Bedste tools til at analysere sine mixes?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Bedste tools til at analysere sine mixes?

Indlæg af thansen »

Hej Lydmaskinen

Bruger I nogle særlige gode eller uundværlige tools til at analysere jeres mixes som kan anbefales?

Her tænker jeg på eksempelvis:
izotope insight
izotope neutron

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Bruger Voxengo Span. Gratis og lækkert.

Men husk at bruge ørerne mest :wink:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Melda productions gratis pakke indeholder alt hvad man kan ønske sig af analyseværktøjer inkl frekvens analyse loudness analyse, stereo analyse, skop etc.



Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

thansen skrev:Hej Lydmaskinen

Bruger I nogle særlige gode eller uundværlige tools til at analysere jeres mixes som kan anbefales?

Her tænker jeg på eksempelvis:
izotope insight
izotope neutron
Der er en paradoksal sandhed her:

Jo mere du føler, at du har brug for en analyzer, jo mindre er den brugbar.

Eksempel: Et fuldt mix indeholder et hav af overlappende elementer og en analyzer kan ikke vise lyden på en meningsfuld måde, som vi faktisk opfatter den med ørerne. Ligeledes kan det for den utrænede være rigtig svært at decifrere problemerne i et fuldt mix.

Jo mindre du føler, at du har brug for en analyzer, jo mere er den potentielt brugbar.

Eksempel: Et enkelt spor med en relativ ukompliceret lyd, som ikke skifter for meget (fx en optaget lilletromme) er nem at equalize fordi evt. resonanser fjernes hurtigt med søg & fjern EQ-teknik. Ditto resonanser vil være relativt tydelige i en analyzer, men her er det ironisk nok overflødig viden.

Peakværdier eller sågar rms-værdier siger ikke så meget om hhv. loudness og punchopfattelsen, og dynamiske metre tager ikke højde for subjektive arrangements- og produktionsmæssige valg.

I sidste ende er spectrogrammer, spectrumanalyzere, dynamic range metre o.a. kun brugbare i få situationer - oftest dem hvor du allerede tydeligt kan høre problemet og blot får bekræftet noget du allerede ved.

Uden at være dogmatisk eller snobbet, så er Halds lakoniske billedsvar ikke helt forkert.

Jeg har stort set alle analyzers til rådighed, RX6 Advanced-pakken og Insight, Spectre, FuzzMeasure, Vis-LM2, Span, PAZ, hardware DK-meter, osv.

Jeg bruger Span og Vis-LM2 i det daglige. Der er korrelationsmeter i Span, men generelt har jeg ikke brug for hverken korrelationsmeter eller goniometer - bruger M/S monitorering. Spectre er et fantastisk værktøj til grundige signalanalyser, men det har ingen daglig værdi til musik for mig.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:Eksempel: Et enkelt spor med en relativ ukompliceret lyd, som ikke skifter for meget (fx en optaget lilletromme) er nem at equalize fordi evt. resonanser fjernes hurtigt med søg & fjern EQ-teknik. Ditto resonanser vil være relativt tydelige i en analyzer, men her er det ironisk nok overflødig viden.
Men man skal her så også lige huske at "notching" ... bare den ene af metoderne som Claus Sandberg viser i sine video'er "Lilletromme EQ 1.0, Snare 2.0 og Snare EQ 2.1" ... og jeg hælder så absolut til de to sidste:





....etc!

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

SPAN eller mit eget VUmeter.exe (som er lidt mere hurtigt-reagerende og kan vise mængde af stereo per frekvens):

Billede (gratis)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt! Minder lidt om den visuelle information man kan få i Voxengo PHA-979 bare mere intuitivt. Lav en AU udgave!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her er hvad man umiddelbart får med Meldas gratispakke

frequency analyser
Billede

Loudness analyser (inkl. true peak, Momentary, shortterm og integrated loudness, PLR og crest factor)
Billede

Og et stereoskop
Billede

Hvis man så også lige kunne få et par gode ører, så skulle man vist have det alt det nødvendige på plads :D

Link til pakken https://www.meldaproduction.com/MFreeFXBundle
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg har faktisk en del til rådighed, men bruger nok oftest den her:
Vedhæftede filer
Scope.png
Scope.png (727.03 KiB) Vist 477 gange
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Joachip skrev:SPAN eller mit eget VUmeter.exe (som er lidt mere hurtigt-reagerende og kan vise mængde af stereo per frekvens):
Hey Joa. Jeg har ledt efter en spectrum analyzer der kan køre på en gammel sur windows xp computer, men ikke rigtigt haft held til at finde noget. Jeg bruger meget at kigge på spctrum analyser og samenligne med hvad jeg høre og hvordan andre plader lyder/ser ud.
Kan den scalleres til fuldscreen og der nogen justerings muligheder. Jeg kan beds lide når spectrum analyzeren er lidt "doven"
Den indbyggede i studio one er god.

Jeg bruger også min gamle cassete båndoptager sansui D-570 som jeg har optaget så mange bånd på siden ...en gang for længe siden. Og fordi den ser fordømt godt ud.
d-570.jpg
d-570.jpg (47.07 KiB) Vist 471 gange

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hey ZoSo!
Den virker på alt lige fra NT4 til Windows 10. Den er ikke helt vildt justerbar, men der er både en hurtig og en langsom mode (man kan vælge dem med tallene på keyboardet), og ja den kan godt skaleres op. Den her de her hotkeys:

1...6 - skift view mode.
Esc - quit.
N - toggle zoom sådan at støjniveau vises tydeligt.
H - toggle zoom ind på de høje frekvenser.

Jeg har desværre ikke sourcekoden længere (den mistede jeg i 1999) så alle feature requests skal derfor sendes til julemanden i stedet for mig. :?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Mange tak.
Nu spørger jeg dumt. Men hvad kan jeg helt præcist se bedre som jeg ikke kan på mit plugin/daw i disse værktøjer:

1. spectrogrammer?
2. spectrumanalyzere?
3. dynamic range metre?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et spectrogram viser lyden på en metode som nogle gange kan være utroligt praktisk, hvis man vil reparere kliks eller enkelte overtoner:

Izotopes Insight og RX serie kan vise spectrogrammer:
https://www.izotope.com/en/community/bl ... grams.html

Jeg finder ikke et spectrogram brugbart til andet, men det er da sjovt at se på.

En spectrumanalyzer viser ofte peakenergi (eller langsommere) i nogle foruddefinerede grove intervaller (som stave/pinde) eller en lidt mere smooth kurve. Det er fx SPAN, PAZ, m. fl. Det er brugbart til at danne sig et overblik over især peaks i forskellige frekvensområder, men som sagt ikke nogen magic bullet, da ørerne ikke nødvendigvis opfatter peaks som et problem i et givent område.

Et dynamic range meter kan i teorien fortælle dig noget om hvor meget makro- eller mikrodynamik der er i dit mix/master samt evt. loudness. Det er mest brugbart til at ramme specs til fx til film, TV, reklamer eller streamingformat. Som værktøj til at fortælle noget om den subjektive dynamik, så er det ikke særlig brugbart efter min mening.

De fleste DAWs har både indbyggede spectrumanalyzers og dynamic range/loudness metre, mens spectrogramanalyse er sjældent.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kreativt gør iZotopes Iris og RX noget rigtig sjovt for mig. At have spektrogrammet at se på, er for mig en helt anden måde at arbejde med lyd på, kontra almindelig syntese eller evt. med et oscilloskop på, som i U-He Bazille, eller et ekstra plugin.

Nå men nu handler tråden jo mest om analysering af spor og mix, men jeg har villet skrive det hele tiden i denne tråd.

Nyt svar