Har brug for et godt råd

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
jaco-b
Medlem
Indlæg: 20
Sted: Brønshøj

Har brug for et godt råd

Indlæg af jaco-b »

Hej

Jeg har brug for et godt råd til mit skifte i computer og arbejde med Logic.

Jeg har en bærbar Macbook Pro fra 2013, 2,4 GHz med 8 GB RAM. Jeg kører Logic med plugins fra en ekstern Harddisk og med UAD Apollo Twin Lydkort.

Jeg oplever ofte, at computeren laver "system overload" når jeg arbejder med et projekt også selvom jeg fryser tracks på projektet..

Mine spørgsmål er...

1) Jeg overvejer at skifte til en stationær Imac og vil købe en ny 3,4 Ghz.. Vil det afhjælpe mine problemer og skal jeg evt. have mere RAM i.

2) Hvis jeg skifter til en Imac skal jeg have Logic på to computere, men vil det kræve at jeg køber det igen eller kan man lave en anden løsning, når det er købt med samme Apple ID

3) Hvis jeg skal flytte alle filer over på den nye Imac, hvordan gør jeg bedst det? Er ikke så rutineret i det med at flyttet filer over, men måske er det meget nemt, hvis man bare kopierer filerne over via en ekstern harddisk eller er der en bedre løsning. Og vil der være et problem med plugins..

Bedste hilsner,

Jacob

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

1. Det er svært at vide, uden at få opklaret hvorfor du får "system overload"-fejl. Men anyways - jeg ville personligt gå efter 16 GB ram.

2. Hvis Logic er købt i app-store vil den figurere under "Købt", når du logger ind på den nye . og du kan hente den igen uden yderligere udgifter.

3. Brug OSX's Migration Assistant.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Man kan faktisk bare finde den bærbare på den nye imac under finder og så flytte alle filer over. Så længe begge er på samme netværk, er det stort set drag n drop. Lige selv gjort det mellem imac og macbook pro :) Men altså, det er kun for at flytte filer. Hvis de skal være installeret og virke, skal du nok bruge den nævnte migration assistant. Den kender jeg faktisk ikke.

Jeg oplever nogle gange at system overload kommer hos folk der tonser mange plugs på hvert enkelt spor. Specielt hvis de bruger autotune eller mange reverbs og lignende cpu tunge plugs. Du kan løse en del ved at bruge sends, hvis du ikke allerede gør det. Nogle gange bruger jeg også "bounce in place" hvis jeg ved jeg har hvad jeg skal bruge. Jeg kan ikke selv klare mig med under 16 gb ram og jeg er endda ikke voldsom med plugs
Deaktiveret

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er ofte de virtuelle instrumenter, der trækker tænder ud - og hvis du kører mange af de tunge, så kan du få alle computere i knæ.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Uhadada, det er bare så irriterende- jeg føler med dig :cry:

Som anført er det jo fordig du tæsker din MAC i grad så den ikke kan følge med. Som du allerede gør, så hjælper det at fryse dine tracks eller helt at bounce dem ned i audiofiler du kan arbejde med. En anden ting er f.eks. at busse dine reverbs og delays, således at de kun ligger på et spor, istedet for på hver. Grouping og bussin´ all the way:). Og tjek om du bruger særligt krævende plugins.

Personligt har jeg altid haft problemet i forbindelse med at en af mine kerner på CPUen maxer ud. Det er fordi at hvis jeg f.eks. "stiller" mig på et spor med mange effekter på osv. så vil logic forsøge at afspille det spor i real time (så jeg f.eks. kan optage på sporet). Da enkelte spor afvikles i enkelte kerner i CPUen, maxen kernen ud, og du får overload- også selvom du måske ikke har noget nævneværdigt forbrug på de andre kerner. Så prøv at se på hvor du står når du får overload, og prøv bagefter at stille dig ned på et tomt audiospor, og så se om det stadig er et problem.

På den måde kan du måske ungå at ligge så mange penge til en ny MAC.

Hvis du vil have mac vil jeg gå efter en god CPU, nok RAM og SSD. Jeg gerne kunne konfigurere den, men det er ofte svært med Apples produkter.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg tænker osse du kører den hårdt med plugins.
Du kan, som foreslået, bounce midi-spor i stedet.
Lave vokaler eller andet i et andet projekt og så importere resultatet.
Du kan osse bruge input 11-12 og 13-14, det er henholdsvis aux 1 og 2 i apolloen, til at printe ekstra effekt, når du indspiller audio. Så behøver du ikke hive fra plugins før senere i projektet. Ved ikke om det sidste trick gør mening, det er noget jeg lige er begyndt på selv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
jaco-b
Medlem
Indlæg: 20
Sted: Brønshøj

Indlæg af jaco-b »

Tak for gode inputs. Jeg sætter stor pris på inputs. Længe leve Lydmaskinen. Må vist hellere blive donor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Graceville skrev: Du kan, som foreslået, bounce midi-spor i stedet.
og spor med sims og andre plugins
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar