da jeg erfarede at Mac slet ikke bruger de åbne standarder og tilslutningsmuligheder som PC. F.eks hdmi oa. droppede jeg Mac. Jeg bruger mit TV som skærm, både når jeg øver, rekorder og rediger musikken og jeg ser også tv via. PCen. Så der finder jeg Apple TV, et tilbageskridt. Nu er det jeg optager via DAW og lydkort ikke så krævende. Ikke så mange track og og ikke krævende lydeffekt plugins til guitaren. Jeg spiller via ax8. Det er mit indtryk at man ikke vil opleve problemer med ydelse med pc, i forhold til Mac.
Derimod er det at købe pc en jungle. Man kan være heldig, som jeg, og få et billigt mærke som fungerer super. Eller man kan risikere at ofre mange penge på noget skidt.
Det er vel der forskellen ligger og fordelen ved Mac. Derimod tvinger Apple kunderne til sine egne standarder og programmer i langt højere grad end PC og Windows. Det var især det med Apple TV jeg ikke brød mig om. Det vil jeg ikke betale for, når man med en PC bare kan bruge et hdmi kabel. Og jeg vil heller ikke have Apple ind over min TV oplevelse. Selvom man jo nok kan få nogle adaptere til hdmi og Mac.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:Præcis. Jeg har haft min Windows laptop i 5 år nu og den synger som en mis.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ha! Sjovt, det er præcis sådan min blæser lyder når den kører. Lidt forstyrrende når man mixer dog.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

MrBacon skrev:Modeller rettet mod professionelle - ikke Bilka segmentet
Morten B skrev:Præcis. Jeg har haft min Windows laptop i 5 år nu og den synger som en mis. Regner ikke med at skifte den ud før tidligst om 2-3 år, forhåbentlig senere.
Ok. Vi kommer det nok ikke nærmere, end vi kan slå hinanden oven i hovedet med anekdotisk evidens. Det er i hvert fald ikke det jeg fornemmer i det pro-miljø, jeg har kontakt til. Har nok ikke den store kontakt til Bilka-segmentet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev:Jeg overvejer en god laptop. jeg købte en Akoya PC i Aldi, for lidt over 1/2 år siden. Det er den eneste pc jeg har haft , som ikke hurtigt sander til. Og den er kun i3 2 kerne processor, 3 og 3,1 GHz og 8 ddr4 ram. og 250 gb ssd disk. Den kostede mellem 3 og 4000 kr.
Men er den bedste og hurtigste pc jeg har haft. Jeg overvejede ellers Mac, da jeg var træt af bugs og problemer med PC og Windows.
Men da jeg erfarede at Mac slet ikke bruger de åbne standarder og tilslutningsmuligheder som PC. F.eks hdmi oa. droppede jeg Mac. Jeg bruger mit TV som skærm, både når jeg øver, rekorder og rediger musikken og jeg ser også tv via. PCen. Så der finder jeg Apple TV, et tilbageskridt. Nu er det jeg optager via DAW og lydkort ikke så krævende. Ikke så mange track og og ikke krævende lydeffekt plugins til guitaren. Jeg spiller via ax8. Det er mit indtryk at man ikke vil opleve problemer med ydelse med pc, i forhold til Mac.
Derimod er det at købe pc en jungle. Man kan være heldig, som jeg, og få et billigt mærke som fungerer super. Eller man kan risikere at ofre mange penge på noget skidt.
Det er vel der forskellen ligger og fordelen ved Mac. Derimod tvinger Apple kunderne til sine egne standarder og programmer i langt højere grad end PC og Windows. Det var især det med Apple TV jeg ikke brød mig om. Det vil jeg ikke betale for, når man med en PC bare kan bruge et hdmi kabel. Og jeg vil heller ikke have Apple ind over min TV oplevelse. Selvom man jo nok kan få nogle adaptere til hdmi og Mac.
Det bliver hurtigt til den gamle Windows vs macOS diskussion.

Nu ved jeg ikke, hvilke åbne standarder du hentyder til. Men en Mac kan sagtens tilslutte via HDMI og alle andre gængse skærmtilslutninger. Og ja - kan f.eks gøre det via airplay (trådløst) til Apple TV. Der så også er en del mere end en tilslutningsmulighed for din laptop.

Det er cool, at man kan dække ens behov med en billig windows laptop. Apple har slet ikke noget i den prisklasse. Så der bliver en diskussion meget lidt givende.
Senest rettet af SustainerPlayer tirs 17. jul 2018 18:55, rettet i alt 1 gang.

Nyt svar