Acustica Audio diamond eq

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Acustica Audio diamond eq

Indlæg af the19thbear »

Bare lige et tips.
Det er en eq med indbygget preamp(farve).
Jeg har længe været på jagt efter en Go måde at hæve diskant på uden det stikker. Har prøvet mange plug-ins men der er simpelthen ikke noget der har kunne løfte uden at det sagde av. (Nok pga nyquist/48khz samplerate)Af en eller anden grund synes jeg top-boost ofte lyder meget bedre i det analoge domaine. (Pultec Eqs etc).
Før kunne jeg ikke få armenene ned da jeg for nogle år siden købte maag eq'en (software) med dens airband, men jeg blev hurtigt meget træt i ørene alligevel. Har ikke brugt den siden.
Men denne eq har et 50khz bånd som man kan flå helt hysterisk i uden det rigtig gør noget. Preamp delen farver også RIGTIGT dejligt! Det er ikke alt musik lige preamp delen passer til men det er meget tit den gør.
Med preamp delen slået til og hævet top, lidt ekstra bund, er det som om at ting der før lød helt harske, bliver blødt op og bare lyder mega dejligt.

På min maskine lagger guiet en lille smule men der er så få knapper på pluginnet at det ikke gør noget overhovedet.
Acustica Audio har også taget sig sammen og nu fået on-line key generation så man ikke skal vente dage med at registrere. Nu bruger man appen "aquarius" til at downloade plug-ins.
Jeg har rodet med Acustica Audio før og det har simpelthen været for kompliceret og buggy men det lader til at virke dejligt nu.

[emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear tors 8. feb 2018 08:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

50khz? :shock:

Hvordan ved du, hvirdan det lyder?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Haha.. nej altså, 50Khz booster ikke kun 50khz. Den booster også nedad i frekvensområdet, og det kan sagtens høres uden at ha flagermuse-ører:)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

:)

https://www.acustica-audio.com/store/pr ... r-eq-trial

Må lige lege med den - havde det på samme måde som dig med maag. Først yayyy, så nayyy, og så aldrig brugt igen.

€149 er dog en sjat for sw eq imo

Er selv blevet rigtig glad for iieq ddmf pro, både til at farve lidt og mere transparante ændringer.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Color EQ er delvist baseret på Charter Oak PEQ-1, som netop har 50kHz båndet. Det tager fat fra 2k og op. Preamp’en i C-EQ er bestemt en af mine favoritter.

@the19thbear - fedt du endelig fik den i hus! Og ja, den nye Aquarius plugin-assistent er et stort skridt i den rigtige retning!


Alle Acustica plug-ins kan demoes fuldt funktionelle i 30 dage.

Og,
Pt. har jeg gode rabat-kuponer til næsten hele sortimentet, undtaget Diamond og den helt nye D.W. Fearn VT5 - Ruby EQ.
Se link nedenfor :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg har brugt den i en måneds tid nu. Både på post-arbejde (TV) og musik. Det er maaaange år siden jeg har været så glad for et specifikt plugin og brugt det så meget.
Det er lidt pebret, ja, men ikke dyrere end dels UAD.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har lige set Dave Pensado bruge den på hans nuværende mixbuss setup. Den lyder da fin. :banan: Har sådan lidt af samme effekt jeg får med en instans af Kush Audio Clariphonic DSP MkII, det hele træder bare lidt frem, nærmest som en lækker subtil parallel comp.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Den er helt absolut fantastisk i min bog.
Hvis du tænder for transformer delen gør den 80% af gangene bare alt bedre.
Det er et af de få plug-ins der leverer "magi" for mig. Jeg har aldrig hørt nogen software eq behandle lyd så godt. Specielt toppen er helt vild.
Jeg kan kun anbefale det.
Jeg har prøvet mange andre acqua plug-ins og de er alle fine (eqs - Comps er jeg aldrig blevet helt glad for) men lige præcis denne her ville jeg aldrig kunne undvære.
Har testen den op mod clariphonic og synes klart diamond vinder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Blot til orientering, Diamond Color EQ er netop blevet opgraderet til Core 12 med bedre cpu forbrug (sparer ca 30-40%). Installerer man produkter via deres Aquarius plug-in assistent, kan man nemt se tilgængelige updates osv.

Samtidig vil jeg da foreslå at man afprøver nogle af deres nye og lidt billigere 3rd. party produkter.
Tjek evt. MANTIS (PWM compressor) eller BRONZE (Millenia NSEQ). Begge super funktionelle værktøjer, men ikke overdrevet karakterfulde. Disse typer Acqua-libraries kan afvikles med den nye og gratis N4 Player.

Dertil er CREAM Suite netop lanceret - Vintage EMI gear, fuld af farvelade:)
Vedhæftede filer
Cream_suite.jpg
Cream_suite.jpg (473.96 KiB) Vist 730 gange
BRONZE0.jpg
BRONZE0.jpg (387.58 KiB) Vist 730 gange
Mantis.jpg
Mantis.jpg (106.13 KiB) Vist 730 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

jeg har ikke helt fattet N4 playeren. Vil det sige at den både kan hoste acqua plugins og alm nebula libs? Eller hvad er fidusen?

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Den nye Cream er i særklasse - tung men kører fint med Core12.
Glæder mig til deres Modular:)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

the19thbear skrev:jeg har ikke helt fattet N4 playeren. Vil det sige at den både kan hoste acqua plugins og alm nebula libs? Eller hvad er fidusen?
Den gratis N4 Player, er lidt som Kontakt Player, dvs. den kan hoste Acquas og officielle 3rd party libraries.
N4 Player giver ikke mulighed for ældre (nu u-officielle) Nebula biblioteker, og man kan ikke tweake Playeren.

Ønsker man disse ekstra features + meget andet, skal man investere i den fulde N4. Man kan selvfølgelig godt vælge at blive i Nebula3 og den kan godt sam-eksistere, men de sælger ikke længere Nebula3 og den supporteres ej heller, nu efter 8 års levetid)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

tjek.
Glæder mig stadig til at det en dag kører bedre på osx i pro tools.
Der er lag på mange af plugins når man ændrer værdier - mener det fungerer hurtigere på pc.
Men altså det lyder dejligt:)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Slap af Frede skrev:Den nye Cream er i særklasse - tung men kører fint med Core12.
Glæder mig til deres Modular:)
Det er helt sikkert next step mht. emulering af hardware mix-miljø. Bliver spændende!
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Fabian skrev:
Slap af Frede skrev:Den nye Cream er i særklasse - tung men kører fint med Core12.
Glæder mig til deres Modular:)
Det er helt sikkert next step mht. emulering af hardware mix-miljø. Bliver spændende!
Yes sir!

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Slap af Frede skrev:Den nye Cream er i særklasse - tung men kører fint med Core12.
Glæder mig til deres Modular:)
Hvis det har din interesse, så følg evt. facebook siden herunder. Der skriver jeg fra tid til anden om nye produkter og får somme tider nogle rabat-koder jeg kan videresende til interesserede fra Norden.

På FB under fanebladet Notes, er der links og u-officiel info om mange af produkterne, bl.a. Cream:

Cream
TG12345 Mk.II solid state mixing consoles, EMI (Abbey Road Studios, 1950-1970 era).
Various channel paths, input to group bus out; LINE x 24, MIC x 12.
- Original TG12345 Mk.IV solid state Zener compressor
- Original EMI RS124 vari-mu compressor module (modified Altec 436B)
- Tube Pre-amps from the British Tape Recorders (BTR2) and ‘Green Machines’.
- EQ section (grey faceplates) from the original TG12345 Mk.IV console
- EQ sections from custom built circuits, based on the EMI REDD .37 &.51 desks.


:-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvilke plugins har mest farve? Cream har helt klart farve, men jeg synes dens eq modes er for besværlige at rode med, specielt også når der er forsinkelse.
Og kan du fortælle mere om modular?

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Fabian skrev:
Slap af Frede skrev:Den nye Cream er i særklasse - tung men kører fint med Core12.
Glæder mig til deres Modular:)
Hvis det har din interesse, så følg evt. facebook siden herunder. Der skriver jeg fra tid til anden om nye produkter og får somme tider nogle rabat-koder jeg kan videresende til interesserede fra Norden.

På FB under fanebladet Notes, er der links og u-officiel info om mange af produkterne, bl.a. Cream:

Cream
TG12345 Mk.II solid state mixing consoles, EMI (Abbey Road Studios, 1950-1970 era).
Various channel paths, input to group bus out; LINE x 24, MIC x 12.
- Original TG12345 Mk.IV solid state Zener compressor
- Original EMI RS124 vari-mu compressor module (modified Altec 436B)
- Tube Pre-amps from the British Tape Recorders (BTR2) and ‘Green Machines’.
- EQ section (grey faceplates) from the original TG12345 Mk.IV console
- EQ sections from custom built circuits, based on the EMI REDD .37 &.51 desks.


:-)
Top:) Takker

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

the19thbear skrev:Hvilke plugins har mest farve? Cream har helt klart farve, men jeg synes dens eq modes er for besværlige at rode med, specielt også når der er forsinkelse.
Og kan du fortælle mere om modular?
Det med latency'en kan jeg godt forstå kan være et issue og møg irriterende hvis det lagger helt vildt. Selv har jeg omkring 6-700 ms (millisekund) på justeringer. Det synes jeg okay med min i7'er.

– det handler om CPU, hurtig RAM og SSD, altså ren horsepower. Jeg er ikke så meget inde i ProTools, men hører at seneste version 18.03(?) har langt bedre performance end tidligere.

En ProTools bruger med i9 CPU/Win skrev for nylig, at han på samme tid kunne afvikle 21 Cream-strips, 4 Pearl-strips, 1 Pink, 1 Amethyst, 4 Aquamarine og 1 Azure (heavy KNIFF Audio emu), før PT gav op. Det er altså mere end hvad jeg selv har mulighed for med Reaper som er ret effektiv.

--

Dem med mest karakter er nok GOLD (Neve 1972), LIME (AMS Neve) og SAND (SSL 4K), evt. CRIMSON saturation suite (Vertigo VSC-2). Meget snart kommer Magenta4 Suite (Massive Passive og sikkert med Vari Mu compressoren. Specielt Pre-amp'en er jeg spændt på at høre i den ny udgave).


Modula,
er et koncept som bygger videre på N4-server funktionerne. Dvs. man arbejder på en netværksløsning, som skal kunne aflaste den station man arbejder ved. Modula vil også kunne afvikles på en single computer med tilknyttede multi-touch-screens.

Det væsentlige, og yderst interessante er for mig at se den modulare idé om at man kan blande forskellige produkter (også 3rd party Nebula) i et fixed virtuelt konsol. Dvs. med channel strips og busser hvor emuleringerne kan skiftes on-the-fly.

Konceptet forventes lanceret i 2019, og vil givetvis inkludere en licensering af Modula-softwaren, og evt. en hardware server-løsning (tror jeg). Systemet kan også inkludere touch-screens, og hvad man ellers har brug for af Acustica emuleringer og en kraftig DAW løsning.

Modula vil blive forhandlet via et nyt selskab Quantica-Audio i USA.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

50 kHz boost? :-D Gosh. Egentlig burde det jo kræve over 100 kHz samplerate for at virke, men eftersom sådan et boost jo har en vis bredde, vil det jo godt kunne brede sig ned i det hørbare område hvis man simulerer det korrekt - selv ved lavere samplerates, omend det nok kan være drilsk at konstruere korrekt. Men hvis det lyder godt, så har de jo nok gjort et eller andet der fungerer. (Det ku' være sjovt at måle lidt på det.)

Og hvorfor den ene EQ lyder anderledes end den anden kan have mange årsager. Blød overstyring og/eller ulineariteter forskellige steder i koden (eller kredsløbet) er sikkert tit en del af forklaringen. Det er ihvertifald noget jeg selv roder med for tiden (er ved at kode noget EQ nemlig).

En anden ting der lige slår mig: Hvis du arbejder i mere end 48 kHz, så pas på med at booste 50 kHz så meget, at det kan høres, for så betyder det sansynligvis at du har boostet nogen frekvenser over det hørbare område alt alt for meget. Et godt trick er at lytte på tingene i 1/3 hastighed, hvis din DAW tillader det. Så vil man opdage om der ligger noget ubehageligt oppe over det normalt hørbare område, og det bør der ikke. Det skal lyde naturligt og behageligt i 1/3 hastighed... hvis man ellers kan abstrahere fra at det meste musik lyder helt skørt i det tempo. Der må ikke være hyletoner, alt for krads diskant, overdreven støj eller sådan noget.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

50khz boost er det bedste boost jeg nogensinde har hørt i digitalverdenen. Det går lige præcis længere ned og laver det hele til nammenam. Men altså, man kan også meget let komme til at misbruge det:)

Acqua plugins er anderledes end alm kode, da det er en "sample" taget af en specifik ting.

Nyt svar