Kan det her lade sig gøre: Macbook Air m. Audinate Virtual Soundcard til 20 spors liveoptagelse? JA, DET KAN DET

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Kan det her lade sig gøre: Macbook Air m. Audinate Virtual Soundcard til 20 spors liveoptagelse? JA, DET KAN DET

Indlæg af bluefonia »

Jeg har fået en forespørgelse på en liveoptagelse med en teknik - Dante/Audinate Virtual Soundcard - jeg ikke kender noget til.
Er der nogen her, der kan hjælpe mig lidt på vej?

Optage 9 bands, der hver spiller sæt på 35 min.. Der er Dante udtag - eller hvad det nu korrekt hedder - fra spillestedets mixerpult via ethernet kabel. Regner med at skulle bruge 16-20 spor (kun audio og uden brug af plugins).

1: Vil en 1 TB ekstern USB HD være stor nok (Optager i 24 bit)?

2: Kan denne Macbook Air bruges: MacBook Air (13-inch, Early 2014), 1,4 GHz Intel Core i5, 4 GB Ram?

Har aldrig brugt Dante eller Audinate Virtual Soundcard, sidstnævnte er åbenbart et software lydinterface, som installeres på computeren, som så forbindes via ethernetkabel til en Dante kompatibel mixerpult.

3: Er Audinate Virtual Soundcard stabilt?

4: Er det kompliceret at sætte op?

5: Trækker Audinate Virtual Soundcard mange hestekræfter ud af computeren?
(20 spors optagelse + Audinate Virtual Soundcard kunne jo godt tænkes at være for meget for min Macbook Air)

6: Kører Logic stabilt med Audinate Virtual Soundcard?

7: Er der andet tricky halløj, man skal være opmærksom på?


Jeg vil være meget taknemlig for alle gode råd I kan komme op med.
Senest rettet af bluefonia man 20. nov 2017 15:28, rettet i alt 1 gang.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kiggede lige på Tracks Live fra Waves, som givetvis er noget slankere end Logic, men jeg lagde så mærke til at at du nok har lige lovlig lidt ram til dit forehavende ... man kunne ikke opgradere tidligere versioner af Macbook Air til at tage mere ram, om det også gælder din skal jeg ikke kunne sige uden at undersøge det nærmere.

Jeg tror heller ikke at usb, vil være hurtigt nok du skal nok i stedet bruge Thunderbolt udgangen, og så sætte et raid af 3-4 USB 3, memory sticks 256 Gb op på en Belkin Hub, de skal så preformatteres i raid, og så bruger du et sæt sticks, på hvert band.

Fordi min pult er Presonus bruger jeg Capture, men jeg skriver så til den indre flashdisk i min Macbook Air og kan have ca. 2 timer i 16 spor men der er jo også kun 256 Gb til både programmer og optagelse, jeg kan så nemt få maskinen til at gå ned, hvis jeg prøver at køre både capture og mainstage samtidigt. Så gør blot én ting ad gangen ... må være mit bedste råd.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Macbook air har ikke en Ethernet port, derfor vil Apples konverter skulle bruges som tager den ene thunderbolt port der er, det efterlader kun USB porten tilbage, men det tror jeg også er fint.

Jeg vil tro at det vil virke fint, men har ikke erfaring med det, bruger dog en Macbook af samme type til mange sjove opgaver, og den gør det godt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Virtual Soundcard er klippestabilt og virker rigtig godt. Jeg har mest brugt gratis udgaven af Waves Tracks Live til at optage på (og til virtuelle lydprøver).
Om din macbook kan trække det? Pas, jeg har kun prøver med større maskiner.

Kompliceret at sætte op? Afhænger af hele Dante setup'et på netværket. Du skal have en Dante Controller, så du kan sætte alt routing op, men hvis der er stagebokse og pulte der kører dante på samme netværk, så vær forsigtig med hvad du klikker på ;)

Tag evt et kig på den her video, den viser ret godt hvordan det virker :)
http://www.pro-tools-expert.com/home-pa ... -soundcard
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Tak for inputs, - jeg arbejder videremed sagen :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Min lille macbook Air, Logic og en ekstern G-Drive Mobile USB3 disk klarede 7,5 times optagelse med 30 spor via Dante. Jeg gemte sessionen for for hvert 3. band, der spillede = 1,5 times optagelse af gangen. Ganske imponerende, synes jeg...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super med update! :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Super med update! :)

Ja det er, hvilket værktøj trackede du så med?

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Søren Dyhr skrev:
Hald skrev:Super med update! :)

Ja det er, hvilket værktøj trackede du så med?

--sd
Øh, - hvad mener du med værktøj?
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Var de waves, audacity eller noget helt 3. Logic nævnte du selv syntes jeg at huske???

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ok, - Logic, - som jeg allerede skrev i min update :-)
Logic var iøvrigt sat til en buffer på 1024 for ikke at presse systemet for hårdt.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:Ok, - Logic, - som jeg allerede skrev i min update :-)
Logic var iøvrigt sat til en buffer på 1024 for ikke at presse systemet for hårdt.
Nå ja det var lige røget i farten!

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

:thumbup:
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar