UAD 1176 sammenligning

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

UAD 1176 sammenligning

Indlæg af Holger »

Jeg skulle til at købe UADs "nye" 1176'ere, men tænke at jeg lige ville teste demoerne op mod de to medfølgende legacy 1176'ere.

Ingen af dem lyder helt som hardwaren synes jeg, men efter ca. 1 times test kom jeg frem til at jeg bedst kunne lide legacy LN'eren til mit behov. Var ellers klar med VISA-kortet, men det ville jo være spild i mit tilfælde i hvert fald.

Andre med samme oplevelse efter at have lavet en egentlig test på fx vokal o.a.?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmmm det var da sjovt. Hvad er det du går efter, når du bedst kan li' Legacy LN?

For mig er der ALTID et ønske om farvelade indblandet, når jeg vælger en af UAD 1176'erne. Oftest bliver det Rev A, fordi dens distortion lyder af mest. Skal det være samme type comp opførsel men mere clean bliver det AE. Så Rev E er ikke i brug.
Jeg har faktisk aldrig fået brugt legacy udgaverne.

Jeg bruger dem ikke på specifikke instrumenter, men oftest bliver de brugt parallelt, på hvad jeg nu synes mangler det de kan.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Holger skrev:Jeg skulle til at købe UADs "nye" 1176'ere, men tænke at jeg lige ville teste demoerne op mod de to medfølgende legacy 1176'ere.

Ingen af dem lyder helt som hardwaren synes jeg, men efter ca. 1 times test kom jeg frem til at jeg bedst kunne lide legacy LN'eren til mit behov. Var ellers klar med VISA-kortet, men det ville jo være spild i mit tilfælde i hvert fald.

Andre med samme oplevelse efter at have lavet en egentlig test på fx vokal o.a.?
Ingen software model kan leve op til 1176éren, det bliver et kompromis i bedste fald! Bruger du kun 1176 på vokal eller sætter du en comp mere ind i kæden? F.eks. LA2A eller andre?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Her i prøvet PSP FETpressor? Jeg synes den lyder ret fantastisk. Jeg har intet forhold til 1176, så skal ikke kunne sige hvor tæt den er på.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har ikke prøvet PSPen men jeg har både Softubes FET og Stillwell. Derudover en 1176 DIY hardware og en Warm Audio WA76 hardware.

UAD 1176 LN legacy var den jeg kunne tæske nogle meget tricky og dynamiske vokaler mest med uden hørbar overkomprimering eller for meget snask kom op. Ikke nødvendigvis den der var absolut tættest på hardwaren. Jeg synes dynamikken ellers er tæt på, men ingen software laver Cinemag forvrængningen ordentligt i mine ører. Må teste videre.

Jeg bruger primært 1176 til vokal peak comp i en seriel kæde, men også nogle gange til en snare eller bass.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Overkomprimering. Jo, det beskriver nok meget godt det jeg vil ha' ud af dem. :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvordan tester du? Samme settings eller går efter samme lyd?
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Samme lyd. Setting offset varierer helt vildt mellem de forskellige 1176 plug-ins også bare inden for UAD.

Det er ret uvidenskabeligt og ultimativt subjektivt. Jeg synes egentlig ikke legacy LN'eren lyder mest som min hardware, men ironisk nok var den mest velegnet til mit formål i testen.

Jeg savner noget bund og snask i den i forhold til hardwaren, men det er til gengæld det der gør den god til visse vokaler. Der synes jeg de nye UAD'ere er tættere på hardwaren måske.

Kan ikke retfærdiggøre at købe den nye pakke når jeg kun mixer 20-25 sange om året, resten er mastering hvor jeg sjældent har brug for en 1176'er til stems og legacyen gør det fint.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De nye UAD 1176 og især LA2A tykner en smule nede i dyb mellemtone, derfor undlader jeg ofte LA2A på bass fordi det ofte bare bliver til mudder. 1176'erne kan comp'e langt hurtigere og derfor bliver "stillestående" mudder ikke i problem på samme måde.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. Holger, prøv lige at scor en demo af Arouser; den er blevet min goto vokal comp og har nærmest erstattet min brug af 1176ere.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar