Grafikkort MacPro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Grafikkort MacPro

Indlæg af gs-dk »

Jeg har en MacPro 2012, som jeg gerne vil have et bedre grafikkort i - er der erfaringer at dele - evt. nogen, der har et liggende?

På forhånd tak.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg tror ikke det umiddelbart er nemt at finde kompatible grafikkort på en så gammel maskine. Du vil sandsynligvis skulle ud og købe brugt, og måske endda i udlandet.

Check evt den her side for alternativer: https://everymac.com/systems/apple/mac_ ... yport.html

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Sierra understøtter vist de nyeste NVIDIA kort. Så jeg tror bestemt ikke det er noget problem at køre med et 1060 eller lign. Google er din ven.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak for indlæg.

Jeg har Googlet rundt og jeg kan godt forestille mig, at det vil virke - men om man kan udnytte kortet er jo en anden ting på grund af en ældre CPU.

Jeg vil gerne lave video i DaVinci Resolve, men må erkende at mit grafikkort kommer til kort, hvis jeg presser softwaren. Det er virkelig tung software.....Måske er det bare en dårlig investering (det er det altid:)) - og jeg vil nødigt købe forkert. Så det bliver måske hardwaren, der bestemmer softwaren i det her tilfælde.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

CPU og grafikkort har ikke noget at gøre med hinanden. Du kan sagtens bruge et nyt grafikkort på ældre CPU.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Men jeg mener, at "flaskehalsen" for udnyttelsen af grafikkortet er min computer - men jeg er en grafikkorts-novice:)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ah. Ja det forstår jeg godt at du tænker. Det er også lidt svært at vide hvad der bruges af cpu og/eller gpu.

Jeg siger en ting: hackintosh;)

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Jeg var i samme situation for et års tids siden. Jeg fadt et lidt ældre (gratis) Nvidia kort som gunger perfekt. Dog vil du komme til at savne startup apple logo da det kun er med et orginalt Apple grafikkort det vil funger. Hvis du køre Logic kan det IKKE betale sig at købe noget dyrt! Selv de allerbilligste er plenty gode nok!

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Jeg var i samme situation for et års tids siden. Jeg fadt et lidt ældre (gratis) Nvidia kort som gunger perfekt. Dog vil du komme til at savne startup apple logo da det kun er med et orginalt Apple grafikkort det vil funger. Hvis du køre Logic kan det IKKE betale sig at købe noget dyrt! Selv de allerbilligste er plenty gode nok!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har et ok grafikkort, men har brug for ekstra power til videoredigering - så det er grunden til ønsket om et nyt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og der blev købt et RX 580 8 GB kort - monteret uden problemer - starter op (minus opstartsskærm - alt kører fantastisk. Så det er en foreløbig succes med det kort!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Har du et link til det specifikke kort? Kender en der måske kunne bruge sådan et :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg købte et i DBA og han havde faktisk et mere - måske er det der stadigvæk....

https://www.dba.dk/rx580-amd-sapphire-n ... 043992965/

Det er en af de bedste investeringer i lang tid. Jeg ved ikke om min CPU udnytter kortet fuldt ud, men alt spiller meget bedre i Final Cut og DaVinci.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Spændende! Og hvordan vidste du at det ville fungere til din Mac Pro?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har Googlet rundt og set en del YouTube videoer - og så tænkte jeg, at der ikke var meget at tabe. Det ville måske koste mig lidt, men jeg syntes, at det var et forsøg værd.

Og så lige - med hensyn til strømforsyning,så har jeg fra Mac'ens strøm to 6 pins kabler som går til det her stik, jeg købte på Amazon - https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss ... able+Black - og det går til grafikkortets 8 pins input. Det var et forslag fra en bruger og tilsyneladende et godt et af slagsen.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det er fornemt! Tak for info! :thumbup:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

En sidste detalje. Man får jo ikke Mac’ens boot skærm mere, så man skal lige gemme det gamle grafikkort i tilfælde af, at man skal lave en start procedure, hvor det er nødvendigt at få den frem. Men det er super let at skifte grafikkort, så det lever jeg fint med. Kan ikke huske hvornår det sidst har været nødvendigt i mit set-up. Tror til gengæld at min Macs levetid lige er blevet forlænget.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Godt tip! Det er noteret.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og jeg forsætter - hvis det er et standard grafikkort, der er i Mac’en nu, så er der nok kun et enkelt 6 pin kabel fra strømforsyningen, så man skal også lige købe et enkelt 6 pin til 6 pin med også - male/ female.

Nyt svar