Eens lydstyrke på flere lydfiler.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Michael Corfitsen
Medlem
Indlæg: 2

Eens lydstyrke på flere lydfiler.

Indlæg af Michael Corfitsen »

Hej.

Jeg er ny i Lydmaskinen.

Jeg har en del lydfiler AIFF som jeg redigere i Cubase 5. Lydfilerne har ikke altid samme gain/styrke og jeg
kan i de enkelte filer give +/- et antal dB og hører mig frem til en styrke, men det er ikke særlig nøjagtigt.
Er der et trick i Cubase eller andet program der kan gøre lydfilerne eens.

På forhånd tak.

Michael
mvh
Michael

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Problemet er nok lidt, at 'ens lydstyrke' er lidt mere diffust end det umiddelbart lyder.

I reaper, kan man lave loudness normalisering. Så måler programmet filens loudness efter IBU standarden, og så justere den gain, så du får det loudness niveau, du måtte ønsker. Jeg ved ikke, om Cubase kan det samme.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Michael Corfitsen skrev:Hej.

Jeg er ny i Lydmaskinen.

Jeg har en del lydfiler AIFF som jeg redigere i Cubase 5. Lydfilerne har ikke altid samme gain/styrke og jeg
kan i de enkelte filer give +/- et antal dB og hører mig frem til en styrke, men det er ikke særlig nøjagtigt.
Er der et trick i Cubase eller andet program der kan gøre lydfilerne eens.

På forhånd tak.

Michael
Izotope RX Advanced har denne funktion. Du dropper filerne ind i batch processoren og vælge et loudness target, fx -14 LUFS (I)og så spytter den automatisk filer du der har en integreret loudness (dvs. målt over hele sangens længde) på -14 LUFS (I).

De vil så alle ligge væsentligt lavere end de gjorde før, hvilket er eneste løsning, da du ikke kan hæve allerede masterede numre op uden store lydproblemer. Så laveste fællesnævner kan man sige.

Som Smittefar er inde på, selv med LUFS målingen vil der være nogen diskrepans i den opfattede loudness, typisk ± 2 dB max, da loudness er et psykoakustisk fænomen.

Izotope RX6 (Advanced) er pænt dyrt. Du kan også lave et billigt "hack" selv, som måske kan lande dig in the ballpark:

· Smid alle sangene ind i Cubase på hvert sit spor
· Lav et 20-30 sekunder loop med locatoren i Cubase og flyt alle tracks frem/tilbage, så de har max knald/omkvæd inden for dette loop
· Download det gratis HOFA 4U Meter og mål loopet for hver sang og skru ned indtil du rammer dit LUFS target

På den måde har du brugt hver sangs max knald/omkvæd som udgangspunkt for at sætte loudness og du er ca. på vej mod dit mål. Personligt ville jeg nok bare brug ørerne, men det kræver lidt erfaring.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her bruger jeg reaper funktionerne til noget lignende.

Der er også loudness normalisering direkte som mulighed


Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Du kan bruge loudnessmeteret i Meldas gratispakke til at eksportere til valgte LUFF-targets. Det er nemt og gratis.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Du kan hente Reaper gratis i fuld version fra deres site. Meget lille download og nem at installere
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Michael Corfitsen
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Michael Corfitsen »

[quote="SustainerPlayer"]Du kan bruge loudnessmeteret i Meldas gratispakke til at eksportere til valgte LUFF-targets. Det er nemt og gratis.

Hvor finder jeg det?
mvh
Michael

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Michael Corfitsen skrev:
SustainerPlayer skrev:Du kan bruge loudnessmeteret i Meldas gratispakke til at eksportere til valgte LUFF-targets. Det er nemt og gratis.
Hvor finder jeg det?
Det finder du her:

https://www.meldaproduction.com/MFreeFXBundle

Nyt svar