Ableton Live 10, release 6. februar

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Ableton Live 10, release 6. februar

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har kørt 10 længe nu - virker fint. Men jeg synes ikke, at det er et revolutionerende update.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har kørt 10 længe nu - virker fint. Men jeg synes ikke, at det er et revolutionerende update.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Inkl. alfa-versionen har L10 været længe undervejs nu, det er vist på tide at få den ud -og få nogle penge i kassen!

Har man fulgt med på beta-forum, vil man også vide at Ableton på det seneste har været særdeles aktive, med flere nye beta-versioner om ugen, og senest tilføjet public beta status, så det minder om en tysk tre-trins raket :-D

Jeg oplever også at programmet kører super fint, føles tilfredsstillende at arbejde i, og jeg starter nu udelukkende projekter op i v10, uden mulighed for at gå tilbage til v9.

Vi vil nok ikke se nævneværdige ændringer så tæt på officiel release, men alligevel spændende hvorvidt Ableton imødekommer nogle af de mange ændringsforslag fra beta-forum. Jeg har selv deltaget i diskussioner, bl.a. omkring visualiseringen af automation lanes, og de nye genvejsfunktioner. Har også indrapporteret bugs som efterfølgende er blevet fikset.

Comping, multi-editering, vst-3 og mange visuelle elementer er blevet diskuteret livligt, og Ableton har modtaget et væld af input og gode argumenter hvorfor nogle brugere opfatter bestemte features som obligatoriske, og hvorfor andre mener de samme ting ikke behøves at være en del af Live. Alt dette input er jo guld værd til brug for den fremtidige udvikling og strategi for produktet, og jeg finder det sandsynligt at flere nye features og funktioner inden længe vil finde indpas i Live.



Jeg synes det er svært at bedømme, om Ableton’s form for åbent beta-forum er en god idé overhovedet. På den ene side høster de en masse forskelligt input fra en mængde engagerede og konstruktive deltagere. Men hvis ikke man fra starten er parat til at tilkendegive eksisterende visioner for produktet, eller melder ud hvad der er aktuel status, og hvad der ligger indenfor rammerne af mulige ændringer, så er der fare for spild af deltagernes tid og energi, med risiko for desillusionerede forventninger og negativitet til følge. Det oplever jeg til en hvis grad nu blandt flere deltagere.

Selvom man i et åbent forum opnår konsensus om hvad der i princippet er den mest optimale løsning på dit og dat, er det langt fra sikkert det lader sig gøre i praksis. Det kan ingen mennesker svare på, forinden det er forsøgt og testet. Det kan give en uheldig drejning hvor nogle forventer klare svar og tilkendegivelser fra developer teams som de pludselig anklager for ikke at ville lytte eller at være gået under jorden. Måske handler det i realiteten om at teamet befinder sig i en ganske anden fase, f.eks. i færd med at klargøre produktet til udgivelse, fremfor at eksperimentere med nye ting. På den måde mener jeg at lidt bedre kommunikation vil tjene Ableton.

.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Apropos VST 3, understøtter Live (9, 10?) det så? Det er IMHO efterhånden et must..

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Noop, VST-3 stadig ikke understøttet. Men trods alt mac AU og VST samt cross platform, i modsætning til visse andre DAW.

Hvorfor er VST-3 et must, jeg spørger kun fordi jeg ikke kender de hårdtslående argumenter :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tjae, nu hvor det også understøtter AU på Mac er det vel OK.
Det er nok stadig kun få firmaer der insisterer på kun at lave VST 3 udgaver.

Signalet burde bare være der, fra en host som Live. Så kan man lade det være op til plugin producenterne hvilken standard de vil følge.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Det kan jeg naturligvis godt sætte mig ind i, at det kan være et problem for visse plug-in producenter, og Live brugere.

Så vidt jeg forstår, er der nogle muligheder med VST-3 og multi-channel, hvis man f.eks. arbejder med surround sound. Den gode nyhed, og måske en indikator for kommende VST-3 i Live, er at v10 understøtter multi-channel, og der er netop udgivet en beta M4L Surround Panner, et værktøj som kan outputte til 8ch. Men så længe Live kun eksporterer single eller stereo er det ikke i sig selv brugbart til omni eller VR. Men jeg vil da gætte på det kommer, som medie-verden udformer sig. Jeg er ikke klar over om mac Audio Units understøtter multi-channel(?)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Glæder mig. Især over de små workflow forbedringer, som favourites i browseren og farve markeringer. Jeg bruger aaaalt for meget tid på at finde specifikke plugins i browseren. Glæder mig også gevaldigt til det nye delay.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

gs-dk skrev:Jeg har kørt 10 længe nu - virker fint. Men jeg synes ikke, at det er et revolutionerende update.
Jeg har også været på 10 beta siden den blev annonceret. Den virker også fint her. På scenen og til undervisningsbrug er jeg dog stadig i Live 9.

Nej, det er ingen revolution. Men de nye features er fine nok.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Men det opleves ikke som et "helt nummer" upgrade. Men fair nok - de skal vel have lidt penge at arbejde videre med:).

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

AvS skrev:Glæder mig. Især over de små workflow forbedringer, som favourites i browseren og farve markeringer. Jeg bruger aaaalt for meget tid på at finde specifikke plugins i browseren. Glæder mig også gevaldigt til det nye delay.
Klart en stor fordel at ens favoritter kan vises samlet, husk også man kan skrive i søgefeltet [cmnd F], fx. q 2 eller fab, og vupti!
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

gs-dk skrev:Men det opleves ikke som et "helt nummer" upgrade. Men fair nok - de skal vel have lidt penge at arbejde videre med:).
Nye instrumenter og effekter, grupper i grupper, forbedret browser, redigering af flere MIDI clips samtidigt, nyt interface design. Hvad mere ville du have? Især hvis man ikke skal ødelægge det igangværende arbejde for de mange Live 9 brugere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

david mondrup skrev:
gs-dk skrev:Men det opleves ikke som et "helt nummer" upgrade. Men fair nok - de skal vel have lidt penge at arbejde videre med:).
Nye instrumenter og effekter, grupper i grupper, forbedret browser, redigering af flere MIDI clips samtidigt, nyt interface design. Hvad mere ville du have? Især hvis man ikke skal ødelægge det igangværende arbejde for de mange Live 9 brugere.

VST 3 support og meeeeeget udbygget freeeze funktion a la den I reaper:-)

Ellers kører V10 jo fint og har masser af gode features, som sammen med Push2 bare er fjong ballon:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

danstanley skrev:...meeeeeget udbygget freeeze funktion a la den I reaper:-)
Hvad kan Reaper i den henseende? :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Morten B skrev:
danstanley skrev:...meeeeeget udbygget freeeze funktion a la den I reaper:-)
Hvad kan Reaper i den henseende? :)
Den kan en del mere end Live. Her er en video jeg lavede kl. lort imorges:-)

https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

danstanley skrev:Den kan en del mere end Live. Her er en video jeg lavede kl. lort imorges:-)

Fedt, tak for den fine video. Ja, der er noget mere at komme efter, ikke at det overrasker mig, men fedt lige at se hvordan det fungerer. At kunne freeze til et bestemt niveau på plugin listen er rigtig godt tænkt.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Håber godt nok Ableton får kigget på nogen af alle de bug-reports der ligger inden release. Der er mange fejl der ikke er rettet endnu.. specielt nogle performance-mæssige problemer med lange load-tider på samples og glitches i midi-editering, som er de mest alvorlige for mig.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

metal skrev:Håber godt nok Ableton får kigget på nogen af alle de bug-reports der ligger inden release. Der er mange fejl der ikke er rettet endnu.. specielt nogle performance-mæssige problemer med lange load-tider på samples og glitches i midi-editering, som er de mest alvorlige for mig.
Ja load tiderne er blevet længere igen efter de seneste releases syntes jeg?!
Og jeg har skrevet en del til dem med bugs, samt sendt diverse crash reports. Men mange af fejlene er der stadigvæk efter seneste release.

Mon ikke de lige får det meste rettet til:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Fabian skrev:Noop, VST-3 stadig ikke understøttet. Men trods alt mac AU og VST samt cross platform, i modsætning til visse andre DAW.

Hvorfor er VST-3 et must, jeg spørger kun fordi jeg ikke kender de hårdtslående argumenter :-)
Der er faktisk ret mange gode grunde til at bruge VST3:

https://www.steinberg.net/en/company/te ... /vst3.html
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Tak for link! Bestemt nogle interessante egenskaber som Steinberg har implementeret i VST-3x.

Mht. Ableton Live er det vist hovedsageligt PC brugere som efterspørger VST3, hvilket giver god mening da det er eneste mulighed for afvikle visse produkter, som f.eks. Antares Autotune eller polyfonisk midi-expression med NI.

Jeg skal ikke kunne sige hvilke vilkår der gælder for brug af Steinbergs proprietære software, og hvad de forskellige udviklerne er underlagt mht. licenser og rettigheder. Historisk set har det været en krig om standarder. Logic gav jo Steinberg fingeren, og måske Ableton ønsker at prioritere Max, og helst undgå at skulle tilpasse sig nye standarder. Kan også være de lurepasser VST3, indtil vilkårene kommer ned på et acceptabelt niveau 8-)
.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Fabian skrev:Tak for link! Bestemt nogle interessante egenskaber som Steinberg har implementeret i VST-3x.

Mht. Ableton Live er det vist hovedsageligt PC brugere som efterspørger VST3, hvilket giver god mening da det er eneste mulighed for afvikle visse produkter, som f.eks. Antares Autotune eller polyfonisk midi-expression med NI.

Jeg skal ikke kunne sige hvilke vilkår der gælder for brug af Steinbergs proprietære software, og hvad de forskellige udviklerne er underlagt mht. licenser og rettigheder. Historisk set har det været en krig om standarder. Logic gav jo Steinberg fingeren, og måske Ableton ønsker at prioritere Max, og helst undgå at skulle tilpasse sig nye standarder. Kan også være de lurepasser VST3, indtil vilkårene kommer ned på et acceptabelt niveau 8-)
.
Jeg tror nu det handler om go´gammeldags stædighed :lol: Sjovt de ikke har lært af bitwig skandalen :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg har indtil videre droppet at preorder Live 10. Syntes godtnok seneste Beta er ringe mht. load tider, stabilitet generelt. Har idag kørt et par projecter igennem og får stadigvæk de fejl, som jeg har reportet flere gange. Fejl der får live til at crashe, jeg vil ikke betale for at være deres beta tester og må indrømme at jeg er lidt pissed(grumpy Old Man). Stabilitet og speed er et must for mig, magter ikke at rode med fejlfing olign. Im too old to care!

Integreret Max4Live.
Multi midi edit.
Groups wihin groups.
+ diverse flow updates, genveje.

De nye plugins siger mig intet.

Dermed ikke sagt at jeg ikke opdaterer, men jeg venter ihvertifælde og ser hvad responsen bliver de første 14 dage efter release.


Pyha... så fik jeg vist lige luft.:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

danstanley skrev:Jeg har indtil videre droppet at preorder Live 10. Syntes godtnok seneste Beta er ringe mht. load tider, stabilitet generelt. Har idag kørt et par projecter igennem og får stadigvæk de fejl, som jeg har reportet flere gange. Fejl der får live til at crashe
Øv, det kan virkelig være frustrerende hvis man pludselig oplever fnidder med det samme program man har brugt i lang tid, og det er jo bemærkelsesværdigt hvis flere herinde oplever samme fejl ved Live beta.

danstanley, har du seneste 10.0.1b10 (fra i dag), måske den indeholder ændringer til gavn for dit system(?)

Mht. dine fejl-rapporter, har du så udfyldt alle nødvendige informationer mht. system-konfiguration, symptomer osv. Og har du modtaget besked om Ableton er i stand til at reproducere fejlen?

Nu skal det ikke lyde som at jeg psyko-analyserer diverse indlæg her, men jeg så at du d. 17/1 skrev at v10 kørte fint og fjong, hvilket jeg så går ud fra var med seneste version 10.0.1b9. Blev stabiliteten pludselig ringere med den samme version eller hvordan? Jeg forsøger kun at hjælpe :-)

.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Det er helt iorden Fabian:-)
Jeg er kritisk over for software udviklere generelt, da jeg igennem årene(og jeg er gammel). Er blevet brændt gevaldigt af bla Steinberg/Cubase og Emagic Logic mfl.
Live vil jeg virkelig gerne kommer til at køre godt, og mange af de nye workflow features er absolut brugbare.
Det er korrekt at jeg skrev at det faktisk kørte ok, kan ikke huske hvilken version det var. På tidspunkt havde jeg ikke taget fat i nogle af de første større projekter jeg prøvede. Min store udfordring har været Native Instruments nyeste version og Live. Jeg har f.eks lavet en masse Kontakt setups i Live 9 som jeg bare drag and drop ind i Live. Allerede første beta fejlede dette og jeg lavede en bugreport og sendte crash report til dem. Jeg har så fulgt op på det siden med hver ny version. Samtidig med at det release date bliver oplyst, kommer der så en ny beta version og når den så også fejler, så tænker jeg at de ikke får rettet disse/denne for mig essentielle fejl. Nemlig stabilitet og workflow.
Jeg orker ikke nedetid pga. fejl i mit DAW. Fejlfining i vores efterhånden kæmpe setup af tonsvis af plugins, drivere og opdateringer tager den tid vi kunne bruge at lave lyd:-)
Jeg har hele tiden indsendt bug/crashreports netop for at de kan få luset fejl ud før release og så også for at presse dem til forbedre visse features.
Jeg har ikke prøvet nyeste update(så godt den kom), men gør det i aften.
Jeg skrev en længere svada(besked) til ableton igår og håber da at den giver stof til eftertanke hos dem.
Jeg er kun studio musiker og vil mene at for en live performer må stabilitet være enormt vigtigt og det er vel det Live tit bliver brugt til.

Over and out

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar