Performance? Imac 2011, OSX10.9.5-> Sierra/High Sierra, go/no go?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Performance? Imac 2011, OSX10.9.5-> Sierra/High Sierra, go/no go?

Indlæg af mongo »

Hej Alle

Jeg overvejer at opdatere min gamle Imac 2011, OSX 10.9.5 til Sierra eller High Sierra så jeg kan updater Native Instruments Komplete. Jeg har læst meget delte meninger om performance tab når man updater ældre maskiner som min.

Min IMac specs: 3.6 GHz Intel Core 5i med 8 gb RAM.

PÅ Gearslutz er der bruger der melder om performance tab på 30-40%, det skræmmer mig lidt, gammel tråd, kunne godt bruge lidt nyere feedback.

Jeg vil rigtig gerne høre jeres meninger og erfaringer ?

På forhånd tak
Senest rettet af mongo tors 21. jun 2018 14:24, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er den overhovedet godkendt af Apple til at køre High Sierra?

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Ja det skulle jeg mene, MEN måske var det bedre med Sierra, hvis man kan det, det havde jeg ikke lige tænkt på

"macOS 10.13 High Sierra
The second version macOS, High Sierra is a free upgrade to existing Mac users of any version of the operating system since 2010's OS X Lion 10.7.5."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du vil muligvis have mere held med at slette og installere helt fra bunden end at forsøge at opdatere. Det er min erfaring med ældre Macs.

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Ok, noget bud på performance tab?, jeg ved godt er svært at udtale sig om. Jeg var så dum at åbne nogle af mine kontakt samples i Kontakt 5 free player, da jeg selv kun ejede Kontakt 4. Nu har jeg så købt en update men kan ikke køre den. Det er lidt af et rod jeg har lavet..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis jeg ville finde ud af det, kunne man gøre det med en ekstern harddisk, installere MacOS på den og boote fra den. Derved bevarer du den gamle installation man kan teste på en nyere version.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Wow.. Det er en smart løsning, takker. Altså, jeg smider en extern HD på, Downloader High Sierra, og så kan jeg vælge hvilke disk det skal installers på inden jeg starter ? Vil være slemt hvis den automatisk vælger min system disk, puha..

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Det ser ikke ud til jeg kan "nøjes“ med Sierra under downloads, den peger på High Sierra så vidt jeg kan se.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Hvis jeg ville finde ud af det, kunne man gøre det med en ekstern harddisk, installere MacOS på den og boote fra den. Derved bevarer du den gamle installation man kan teste på en nyere version.
Men du vil vel ikke få en realistisk benchmark/performancetest ud af at køre fra en ekstern disk?

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Nok ikke med sample instruments der skal gennem en usb port. Men måske kan det give en ide om hvordan Logic køre med Alchemy. Jeg har i mellem tiden fundet nogle reports fra folk i samme situation som jeg som opleveder deres Mac gik i sort, meeen der vil vel altid kunne findes skrækhistorier hvis man leder.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej det bliver nok ikke perfekt, men jeg har en USB2.0 extern med en gammel SSD i som kører rimelig fint til mine IT opgaver hvor jeg skal gendanne filer fra en crashet macOS installation.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

High Sierra kører klippe stabilt med Presonus Studio One+ alle andre vi's og vst's på min MacMini fra 2012 (i7, 16ram). Jeg var selv tilbageholdende med at skifte, og afventede længe med at opdatere fra Sierra, men er positivt overrasket. Oplever snarere performance forbedringer, da Sierra ikke var synderligt godt.

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

FEDT.. Tak.

Ingen problemer under update prosessen ?

Default avatar
RedLab
Medlem
Indlæg: 12

Indlæg af RedLab »

Hvori ligger behovet for en update?
Jeg har selv en macbook pro fra 2011 og var af forskellige årsager nødt til at opdatere fra 10.6.8. Valgte os 10.11 men fortyder lidt det ikke blev 10.9 eller 10.10, som jeg kunne have nøjedes med, og high sierra ville jeg slet ikke oveveje - ville allerhelst være blevet på 10.6.8 da det har været langt det bedste styresystem. Performancemæssigt har jeg oplevet nedgang ved markant langsommere opstart og større batteriforbrug efter update.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sierra og High Sierra virker uden tvivl med bedst med SSD.

Min Macbook Pro fra 2010 med SSD kører super godt med High Sierra.

Min Mac Mini 2012, som stadig har de to originale spinner disks, har markant længere opstart.
Den kører dog fint, så snart den er startet op.

Jeg bruger dog Studio One 4 på begge maskiner og ikke Logic.

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

RedLab skrev:Hvori ligger behovet for en update?
.
Fordi jeg ikke kan bruge de af mine samples jeg var så dum at åbne i Kontakt player 5, jeg var uopmærksom en sen aften.. Jeg vil også gerne bruge Reaktor 6, bloks, masse af nyt guld..
SustainerPlayer skrev: Min Mac Mini 2012, som stadig har de to originale spinner disks, har markant længere opstart.
Den kører dog fint, så snart den er startet op. .
Opstart betyder ikke så meget hvis bare den ikke bliver 30-40% langsommere.

tak for jeres svar :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Efter de de store sikkerhedshuller man fandt på CPU'erne og som blev fixet i updates på både windows, mac og linux tager performance et hak ned, så du kan godt risikere at den bliver langsommere, men til gengæld er den sikker.

https://www.macrumors.com/roundup/meltdown-spectre/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Ok, det havde jeg ikke tænkt over, hmm..

Planen er nu at lave Time Machine på en gammel Macbook pro 2010, med SSD, også update og lave en test med Alchemy, jeg håber det ville kunne give en ide om hvad jeg kan forvente mig.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De der meltdown/spectre patches burde ikke stjæle ressourcer fra typisk DAW-brug.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:De der meltdown/spectre patches burde ikke stjæle ressourcer fra typisk DAW-brug.
Det kommer jo an på om CPU'en har mistet (lad os sige) 10% performance og ens DAW i forvejen er oppe at ramme 90% forbrug, så rammer man et loft fra tid til anden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men daws skulle ikke være så afhængig af speculative execution og jeg har endnu ikke set nogen påvise reelle performance hits på Daw-brug. Faktisk er snakken om det faded helt ud på diverse musikfora. Hvilket jeg også tolker som et tegn ...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar