Madrona Labs Sumu - Additive/FM synth - Kommende

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Madrona Labs Sumu - Additive/FM synth - Kommende

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, jeg ved godt det er meget tidligt. Men det kommer fra udvikleren selv, og når han sætter kvartal på, så må man vel kunne stole på det.
Her er hvad han skriver i mailen:

"There will be one more semi-modular Madrona Labs instrument before I set out for less-charted territory. “What about a Madrona Labs take on additive synthesis?” This was a question somebody asked me at least two years ago. Since then the idea has been drifting, gaining an ever-less-vague shape. Diagrams and prototypes have been made. It even has a name: Sumu. Think fog banks, murmurations, impressionist painting with sounds. Spring 2018."

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh heh... Foråret er vist gået nu..
Nu skriver han i en mail:

"With the plugin updates completed, I'm now working full-time on the next software instrument, Sumu. It's going to be the last plugin in the patcher-in-the-middle format that Madrona Labs introduced with Aalto way back in 2010. Granular synthesis, as implemented in Kaivo, lets you decompose a sound into vertical segments (grains) each capturing an instant of the whole sound. A sines plus noise decomposition, used in Sumu, is a complementary tool that does very much the opposite, tracking individual sine wave partials of a sound horizontally through time in what's called spectral analysis.

Working with spectral data in a patchable environment has long been limited to the users of more general-purpose tools like Kyma and Max/MSP. With Sumu I'm designing a fixed set of modules that work in harmony together to make spectral sculpting a breeze.

That's enough from me for now. I should get back to it. I hope this finds you with enough air, water, food and music. I can only help with the last one but I think it's damn important. Stay strong, look to that horizon and keep in touch."

Medlemsavatar
Hougaard
Medlem
Indlæg: 136
Sted: Aarhus

Indlæg af Hougaard »

Det glæder jeg mig til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ingen nyheder siden sidste post, udover at Sumu nu har sin egen produktside på deres ny-designede hjemmeside.
https://madronalabs.com/products/sumu

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Han har lige sendt jule-tilbuds mail ud, med 30% rabat på al software med koden BRIGHTERDAYS - gælder til 10. Januar.
Derudover skulle der komme mere info om Sumu synthen i Januar:
I hope your days are brighter and brighter, I wish you a 2019 full of love and music. Stay tuned for more news in January on the upcoming additive/FM instrument, Sumu, and on a little tidbit of a thing that's coming out first.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Din første post omkring emnet var for nogenlunde præcis et år siden. Det får mig til at tænke på de mange katastrofer jeg har været vidne til i tidens løb, når det angår at estimere software-projekters varighed. :-D

Pro tip: Den er færdig når den er færdig, og selv da er den sgu nok ikke færdig, for software der ikke er testet = software der ikke virker.

Sjovt navn iøvrigt. På japansk kan det vist både betyde at bo eller at leve... eller at blive ren eller klar.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja klart, det tager den tid det nu tager. Det bliver spændende at høre mere i Januar.. :)

Medlemsavatar
J1S1
Forum Donator
Indlæg: 87
Sted: Langt ude i hampen

Indlæg af J1S1 »

Joachip skrev:Sjovt navn iøvrigt. På japansk kan det vist både betyde at bo eller at leve... eller at blive ren eller klar.
Det er finsk og betyder tåge.

Ligesom Aalto der betyder bølge og Kaivo der betyder brønd.

Virta betyder magt/effekt/kraft.

Randy fra MadronaLabs har vistnok finske forfædre.

Disclaimer: Jeg er ikke, har aldrig været, og vil aldrig blive skolelærer :lol:
[url=http://soundcloud.com/sbj67/]Sound C loud[/url]

[url=http://j1s1.bandcamp.com/]Band C amp[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kiggede endnu engang lidt nærmere på Kaivo i aftes. Det er ærgeligt at der er så få demo-videoer at finde. Men jeg tror jeg kom frem til, at jeg synes konceptet i instrumentet er super spændende, men at phys mod delen lyder "dårligt" iforhold til eksempelvis Applied Acoustics Systems.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg sidder også lige og kigger på Kaivo lige nu. Jeg er ikke vanvittigt imponeret. Den lyder sgu ikke helt lige så godt som Sculpture (den indbyggede i Logic som gør det samme), bruger dobbelt så meget CPU, og mange af knapperne er lineære og går fra 0.00 til 1.00, hvhilket minder mig om de første ufærdige demoudgaver af den tracker jeg normalt bruger. Det betyder bl.a. at volumen af ting aldrig kan blive boostet, fordi faktor 1.00 betyder "0 dB". Og meget små værdier under f.eks. -20 dB bliver svære at ramme, fordi en lineær range vil favorisere alt fra cirka -15 eller -10 dB til 0 dB. Heldigvis har han været fornuftig med timingerne i ADSR kurven, så de er ikke lineære på samme uheldige måde.

Drejeknapperne er bittesmå, og pointeren forsvinder når man drejer på dem. Og nogen gange går de i mystisk-mode og reagerer ikke korrekt. - Endnu et eksempel på at drejeknapper på en skærm er problematisk.

Og så er der en limiter tændt på samtlige presets, som man så skal huske at slukke hver gang. Tak for det. :puke: Over 800 kr. er lidt stramt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

90$ med rabatkoden ^^

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny info:
A long story that must be told short here, because it's nearly the cocktail hour. Very short version: I'm excited about Sumu, and now that Aaltoverb is out I can get back to finishing it.

Slightly longer version: I have some new design ideas for Sumu that required a lot of infrastructure work to pull off. Some to do with graphics and animation, and more on the DSP side of things. Well I dove into that infrastructure work and when I looked up it was a year later, or something. So both as a first use of the new framework and a way to, you know, ship a product, I decided to focus on the Aaltoverb release first. It's a cool enough reverb on its own, but to me it represents a lot more that's been done under the hood. As fall rolls around and I dive back into Sumu and Soundplane work I'm going to share some more about what's going on in there. Meanwhile, I hope you enjoy the sounds.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Man kan nu kontakte Madrona Labs om at prøve Beta.

Her er om Sumu fra seneste nyhedsbrev:

I announced that I was working on Sumu, a new additive / FM hybrid synthesizer, quite a while ago. In designing this new creature I realized that to pull it off properly I needed to make a big leap with what I could do graphically. Now that Aaltoverb is released, a lot of the necessary infrastructure is already being tested as part of that plugin and a Sumu beta should not be too far behind. If you're interested in getting an early listen and consider yourself a capable beta tester, contact me for details.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er nu lidt at læse om Sumu her:
https://madronalabs.com/topics/8469-sumu-preview

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lyder til at der kommer en beta i løbet af foråret.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er vist ved at ske noget:





Videobeskrivelsen:
Vutu is a program for MacOS that turns sound files into collections of bandwidth-enhanced partials. Converting a given sound sometimes requires experimenting with the analysis settings. This video shows how to do that.

Mere læsning her:
https://madronalabs.com/topics/8984-vut ... s-for-sumu

Angående Windows port af Vutu programmet er der lidt korrespondance i kommentarsporet til videoen:
I'll do one for sure, but probably not until I get the Sumu beta out. In my experience there won't be any more hard programming to do, rather likely a bunch of small issues with compiling, packaging, etc. that could take a day, or a week. Meanwhile all the tools are there and if someone wanted to take this on I would be happy to support.

Nyt svar