Spørgsmål til nybegynderne om lydkort

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Spørgsmål til nybegynderne om lydkort

Indlæg af garcia »

Jeg vender lidt det hele på hovedet nu. Men jeg skal faktisk bruge nybegyndernes viden herinde. For jeg har lavet musik så længe, så kan lynhurtigt sætte mig ind i alle lydkort og det meste software (udover live, der har drillet, men det er helt sikkert fordi jeg er vant til de traditionelle daws). Så her er spørgsmålene:

1) Hvilket lydkort har du haft god erfaring med var let at sætte op og bruge?
2) Hvilket lydkort har haft plugins med, som du stadig bruger?
3) Har du haft et lydkort hvor der fulgte daw med du bruger og hvis ja, så hvilken daw og hvilket lydkort?

Jeg åbner dørene til mit værksted om et måned tid og vil gerne gøre det så let som muligt, for de unge at komme i gang med at indspille og producere enkle ting. Vil helst ikke skifte lydkort nogle måneder efter, fordi jeg selv synes de var pisse smarte og kunne det hele. Simplicity is key

Mvh
Thomas
Deaktiveret

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hey Thomas
Jeg er vist ikke helt nybegynder længere, men da jeg var relativt ny købte jeg et apogee duet (den gamle version) til min Macbook. Jeg var ved at gå bagover af begejstring for hvor let det var at sætte op og komme i gang med. Forestiller mig konceptet stadig er nogenlunde det samme, så det kunne være en mulighed :)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der er vel også en økonomisk grænse, eller?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

købte UAD twin duo med hovedet op i r... fordi jeg havde for mange penge og skulle bruge et til et band hvor jeg spillede keys med min computer, da det jeg hidtil havde var en stor mixer med firewire

Har ikke fortrudt siden...

men det er nok lige i overkanten

Ellers har jeg haft en simpel 1 kanals m-audio et par gange, kan findes på DBA til ca 300 kr og de virker godt med en klar lyd og jeg har rådgivet andre som har været glade for dem. Self skal man lige se efter, om der opdateres drivere stadig, men det kørte ret perfekt fra start.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

lakris skrev:Der er vel også en økonomisk grænse, eller?
Ikke når vi snakker nybegynder kort. De ligger typisk mellem 1000 - 3000 max. Skal kun bruge et par indgange ind og ud.
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Mit bud var duet eller focusrite scarlett. Apollo serien er muligvis overkill, men fedt kort. Har ejet alle. Endda både Apollo Twin og 8. Men det kunne jo være at flere havde gode erfaringer med feks et steinberg kort der kom inkl cubase eller lign. Der følger nemlig ikke daw med duet eller apollo. Men det er ikke et krav. Var bare hvis jeg kunne spare. Daws til 8 maskiner løber også op i en slags penge. Det gør det også hvis jeg bruger 5000 på et twin til hver
Deaktiveret

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Dengang jeg var mere nybegynder, end jeg er i dag, var jeg enormt glad for Garageband. Det var så fantastisk nemt at komme i gang med, og ikke et utal af muligheder og genveje man skulle kende, før der kom hul igennem.

Lydkortet var vist et M-audio fasttrack i version 1. Helt, helt simpelt, og meget, meget nemt.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kan rapportere fra min erfaring med mine elever, der for en dels tilfælde kommer med nyindkøbt udstyr og endnu ingen praktiske erfaringer i brugen af det, at Focusrite Scarlett serien i store træk har overtaget den rolle M-Audio havde for 4-5 år siden, som leverandører af billige no-nonsense kort. Det virker, og jeg hører ingen brokke sig over at det er svært at finde ud af.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Havde det ikke som nybegynder (begyndte tilbage i start 00erne med creamware lydkort) men jeg ville sige et presonus interface. Der følger studio one med, som har masser af plug-ins.
Rimelig intuitiv mixer til lydkortet også (hvis man vælger et med dsp).



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når jeg snakker med folk der gerne vil lave noget lydrelateret anbefaler jeg dem altid et billigt Presonus lydkort.

F.eks. Presonus AudioBox iOne
https://www.thomann.de/dk/presonus_audiobox_ione.htm

Eller modellen der er lidt større hvis man ønsker 2 XLR eller Jack inputs samt MIDI in/out
https://www.thomann.de/dk/presonus_audiobox_itwo.htm

Det er lille, pæn og robust, og kan bruges med en iPhone/iPad, og så medfølger der licens til Studio One Artist, så er de kørende. Nogle gange som kit med et par billige hovedtelefoner og en billig mikrofon, og et par kabler.
Senest rettet af Hald man 14. maj 2018 11:43, rettet i alt 3 gange.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg tjekker op det presonus. Focusrite kender jeg og det samme med duet. Får lige en føler blandt eleverne inden jeg køber noget. Tak for inputs allesammen
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes egentlig også Roland fortjener at blive nævnt. Deres lydkort serie kan dække mange forskellige behov, og feature-pris forholdet er vanvittig godt. Jeg er ikke ked af, jeg skiftede mit Focusrite 18i8g2 til et Roland Studio Capture. Der er vist til gengæld ikke noget bundlede software. Jeg har faktisk haft rigtig meget glæde af de plugins, jeg har fået gennem Focusrite.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg havde et roland kort på et tidspunkt. Det var ikke verdens bedste oplevelse, så er nok lidt skræmt på den baggrund. Men mon ikke de er kommet op i gear. Jeg ser lige hvad der følger med og får en fornemmelse af det. Umiddelbart ligner det dog et af de 3 førstnævnte bud
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mit Focusrite kort kom aldrig til at virke ordentligt på mit Windows 10 system - der var udfald og knas med lyden - Rolandkortet har der aldrig været problemer med.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Okay. Det er mange år siden jeg har kørt med windows computer. Kender et par stykker der bruger det focusrite scarlett uden problemer, men om det er på 10eren, ved jeg faktisk ikke.
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ikke i tvivl om, at det Scarlett kort kører rigtig godt på virkelig mange systemer. Det kom bare aldrig til at virke på mit system. Roland og M-Audio derimod har bare spillet.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg købte Smittefars Scarlett, og det kører fint på min Mac mini.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Rosendk
Medlem
Indlæg: 11
Sted: Vedbæk

Indlæg af Rosendk »

Jeg er meget glad for mit M-Audio M-TRACK 2X2M til bare 949,-

For mig er det fedt at der er MIDI indbygget.

Dejligt at den har fysiske drejeknapper til gain for begge kanaler - vokal og guitar for mit vedkommen - og hørebøf volume ( lettere at bruge end Apogee Duet )

Hurtigt at skrue ned på den store main knap, når man skal optage vokal og skrue ned for monitors.

Og så næsten det allerbedste: software pakkerne der følger med; AIR Creative FX Collection med 20 FX AU/VST plugins kendt fra Pro Tools, AIR Strike, AIR Xpand!2, AIR Mini Grand og Steinberg Cubase LE.

Især Xpand!2 er jeg blevet mega glad for. Den har så mange fede lyde, og let at twerke i - og så loader den hurtigere end Logic!

Faktisk bruger jeg næsten kun lyde fra Xpand nu - gider ikke at åbne Komplete 11, Sampletank og Omnisphere, da Xpand lyder så godt.

https://www.4sound.dk/computer/lydkort/ ... track-2x2m

Nyt svar