Omnisphere 2.5 med hardware integration

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Omnisphere 2.5 med hardware integration

Indlæg af K-Bee »

Spændende nyt. Håber VIRKELIG de har tænkt sig om og lavet noget der ikke minder for meget om Akais rædselsfulde VIP wrapper

Update er gratis så der er intet at miste! :dollargrin:

Fra KVR:

"At Superbooth, Spectrasonics has announced a major update of its flagship software synthesizer Omnisphere.

Spectrasonics say "With the new version 2.5, Omnisphere becomes the first software synth in the world to offer a Hardware Synth Integration feature, which transforms well-known hardware synthesizers into extensive hands-on controllers for unlocking Omnisphere's newly expanded synthesis capabilities. Simply put, this new feature makes using Omnisphere feel just like using a hardware synth."

Hardware Synth Integration
The innovative new feature bridges the physical experience gap between software and hardware, allowing users intuitive control and the ability to easily create/modify Omnisphere sounds by using the familiar layout of their supported hardware synth with minimal setup. The initial release will officially support over 20 popular hardware synthesizers from Moog, Dave Smith Instruments, Roland, Korg, Behringer, Novation, Sequential and more to come. The supported hardware synths cover a wide range of types and price ranges for different types of users.

On the technical side, the new Hardware Synth Integration feature in v2.5 goes far beyond the typical "MIDI Learn" approaches that most software synthesizers employ. Under the hood, Spectrasonics development team has carefully designed unique "Hardware Profiles" for each supported hardware synthesizer, to make the special features of that hardware work seamlessly with Omnisphere by translating MIDI messages from the hardware into satisfying sonic results in Omnisphere. This new system allows Spectrasonics to enable sophisticated interactions from a single touch of a knob, including the ability for Omnisphere to automatically recall entire FX racks, assign multiple scaled parameters and even instantly create complex modulation matrix routings on-the-fly. The new development system also allows Spectrasonics to add new profiles for new hardware synths in the future. Most importantly, it's easy for musicians to use - simply by selecting the hardware synth from the drop-down HW menu.

Expanded Synthesis Capabilities
The new version 2.5 vastly expands the synthesis capabilities of Omnisphere by doubling Omnisphere's voice architecture to Four Layers per patch. Each patch can now utilize up to 12 envelopes, 8 LFOs and the Modulation Matrix has been doubled to 48 modulation routings. Newly designed State Variable Filters are included, which were specially created for the OB-6 hardware profile and can seamlessly blend between lowpass, notch and hipass filter modes. Over 50 New "Analog" Oscillator Wavetables are included and featured in the new hardware profiles.

New Hardware Sound Library
Omnisphere 2.5 includes a new "Hardware Library" with hundreds of new patches created by Eric Persing and the Spectrasonics Sound Development team using the Hardware Synth Integration feature. Each hardware profile has a corresponding set of sounds in the Hardware Library which were specially designed using that hardware synth as an Omnisphere controller. The new sounds feature a wide range of categories and many have a distinctly 'classic analog' flavor. Best of all, the new sounds are available for ALL users, regardless of if they use hardware or not.

"Since the beginning of computer-based music, the biggest limitation of software synthesizers has been the lack of physical interaction. It's hard to beat the immediacy of a physical synthesizer that you can touch. We are very excited to be able to finally eliminate that problem by utilizing the world's finest hardware synthesizers to fully control Omnisphere." said Eric Persing, Creative Director of Spectrasonics. "We've never felt that the worlds of software and hardware synths should be segregated into different 'camps'. Our virtual instrument users can now experience the joy of the hardware synth workflow and hardware synth users can now fully expand their capabilities into the vast sonic world of Omnisphere."

Omnisphere v2.5 features:

Hardware Synth Integration.
New Hardware Library adds hundreds of new patches for all users:
Over 13,000 Sounds total now included.
Vastly Expanded Synthesis:
Four Layers per patch.
Doubled Mod Matrix.
New State Variable Filters.
8 LFOs, 12 Envelopes.
Free for all Omnisphere 2 users.

Hardware Synths supported include:

Sequential Prophet 6.
DSI OB-6.
DSI Rev 2.
Moog Voyager.
Moog Little Phatty.
Moog Sub Phatty.
Moog Sub 37.
Moog Subsequent 37.
Korg Minilogue.
Roland System 8.
Roland System 1.
Roland SE-02.
Roland SH-01A.
Roland JP-08.
Roland JU-06.
Roland JX-03.
Roland VP-03.
Novation Bassstation II.
Novation Peak.
Behringer Deepmind.

*complete list of new features and supported synths will be announced upon the official release in mid-Summer 2018.

Public Beta
The 2.5 update will initially be released in May 2018 as a Public Beta. All registered Omnisphere 2 users with Standard licenses are eligible to sign up to join the Public Beta test. Spectrasonics is encouraging end users to participate and provide feedback in the Public Beta test. The company says that users who give high quality testing/feedback reports in the Public Beta will be eligible to join the official Spectrasonics Beta Team for future products.

Eligible users can sign up for the 2.5 Public Beta program through their Spectrasonics User Account.

Pricing and Availability

Omnisphere 2.5 is a free update to all registered Omnisphere 2 users. Public Beta starts in May. Official Release Mid-Summer."

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har ikke haft meget brug for synths de sidste par år, men Spectrasonics slukker min GAS for alt andet, når de bliver ved med at opdatere Omnisphere på den måde! Og det er kun en .5 :shock:
skriver noder

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Stadig ikke (officiel) NKS understøttelse? Ævs altså ....

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Verdens bedste - uden sammenligning.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

gs-dk skrev:Verdens bedste - uden sammenligning.
Nahh.. :censored:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så måske verdens mest komplette synth-plugin.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I min verden - ja.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

bryla skrev:Så måske verdens mest komplette synth-plugin.
Masser af presets..enig. Masser af muligheder... også enig. Men Jeg kan nævne Halion 6 som teknisk overlegen. :wink:

Omnisphere er super duper, personlig syntes jeg dog den er lid pustet op. Smag og behag jeg ved det, og har respekt for andres holdning. Jeg har dog aldrig fundet melodien i Omnisphere men det er der jo andre der har :-D Men ærgeligt at jeg ikke får den brugt.

Til gengæld har jeg fundet melodien i:

Halion 6
Avenger
Rapid
Spire
Nexus
Serum
kontakt
Vienna
East west og andre.

Nogen der ved om der er kommet support for flere kerner i Omnisphere?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Glæder til at få min betaversion! Kommer om kort tid.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Omnisphere er min goto synth for alt, den er så dyb at arbejde med som man vil og fyldt med inspiration.
Har haft Halion over flere gange, men den er bare for tung og absolut ikke intuative at arbejde med ....for mig ihvertifælde:-)
Omnisphere har ramt noget med deres setup/flow og deres engine. Og så er Eric jo en glimrende sælger af sit produkt:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

danstanley skrev: Har haft Halion over flere gange, men den er bare for tung og absolut ikke intuative at arbejde med ....for mig ihvertifælde:-)
Har det helt på samme måde. Jeg har stadig Halion og kommer aldrig i dybden med det plug-in - min skyld - men det inspirerer mig bare slet ikke på samme måde som Omnisphere, der bliver ved med at give. Dejligt at vi hører så forskelligt:)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og lige sådan har jeg det med Falcon vs Omni :)
skriver noder

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Falcon er fed, men i min optik også lidt ala Halion tung:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

danstanley skrev:Falcon er fed, men i min optik også lidt ala Halion tung:-)
Det med at et plugin føles tung tror jeg også lidt er nøglen i den debat. Fakta er at hvis man føler et plugin arbejder imod, også selvom man godt ved at mere at byde på...så bliver man aldrig gode venner med det :-D

Jeg er bare stædig når det kommer til indlæringskurver :-P
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »



For pokker så er jeg jo nødt til at købe en Roland System-8 :-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg synes, at det er så vildt, at de kalder det et ".5" update. Jeg er ret sikker på, at langt de fleste andre producenter ville give det et nyt version nummer. Overskud!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

danstanley skrev:
For pokker så er jeg jo nødt til at købe en Roland System-8 :-)
Det kunne jeg også godt fristes til:)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Indrømmet. Det er lidt fedt med den hardwareintegration.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

SustainerPlayer skrev:Indrømmet. Det er lidt fedt med den hardwareintegration.
Og når det er spectrasonics der har implementeret det, så funker det og er som regel gennemtænkt. De bruger lang tid på at udvikle deres software og smider ikke bare nye produkter på markedet i et væk.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Default avatar
CPAF
Medlem
Indlæg: 36
Sted: Aarhus N

Indlæg af CPAF »

Har en system-8 - en overset synthesizer efter min mening. Nøj hvor kan den meget godt og vildt! Glæder mig vildt til at prøve integrationen af med omnisphere en dag - pt bruger jeg massive, og havde egentlig ikke tænkt at skifte. Er der nogle der kan sætte nogle ord på forskellen mellem de to softsynths efter deres mening?
Jonas Foged Kristensen

Default avatar
CPAF
Medlem
Indlæg: 36
Sted: Aarhus N

Indlæg af CPAF »

(ville dog ikke have givet nyprisen på 12000 for system-8 indrømmet, men brugt 8000 giver mening tilgengæld, og den er efter hånden faldet godt i pris selv fra ny)
Jonas Foged Kristensen

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hjæææælp det lyder godt!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Introducing Omnisphere 2.5

At our Special Event at the El Rey Theater in Los Angeles, Spectrasonics Founder Eric Persing demonstrates the amazing new 2.5 update to Omnisphere - featuring the ground-breaking new Hardware Synth Integration capabilities and much more!


Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Dumt spørgsmål måske (jeg har ikke haft tid til at se videoerne endnu - skal nok finde tid til det senere idag), men præcis på hvilken måde er denne hardware integration bedre end et mere traditionelt "plug-in med midi-kontroller" setup? Specielt de med dyb integration som f.eks. Komplete Kontrol keyboards med Komplete 11?
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Da han viste det gamle 2008 GUI for Omnisphere (som jeg købte nærmest lige med det samme), kom jeg nostalgisk i tanker om, at jeg aldrig lærte dét interface til bund. Siden har der været 1.5 og 2 og nu 2.5 og jeg er sikker på, jeg kun lærer 1% af det. Det er vildt!

Som han siger i videoen: Det er vildt at tænke på at Omni altid har kunne lyde og opføre sig som 30 forskellige hardware synths. Det er bare først nu, det er så tydeligt.

Han siger også det er mere end midi-learn. Det kan være min forklaring ikke er tilstrækkelig, men: så snart du har den indstillet til Virus A, så skifter alle oscillatorer og filtre til Virus emuleringer. Dvs Omnisphere lyder nu som en Virus. Den kan derfra lyde som meget mere, da du jo bare kan skifte patch eller blot source.

Hvis du drejer på filtret, hopper Omni automatisk over til filtret og følger dine bevægelser på HW.
skriver noder

Nyt svar