Fejl 40 ved keyboard-recording

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Fejl 40 ved keyboard-recording

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har et irriterende problem, hver gang jeg trykker "record" i FL Studio bliver mine keyboard/klaver-optagelser fejlbehæftede, ved godt det er en Fejl 40 og har altså ikke noget med softwaren at gøre.

Når jeg IKKE trykker "Record" spilles mine kompositioner fejlfrit. Men lige så snart jeg trykker "Record" opstår det ene fejltrin efter det andet og jeg skal starte forfra.

Ved ikke om det bare er mig der er underlig, eller om det er normalt for klaverspillere, i såfald vil jeg gerne have lidt tips til hvad jeg kan gøre... for det er ret irriterende.

Hvad gør i andre?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis det er præstations-nervøsitet kan det nogle gange hjælpe at have "pyt du prøver bare igen" mentaliteten. F.eks. ved sangere, hvis der er et svært stykke kan man sætte et loop og trykke record, så kan de tage den om igen og igen og igen og igen automatisk, og så bruger man det der fungerer. Det gør også at de ikke føler sig til besvær da jeg helt reelt ikke skal foretage mig noget imellem takes end lytte efter om vi har det vi skal bruge. Jeg ved ikke om man kan det samme med MIDI og kender slet ikke til FL Studio.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Logic har en 'Capture Recording' function, som gør, at selvom du kun har spillet mens transport baren kørte, og ikke optog, så har du mulighed for at "fange" det du har lige har spillet. Jeg ved ikke om den samme funktion findes i FL.

http://logic-pro-expert.com/logic-pro-b ... ening.html

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev:Logic har en 'Capture Recording' function, som gør, at selvom du kun har spillet mens transport baren kørte, og ikke optog, så har du mulighed for at "fange" det du har lige har spillet. Jeg ved ikke om den samme funktion findes i FL.

http://logic-pro-expert.com/logic-pro-b ... ening.html
Der er kun én record-funktion, såvidt jeg ved (men kender ikke hele FL Studio) som optager ALT hvis man slår den til. Ved ikke om man kan sætte den til kun at optage de sidste f.eks. 20 sek.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Men det er da underlige kræfter der er på spil... præstations-nervøsitet kun ved optagelse... Bare et enkelt klik med musen og en uskyldig optage-funktion kan give de udslag...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Tjaa, men på den anden side er den lille forskel jo "leg" vs "nu gælder det"
Nogle gange optager jeg folk når de ikke tror det, så har jeg nemlig allerede taget forspring på "det gjorde jo ikke ondt" delen af optagelsen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Man kan også et kortere stykke flere gange inden man trykker record og indspille mindre bider.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

1. Væn dig til altid at indspille. Det koster ikke noget, at din DAW står i record i stedet for play.

2. Det er ikke for at være fræk - men man spiller tit dårligere, end man selv lige tror. Derfor er det også sundt altid at optage - få det aflyttet og få rettet ens fejl.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bryla skrev:Man kan også et kortere stykke flere gange inden man trykker record og indspille mindre bider.
Det fungerer. Men jeg kom på tidspunkt til et punkt, hvor jeg nærmest ikke kunne spille en fuld melodi godt nok - for jeg blevet så vant til at være "daw"-focuseret i 8-10-12 takter af gangen.

Så jeg har efterfølgende vænnet mig til at gennemspille (og indspille) hele melodien. Så kan man altid snyde senere med comp-takes og punch-ins.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Logic har også 'tempo alternatives'. Så kan man give projektet et alternativt tempo man indspiller i og vende tilbage til original tempoet bagefter.
skriver noder

Nyt svar