SW eller metode til at optage små samples i en fart

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

SW eller metode til at optage små samples i en fart

Indlæg af Mike-air »

Hey lyd,

I forbindelse med opgave omkring tale-genkendelse har jeg brug for at kunne optage en masse samples (flere hundrede) på så kort tid som muligt. Samples vil være speak, hvor forskellige korte ord ("Cykel", "Minister", "redundant", "te-kop", ... ) skal indspilles flere hundrede gange af forskellige personer.

Det mest optimale ville være at kunne;
1) Tryk på knap for at optage sample 1
2) Person siger ordet
3) Tryk på knap for at stoppe sample 1
4) SW gemmer sample1 i mappe som: "Sample1.wav"

5) Tryk på knap for at optage sample 2
6) Person siger nyt ord
7) Tryk på knap for at stoppe sample 2
8) SW gemmer sample2 i mappe som: "Sample2.wav"

... og så videre.

Kriterier:
- Samples får fortløbende navne
- Samples gemmes som separate filer i samme mappe
- Jeg har kontrol til at kunne starte og stoppe afspillingen forholdsvist nemt

Jeg råder over ableton live 9, som jo er rimeligt smart ifht. midi-mapping af stortset alt. Er vi ude i, at jeg kan klare det herfra på en eller anden måde (det er bare super vigtigt at kriterierne ovenfor kan opfyldes). Eller kan jeg mon købe noget software til dette som er super enkelt at bruge? Eller skal jeg mon forsøge kode det selv i python?

Mange tak!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvorfor får jeg ikke nogen svar på denne? Hvad gør jeg forkert?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cubase giver selv optagelser fortløbende navne/tal. Prøv at teste det i Live. Optagelser lægger sig måske i projektmappen, det gør de i Cubase, under audio undermappe til projektet. Det må du kunne konfigurere i Live.

Jeg ved ikke hvor god en platform Live er til den slags opgaver, men Cubase, Pro Tools, Logic m.m. er fine til det. Reaper er (vist nok) gratis, og er bygget op på samme måde som de andre foreslåede alternativer.

Du skriver starte og stoppe afspilningen, mener du optagelsen? I Cubase trykker man eksempelvis * på numpad, og så optager den. Man kan sætte pre-roll, dvs. hvor mange forudgående bars man optager optil det sted markøren står på tidslinjen. I dit tilfælde vil du nok gerne have en kort pre-roll så det ikke clasher med det du lige har optaget.

Jeg synes bare du skal give Live et skud, og se om du kan bruge resultaterne og workflowet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... derudover skal du selvfølgelig huske at lære din AI ordene Skynet, John Connor, Sarah Connor & Kyle Reese. :banan:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak Christoffer! Jeg tror du har helt ret. Må prøve at lege med mappings, og så se hva den gør ved nye filer :-)

Haha. Det tør jeg sku da ikke. Tænk hvis den får gode ideer!

Nyt svar