Når jeg skal low/high cutte, og Flux Epure's almindelige 12dB/oktav filter ikke tager nok, plejer jeg at lave et identisk filter, dvs. på samme frekvens. Det giver et 24dB cut istedet.
Opstår der yderligere eller en anderledes fasedrejning ved at stacke de 2 12dB filtre, kontra at bruge et 24dB filter fra starten af?
Her går vi selvfølgelig ud fra at filtrene ellers er identiske og ideelle og blah blah.
Stejlere cut-filtre i EQ - stacking af flere filtre ved samme frekvens
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Det vil ikke være det samme.Christoffer I. N. skrev:Når jeg skal low/high cutte, og Flux Epure's almindelige 12dB/oktav filter ikke tager nok, plejer jeg at lave et identisk filter, dvs. på samme frekvens. Det giver et 24dB cut istedet.
Opstår der yderligere eller en anderledes fasedrejning ved at stacke de 2 12dB filtre, kontra at bruge et 24dB filter fra starten af?
Her går vi selvfølgelig ud fra at filtrene ellers er identiske og ideelle og blah blah.
2 stackede 12 dB low cuts lyder ikke magen til 1 x 24 dB slope low cut.
Der er ikke noget galt i at gøre det, det lyder bare anderledes.
Et 2. ordens filter sat til et afskæringspunkt på 100 Hz afruller meget højere oppe. De 100 Hz er hvor lyden er dæmpet 3 dB. Det kræver en ret lang, blød afrulning, dvs. filteret tager fat ret langt oppe.
Når du så stacker to 2. ordens filtre, ja så fordobler du hørbarheden af denne effekt.
Et enkelt 4. ordens filter med afskæringspunkt på 100 Hz har stadig dæmpet lyden 3 dB ved 100 Hz, men grundet det stejlere filter, så tager den ikke fat så langt oppe frekvensmæssigt for at opnå denne effekt.
Rent fasemæssigt, så prøver jeg lige at lave et plot.
2 x 12 dB/Oct frekvens.
Meget stor forskel på de to, hvor de stackede filtre bliver væsentligt mere hørbare, ikke mindst lige omkring og over det oprindelige cut-off punkt.
1 x 24 dB/Oct fase
2 x 12 dB/Oct fase
Ikke den store forskel, men lidt mindre fasedrejning i de stackede filtre, men på bekostning af et ændret cut-off. I praksis vil det måske svare til -0.1 dB mindre Gibbs-effekt på en square wave.
Frekvensændringen vil være det mest hørbare, ikke fasedrejningen i sig selv.
Flere ens filtre, med en given grænsefrekvens, stacket, vil også rykke grænsefrekvensen en bid for hvert stack, uanset om vi definere den som -3 eller -6db punktet
Mest drilsk måske hvis hvis det indgår sekundært i noget BP, wowel,.. ell.lign så kan et bånd pludselig blive næsten væk
Mest drilsk måske hvis hvis det indgår sekundært i noget BP, wowel,.. ell.lign så kan et bånd pludselig blive næsten væk
/Dub
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Holger, tak for at få mig til at facepalm'e over at glemme at frekvensen opgøres ved -3dB. Det giver jo hele svaret.
Jeg fortsætter som jeg plejer.
Jeg fortsætter som jeg plejer.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Den er go' nok!
Nåja, fun fact, et ladder-filter (a'la Moog lowpass filter) er faktisk en række 6 dB/okt filtre stacket. Det er (blandet andet) derfor et 24 dB/okt ladder-filter lyder anderledes end f.eks. et 24 dB/okt butterworth.
Nåja, fun fact, et ladder-filter (a'la Moog lowpass filter) er faktisk en række 6 dB/okt filtre stacket. Det er (blandet andet) derfor et 24 dB/okt ladder-filter lyder anderledes end f.eks. et 24 dB/okt butterworth.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins